|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
alvorlig syke barn. ville du tatt abort?
Siden Abort debatten går vil jeg spørre:
Ville du tatt abort om du viste at barnet hadde en alvorlig sykdom eller psykisk utviklingshemming? menn har og lov og komme med synspunkter
|
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 12:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
jeg mener ja. jeg har sett hvordan tanten min har blitt psykisk etter å ha fått et VELDIG ressurssvar barn med celebral parese..
jeg syntes det er ille å ta bort et barn som f.eks kun mangler en arm e.l.
men jeg tror det er veldig vanskelig å ta standpunkt til det når man ikke er i situasjonen selv.
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 12:50 Sist endret av aniraC den Tor 02 Des 2004, 12:52, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Jeg synes det er feil å spørre om dette nå. Altså. Noe slikt kan man overhodet ikke vite før man faktisk står i den situasjonen.
Synes forresten denne abortdiskusjonen går litt ut av kontroll nå, for vi kommer til å ende opp med masse provoserende spissformuleringer, ELLER at duskisjonen bare går i ring..
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 12:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Som det blir sagt er det vanskelig å si hva man kommer til å velge før man faktisk må velge. Det avhenger utrolig mye av hvor sterke man er, hva man tror man vil klare å takle, om man har barn fra før av som også krever oppmerksomhet osv osv.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 17:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
Bare jeg som har svart nei gitt.. men iallefall. Det er ikke ofte man får vite at det er noe galt med barnet før det er for sent å gjøre noe med det uansett.. Jeg hadde ikke tatt abort fordi jeg vet at jeg hadde blitt like glad for det barnet som et hvilket som helst annet barn..
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Tor 02 Des 2004, 17:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Nå er jeg ganske kynisk av meg, men jeg anser det ikke som noe galt å dø. Og, dessuten, noen sier kanskje at ungen hadde mye igjen av livet, jeg sier at ungen ikke har så mange minner den nå har mista. Jeg er fullt og helt for abort, selv om sykdommen ikke hadde vært så veldig alvorlig
|
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 15:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
ville ikke tatt abort uanset,hvis jeg vil drepe mitt eget kjøtt og blod burde jeg uanset legges inn,selom om barnet er sinsvakt,funksjonshemmed eller mangler noen kropsdeler her og der,man kan fortsat ha et verdig liv...kan man ikke??
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 21:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Jeg ville tatt abort. Uten tvil. Har på ingen måte ressurser til å gi en syk unge et fullverdig liv. Da er det bedre å stoppe tingene før ungen blir bevisst på at den faktisk har et liv.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tir 07 Des 2004, 23:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
mens vi snakker om og drepe familie her,hvis broren/søstern din hadde fått hjernesvulst og kom til og dø,og sa "jeg vil dø,jeg vil ikke leve med dette mer" ville du da hjulpet dem med det?*nyskerrig
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Ons 08 Des 2004, 14:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurora
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 1410 Bosted: Skatval
|
| darkfrog skrev: | | mens vi snakker om og drepe familie her,hvis broren/søstern din hadde fått hjernesvulst og kom til og dø,og sa "jeg vil dø,jeg vil ikke leve med dette mer" ville du da hjulpet dem med det?*nyskerrig |
Det er stor forskjell på aktiv dødshjelp og abort!
|
_________________ Let's play pretend, let's act like it
Skrevet: Ons 08 Des 2004, 15:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Det er et helt annet tema, og det finnes tråder som omhandler det alt.
Aktiv dødshjelp
abort
moderator HÃ¥kon
|
Skrevet: Ons 08 Des 2004, 15:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
| darkfrog skrev: | | mens vi snakker om og drepe familie her,hvis broren/søstern din hadde fått hjernesvulst og kom til og dø,og sa "jeg vil dø,jeg vil ikke leve med dette mer" ville du da hjulpet dem med det?*nyskerrig |
jeg hadde absolutt hjulpet vedkommende. Først selvfølgelig sjekket om det var håp for ham/henne, og hvis det ikke var det ville jeg ganske enkelt drept mitt eget søsken. Selv om jeg hadde havna i fengsel for det.
|
Skrevet: Ons 08 Des 2004, 15:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Nov 2004 Innlegg: 500 Bosted: Underbevisstheten
|
| fungi skrev: | | darkfrog skrev: | | mens vi snakker om og drepe familie her,hvis broren/søstern din hadde fått hjernesvulst og kom til og dø,og sa "jeg vil dø,jeg vil ikke leve med dette mer" ville du da hjulpet dem med det?*nyskerrig |
jeg hadde absolutt hjulpet vedkommende. Først selvfølgelig sjekket om det var håp for ham/henne, og hvis det ikke var det ville jeg ganske enkelt drept mitt eget søsken. Selv om jeg hadde havna i fengsel for det. |
Uff.. jeg tør ikke svare på slikt før jeg evt MÅ ta stilling til det ...
|
_________________ Same old scenario, same old rain
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Lør 18 Des 2004, 13:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
Men husk at topic handler om abort, ikke aktiv dødshjelp da 
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Lør 18 Des 2004, 14:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

|
| aniraC skrev: | Men husk at topic handler om abort, ikke aktiv dødshjelp da  |
ja
... gjelder å holde en on topic politic.. bra du følger med aniraC
|
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Lør 18 Des 2004, 14:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Dog er de beslektede emner (uenig med moderator-Håkon i at de er vidt forskjellige), ettersom begge deler handler om retten til liv/om liv alltid er verdt å leve.
|
Skrevet: Lør 18 Des 2004, 15:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crash_O
OoaHelaNatten

|
| Glahn skrev: | | Dog er de beslektede emner (uenig med moderator-Håkon i at de er vidt forskjellige), ettersom begge deler handler om retten til liv/om liv alltid er verdt å leve. |
uendelig emne som kan snu å vendes til det uendelige..
|
- = www.com.tilmeg = -
Skrevet: Lør 18 Des 2004, 15:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Sånn sett er det nesten en tråd som hører mer hjemme på filosofi enn her, rett og slett fordi man ikke kan diskutere emnet noe særlig uten å komme inn på en hel haug med mer eller mindre filosofiske betraktninger.
Men til syvende og sist er det jo et svært praktisk problem man må ta stilling til hvis det skulle bli aktuelt - vanskelig å vite hva man gjør på forhånd.
|
Skrevet: Lør 18 Des 2004, 16:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mjau
Varm i trøya

Ble Medlem: 16 Jan 2005 Innlegg: 64
|
mhmm
Ja, jeg tror jeg ville gjort det. Et barn krever mye i seg selv, et barn med en alvorlig sykdom eller psykisk utviklingshemming krever enda mer. Ikke alle er i stand til å gi så mye, ikke hvis man skal ta vare på forholdet med partneren i tillegg. Jeg tror mange sliter seg ut på grunn av det, og jeg respekterer virkelig de som velger å få barnet likevel, og spesielt om de klarer å ta vare på seg selv, barnet og opprettholde et godt forhold til partneren.
|
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 00:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moonshade
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005 Innlegg: 173
|
Sånt er fryktelig vanskelig å svare på! Men jeg tror ikke jeg ville kunne tatt abort selv; ikke i utgangspunktet hvert fall.
Samtidig ville jeg ikke ha problemer med å skjønne de som ville gjort det..
NÃ¥r det er sagt har jeg en liten historie jeg gjerne vil fortelle:
Moren til en av de jeg var mest sammen med på vgs var på sykehuset til kontroll eller noe mens hun var gravid, og plutselig ble det masse oppstyr og de begynte å trille henne til et annet sted og sånn. Da hun spurte hva som foregikk, fikk hun til svar at de skulle ta abort; barnet hennes var alvorlig sykt. Hun nekta plent! Men måtte visst _overtale_ legene først! Hun hadde ikke engang blitt spurt eller informert..! Barnet det var snakk om var forresten han kameraten min. Det var ingenting i veien med ham..
Jeg synes det er skremmende at legene kan prøve å bestemme på morens vegne, uten engang å spørre.. Nå er det her sannsynligvis -forhåpentligvis- et unntakstilfelle, men.. Ganske døyt, eller hva?!
|
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 01:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |