|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Corvus
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006 Innlegg: 599 Bosted: i en hjerteformet spilledåse
|
''Fri kjærlighet''
Som bohem er jeg jo nesten nødt til å ta opp dette spørsmålet.
Hans Jæger, den velkjente Kristiania-bohem veivet sitt flagg for 'den frie kjærligheten', og mente at man burde avskaffe ekteskapet og parforholdet alltoghether, og mente at alle skulle få elske med alle når de ville, uten at noen samfunnsnormer eller moral skulle få komme imellom.(naturligvis gjelder dette begge kjønn.) Nå var han riktignok, etter blant annet Ibsens mening en drukkenbolt og horebukk, hvilket forsåvidt var sant, men hva mener dere?
Det ville kanskje vært praktisk, i tilfeller hvor man for eksempel er forelsket i to personer, og begjærer dem begge like høyt. (Hans Jæger mente at en mann aldri kunne ha noe intimt forhold til en kvinne med mindre han lå med henne.) Jeg skal ikke si noe om ekteskapet, men jeg mener at det fineste i verden er å bli elsket som den eneste. (så lenge dèt varer...) At når to har funnet hverandre, bør de bli hos hverandre så lenge de elsker hverandre. Om de går fra hverandre er de naturligvis fri til å oppsøke de senger og partnere de vil, men så lenge det varer, bør de være to. Og at kjærligheten, slik jeg ser på kjærlighet, kun er kjærlighet om man elsker kun denne ene. Men som håpløs romantiker, kan det jo være man er uenig med meg der ute.
Nå var de fleste bohemene menn, men i våre dager vil jeg si at spørsmålet gjelder for begge kjønn.
Vil vi ha hverandre sammenslynget i par, eller bør kjærligheten være fri for alle, og utroskap bli et utvisket begrep, som ikke lenger sårer?
|
_________________ Everybody's Fool
Skrevet: Man 09 Apr 2007, 21:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Man kan sikkert kalle det en fin teori.
Men å viske bort sjalusi og vonde følelser mht utroskap fra menneskers hjerne tror jeg ikke er mulig.
Om jeg i teorien mente fri kjærlighet var en fin ting, ville jeg nok likevel ikke kunne stå på siden og se jenta jeg elsker ligge åpenlyst med andre, uten å ha det vondt.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 09 Apr 2007, 23:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Justin Case
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jan 2007 Innlegg: 561 Bosted: Hjemme
|
Den måten å utføre kjærlighet på er vel på en måte den som utføres i blant våre ville dyr. Jeg tror kanskje vi mennesker er for intelligente til at vi kan ha det slik...
|
_________________ Og DU sier du har tær på føttene?
Skrevet: Tir 10 Apr 2007, 10:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
For ikke å nevne allverdens kjønnssykdommer...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 10 Apr 2007, 18:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Corvus
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006 Innlegg: 599 Bosted: i en hjerteformet spilledåse
|
toth42 - enig med deg.
Justin Case (kult nick, forresten.) - intelligente er vel ikke akkurat ordet, jeg tror heller utviklingen av våre følelser som er den største hindringen.
Glahn - Jeg har hørt at det finnes beskyttelsesmidler mot slikt..? 
|
_________________ Everybody's Fool
Skrevet: Tir 10 Apr 2007, 19:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Drakulia
Främling

Ble Medlem: 07 Apr 2007 Innlegg: 8 Bosted: Trønderdalan'
|
Min mening om den saken er at er man i et forhold, (kjærlig et helst da..) så er man bare to. Utroskap er en rot til mye vondt og noe av det man sårer en annen person mest med.
Derimot hvis man hadde vært single hadde det jo bare vært å flydd fra partner til partner om man hadde ønsket det. Så har det litt med selvfølelse å gjøre, har man sex med mange for å stille et stort behov, eller bare for å vise at man får flest mulig folk i seng....?
|
Skrevet: Tir 10 Apr 2007, 21:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Justin Case
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jan 2007 Innlegg: 561 Bosted: Hjemme
|
Corvus skrev: | toth42 - enig med deg.
Justin Case (kult nick, forresten.) - intelligente er vel ikke akkurat ordet, jeg tror heller utviklingen av våre følelser som er den største hindringen.
|
jajo, det var på en måte det jeg mente. dessuten binder vi oss til folk, vi blir glade i dem. det ville ha vært vanskelig å bare gå fra en person man liker, eller å se at den går fra deg, bare fordi det er vanlig.
edit: jeg glemte: takk 
|
_________________ Og DU sier du har tær på føttene?
Skrevet: Tir 10 Apr 2007, 21:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Beskyttelsesmidler, ja - hvis alle bare faktisk brukte dem. SÃ¥nn er ikke virkeligheten.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 13 Apr 2007, 21:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |