DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Aktiv dødshjelp
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [33 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 Aktiv dødshjelp

Finnes det noen gode argumenter mot aktiv dødshjelp?

Norge burde innført det på lik linje med Nederland!

Det er inhumant å la eldre som har forferdelige smerter
og som kommer til å dø innen forholdsvis kort tid lide seg
gjennom den siste tiden. Ã… pumpe dem full i kjemikalier er
så absolutt ikke noen god løsning.

Enhver har da en viss rett til å bestemme over sitt eget liv
på denne måten.

Jeg har vanskeligheter med å se hvorfor vi ikke skal innføre det.

InnleggSkrevet: Søn 25 Mar 2001, 19:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Lilinen
Gjest

Re: Aktiv dødshjelp

... tingen med aktiv dødshjelp er at man ikke får noen særlig sjangse til å angre seg. Kan godt hende man føler at man vil dø I ØYEBLIKKET, men senere kan det jo hende man hadde fått det bra igjen? Aktiv dødshjelp er ikke noe jeg vil se på offentlige hender (staten har ingenting med å ta livet av folk UANSETT), dessuten kan man jo aldri bevise at personen faktisk har VILLET dø... et mord kan godt kamufleres som "aktiv dødshjelp".

Men uansett er det nok barmhjertighetsdrap i de fleste tilfeller, så folk som har utøvet aktiv dødshjelp burde ikke straffes hvis det kan ettertrykkelig BEVISES at den døde ønsket det selv (og at det var et ønske han/hun hadde hatt så lenge at han/hun ikke hadde kommet til å ombestemt seg).

InnleggSkrevet: Tor 29 Mar 2001, 16:03
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Dem jeg mener bør ha tilgang til aktiv dødshjelp er f.eks eldre i de siste stadier av en eller annen sykdom de kommer til å dø av, og som har voldsomme smerter og kommer til å ha dette den tiden de har igjen. Slike er ikke i en situasjon der det etter min mening finnes noe godt alternativ.

Det er aldri meningen å hjelpe selvmordskandidater over stupet.

Hvis ikke staten, hvem da?
Staten bør innføre et kontrollorgan som styrer dette, da det neppe finnes noe sikrere alternativ.

InnleggSkrevet: Tor 29 Mar 2001, 22:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
RoR
Gjest

hva med en offisiell søknad om aktiv dødshjelp som må godtas av et offentlig organ...

oi..først nå så jeg hvor latterlig denne ideen var...jaja..poster den likevel jeg Razz

InnleggSkrevet: Ons 04 Apr 2001, 21:31
    Til Toppen 
Tom Erik Støwer
Gjest

skal man 'legitimere' selvmord i samme slengen?

jeg syns det stikker en del etiske problemstillinger litt dypere enn de argumentene du presenterer

InnleggSkrevet: Tor 05 Apr 2001, 13:31
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Det er aldri snakk om selvmord.
Det er en enorm forskjell her.

Poenget mitt: Hvis jeg hadde hatt AIDS eller noe lignende
ville jeg ønsket at jeg kunne bestemme når jeg ikke lenger
ønsket å leve.

En fyr i USA som var i en slik situasjon fikk faktisk
medhold i retten i at det var opp til ham og ham alene når
han ikke ønsket å leve lenger.
Men bare det.

Når man likevel skal dø innen kort tid er det ikke mye
angringspotensiale inne i bildet.

Men for all del: det er et klart etisk dilemma her.
Jeg tror det riktige (om man kan kalle det det) er å
legitimere aktiv dødshjelp. Under svært streng kontroll, selvfølgelig.

InnleggSkrevet: Ons 11 Apr 2001, 20:28
Tom Erik Støwer
Gjest

den siste personen jeg har tiltro til er en gjennomsnittlig amerikansk dommer, men men..

aktiv dødshjelp er uakseptabelt. det er klart at det er en interessant tanke, og at det på flere måter kunne vært positivt, men de svære etiske dilemmaene man vanskelig kommer utenom, legger etter min mening et klart hinder for å legitimere aktiv dødshjelp

InnleggSkrevet: Ons 11 Apr 2001, 23:15
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Til syvende og sist koker det hele ned til om man mener det er
'OK' at man dreper noen på en smertefri måte fremfor å tvinge
dette mennesket til å mot sin vilje dø på en smertefull måte.

Problemet blir jo at man i dag må gjøre dette bak ryggen på
myndighetene, og da med mye større risiko for at det går galt.
Da er det vel bedre at myndighetene tar seg av det.

Og bare sånn for sikkerhets skyld.
Jeg er mot dødsstraff. Klart imot.
(sånn at ingen begynner å trekke paraleller...)

InnleggSkrevet: Fre 13 Apr 2001, 22:26
Sten T. Almås
Gjest

Etiske problemer sier du?
jeg mener at aktiv dødshjelp er en god ide for de som ikke vil tilbringe opptil 2-3 år på et sykehus når det allerede er 100% sikkert at man skal dø

de som har "etiske problemer" med dette kan jo bare la være å bruke denne muligheten.

bare fordi noen tror på gud, skal ikke andre behøve å lide for det, mener nå jeg. Likevel virker det som om andre folk har andre meninger.

generaln

InnleggSkrevet: Man 22 Okt 2001, 10:19
    Til Toppen 
BoomNike
Gjest

Legitimere selvmord?

Herlighet, mann... det er få jeg har hørt snakke om aktiv dødshjelp for andre enn mennesker som har en sykdom som kun kan ha dødelig utgang (dvs. f.x.: langt fremskreden MS, hver dag er uhyre smertefull, det er rett og slett en lidelse i det hele tatt å leve, og du vet at om noen uker (måneder?) kommer du uansett til å måtte bite i gresset - du føler rett og slett at livet ikke er verdt å leve, og _ingen_ kan hjelpe deg på annen måte enn å dope deg så mye ned at du ikke skjønner hva som skjer rundt deg... - dog er det litt mindre smertefullt.) I slike tilfeller bør det være en selvskreven menneskerett å bestemme over eget liv (og egen død) - å si at "nok er nok", istedenfor å ligge som en lidende "grønnsak" i et par måneder, uten verdighet, fordi en gjeng med besserwissere sitter på kontoret sitt og sier at "vi skal hjelpe deg, vi, dette skal bli gode greier... bare slapp av, du skal få noen doser morfin til snart, slutt å ynke deg..."

Hmm... tror jeg aner en smule engasjement hos meg selv...

SjefenDin

InnleggSkrevet: Man 17 Des 2001, 16:11
    Til Toppen 
Empyrean
Främling
Främling

Ble Medlem: 10 Jul 2003
Hvem skal bestemme at pasienten skal dø? Tenk deg at pasienten ikke er til stand i å kommunisere i det hele tatt.

InnleggSkrevet: Tor 10 Jul 2003, 12:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
hadde aktiv dødshjelp vært lov, så ville jeg mest sannsynlig vært død nå.
men men...det er da aldri for sent å gjøre noe med den saken.

det er fullt mulig å angre på at man valgte å leve.

InnleggSkrevet: Tor 10 Jul 2003, 12:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
BlueNova
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 25 Jun 2003
Aktiv dødshjelp er en "god" løsning for de som ikke har mulghet til selvstendinghet i det hele tatt. For de som bare blir værre av sykdommer og ikke kan handle selv, snakke selv, vaske seg selv osv. selvfølgelig kun om de vil. Jeg syntes det er ille at de som er i denne situasjonen og som ønsker å få hvile, blir holdt i live fordi "loven sier". Ingen som tenker på mennesket i fokus.

Dødshjelp bør jo begrunnes med et godt argument. har kjæresten slått opp så er ikke det god grunn nok...bare som et eksempel.

InnleggSkrevet: Lør 12 Jul 2003, 14:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003
synd norge er for aktiv livs hjelp

InnleggSkrevet: Lør 12 Jul 2003, 18:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
jack_sparrow
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 21 Sep 2003
Aktiv dødshjelp burde skje...hvorfor la folk lide? Og om de angrer når de er død, så kan de ikke klage Wink Personlig vil jeg heller dø enn å komme på et norsk gamlehjem...grøss...

InnleggSkrevet: Søn 21 Sep 2003, 21:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Gaute
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 07 Sep 2003
best å gjøre noe med gamlehjemmene før vi blir så gamle da Smile eller flytte til et annet land..?

Despite my thirty years of research into the feminine soul, I have not yet been able to answer the great question that has never been answered: What does a woman want?
- Sigmund Freud

InnleggSkrevet: Søn 21 Sep 2003, 21:39
jack_sparrow
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 21 Sep 2003
Jeg skal bli en pirat! Kommer ikke på gammelhjem da Wink

InnleggSkrevet: Søn 21 Sep 2003, 22:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Gaute
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 07 Sep 2003
Bra du har planene klare Smile

Despite my thirty years of research into the feminine soul, I have not yet been able to answer the great question that has never been answered: What does a woman want?
- Sigmund Freud

InnleggSkrevet: Søn 21 Sep 2003, 22:18
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
BlueNova skrev:
Aktiv dødshjelp er en "god" løsning for de som ikke har mulighet til selvstendinghet i det hele tatt. For de som bare blir verre av sykdommer og ikke kan handle selv, snakke selv, vaske seg selv osv. Selvfølgelig kun om de vil. Jeg syntes det er ille at de som er i denne situasjonen og som ønsker å få hvile, blir holdt i live fordi "loven sier det".

Jeg blåser litt på denne gamle tråden, jeg.

Synes BlueNova hadde et knakende godt innlegg her. Hadde jeg f.eks. havnet i en sykdomsilstand som bare hadde påført meg den ene smertebølgen etter den andre, og uten mulighet for å bli frisk, hadde jeg satt pris på å i det minste hatt muligheten til å be noen "hey, du - pull the plug."

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 11:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Helt enig, dog det sikkert strider mot mine angivelige religiøse innprentede prinsipper.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 27 Apr 2004, 11:45
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [33 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet