DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Mark
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [16 Posts]  
Av Innlegg
Filuri
Gjest

Mark

Korleis vert ein mark føydd? Og korleis formerar dei seg? Dette har eg lurt på ei stund, men det verkar ikkje som om nokon veit det. Eg tvilar litt på den der keiasarsnittteorien, i grunn.

InnleggSkrevet: Tor 14 Mar 2002, 13:13
    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Re: Mark

Mark er tvekjønna dyr, noe som vil si at de har sex med seg selv hele tiden. eller.no ;P

Hvordan de blir født vet jeg ikke helt sikkert, men jeg tror jeg har hørt noe om at marken deler seg midt på, (om dere har studert en mark nøye, så ser dere et mørkt belte midt på, og det er der den deler seg, skjerer du av en mark bak det mørke beltet, så vil halen vokse ut igjen) og så kommer det avkom ut der et sted, i form av egg eller bittesmå marker. Egg -tror- jeg. Men jeg -vet- det ikke, så om noen vet det helt sikkert, så hadde en oppklaring vært fint.

InnleggSkrevet: Tor 14 Mar 2002, 13:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Jentepust
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Dooh

Mamman min har lært meg at de ligger ved siden av hverandre, sånn at slimet rundt de kommer borti hverandre, og så blir det en babymark.

InnleggSkrevet: Tor 14 Mar 2002, 14:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Leksikon

meitemark,  Lumbricidae, familie av fåbørstemark. Finnes over hele verden, 20 arter i Norge. Langstrakt og sylindrisk kropp; tilspisset foran, avrundet bak. Den består av segmenter (ledd) med korte børster som sm.m. musklene utgjør bevegelsesorganer. Har ikke øyne, men hudcellene reagerer på lys. Puster gjennom huden som må holdes fuktig. Et kjertelrikt belte rundt kroppen utskiller slim i forbindelse med forplantningen. Tvekjønnet, to m. befrukter hverandre. Graver ganger i jorden ved å bore og ete seg fram, og gjør jordsmonnet løst (danner muldjord). Norske arter bl.a. stor m., Lumbricus terrestris, inntil 30 cm lang, kompost-m., Eisenia foetida, skog-m., L. rubellus og grå m., Allolobophora calignosa. Australsk kjempe-m. kan bli 3 m.

*lete videre etter mer forklarende ting*

InnleggSkrevet: Tor 14 Mar 2002, 14:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Re: Leksikon

Meitemark på 3 meter. Wow. Det hadde vært noe til kjæledyr!

InnleggSkrevet: Tor 14 Mar 2002, 21:04
Filuri
Gjest

Eg spurte bioligilæraren min, og han forklarte i det vide og breie. Det er eit slags belte på marken, der han er tjukkare enn andre plassar. Dette feltet ser ut som ein skjøyt. Inne i dette beltet, har marken både eggceller og sædceller. Den befruktar ikkje seg sjølv, men legg seg inntil ein annan mark sitt tjukke punkt, og så sender dei sædceller til kvarandre. Dermed vert begge markane gravide. Og læraren trudde dei la egg.

Og eg har alltid trudde at dersom ein delar ein mark i to, lev begge delane vidare. Dette er tull, berre den delen som hjernen er i lev vidare, og halen veks ut på nytt. Ikkje at marken har nokon svær hjerne. Men den har ein munn, heilt på enden!

InnleggSkrevet: Lør 16 Mar 2002, 09:40
    Til Toppen 
Strider
Gjest

Australsk kjempe-m. kan bli 3 m.

[b] WOW [/b]

InnleggSkrevet: Søn 17 Mar 2002, 01:24
    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Bra jobba Filuri! Smile
Men hvordan legger den eggene?

InnleggSkrevet: Søn 17 Mar 2002, 01:47
Filuri
Gjest

Rettelse

Min bioligilærar har bedrevet feilinformasjon.
Egg og sædcellene ligg ikkje i dette tjukke feltet. Når dei to makkane legg seg inntil kvarandre, skil beltet ut ein masse slim. i dette slimet svømmer sædcellene over til den andre sine eggceller, og omvendt. Desse cellene har til no låge litt under dette beltet, litt lenger nede på makken. Når slimket størknar, går dei to makkane kvar til sitt, og let denne tørka slim kokongen vera att. Etter eit par veker "klekkes" denne, og 10-20 nye makkar er fødd.
mhm.

InnleggSkrevet: Ons 20 Mar 2002, 09:51
    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Re: Rettelse

Takktakk, nå ble jeg bittelitt klokere i dag også.
Hvor små er disse beibimarkene da?

InnleggSkrevet: Ons 20 Mar 2002, 16:59
BagBiter
Veronica
Veronica

Re: Rettelse

Jeg tipper de er så små ---> -

InnleggSkrevet: Fre 22 Mar 2002, 10:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Kaffikanna
Gjest

Eg tykkjer du skal skriva makk, fordi det er det det heiter på nynorsk, din uvitande gnom.

InnleggSkrevet: Tir 16 Apr 2002, 11:47
    Til Toppen 
ST|Stakan
Gjest

jamen bokmål er mye bedre å skrive

InnleggSkrevet: Tir 16 Apr 2002, 12:39
    Til Toppen 
Filuri
Gjest

Kaffikanna

Det heitar "heitar", ikkje "heiter" også. Så det så, ditt liksombetrevetande grumsevatn.

InnleggSkrevet: Tir 16 Apr 2002, 22:02
    Til Toppen 
kirgit
Gjest

Re: Kaffikanna

Det heiter faktisk "heiter", det er eit e-verb.

InnleggSkrevet: Tir 07 Mai 2002, 13:12
    Til Toppen 
Filuri
Gjest

Re: Kaffikanna

Urk, kunne du ikkje la meg ha min vesle illusjon om at eg hadde overtaket i fred? Wink

InnleggSkrevet: Fre 24 Mai 2002, 09:32
    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [16 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet