|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Hva med forsvaret vÄrt?
Som de alle fleste sikkert har oppfatta ligger jeg pÄ en side av politikken som ikke akkurat Þnsker en oppbygning av forsvaret. Men nÄ satt jeg Ä lest en bok, Mitt Liv av Max Manus.
Plutselig, bare ved en setning velta han mange av mine meninger i forhold til forsvaret.
"Ingen av dem som jobber for Ă„ nedlegge forsvaret, kan vite hvordan det er Ă„ vĂŠre ung og uten mulighet til Ă„ forsvare sitt eget land".
Noen som har noen tanker rundt akkurat dette?
|
_________________ Ă
ÄÄÄ, jaaa, de Äpner jo dÞÞra!
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 01:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Joshiwo
Spitzy (!)

Ble Medlem: 21 Mar 2007 Innlegg: 199 Bosted: Kristiansand
|
Jeg kan stille et spÞrsmÄl:
I hvor stor grad mener folk at vi trenger et forsvar? BÄde i nÄtid og i fremtid.
Hva er egentlig sjansen for at noen kommer til Ä angripe oss, samtidig som at resten av verden bare stÄr og ser pÄ uten Ä hjelpe oss?
|
_________________ - HURRA FOR MEG -
Trykk her, om du tĂžr!
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 01:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
Vel, jeg syntes vi burde jobbe med et godt forsvar! Er ikke dette en sĂ„nn "bedre fĂžre var" sitvasjon? Hva om vi faktisk BLIR angrepet, sĂ„ sitter vi her med ubrukelig forsvar... Nei, forsvar er veldig viktig. Se pĂ„ det litt som en kondom, det er ikke noe du MĂ
bruke, men nÄr du sitter igjen med AIDS skulle du sÞrenmeg Þnske du hadde brukt penger og tid pÄ den kondomen.
Jeg skjĂžnner ikke engang at folk kan vĂŠre imot oppbygning av et forsvar 
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 09:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Jeg tror det hele kommer an pÄ situasjon.
NÄr man ser tilbake pÄ andre verdenskrig og den fÞlelsen alle hadde for konge og fedreland sÄ var det utrolig viktig for nordmennene, deres identitet og selvfÞlelse at de kjempet, men nÄ i dag sÄ stiller det seg i et helt annet lys.
Om dette er mangel pÄ fÞlelser for landet vÄrt, eller at det bare er fordi vi per dags dato ikke er truet og man da fÞler at det ikke ligger noen viktighet i Ä vÊre i forsvaret er utrolig vanskelig Ä si.
I USA ser man for eksempel en helt annen mentalitet nÄr det kommer til militÊret. Der ligger det mye prestisje og Êre i Ä fÄ lov Ä forsvare landet sitt, selv om det i dag ikke er noen konkret trussel.
Ang hvorvidt vi trenger et forsvar sÄ er det vel en smule optimistisk Ä tro at alle skulle spurte til Ä redde oss (uten Ä tenke egen vinning og forsvar) dersom vi selv ikke hadde et forsvar som vi brukte til blandt annet Ä hjelpe til i andres militÊre operasjoner?
Og nÄ sier jeg dette uten Ä ha en formening om hvor og pÄ hvilke militÊre operasjoner vi hÞrer hjemme i.
|
_________________ Imba Ownage!
Banankjole!
23-19
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 09:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Sel om vi fÄr hjelp ved en eventuel trussel, sÄ tror jeg vi har mange unge jenter og gutter som ikke ville fÞlt seg vell ved ikke Ä gjÞre noe.
|
_________________ Ă
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 10:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Joshiwo
Spitzy (!)

Ble Medlem: 21 Mar 2007 Innlegg: 199 Bosted: Kristiansand
|
Et lite land som Norge vil aldri kunne fÄ et forsvar som kan stÄ imot en invasjon fra et annet land. Ta Russland for eksempel. Norge har ikke stort Ä stille med da. Kanskje om FÊrÞyene finner ut at de skal angripe oss..?
Har dere virkelig en sÄ stor nasjonalfÞlelse at dere er villige til Ä dÞ for et landomrÄde? 
|
_________________ - HURRA FOR MEG -
Trykk her, om du tĂžr!
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 11:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
Joshiwo skrev: | Et lite land som Norge vil aldri kunne fÄ et forsvar som kan stÄ imot en invasjon fra et annet land. Ta Russland for eksempel. Norge har ikke stort Ä stille med da. Kanskje om FÊrÞyene finner ut at de skal angripe oss..?
Har dere virkelig en sÄ stor nasjonalfÞlelse at dere er villige til Ä dÞ for et landomrÄde?  |
Det er vel ikke landomrÄdet man vil dÞr for, det er vel heller alt det landet har gitt deg du vil beskytte, samt de som bor der. NÄr Naruto redder Sakura er det ikke fordi han ikke vil at dressen hennes skal bli skitten liksom, det er jo fordi bryr seg om henne og ikke vil se henne forfalle (sÄ vil han selfÞlgelig ha pulings, men det er jo en helt annen diskusjon ) Om jeg hadde vÊrt i militÊret og krig brÞt ut sÄ hadde jeg gladelig offret meg for sikkerhet av de rundt meg... Jeg hadde selfÞlgelig gjort mye for og unngÄ det, det er jo ingen som sprader inn i kamp armert med kun et norskt flagg og sier "HAH, jeg skal dÞ for dette landet, pl0x skyt meg i trynet."
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 11:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Joshiwo skrev: | Har dere virkelig en sÄ stor nasjonalfÞlelse at dere er villige til Ä dÞ for et landomrÄde?  |
Ikke kun landomrÄdene, nei. Hva med huset ditt, bilen, pengene i banken, familien, venner, livet du lever nÄ og mye annet. Det er lite sannsynlig at du hadde greid Ä redde noe sÊrlig av verdiene du har nÄ hvis det hadde brutt ut krig. Jeg hadde gladelig kjempet for Ä beholde norge som det er, verdens beste land Ä leve i.
Forsvaret utdanner ogsÄ folk til mange oppgaver som ellers ikke hadde vÊrt mulig i norge, f.eks. eksplosiv-/minerydder, sanitetspersonell og annet som kan dra ut pÄ oppdrag for rÞde kors og andre etter endt tjeneste. Forsvaret er ogsÄ en stor og viktig bidragsyter til lokalsamfun rundt om i norge, og for industrien.
|
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 13:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Joshiwo skrev: |
Har dere virkelig en sÄ stor nasjonalfÞlelse at dere er villige til Ä dÞ for et landomrÄde?  |
For Ă„ quote de aller fleste helte-krigs-filmer o.l.;
"For freedom!" 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 13:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: KĂžbenhavn
|
Jeg har to ting Ă„ si:
1. FĂŠrĂžyne er en del av Danmark (ja, eller eies av Danmark om du vil)
2. United Nations 
|
_________________ "Du skal ikke vente pÄ inspiration. Du skal gÄ pÄ jagt efter den med en kÞlle". Jack London
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 17:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Jeg tror du mÄ begrunne punkt 2 litt mer for at det skal gi litt meing. Hvor var FN pÄ starten av 90-tallet nÄr Rwanda hadde problemer? Hvor var FN nÄr ting gikk skeis i Bosnia?
FN driver stortsett med brannslokking ETTER at ting har gÄtt riktig ille. De eneste Norge kan regne med hvis vi trenger det er NATO, og da kan vi ikke syte over at vi mÄ hjelpe til nÄr andre NATO land blir angrepet og trenger hjelp. En for alle, alle for en.
|
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 17:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: KĂžbenhavn
|
Sant, sant. Jeg mÄ nok si at den ikke var sÄ vel overveid. Var ikke sÄ mye mening bak heller. Litt impulsivt inlegg! Tenkte vel bare litt pÄ at vi har mange allierte, og ikke sÄ mange fiender. Norge er et lite land, og kan ikke forsvare seg selv.
Jeg tror det ville gavnet mer og avskaffet verneplikten, og laget et mer spesialisert forsvar, som kunne hjelpe til ute i verden (Kanskje helst fredsbevarende arbeide..?). Med utdannede, trenede folk som vet hva de driver med..
- En ideel verden burde ikke behĂžve forsvar *drĂžmme* Jeg tillater meg noen Ăžyeblikks naivitet 
|
_________________ "Du skal ikke vente pÄ inspiration. Du skal gÄ pÄ jagt efter den med en kÞlle". Jack London
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 18:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Vell, ja, jeg hÄper virkelig at jeg er villig til Ä dÞ for "ett landomrÄde". For at de rundt meg skal ha muligheten til Ä leve i ett fritt land.
Eeeem, tja, nÄr det gjelder NATO, er ikke NATO det det en gang var. Det er ment som en forsvarsorganisasjon, men som skal hjelpe hvis ett av landene blir angrepet av ett eller flere land. Ikke til Ä drive noen nÊrmest meningslÞse invasjoner for Ä slikke USA opp etter ryggen, men det er vel ett annet tema.
|
_________________ Ă
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 19:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Jeg regner med du sikter til Irak invasjonen, og den var ikke en NATO operasjon som sÄ. Det er en operasjon med USA & venner, litt usikker pÄ hvilke land som er egasjert der nÄ.
Hvis du sikter til Afghanistan sÄ kan det uten problemer regnes som et angrep pÄ USA, som man sÄ svarte pÄ. Regimet hadde muligheten til Ä utlevere Osama og flere, men valgte Ä ikke gjÞre det. At de ikke har sendt nok soldater til Ä fÄ kontroll er et annet problem.
|
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 20:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Re: Hva med forsvaret vÄrt?
Ronja skrev: | Som de alle fleste sikkert har oppfatta ligger jeg pÄ en side av politikken som ikke akkurat Þnsker en oppbygning av forsvaret. Men nÄ satt jeg Ä lest en bok, Mitt Liv av Max Manus.
Plutselig, bare ved en setning velta han mange av mine meninger i forhold til forsvaret.
"Ingen av dem som jobber for Ă„ nedlegge forsvaret, kan vite hvordan det er Ă„ vĂŠre ung og uten mulighet til Ă„ forsvare sitt eget land".
Noen som har noen tanker rundt akkurat dette? |
Ville bare nevne at det finnes jo en mellomting da... Det er er jo ikke som at man slutter Ă„ ha et forsvar hvis man ikke fortsetter Ă„ videreutvikle det?
Man har jo allerede et forsvar...bare ved Ă„ holde det ved like.
|
Skrevet: Tir 27 Mar 2007, 00:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Tatt i betraktning at ny teknologi kommer pÄ banen, og at et forsvar som ikke er i utvikling utgjÞr en stillestÄende hindring som man bare mÄ finne veier rundt, tror jeg ikke det er veien Ä gÄ.
Trusselbildet vil oppdatere seg.
|
Skrevet: Tir 27 Mar 2007, 19:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 155
|
Tanken bak Ä bygge ned forsvaret gÄr vel heller ut pÄ at man vil at alle skal bygge ned forsvaret og at da noen mÄ ta et form for intiativ, for grunnen til at alle land har et forsvar er at alle andre land har det. Grunnen til at ingen gjÞr dette er at man alltid frykter at noen skumlinger der ute skal komme og ta over, i det siste har vi kalt skumlingene for terrorister. Jeg er for nedbygging.
|
Skrevet: Man 09 Apr 2007, 16:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg tror det var Polens statsminister som uttrykte det sÄ veldig godt i mellomkrigstida:
Nedrustning er en veldig god ide. Problemet er bare at alle sitter og venter pÄ at de andre skal begynne fÞrst.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 10 Apr 2007, 18:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |