Deprecated: Implicit conversion from float 64685.99999999999 to int loses precision in /home/clients/d916b5fe1abb4c0bcbbf74b1fae9c043/sites/dsgf.no/forum/includes/bbcode.php on line 285
DSGF.no :: Vis Temaet - Jeg blir kvalm.. NORGE ER SYKT!!
DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

med denne stakkars jenta i hodet: Er norske straffer i sedelighets-saker latterlige?

Uten tvil! SYKE!
92%
 92%  [ 24 ]
Akuratt passe..
7%
 7%  [ 2 ]
for strenge!
0%
 0%  [ 0 ]

Antall stemmer : 26

Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Jeg blir kvalm.. NORGE ER SYKT!!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 4 [61 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
 Jeg blir kvalm.. NORGE ER SYKT!!

leste i VG på onsdag(fritt sitert etter hodet):
Sitat:
Mann i 40-årene dømt for å voldta egen datter på 14.

dette skal ha skjedd samme dag som far og mor gikk fra hverandre. Mannen ble i tillegg til dette forhold dømt for å tidligere også ha voldtatt datteren sin, og tross at hun kjempet imot, gjennomført samleie, og også for flere andre utuktige handlinger mot datteren. dette er mannens 11 dom. dommen ble 2 år og 4 måneder, og han må i tillegg betale 100 000 i oppreisning til datteren.

kan noen fortelle meg hva strafferammen for incest er?? tydeligvis ingenting!! jeg blir bare så sinnsykt kvalm og forbanna når jeg leser sånt, blir sittende å lure på hvem jeg kan ringe å skjelle ut!

Slike mennesker fortjener kastrering og gapestokk!

minstestraff bør umulig være mindre enn 10-12 år??! DENNE JENTA ER ØDELAGT, FOR SVARTE!!

2 år i fengsel??!
Norge trenger en alvorlig opprensking, dette går bare ikke!

tenkende mennesker, foren eder! ring Dørum nå!!

det koker over i hodet mitt!!!
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 09:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
I tillegg til fengselsstraffen, vil jeg nok tro at de 100 tusen kronene også vil svi ganske kraftig for mannen og gjøre sitt for at han tenker seg om to ganger før han gjør noe slikt igjen.

Men av sikkerhetsmessige årsaker synes jeg absolutt slike folk burde sperres inne i ganske mange flere år enn 2.
Særlig siden det sjeldent sones stort mer enn halvparten av dommen uansett, i alle saker, uten at jeg ennå har klart å forstå hvordan det kan være sånn. Freakish

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 13:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Vi må vel også se på det aspektet at dette er mannens 11te dom, og sett fra statistisk synspunkt kan vi vel da anta at dømte er kronisk/notorisk kriminell, med større sannsynlighet for at ugjerningen gjentas når han slipper ut enn at dette var siste gang.
Dette bør jo absolutt være skjerpende elementer, og dersom disse allerede var benyttet i dommen, gjenspeiler det jo bare enda klarere hvor forvrengt det norske straffesystem er..

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 13:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

0nskemestern skrev:
Vi må vel også se på det aspektet at dette er mannens 11te dom, og sett fra statistisk synspunkt kan vi vel da anta at dømte er kronisk/notorisk kriminell, med større sannsynlighet for at ugjerningen gjentas når han slipper ut enn at dette var siste gang.
Dette bør jo absolutt være skjerpende elementer, og dersom disse allerede var benyttet i dommen, gjenspeiler det jo bare enda klarere hvor forvrengt det norske straffesystem er..

Godt poeng.
Etter 11 dommer burde man faktisk vurdere å bure ham inn på livstid, evt sende ham på psykologisk klinikk for noen år før/etter avsatt dom.

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 13:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Det varmer å se at det faktisk finnes fornuftige mennesker igjen i landet. merkelig at de fornuftige menneskene jeg finner, finner jeg på DSGF.. heller paradoksalt.. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Man 01 Des 2003, 14:03
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Etter 11 dommer er det kanskje på tide å innse at vedkommende overhodet ikke bør få lov til å være i nærheten av barn uten noen til å overvåke hva han holder på med. Og man kan godt holde ham innesperret i litt mer enn to år!

InnleggSkrevet: Tir 02 Des 2003, 00:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 05 Nov 2003
Straffer er vanskelige dyr. Når en vet (?) hva som er rett og galt bør en ta skrittet videre og tenke på hvilke konsekvenser straffen kan få. Det kan hende denne mannen fortjener å sitte i spjeldet i nærmere ti år (jeg betviler dette) og at hele samfunnet ville vært bedre foruten ham, men det vil ikke føre til noen forbedring for ham. Alle har rett til beskyttelse, det være fra seg selv eller andre, uansett hva de har gjort. Han trenger tydeligvis å bli passet bedre på, though.

InnleggSkrevet: Tir 02 Des 2003, 09:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Oceanborn skrev:
Det kan hende denne mannen fortjener å sitte i spjeldet i nærmere ti år (jeg betviler dette) og at hele samfunnet ville vært bedre foruten ham, men det vil ikke føre til noen forbedring for ham.

Godt mulig at å sitte inne i flerfoldige år ikke fører til noen forbedring for ham. Det er jo en sjanse for at han får god tid til å tenke seg om og innse det motbydelige i det han gjør, men det kan jo også hende han ikke gjør det.
Men det er minst like viktig, om ikke mer, å få ham buret inne for å sørge for at han ikke gjentar ugjerningen for 12. gang. Å ha noen til å overvåke enhver pedofildømt til enhver tid, vil koste mer enn samfundet vårt vil betale.

2 år kunne kanskje vært en passende straff hvis det var første eller andre gangen, forutsatt at intens terapi hadde vært inkludert i dommen.
Men det er altså ikke saken her.

Nei, bur inne pakket! 10 år er ikke uberettiget. Det er måte på hvor mange ganger man skal kunne gjøre slikt og slippe så lett unna med det!
Jeg er seriøst skremt. Shocked

InnleggSkrevet: Tir 02 Des 2003, 10:26
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

*kose Veronica* Wink

Helt sant.. Førsteprioritet må jo absolutt ikke være å beskytte denne 'mannen'( Mad ), men selvfølgelig å beskytte resten av samfunnet fra ham!!

InnleggSkrevet: Tir 02 Des 2003, 10:37
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
Nå var det vel ikke sagt at alle dommene var like? han kan ha blitt dømt for mange andre ting enn voldtekt og insect da. Men det hjelper ikke: kutt av ham ballene; ETTER at man har knust dem grundig først.

InnleggSkrevet: Tir 02 Des 2003, 10:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Nei, det er ikke sagt at dommene var like, det har jeg heller ikke ment å uttrykke.

enig med deg, kastrering og gapestokk på torvet NÅ! Mad

InnleggSkrevet: Tir 02 Des 2003, 10:48
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Vi kan fortsette å straffe til verden går under. Vi sitter fast i oppfatninger om forbrytelse og straff som har fulgt menneskeheten siden tidenes morgen. Dette bringer oss tilbake til eksistensielle spørsmål innen samfunnskunnskap: Har noen rett til å straffe andre og hvem har i så tilfelle slike rettigheter? Hva gjør et menneske kriminelt og hvordan kan det forhindres?

InnleggSkrevet: Tir 02 Des 2003, 11:47
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Det med "rett" til å straffe og sånn...

Ordene "rett" og "galt" er noe menneskeskapt. Hvis vi skal bevege oss ned til et filosofisk nivå, vil jeg først poengtere at det viktigste for enhver levende skapning er overlevelse. Å sørge for å overleve selv, og for at våre nærmeste gjør det.
Når noe eller noen truer oss og vår familie, må vi gjøre noe for å beskytte oss.
I dagens samfunn har vi utviklet oss slik at vi ikke lenger kan ta livet av trusselen vår, men har et rettssystem som skal utrydde trusselen (merk: med det ikke nødvendigvis personen) for oss.
Dette rettssystemet er basert på det vi kaller lover, og er allmenn kjente. Enhver vet f.eks. at hvis han/hun tar livet av noen, er det ulovlig, og han/hun vil bli straffet for det. Dermed er det opp til hver enkelt å avgjøre om det er verdt det.

Hvis man skulle si at samfunnet ikke har "rett" til å eliminere trusler mot borgere, vil det innebære at alle plutselig kan gjøre som man fritt ønsker, uten konsekvenser.
Det ville bli et helvete uten like. Enhver for seg selv. Den sterkestes rett.
Det er sikkert noen som mener det er det beste; jeg er ikke en av dem.

InnleggSkrevet: Tir 02 Des 2003, 12:48
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Oceanborn skrev:
Vi kan fortsette å straffe til verden går under. Vi sitter fast i oppfatninger om forbrytelse og straff som har fulgt menneskeheten siden tidenes morgen.
Slik som vi mennesker er er dette nødvendig. dette er også grunnen til at det har vært slik siden tidenes morgen. Uten denne ordningen ville totalt anarki hersket, og (dagens)verden hadde ikke stått lenge.
oceanborn skrev:
Dette bringer oss tilbake til eksistensielle spørsmål innen samfunnskunnskap: Har noen rett til å straffe andre og hvem har i så tilfelle slike rettigheter?
Om vi har rett til å straffe er ikke så viktig, det essensielle er at det er nødvendig(se over)
oceanborn skrev:
Hva gjør et menneske kriminelt og hvordan kan det forhindres?

For å kunne opprettholde denne ordningen (Forbrytelse-->straff) må vi ha lover. lovene lages av folkevalgte. Ikke alle kan være fornøyd med lovene, men når det er de folkevalgte som styrer, vil det si at de som ikke er enige automatisk må bøye seg for majoriteten av befolkningen, og man må rett og slett gå ut ifra(stole på) at flertallet av sine medmennesker er kloke nok til å ta rette avgjørelser.(både velgere og valgte). som dere sikkert forstår utifra emnet har jeg personlig endel imot noe av det Norske rettssystemet, men må finne meg i det. Men dette er et fritt land, og jeg kan(og vil) bruke stemmen og stemmeretten min for å prøve å holde Norge så rettferdig som mulig.
Dette er og blir eneste måten for å holde verden oppegående i dagens samfunn.

InnleggSkrevet: Tir 02 Des 2003, 14:12
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Jeg sier ikke at man skal kutte ut all samfunnstyring og innføre anarki, men poengterer kun at straff er et toegget sverd som man ikke helt vet hvor skal svinge. Det bygger på eldgamle antakelser som forlengst er motbevist. Man burde trekke inn mer psykoanalyse.

InnleggSkrevet: Tir 02 Des 2003, 14:42
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Uansett trenger noen mennesker å bli holdt borte fra resten av verden pga skaden de gjør på andre.

InnleggSkrevet: Ons 03 Des 2003, 00:51
toth42
Cowboy
Cowboy

Det er kjernen.

InnleggSkrevet: Ons 03 Des 2003, 09:44
Oceanborn
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Jeg tror du ville sett litt annerledes på saken hvis du hadde lest Ringenes Herre. Faktisk så føler jeg ansvar som Tolkien-fan for å holde fram budskapet om at visdom er forsoning og fred (ikke bare det, les bøkene så skjønner du mer).

InnleggSkrevet: Ons 03 Des 2003, 14:44
toth42
Cowboy
Cowboy

Sitat:
Jeg tror du ville sett litt annerledes på saken hvis du hadde lest Ringenes Herre. Faktisk så føler jeg ansvar som Tolkien-fan for å holde fram budskapet om at visdom er forsoning og fred (ikke bare det, les bøkene så skjønner du mer).

Dette har forsåvidt ikke noe med saken å gjøre. uansett hvor vise vi er, og hvor fredelige, vil det fortsatt være syke mennesker som ødelegger, som er misfits i samfunnet, og disse må vi sørge for at får gjøre så lite skade som mulig!! om jeg leser Tolkien eller hva jeg gjør, så vil jeggarantert fortsette å synes at 2år i fengsel for en mann som misbruker sin egen datter og har 10tidligere dommer, er altfor ALTFOR lite!
Ærlig talt skjønner jeg ikke hvordan du kan sitte å argumentere imot, når jeg sier han fortjener mer straff??!!

InnleggSkrevet: Ons 03 Des 2003, 15:02
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ringenes Herre har jeg lest utmerket godt.

Selvfølgelig skal man være innstilt på vennskap, forsoning, og å vende det andre kinnet til. Men når man har vendt det andre kinnet til ørten ganger er det kanskje på tide med en endring i strategi?

InnleggSkrevet: Tor 04 Des 2003, 01:24
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 4 [61 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet