|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Man trenger ikke adlyde følelser, selv om de er fordømt sterke. Følelser er tanker som er like (u)pålitelige som de fleste andre typer tanker.
Dog noe helt annet - desverre kan man kunne allverdens selvforsvar uten at man kan forsvare seg mot alt galt som kan skje en. Men man kan ihvertfall sørge for å bedre sjansene, skulle noe skje.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 10 Mar 2004, 11:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
songbird skrev: | ... bestemme hvorvidt et annet menneske har rett til å leve eller ikke. Alle har rett til å leve. Uansett. |
De bestemte at du ikke skulle få ha et (normalt)sexliv en stund fremover.
Hvorfor kan ikke du bestemme at de skal leve litt stusselig(les: i fengsel) en stund fremover?
songbird skrev: | og at alle har krav på å få en ny sjanse. |
Til å voldta flere? jo, det høres jo fornuftig ut.
sjansen kan de få når de har tatt straffen sin, sittet inne noen år og gjerne blitt voldtatt av andre menn(nei, jeg overdriver så ABSOLUTT ikke.).
songbird skrev: | Uansett vil det jo ikke hjelpe meg noe dersom de hadde blitt straffet, |
Det vil hjelpe alle andre potensielle ofre, og det vil garantert hjelpe j*vlene til å tenke seg om en ekstra gang før det skjer igjen.
songbird skrev: | Mulig det bare er meg som er dumsnill, men jeg har bare ikke lyst til å ødelegge mulighetene for andre, |
De ødela jo dine. som sagt, de kan få en ny mulighet når de har sonet straffen sin(som garantert blir ALTFOR lav!), så er ihverfall gatene trygge til da.
Faen heller Songbird, du må ikke tenke sånn! de fortjener den straffen de kan få, og det vil hjelpe både dem og samfunnet. I motsetning til å la dem slippe unna, det skader både dem og samfunnet. og deg.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 11 Mar 2004, 13:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Ingen som er enige eller uenige...? Virker som folk glemmer å titte innom temaene om de detter litt ned på lista..
|
Skrevet: Man 15 Mar 2004, 09:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
0nskemestern skrev: | Ingen som er enige eller uenige...? |
Det er mulig temaet er ferdig diskutert for denne gang.
|
Skrevet: Man 15 Mar 2004, 14:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tsjuder
Varm i trøya

Ble Medlem: 12 Mar 2004 Innlegg: 74
|
0nskemestern skrev: | songbird skrev: | ... bestemme hvorvidt et annet menneske har rett til å leve eller ikke. Alle har rett til å leve. Uansett. |
Hvorfor kan ikke du bestemme at de skal leve litt stusselig(les: i fengsel) en stund fremover?
sjansen kan de få når de har tatt straffen sin, sittet inne noen år og gjerne blitt voldtatt av andre menn(nei, jeg overdriver så ABSOLUTT ikke.).
songbird skrev: | Uansett vil det jo ikke hjelpe meg noe dersom de hadde blitt straffet, |
Det vil hjelpe alle andre potensielle ofre, og det vil garantert hjelpe j*vlene til å tenke seg om en ekstra gang før det skjer igjen.
songbird skrev: | Mulig det bare er meg som er dumsnill, men jeg har bare ikke lyst til å ødelegge mulighetene for andre, |
De ødela jo dine. som sagt, de kan få en ny mulighet når de har sonet straffen sin(som garantert blir ALTFOR lav!), så er ihverfall gatene trygge til da.
Faen heller Songbird, du må ikke tenke sånn! de fortjener den straffen de kan få, og det vil hjelpe både dem og samfunnet. I motsetning til å la dem slippe unna, det skader både dem og samfunnet. og deg. |
Og så kan vi spørre oss selv: Hvorfor straffer vi kriminelle? For straffens skyld eller for å hindre at lignende handlinger utøves igjen?
|
Skrevet: Man 15 Mar 2004, 15:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Det burde helt klart være det siste, men virker ikke alltid som om det er øvrighetas mening.. se forøvrig dette temaet angående straffeutmåling, så slipper vi å gå offtopic her, maria blir så sinna.. 
|
Skrevet: Man 15 Mar 2004, 16:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Start en ny tråd da vel?
|
Skrevet: Man 15 Mar 2004, 16:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
sitat: Og så kan vi spørre oss selv: Hvorfor straffer vi kriminelle? For straffens skyld eller for å hindre at lignende handlinger utøves igjen?
ja det blei diskutert hardt noen sider tidligere i tråden, med inlegget mitt.
mitt budskap var å opnå et mål med straff, ikke for å lystre hevnfølelsen. ikke føl men tenk mest mulig, for å se om din hevnfølelse er "riktig" for å oppnå prinsipielle og dypere eller mål som ligger lenger bak...
*legge seg* god natt.
|
Skrevet: Tir 16 Mar 2004, 01:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Doggy
Spitzy (!)

Ble Medlem: 21 Feb 2004 Innlegg: 165
|
Bare for å få slutt på alt dette tulle!
Me har ein lov, for å opprettholda fred å ro i samfunnet! Brudd på loven må straffas, for å hindra at det skjer igjen! For hvis ingen bler straffa for å bryta loven, så konne me liga godt ikkje hatt ein lov! PUNKTUM!
|
_________________ Doggy
Skrevet: Lør 20 Mar 2004, 02:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Doggy har et klart, enkelt og godt poeng.
Men som nevnt sklir vi nå over på en annen diskusjon.
Selve voldtekts-emnet ser ut til å være bortimot utdebattert.
Alle er enige om at det er en uting.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Lør 20 Mar 2004, 07:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Doggy
Spitzy (!)

Ble Medlem: 21 Feb 2004 Innlegg: 165
|
Selvsagt e det ein uting, hvis du ser ka ein person så har vært utsatt for dette må igjennom, så forstår alle å einkver at det e ein uting! Ligga våken om nettene å venta på et nytt overgrep, se syner, gjennoppleva det, kver gang någen seie orde voldtekt og mareritt!
Der finnes et ord så nærme seg å beskriva ka det e, å utføra voldtekt "BESTIALITET"! Men det orde beskrive det heller ikkje fullt ud!
|
_________________ Doggy
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 00:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Off Topic: Doggy, vær vennlig å følge retningslinjen som sier at alle bør skrive bokmål/nynorsk, og ikke dialekt. Har ikke noe imot Stavangersk, men er bokmål er tross alt mye enklere å lese for alle.
|
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 09:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
0nskemestern skrev: | men er bokmål er tross alt mye enklere å lese for alle. |
eller nynorsk!!
-aktiv nynorsk forkjemper-
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 11:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Aurora skrev: | 0nskemestern skrev: | men er bokmål er tross alt mye enklere å lese for alle. |
eller nynorsk!!
-aktiv nynorsk forkjemper- |
Feil.
Nynorsk er ikke enklere å lese for alle. alle leser bokmål glatt, men mange må konsentrere seg ekstra for å lese nynorsk. men ifølge retningslinjene er det godkjent, så da får vi leve med det.
|
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 15:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
det er egentlig ganske fascinerende hvordan det kan være mulig å få et tema som voldtekt, til å bli en diskusjon om nynorsk/bokmål... 
|
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 15:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Ja, skal ikke så mye til.. men når du først er her, vil jeg gjerne ha et svar på innlegget mitt til deg..
0nskemestern skrev: | songbird skrev: | ... bestemme hvorvidt et annet menneske har rett til å leve eller ikke. Alle har rett til å leve. Uansett. |
Faen heller Songbird, du må ikke tenke sånn! de fortjener den straffen de kan få, og det vil hjelpe både dem og samfunnet. I motsetning til å la dem slippe unna, det skader både dem og samfunnet. og deg. |
|
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 15:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

|
0nskemestern skrev: | Ja, skal ikke så mye til.. men når du først er her, vil jeg gjerne ha et svar på innlegget mitt til deg..
|
vel...det å ikke anmelde noen av de var et valg jeg tok da det skjedde. jeg kan ikke forklare det bedre enn at det rett og slett ikke føltes riktig. Er du klar over hvor mye press det blir på offeret i en slik sak? Man må hele tiden forsvare seg, hva man hadde på seg, hva man sa, hva man gjorde, hva slags forhold man hadde til vedkommede. Osv. Jeg taklet ikke all den oppmerksomheten, så jeg valgte å bare late som om det aldri hadde skjedd. Antageligvis fordi hjernen min på det tidspunktet ikke var i stand til å takle det slaget. Nå er det henholdsvis 3 og 4 år siden det skjedde, og etter min mening er det ikke så mye å få gjort med saken nå. Jeg har jo ingen bevis på at det faktisk skjedde. Ingen vitner, ingenting...
Jeg tok det valget, og jeg tok konsekvensene av det. Greit, jeg har fått problemer pga det. Jeg har problemer med å klare å nyte sex, og jeg har fremdeles mareritt grunnet aborten jeg måtte ta. Men jeg klarer meg. Jeg jobber med å takle det, og det blir bedre ettersom tiden går.
Jeg valgte som jeg gjorde fordi det føltes rett, og jeg står for det jeg gjorde.
|
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 16:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Men skulle du ønske du gjorde det annerledes? (som evt. hjelp/råd til andre)
(ps, du har min absolutt dypeste medfølelse for det du har gjennomgått, jeg vet jeg ikke kan forestille meg hvordan du har/hadde det, men jeg vet såpass at jeg selv har konkludert med at det er den verste forbrytelsen man kan bli utsatt for)
|
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 16:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

|
0nskemestern skrev: | Men skulle du ønske du gjorde det annerledes? (som evt. hjelp/råd til andre)
(ps, du har min absolutt dypeste medfølelse for det du har gjennomgått, jeg vet jeg ikke kan forestille meg hvordan du har/hadde det, men jeg vet såpass at jeg selv har konkludert med at det er den verste forbrytelsen man kan bli utsatt for) |
på mange måter skulle jeg ønske jeg hadde gjort noe med det den gangen...det hadde kanskje vært lettere å takle det dersom folk faktisk hadde vært klar over at det hadde skjedd. Så ja...jeg vil råde andre som opplever det samme til å anmelde drittsekken. Jeg var for feig...
Men...dersom jeg kunne gått tilbake og forandret på noe, ville jeg heller latt være å møte disse to idiotene.
Og det er virkelig ikke såå synd på meg. Millioner av mennesker må leve med ti ganger være opplevelser enn de jeg har opplevd. Jeg har blitt sterkere av det, og jeg har blitt mye mer kritisk til hvem jeg velger å stole på. Jeg klarer meg. Det er ikke meningen at livet skal være enkelt...
|
Skrevet: Man 22 Mar 2004, 16:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese