DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Intelligens og de tolv bud :)
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [4 Posts]  
Av Innlegg
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 Intelligens og de tolv bud :)

Først følger en noenlunde vitenskapelig inndeling av menneskets intelligens, og hvordan disse kan trenes opp. Dernest følger Jan Eggums Tolv Bud for en Halvsunn Bohem. Så for deres opplysning og underholdning:
:)

Kreativ intelligens:

Fortsett å dagdrømme. Dagdrømmen trener opp dine billedlige og forestillingsmessige tenkeevner. Du blir skapende.
Fortsett å drømme om natten. Alle store kunstnere, forfattere og musikere bruker drømmene sine som inspirasjonskilde.
Skriv ned drømmene. Du får bedre kontakt med det ubevisstesinnets kreative kjerne.
Lag et kreativitetsspill. For eksempel: Skriv ned i løpet av to minutter, og så raskt du kan, alle tenkelige ting du kan bruke en binders til.
Lær å tegne. Skriv dikt. Lær å fortelle vitser.

Personlig intelligens:

Snakk med deg selv - overvåk de konstante små samtalene som pågår inne i hodet ditt mellom deg og deg selv.
Behandle deg selv som din beste venn. Ta massasje, reis på ferie, les en bok, kjøp et klesplagg. Bare når du trives med deg selv er du i stand til å utvikle andre forhold på en skikkelig måte.
Utvikle de andre naturlige intelligensene dine, lær deg for eksempel å spille et instrument, få kunnskap om noe eller lære språk.
Gi deg selv en kort pause i eksplosive følelsesmessige situasjoner.
Tenk over dine valgmuligheter.
Ta jevnlige pauser. La hjernen få mulighet til å samle seg.
Oppsøk meditasjonens, selvsyggesjonenes og selvhypnosens kunst.
Vær ærlig mot deg selv.
Samle på fornøyde øyeblikk.

Sosial intelligens:

Vær alltid klar over hvilken unik person du og alle andre er. Dette vil umiddelbart øke din interesse for andre, og åpne sansene dine.
Gå på teater, se film
Lek med spørsmål.
Utvid din sosiale horisont. Delta i et bredt spekter av av aktiviteter.
Samle på historiene til folk.
Ta et kurs i presentasjonsteknikk.
Kle deg for å gjøre intrykk, det appellerer til andres sanser og intelligens.
Lær å lytte dobbelt så mye som du snakker.

Åndelig intelligens:

Arbeid med din personlige og sosiale intelligens.
Studer religion. Les masse.
Studer mikrokosmos og makrokosmos.
Bruk tid i naturen.
Utvikle sansen for humor.
Vær barnslig.
Lag et tankekart over de gode tingene i livet.
Vær klar over dine verdier.

Fysisk intelligens:

Bekjemp frykt, for eksempel høydeskrekk (fjellklatring).
Tren jevnlig.
Tren opp de viktigste muskelgruppene.
Tren opp fleksibiliteten og balansen.
Tren opp hurtighet og koordineringen.
Spis sunt.
Vær bevisst kroppen din. Bli stolt av den.
Tren opp kroppen til å ønske fysisk belastning.
Slapp av, stress ned med musikk, bøker, turgåing.

Sanselig intelligens:

Uforsk og utvikle alle sansene dine.
Tren opp synet ditt til å skille mellom farger, ta et kunstkurs.
Lær deg å skille mellom lyder i naturen, lytt til etnisk og klassisk musikk.
Gi nesen aromatiske overraskelser. Tren opp luktesansen.
Gi munnen jevnlige smaksopplevelser.
Gi huden jevnlig stimulans. Ha behagelige klær, smør inn hud og hår med oljer.

Seksuell intelligens:

La fantasien gå amok. Dette vil løsne på hemningene dine.
Bruk din kreative fantasi til fulle. Tenk på nye stillinger, og prøv dem.
Varier kjærlighetslivet ved å elske på så mange ulike steder du kan komme på.
Lek for å sprite oppp sexlivet, for eksempel gjemsel eller rollespill.
Bruk, stimuler og fyr opp under alle sansene dine. Romantiske middager med stearinlys får pupillene til å utvide seg, og du blir mer forførende.
Bruk musikk for å skape stemning, styrk kroppslukt med naturlige oljer.
Masser og kjærtegn hverandre så mye som mulig.

Numerisk intelligens:

Gjør overslag, deretter foreta beregningene før du kontrollerer resultatet. Ikke grip automatisk etter kalkulatoren.
Lær av andre. Slå oddsene.
Bruk tallene til å rangere, analysere og organisere informasjon.
Ikke bruk kalkulatoren som krykke, snarere som treningsverktøy og kompanjong.
Lek med hoderegning.
Minnteknikker - del opp telefonnummer i grupper på tre og fire sifre slik at du får to 'biter' å huske.

Romlig intelligens:

Lek med forestillingsevnen, reis på imaginære reiser fra a til b. Bruk alle sansene dine til å utforske og huske de ulike elementene underveis.
Spill brettspill. Bli bedre i ballspill. Prøv dataspill.
Dans, ta del i fysiske aktiviteter som samtidig utvider din rombevissthet.
Vær klar over himmelretningene når du er ute og reiser. Studer enkel astronomi.

Verbal intelligens:

Øk ordforrådet. Lek med ord.
Bli en glupsk og vidsynt leser.
Kjæp en lommeordbok. Kjøp en synonymordbok.
Lær hurtiglesing.
Forbedre din konsentrasjon. Les ord og husk dem. Utvikle din logiske tankekraft.
Lær et nytt språk.

Bohemenes tolv bud.
Jan Eggums tolv forslag til leveregler for en halvsunn bohem:
(med hans egne tilføyelser etter bindestreken)

1. Du skal aldri stole på at ting er hva det ser ut til å være.
-Jeg stoler aldri på at noe er så fint og flott som det ser ut. Det kan gi seg utslag i mistenksomhet, og kan for eksempel gå på mitt forhold til medartister. Etter klassifiseringssystemet enneagrammer jeg type fem: Iakttakeren - 'Jeg gjennomskuer'. Systemet opererer med ni typer, jeg er også påvirket av to andre: 'Jeg er annerledes' og 'jeg gjør min plikt'

2. Du skal holde høyt uskylden, visdommen, rettferdigheten og kunsten.
-Trangen min til å finne ut av ting er svært sterk. Av og til helt manisk. Jeg har trålet bokhandlere etter bøker om okkultisme, parapsykologi og spiritualisme. Rettferdighet for meg er anarkisme, det vil si sosialisme uten partistyring. JEg stemmer alltid på venstresiden, og stemte SV sist - tror jeg. Kunsten er det som gir meg den sterkeste opplevelsen jeg kan få med klærne på.

3. Du skal akseptere at menneskets drivkraft er erotikken.
-Jeg mener det! Det er utrolig mye i samfunnet, både privat og kollektivt, som er en omskrivning av sex. Flørting er en form for seksuell omgang. Sex er årsaken til at gutter og jenter oppsøker hverandre. De guttene som på fredagskvelden ikke har fått snøret i bånn, er de nærmeste til å knuse ruter og drepe hverandre. Makt er sexy.

4. Du skal aldri gifte deg, men danne romantiske allianser som ikke går ut over andre av dine nærmeste.
-Gifter du deg, setter du kontrakt på følelsene dine, og må akseptere alt som står der. 'Elske og ære hverandre inntil døden' - det er heavy. Jeg aksepterer at noen blir livsledsagere, men jeg kan ikke skrive under på noe sånt. Det er latterlig når folk lover slikt for tredje gang. Jeg tror ikke på den eneste rette, det er umulig.

5. Du skal respektere folks rett til å være alene, sammen, eller sosiale på avstand (alene sammen)
-Jeg liker å være på kafè alene. Det er det motsatte av å være sammen ute i naturen - elglag er ikke min greie. Til langt opp på åttitallet trodde jeg lykken lå i å bo i kollektiv på landet, men så gikk det opp for meg at jeg er veldig urban. Det handler om å slippe å bli presset inn i en livsstil. I byer av en viss størrelse finner man alltid noen som er like sær som en selv.

6. Du skal innse at kvinner og menn er følelsesmessig forskjellige, men har krav på samme rettigheter.
-Kvinner vil flørte - men vil ligge med.
Kvinner vil du skal lytte - menn vil ha ting fikset. Det er typiske trekk, men gjelder selvsagt ikke alle. For meg blir det absurd bare å snakke, hvis poenget ikke er å komme til en konklusjon. Det sies at jeg skriver bra om kvinner, og lenge hadde jeg en overvekt av kvinnelig publikum. Det kommer trolig av at jeg er bra til å lytte. Men jeg har feminine sider, som kunstnere trolig bør ha. Jeg liker for eksempel ikke actionfilmer, men jentefilmer.

7. Du skal besøke minst en kafè og lese minst en avis om dagen.
-Jeg er en hund etter aviser, og leser Bergens Tidene, og Aftenposten daglig, ellers morgenbladet og Dag og Tid. Førstesidene overser jeg. Jeg leser kronikkene, hva skjer-spalten, kultur og kanskje utenriksstoffet. Jeg er interessert i de store linjene, men gjerne også noe som er ukesaktuelt.

8. Du skal prøve, i løpet av et døgn, å sørge for fem sorter frukt eller grønnsaker, fire minutters spasertur, te glass vin, to kulturelle opplevelser og en orgasme.
-Sunne ting alt sammen, og noe alle burde etterfølge.

9. Du skal i ditt arbeid stole på erfaring, improvisasjon og kreativ fantasi, heller enn formell utdannelse.
-Man kan lære seg vekk fra ting. Jeg stolte på at jeg kunne skaffe meg kunnskap på egen hånd, uten eksamen fra annet enn videregående. Man må være tilstrekkelig sta, og klar på at 'sånn ser jeg ut' Jeg anbefaler folk å hoppe i det, istedet for å krype. Å ha noe å falle tilbake på er veldig farlig - det blir fristende å falle.

10. Du skal melde deg ut av den norske kirke og ikke sette en religion over en annen, men tro at det finnes en økologisk eller religiøs sammenheng i alt, og at ingenting er tilfeldig.
-Jeg er et religiøst menneske, og tror på en dypere og videre sammenheng i hele universet, og at alt vi gjør påvirker noe annet. Det okkulte og overnaturlige, som jeg vil kalle det naturlige, interesserer meg. Jeg tror på en gud som vi alle er en del av. Forbønn som drives i pinsemenighetene for eksempel - jeg tror det har effekt.

11. Din hovedfiende skal være all storkapital og globale korporasjoner, og du skal aldri reklamere for deres produkter.
-Jeg er glad i penger, og jeg må innrømme at dette er et vanskelig punkt. Jeg har sagt nei til reklameoppdrag - men ville jeg si nei til hvis Pepsi fristet med millioner for å få bruke en setning fra 'En natt forbi'? Jeg ser de store selskapene som hovedfiender. Derfor er jeg engasjert i Attac, som arbeider for at selskapenes transaksjoner bør skattlegges for å komme de fattige landene til gode. De største selskapene har makt til å knuse et land - noe så utrolig udemokratisk!

12. Du skal sette spor etter deg.
-Det er sikkert for tidlig å begynne å tenke på ettermæle når man er femti, men...Jeg håper noen av sangene mine vil overleve etter min død.

InnleggSkrevet: Fre 08 Mar 2002, 22:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Respons

Denne posten likte jeg, selv om jeg ikke var enig med alt. Gidder ikke aa vurdere, argumentere og oppramse naa, vil bare si at dette var et flott bidrag til dette forumet, og takk Smile

InnleggSkrevet: Man 11 Mar 2002, 23:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Helvete
Gjest

Lykke

Fint innlegg, mye fornuftig.

For meg har det blitt viktigere og viktigere å finne småting i hverdagen som gjør meg lykkelig, i hvert fall i noen få minutter. Selv om livet til tider er ganske trasig, og man tenker at Herre Gud, kan det være nødvendig å leve dette trasige livet, ser jeg nå kvaliteten i de små detaljene som gjør dagene litt lettere.

Det kan være små ting som at trærne er grønne, fin musikk, en måke som skriker, en blomst, en hyggelig samtale med noen du ikke har snakket med før, en god bok, en interessant tanke, solen som skinner, å gå ute en mild sommerkveld, å se seg selv i speilet og oppdage at ja, jeg ser jo egentlig ganske søt og snill og grei ut (Patetisk!), få et kompliment, gi et kompliment, at noen du ikke kjenner, smiler til deg på gaten, se at folk er lykkelige, møte en god venn, forelske seg, .......

......i det hele tatt, livet er fantastisk, det er bare så synn altfor få klarer å virkelig glede seg over det. Vi er altfor opptatt av alt som plager oss, alt vi må få gjort, alt vi ikke har fått gjort, alt som har gått galt......og vi hauser problemene opp til de overtar hele livet vårt og overskygger alt.

Vi har rett til å være lykkelige, vi må tillate oss å kjenne og føle og merke at, ja, faktisk er livet verdt å leve.

InnleggSkrevet: Søn 26 Mai 2002, 18:24
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Re: Lykke

Du har rett i det at små, fullstendig ubetydelige ting kan skape glede. Især slike ting som dukker opp fullstendig uventet, når man mest trenger det. Hva i all verden skulle man gjort uten? Smile

InnleggSkrevet: Søn 26 Mai 2002, 23:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [4 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet