DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Slaget i KĂžben
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [22 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
ellWood
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005
 Slaget i KĂžben

Si din mening....

InnleggSkrevet: Sűn 04 Mar 2007, 13:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005
Eg har sagt det fÞr, og sier det gjerne igjen; Revolusjon er en uting. Det er ikke snakk om meningen er Ä fjerne ekle styresmakter eller dummer presidenter. Det er ikke snakk om Ä spre firhet og rettferdighet. Ingen revolusjon har noen sinne fÄtt noe annet enn kaos og fjas som endelig resultat. Det er fÞrst nÄr revolusjonen er ferdig, nÄr kaoset har lagt seg, og nÄr de revolusjonÊre er pensjonert og godt plassert i en gyngestol, at revolusjonen fÄr positive konsekvenser. Det har verden neppe tid til.

Det er ikke snakk om hvem som har rett i denne konflikten, det er ikke snakk om hvem som bÞr gi seg. De har begge sider feil, og de bÞr begge gi seg. Iallefall fÞr lille Lise pÄ 5 fÄr en sten i hodet... For da vil helvete bryte lÞs.

InnleggSkrevet: Sűn 04 Mar 2007, 17:31
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Triste greier. Har holdt meg vek fra NÞrrebro i helga for Ä si det sÄnn!
Hele saken er noe drit.. Men tror ikke vold gjĂžr det noe bedre.

Jeg synes helt klart "de unge" burde fÄ et nytt hus, men Ä gÄ i krig mot politiet, og tilfeldige butikker og banker i omrÄdet vil ikke hjelpe deres sak. Heller ikke Ä brenne av folks sykler og biler..

Det er jo ikke alle som gÄr inn for vold, men de som gjÞr Þdelegger for de andre. Ungdomshuset var et bra sted! Byen vil vÊre fattigere uten det. ForhÄpentlig lÞser konflikten seg..

Mer har jeg ikke Ä si pÄ nÄvÊrende tidspunkt.

InnleggSkrevet: Sűn 04 Mar 2007, 18:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg kjenner ikke saken godt nok, men jeg har fÄtt med meg at ungdommen har fÄtt tilbud om Ä kjÞpe et annet hus. De vil heller beholde huset med historien ol. som det har.

NĂ„ blir det revet, i steden for Ă„ bli restaurert. Jeg er nesten alltid mer fan av Ă„ restaurere gamle hus enn Ă„ rive de for Ă„ bygge nye betongklumper (ingen anelse om hva de skal bygge der dette huset ligger).

Begge sider oppfÞrer seg dÄrlig...

InnleggSkrevet: Sűn 04 Mar 2007, 19:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Nenja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 19 Jun 2006
Det gagner nok ingen nÄr det sloss og kastes ting, og politiet bruker tÄregass og arresterer folk. Det blir bare negativ oppmerksomhet, og det Þdelegger for de som demonstrer pÄ en bedre mÄte.
Men er det noen som forstÄr,
hvordan de kan fÄ sove nÄr,
de henger etter tĂŠrne?

InnleggSkrevet: Sűn 04 Mar 2007, 19:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Ja, de kan kjĂžpe ett nytt hus for "bare" 12 millioner.

InnleggSkrevet: Sűn 04 Mar 2007, 20:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Det hele handler om at noe som het besett bevegelsen pÄ 80-tallet fikk lov til Ä bruke dette huset til et selvstyret ungdomshus i 1982. Tidligere har det vÊrt folkets hus. I 2000 solgte komunen huset, uten finne noe alternativ til de unge.

Det finnens en fond som har forsÞkt Ä kjÞpe huset tilbake igjen til "de unge" (som man sier), men den kristene sekten (Faderhuset) har nektet Ä selge. De skal nÄ rive huset ned, og bygge opp et nytt de kan misjonere fra.

Det stemmer at de unge fikk tilbud om Ä kjÞpe et annet hus til 12 mil. som lÄ i samme bygning som en skole for utviklingshemmede barn..
Ikke sĂŠrlig passende.

Vanskelig sak..

http://www.ungdomshuset.dk/ Wink

InnleggSkrevet: Man 05 Mar 2007, 14:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
SÄ ble altsÄ rivingen startet.. Tipper det blir brÄk i kveld..
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 05 Mar 2007, 19:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Man kan vÊre sÄ rettmessig sint, forbanna, frustrert og sÄra man bare vil - det er allikevel ikke noen god grunn til Ä sette igang pÄ denne mÄten, og samtidig sette andre menneskers liv i fare.

Jeg stĂžtter Gnomuflen helt og holdent.

InnleggSkrevet: Man 05 Mar 2007, 19:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
ellWood
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

RIP sier nÄ jeg, et lite stykke historie voldtatt og drept.
Men la nÄ huset fÄ verdig dÞd, ikke mer vold, og det er jo ogsÄ en absolutt usansynelighet, at dette ender fredlig... Forvirra

InnleggSkrevet: Man 05 Mar 2007, 20:43
ellWood
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Var det ikke dette jeg fryktet..

HÞyres justispolitiker André Oktay Dahl mener blitzerne mÄ kastes ut av Blitzhuset hvis de stÄr bak demonstrasjonen mot Danmarks ambassade mandag.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=168853

InnleggSkrevet: Man 05 Mar 2007, 21:57
Ennasus
l33t
l33t

SelvfĂžlgelig kan man ikke retferdig gjĂžre vold, men som sagt er det heller ikke alle brukerene av ungdomshuset som bruker vold!
Utrolig mange kjente artister som har spillt konserter i det huset, og mange andre spennende og kulturelle ting.

Jeg synes vi burde ha plass til slike steder i samfundet, menneskene som gÄr der, voldelige eller ikke, vil ikke forsvinne ved at man river huset ned.

InnleggSkrevet: Tir 06 Mar 2007, 11:47
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005
Gnomulfen skrev:
Eg har sagt det fÞr, og sier det gjerne igjen; Revolusjon er en uting. Det er ikke snakk om meningen er Ä fjerne ekle styresmakter eller dummer presidenter. Det er ikke snakk om Ä spre firhet og rettferdighet. Ingen revolusjon har noen sinne fÄtt noe annet enn kaos og fjas som endelig resultat. Det er fÞrst nÄr revolusjonen er ferdig, nÄr kaoset har lagt seg, og nÄr de revolusjonÊre er pensjonert og godt plassert i en gyngestol, at revolusjonen fÄr positive konsekvenser. Det har verden neppe tid til.

Det er ikke snakk om hvem som har rett i denne konflikten, det er ikke snakk om hvem som bÞr gi seg. De har begge sider feil, og de bÞr begge gi seg. Iallefall fÞr lille Lise pÄ 5 fÄr en sten i hodet... For da vil helvete bryte lÞs.

Meningen med en revolusjon er jo gjerne at man vil bygge et nytt samfunn, basert pÄ prinsippet om at man ikke kan vedta et nytt samfunn pÄ tinget. et poeng er jo ogsÄ Ä kaste autoritÊre ledere som kun styrer for egen velstand og det Ä opprettholde et hierarki som trÄkker pÄ de som har mindre makt i sine hender. Jeg vil si at stort sett de fleste revolusjoner jeg har hÞrt om har vÊrt berettiget, i og med at de har vÊrt basert pÄ desperasjon i folket. Det vil ikke si at jeg er enig i alt som har blitt gjort senere i stater som f.eks Sovjetunionen, men Ä si at det aldri har kommet noe godt ut av en revolusjon er historielÞst og korttenkt, slik jeg ser det.

"Det har verden neppe tid til"? Jeg er litt forrundret angÄende hva du kan mene med dette. Ikke tid til Ä frigjÞre seg fra et system som fÞrer til stadig stÞrre forskjeller mellom fattig og rik, noe som igjen fÞrer til f.eks at barn i Afrika gjerne vil fortsette og dÞ. Sier du at de ikke er verdt en revolusjon? Dvs en revolusjon som ikke er regissert av Pol Pot eller Stalin.

Egentlig ser jeg ikke hva en revolusjon har med saken Ă„ gjĂžre. Det vi ser i Danmark i dag er demonstrasjoner og opptĂžyer knyttet til en enkeltsak.

Denomstrasjonsmetodene som brukes av noen av ungdommene i Danmark er langt ifra akseptable, det er jeg enig i, men pÄ den andre siden er de ogsÄ forstÄelig. Ungdomshuset var en sÄkalt gave fra staten som plutselig ble dratt tilbake uten at ungdommene fikk noe reelt alternativ. Dette handler i stor grad om vanskeligstilt ungdom, hvor i deres liv ungdomshuset kanhende spiller en veldig sentral rolle. Dessuten har vi sett lignende tilfeller i forbindelse med samme sak fÞr, og reaksjonene som ble fremprovosert kan pÄ ingen mÄte vÊre noen overraskelse for de danske styresmakter.
Ungdommene har helt og holdet retten pÄ sin side, men det skal en del til for Ä rettferdiggjÞre slike opptÞyer. Dessuten er det vel neppe noe sjakktrekk i og med at de i manges Þyne kan gÄ fra Ä vÊre offere i denne saken til Ä bli ansett som selve problemet.

Til slutt vil jeg si meg enig med Ennasus. Selv om det finnes en del pÞbler blandt ungdommen i ungdomshuset, sÄ vil det pÄ ingen mÄte hjelpe Ä sende dem pÄ gata. Snarere vil det kunne fÞre dem ut i langt mer belastede miljÞer (f.eks. kriminelle gjenger).

InnleggSkrevet: Tor 08 Mar 2007, 22:30
Ennasus
l33t
l33t

Hum, tja.. AltsÄ jeg vil ikke si at de som gÄr, eller jeg mener gikk, i ungdomshuset nÞdvendigvis var spesielt vanskeligstilte.. Bare alternative! Jeg har selv vÊrt der ved et par anledninger, pÄ konserter o.l.

I Danmar karakteriserer man ungdomshusets brukere som
autonome, altsÄ selvtenkende/selvstyrende eller uavhengige. Selv om man river huset ned, vil de ikke slutte med Ä tenke selv. De vil heller ikke begynne Ä gÄ i almindelige klÊr og f.eks. starte med Ä spille fotball, bare fordi huset ikke stÄr der mer.

Mitt poeng er at man ikke fjerner "problemet" ved Ä fjerne huset. Menneskene bak esisterer stadig, og de kommer nok til Ä finne et annet hus (som de forhÄpentlig fÄr beholde).

InnleggSkrevet: Fre 09 Mar 2007, 14:52
ellWood
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

HĂžr hĂžr

InnleggSkrevet: Fre 09 Mar 2007, 19:03
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

SparrowN: FÞrst; takk for gjennomtenkt svar. Men la meg fÞrst forsvare mitt eget standpunkt om revolusjoner. Du anklager meg for Ä vÊre korttenkt og historie-lÞs, da du forstÄr meg dithen at jeg ikke ser noen positive konsekvenser av revolusjonens herjinger. Du er nok enig i at den umiddelbare konsekvens av revolusjonen ikke er udelt positiv. Jeg kan nevne i fleng, men det vil holde Ä si Frankrike og terroren for Ä vise hva jeg mener. Menneskeheten har en stygg tendens til Ä snuble i sine egne ben i trangen etter Ä skape en bedre verden.

En av grunnpilarene i et velfungerende samfunn, skriver Locke, er retten til Ä gÄ i opprÞr. Og jeg skal ikke nekte for at retten til opprÞr er eksisterende. Men det er stor forskjell pÄ Ä ha rett, og lov til noe, til det faktum Ä utÞve denne retten.

La meg tegne opp det bildet jeg sitter med av problemene i KÞben. (Og jeg vet at min informasjon er mangelfull, og til tider direkte feil, men det hindrer ikke verden rundt meg i Ä sitte med samme formening.) I 1982 fikk ungdommen i KÞbenhavn tilhold i det huset som de tidligere hadde brukt som base for sitt "Ungdomshus nu!" prosjekt. De feira dette med Ä gi borgemesteren buksevann. Deretter gikk det bare nedover. Det er klart at huset har blitt et samlingspunkt for vanskeligstilte ungdom. Her har de fÄtt et forsamlingslokale hvor de kan utfolde seg kulturelt og politisk. (Om de gjÞr sÄ mye annet enn Ä kjefte pÄ staten som helhet er vel heller tvilsomt, men de hadde et sted gjÞre det pÄ.) I styresmaktenes Þyne mÄ dette ha virket som en ungdoms getho, en provisorisk stat i staten, og det har Danmark mer enn nok av. KÞbenhavn har jo, som vi vet, Christiania. Da myndighetene begynte opprydningsarbeidet der var det en godt pekepinn om Ä forandre pÄ ansiktet utad for Ä beholde sine egne jaktmarker. Slik jeg ser det gjorde ikke Ungern detter. De fortsatte det systemet de allerede hadde, hvor huset ble ledet av mandags-mÞter, ingen styreorgan og ingen ansvarshavende. Det fullstendige anarki. (Og selv om jeg har mitt imot anarkiet, sÄ er det en styreform som kan fungere.) Fra verden pÄ utsiden virker dette som fri mark. I det moderne vestlige samfunnet er det noen grunnpilarer som holder organisasjoner gÄende. Man har et styre, man har en ansvarshavende og man har noen man kan kontakte om det oppstÄr problemer. La oss, som et eksempel, tenke oss at noen ungdom fra huset blir tatt i Ä spraymale en vegg, en vegg som de strengt tatt ikke har lov Ä spraye pÄ. NÄr huset ikke har noen ansvarlige, nÄr alt som kommer ut av saken er at ungdommene blir tauet inn av politiet, og de mÄ betale skadene av egen lomme. Da blir huset stÄende igjen som et tomt skall.

Det kan hende at dette ikke stemmer. Det kan hende at ungdommene har klart Ä holde et fungerende samfunn innenfor veggene. Men da mÄ de ogsÄ bevise dette for omverdenen. De fem grunnreglene ser vakre ut, men hva er strafferammen?

http://www.ungdomshuset.dk skrev:
Ungdomshusets grundlĂŠggende retningsliner

For at skabe et fristed er det nĂždvendigt at konfrontere det og dem der indskrĂŠnker andres frihed. Derfor har vi 5 retningslinier som vi forventer at alle aktivister og brugere respekterer uanset om det er under en koncert i salen fredag aften eller en ganske almindelig tirsdag i baghaven.
Ingen sexisme
[...]
Ingen heterosexisme
[...]
Ingen racisme
[...]
Ingen vold
[...]
Ingen hÄrde stoffer
[...]

Slik jeg kan lese det, er den strengeste straffen Ä bli sendt hjem. Og denne straffen vil selvsagt bli gitt deg fra en eller annen uten mer myndighet enn den tilsvarende motpart, altsÄ den som anklager deg. Dette virker litt for kaotisk. Dermed vil det vÊre enkelt for samfunnet Ä kunne godta at ungdommene blir kastet ut til fordel for en kristens sekt. Vi kan tenke oss at sekten har lettere for Ä stÞtte opp om styresmaktene, for staten er det ikke viktig om de er fanatiske eller ei, staten bryr seg bare om seg selv.

Jeg skal gi deg rett i en ting SparrowN, jeg var til dels historielÞs da jeg kalte dette for en revolusjon. Men jeg var ikke korttenkt, og det viste seg jo at jeg fikk rett. Bortsett fra i mitt elskede Bergen kan vi lese om til dels voldsomme reaksjoner fra ungdommene i Norge. Vi lever ikke lenger pÄ 1700 tallet, og vi lever ikke i et terrorvelde.

Du spĂžr meg, med rette vil jeg si, om jeg er mot revolusjon for Ă„ gi mat til barn i Afrika.
SparrowN skrev:
"Det har verden neppe tid til"? Jeg er litt forrundret angÄende hva du kan mene med dette. Ikke tid til Ä frigjÞre seg fra et system som fÞrer til stadig stÞrre forskjeller mellom fattig og rik, noe som igjen fÞrer til f.eks at barn i Afrika gjerne vil fortsette og dÞ. Sier du at de ikke er verdt en revolusjon? Dvs en revolusjon som ikke er regissert av Pol Pot eller Stalin

Jeg mÄ dessverre si at jeg er det. Det er ikke vÄr plikt Ä ta vare pÄ de fattige i verden. De har ingen pliktrett pÄ min samvittighet. Allikevel gir jeg til uhjelp, og jeg stÞtter kampen mot fattigdom. Men de fattige i verden kan ikke forvente dette av meg. I samme grad kan ikke jeg forvente at de skal bry seg om mine problemer. Ungdomshuset hadde en god parole. De mente at problemer og konflikt skulle diskuteres, ikke lÞses av et mindretall. Hadde de brukt den fremgangsmÄten under demonstrasjonene, ville ikke dette blitt noe problem Ä snakke om.

Jeg finner meg nĂždt til Ă„ sitere Glahn:
Glahn skrev:
Man kan vÊre sÄ rettmessig sint, forbanna, frustrert og sÄra man bare vil - det er allikevel ikke noen god grunn til Ä sette igang pÄ denne mÄten, og samtidig sette andre menneskers liv i fare.

hÄper det gav svar pÄ tiltale. Smile

Ennasus skrev:
Hum, tja.. AltsÄ jeg vil ikke si at de som gÄr, eller jeg mener gikk, i ungdomshuset nÞdvendigvis var spesielt vanskeligstilte.. Bare alternative! Jeg har selv vÊrt der ved et par anledninger, pÄ konserter o.l.

I Danmark karakteriserer man ungdomshusets brukere som
autonome, altsÄ selvtenkende/selvstyrende eller uavhengige. Selv om man river huset ned, vil de ikke slutte med Ä tenke selv. De vil heller ikke begynne Ä gÄ i alminnelige klÊr og f.eks. starte med Ä spille fotball, bare fordi huset ikke stÄr der mer.

Mitt poeng er at man ikke fjerner "problemet" ved Ä fjerne huset. Menneskene bak eksisterer stadig, og de kommer nok til Ä finne et annet hus (som de forhÄpentlig fÄr beholde).
(Jeg tok meg retten til Ă„ redigere teksten inn mot normert norsk.)

Det er Ä hÄpe at Ennasus har rett. Jeg har overhodet ikke noe mot ungdomshuset, eller ungdomsbevegelsen som en helhet. Jeg har heller ikke noe motforestillinger mot radisser eller sosialister. Noen av mine beste venner er bÄde radikale og sosialistisk innstilte. Men jeg godtar ikke kaos fra noen. Ikke engang de unge lovende sinn i ungdomshusene.

forĂžvrig:
dagens Dagbla gir fĂžlgende gladnyhet:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/10/494593.html
Kom ikke her og si at handelsstanden aldri gjĂžr noe godt...

InnleggSkrevet: Sűn 11 Mar 2007, 14:20
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Gnomulfen: Jo, bare hyggelig. Det er artig for en gangs skyld Ă„ ha en diskusjon hvor analysene er litt dypere.

SelvfĂžlgelig vil jeg si meg enig av at de umiddelbare reaksjonene pĂ„ de revolusjoner vi har hatt hittils har vĂŠrt alt annet enn negative, men slik jeg ser det er det alltid slik at du mĂ„ ofre noe for Ă„ oppnĂ„ noe, uansett hvilket grunnsyn du har politisk. En revolusjon for meg gĂ„r ut pĂ„ en hurtig opplĂžsning av all eksisterende makt, for sĂ„ Ă„ erstatte den med ny makt. Å bygge opp makt tar tid, om det skal gjĂžres rett (dvs. uten militĂŠr makt). Slik jeg ser det bunnet den Franske revolusjon i at prinsippet ÉgalitĂ© (likhet) ble viderfĂžrt som en av grunnpilarene i det franske samfunn (nĂ„ er jo ogsĂ„ Frankrike et av verdens mest elitistiske smafunn nĂ„r det kommer til utdanning, sĂ„ det er kanskje ikke sĂ„ positivt, men det blir nĂ„ alltid litt forskjell pĂ„ teori og praksis). Det kaller jeg en positiv konsekvens, og det hadde neppe blitt slik uten den franske revolusjon.

Vel, nÄr du ser mÄten opprÞr blir slÄtt ned pÄ overalt i verden sÄ er det jo strengt talt ingen som har reel rett til opprÞr (det blir litt som Norges veto-rett i EØS-avtalen - vi kommer ikke til Ä bruke den, for hvis vi gjÞr det fÄr det langt stÞrre konsekvenser enn et enkel "nei" ville fÄtt). Men jeg skjÞnner jo hva du mener, kverulantisme satt til side, og jeg er veldig enig i at man skal vÊre ytterst selektiv med nÄr man bruker sin rett til Ä gjÞre voldelig opprÞr. Det skader andre og det tjener rett og slett ikke din sak med mindre du virkelig har retten pÄ din side. Fredlig opprÞrburde det derimot alltid vÊre rom for. Alle samfunn trenger sine vaktbikkjer.

I tilfellet Ungdomshuset, kan man aldri legge det man ser pÄ overflaten til grunne, for det som er mest iÞyenfallende er alltid det mest ekstreme. Jeg tviler pÄ at det var et kollektivt ungdomshus som aksjonerte mot borgemesteren, for Ä si det slik. Men om det er sant eller ikke, kan jeg ikke si noe om, da min kunnskap pÄ dette feltet nok er mist like mangelfull som din egen.
StyresmÄten de utfÞrte hÞrte for meg heller ut som den ypperste formen for demokrati, forutsatt at den fungerer feilfritt, noe som ingen politiske teorier gjÞr. Det blir jo helt klart et demokratisk problem nÄr det til tider er tilfeldig hvem som stiller til disse mÞtene og hva som skjer nÄr enighet ikke oppstÄr og man ikke har noen til ÄovervÄke at maktbruk blir grunnlaget for eventuelle vedtak.
NÄr det kommer til spraying pÄ ulovlige vegger, tar jeg ikke helt poenget ditt - med mindre du mener en vegg som tilhÞrer Ungdomshuset. Om noen som deltar i Ungdomshuset (har de et medlemssystem?) utfÞrer en kriminell handling, er vel dette fremdeles den enkeltes ansvar?

NÄr det kommer til hÄndhevelse av lover, vil det alltid vÊre et problem Ä vurdere om den anklagende part og hÄndhenvende part handler utifra en egen agenda som indirekte blir pÄvirket av utfallet av den enkelte sak. Jeg antar at det i ungdomshuset er konsensus om de gjeldende regler som er vedtatt, og at dette bunner i et generelt Þnske om at lovene skal hÄndheves mest mulig rettferdig. Slik sett hÞres det jo rett og slett vakkert ut. Men her er jeg egentlig enig med deg. Et samfunn uten en overordnet makt, der makten til Ä dÞmme til enhver tid tilfaller den som er "sterkest" i hver enkelt sak, vil i stor del bli farget av fÞlelser og det er ikke noe godt utgangspunkt for et rettsystem.

AngÄende opprÞrene her i Norge (utifra det vi har fÄtt rapportert fra mediene), vil jeg ikke se det som et eksempel pÄ at du har rett, men heller pÄ at det alltid vil finnes idioter.

Du er en Êrlig fyr, det skal du ha, men like fullt gir det meg avsmak nÄr du uttaler deg om verdens fattige. Jeg tenker generelt utelukkende vonde tanker om mennesker som mener at det f.eks. er viktiger Ä beskytte ledende, velstÄende medisinprodusenters patentrettigheter, enn Ä hjelpe offrene og hindre spredningen av sykdommen, uten at jeg skal tilegne deg noen meninger pÄ det punktet. Det burde i alle tilfeller kunne vÊre mulig Ä utvise solidaritet og skjÞnn - og at det burde det. Jeg forventer ikke at du og alle andre skal utvise solidaritet, sÄ naiv er jeg ikke, men det betyr ikke at vi ikke kan fÄ et samfunn som i stÞrre grad gjÞr det og det hindrer meg ikke fra Ä kjempe for det. Selv har jeg det bra nok, og jeg kommer ikke fra noe velstÄende hjem etter Norsk skala.

Glahn skrev:

Jeg sier ikke at ungdommene i KÞbehavn som kastet stein osv. hadde retten pÄ sin side, men kommentaren til Glahn mangler helt og holdet det scenariet hvor forbannelsen og frustrasjonen er berettiget og det er fare for en gruppes rettigheter, frihet, rettsikkerheten, e.l.

Gnomulf skrev:
dagens Dagbla gir fĂžlgende gladnyhet:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/10/494593.html
Kom ikke her og si at handelsstanden aldri gjĂžr noe godt...

Nei, jeg har da visserlig aldri sagt sÄ heller, problemet er at bevegrunnene til alle som baserer sin virksomhet pÄ inntekt av penger, altsÄ det Ä tjene mer penger, noe som sjelden samenfaller med det som er rettmessig Ä gjÞre utifra et samfunnsmessig perspektiv. I dette tilfellet gjorde det det. Det er omtrent som Ä si at skyne var snille fordi det ikke regnet i dag.

Til slutt fÄr jeg vel stigmatisere meg selv litt i andres Þyne: jeg var med pÄ stiftelseskongressen til det nye partiet RÞdt! denne helgen, og personlig stemte jeg pÄ navnet Solidaritet under voteringen. Ikke grunnlÞst.

InnleggSkrevet: Sűn 11 Mar 2007, 20:52
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

SparrowN:

Den historien med borgemesteren fant jeg pÄ Ungdomshusets egen hjemmeside, sÄ om det var en majoritet eller minoritet som utfÞrte handlingen, kan jeg ikke svare pÄ; det er vel heller tvilsomt om noen vet det lenger. Men over til det faktiske diskusjonstema. Jeg vil, sÄnn i starten, si meg enig med deg i at styreformen til Ungern bÊrer preg av Ä vÊre det perfekte demokrati. Men det krever at vi husker pÄ Aristoteles. Det er jo en kjensgjerning at, for samfunnet rundt, er det viktigste med styresettet til en organisasjon at det er stabilt. Det er altsÄ ikke snakk om hva Ungdomshuset innad fÞler, men hva samfunnet utad ser. La meg gi et eksempel: Jeg er aktiv i studentersamfunnet i Bergen. Det er en frivillig organisasjon, jeg jobber gratis til like med alle andre som er medlem. Til tross for dette har vi et styre, og nÄr jeg er pÄ jobb har jeg til en hver tid en sjef over meg. Samfunnet blir igjen styrt av en president, og han har, over seg igjen, et rÄd. Den Þverste instans er generalforsamlingen, men selv denne blir utfÞrt under ordnede former. Dette betyr at hvis jeg, eksempelvis kaster noen ut fra et mÞte, og noen ikke er fornÞyd med dette, da kan de sende et brev til samfunnet, og jeg vil bli tatt inn til hÞring. Om da det viser seg at jeg har missbrukt den makten jeg satt pÄ, vil konsekvensene for dette vÊre umiddelbare. Dette sÞrger for at jeg, til en hver tid har noen Ä henvende meg til om jeg har spÞrsmÄl, og/eller problemer. Og verden rundt oss har en mulighet til Ä kontakte oss om det er noe det skulle Þnske Ä spÞrre om, eller klage pÄ. PÄ forum har vi moderatorer som hindrer diskusjonen fra Ä gÄ over alle stÞvelskaft. Om du ikke er enig med deres fortolkning av en situasjon, sender du en klage, og situasjonen vil bli tatt opp til ny vurdering. Selv er jeg "WatchDog" pÄ et forum, noe som betyr at jeg fÄr e-post fra brukerne, om de skulle fÞle at en moderator har overtrÄkket sitt mandat. Om de sÄ er uenig i min avgjÞrelse, sender de en e-post til administrator. Chain of comand har blitt en helt normal styreform i den moderne vestlige verden.
Problemet med Ungern kom, slik jeg ser det, nÄr de ikke kunne tilpasse seg dette. (Jeg ser at jeg kan ta feil her, og om noen har saksopplysninger Ä komme med, inviterer jeg til dette.) Du antar at ungdomshuset fungerte under en konsensus. Det er det liten tvil om at du har rett i. Jeg vil anta at det, innenfor et lite, lukket samfunn vil fungere med konsensus, men poenget mitt vil vÊre at en organisasjon som fungere under et samfunn, mÄ kunne tilpasse seg de reglene som samfunnet har. Og samfunnet mÄ kunne forvente en profesjonalitet, og sikkerhet fra organisasjonen. Dette gjelder ikke bare ungdom, men ogsÄ alt fra store konsern til smÄ bedrifter.
FÞr du kaster korrupte, rike bedriftsledere pÄ meg, sÄ ser ogsÄ jeg at pengene rÄr. Men det er strengt tatt en annen diskusjon, poenget vil vÊre at samfunnet har visse normer, visse krav og visse forventninger, og om en organisasjon ikke fÞlger disse, og nÄr det blir kjent at den ikke fÞlger disse; vil det vÊre Ä forvente at denne organisasjonen vil bli utsatt for represalier. Om Ungdomshuset hadde et normalt organisatorisk styresett, vil jeg tro at terskelen ville vÊrt hÞyere for Ä kaste dem ut.

Over til bruken av vold i demonstrasjoner. Som jeg allerede har gitt klart uttrykk har jeg helt klare problemer med bruk av vold, uansett sammenheng. Slik eg ser det er ikke muskler habil grunn til Ä hÄndheve makt, jeg anser makt som noe som blir gitt til en instans, ikke noe som blir tatt fra en annen instans. NÄr man sÄ ser pÄ denne saken i dette lyset, anser jeg det som et statens rett og helt klare plikt Ä styre samfunnet slik det skulle mÄtte Þnske for Ä bevare trygghet og stabilitet. NÄr da man fÞler at disse beslutningene blir tatt pÄ feil grunnlag, har man fredelige mÄter Ä vise sin misnÞye pÄ. Jeg tror uansett vi er ganske sÄ enige i Ä anse maktmissbruk som en uting. Dette gjelder bÄde fra statlige og borgerlige hold. (Borgerlige, som i uttrykket borger; innbygger i en stat.) Men la meg berÞmme Ennasus for fÞlgende kommentar;
Ennasus skrev:
Det er jo ikke alle som gÄr inn for vold, men de som gjÞr Þdelegger for de andre. Ungdomshuset var et bra sted! Byen vil vÊre fattigere uten det. ForhÄpentlig lÞser konflikten seg..

For det er ikke slik at jeg har noe imot selve ungdomshuset, eller at Blitz skal eksistere innenfor Blitz-husets vegger. Min kritikk har bestÄtt av et kritisk syn pÄ den bruken av vold, og stridigheter som ungdommen har forÄrsaket. Det er jo neppe snakk om at staten gÄr mot sine egne innbyggere pÄ mÄfÄ. Men som jeg ogsÄ har gitt klart uttrykk for tidligere, sÄ velger jeg Ä ikke ta side i saken.

NÄr det sÄ gjelder de fattiges krav-rett til min hjelp; eller om du vil, mitt ansvar for resten av verden, er vel det en diskusjon som egner seg for et eget tema, og ikke bÞr blandes for meget inn her. Men om du er villig til Ä ta den debatten, er jeg villig til Ä stille opp. Smile

FĂžr jeg avslutter. Jeg vet ikke hvor stigmatiserende det er Ă„ vĂŠre ung og medlem av sosialistiske partier. Jeg hever mer Ăžyenbryn av de som Ă„pent innrĂžmmer Ă„ vĂŠre med i FRP. Ungdom har en tradisjon med Ă„ samle seg i sosialismens Ă„nd, fĂžr de blir voksne og blir nĂždt til Ă„ tjene til eget liv og fĂžde. Sosialismen er jo fĂžrst og fremst en romantisk drĂžm, og er det noe unge kan, sĂ„ er det Ă„ drĂžmme. De eldre har for mye erfaring, de middelaldrende har for lite tid. Ungdommen har ikke erfaring og tid har vi nok av. DrĂžmme er og blir vĂ„rt fortĂȘ.

Men at handelsstanden utelukkende handler ut fra egen interesse er vel udiskutabelt. Men som Adam Smith viste oss fÄr vi best fremgang nÄr alle jobber ut fra sine, og samfunnets felles interesser. Markedskreftene vil ha ungdommene inn i et nytt hus for Ä unngÄ opptÞyer. Ungdommen vil ha et nytt hus, og nÄr de fÄr det, er det lov Ä hÄpe at vi vil unngÄ opptÞyer. Staten vil Þnske Ä holde en vÄken kulturell kapital, en Þkende Þkonomisk vekst og et stabilt samfunn. Om jeg strekker meg litt, kan jeg anta at det er en gruppe med vÄkne intellektuelle i Ungern, og vi kan anta at det er en del kulturell kapital der. (I tillegg til narkotika, alkohol og fest.) Dette er noe som taler for Ä holde huset gÄende. Dessuten er jo det faktum at ungdommen i dette hadde et fast tilholdssted ogsÄ et faktum som klart taler for ungdomshusets eksistens. Men dette har vÊrt en tragedie fra starten. Ingen stat kan godta Ä bli truet fra innsiden pÄ denne mÄten. Hadde vi kunne unngÄtt volden, ville saken stÄtt pÄ helt andre ben. Hadde Ungern hatt et normalt styresett, ville vi hatt noen ansvarshavende Ä henvende oss til. Slik det er nÄ, har ungdommen gravd sin egen grav. NÄr de allerede vet de ikke har en hÞy stjerne i bystyret, kunne de valgt Ä holde en lavere profil, ikke ladd gevÊrene til motstanderne og sÞrget for mer ammunisjon mens de ventet pÄ skuddene.

InnleggSkrevet: Man 12 Mar 2007, 15:18
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg vil bare si en ting - hvis man uansett mÄ se pÄ hvilke gode konsekvenser revolusjon fÄr pÄ lang sikt, sÄ kan man heller jobbe for gode endringer pÄ lang sikt, og la vÊr Ä gjÞre revolusjon.

InnleggSkrevet: Man 12 Mar 2007, 18:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Gnomulfen:

Jeg har aldri vÊrt noe sÊrlig begeistret for utopier, annet enn i ville fantasier. Jeg tror ikke at man kan oppnÄ noen absolutt likhet, noe som mÄ vÊre utgangspunktet for et hundre prosent demokratisk rike - mennesker er ikke maskiner, og det er viktig Ä huske pÄ. Derfor er jeg egentlig enig med deg. Samfunnet trenger sine vaktbikkjer, bÄde offisielle og uoffisielle. Jeg vil fremdeles ha et sÄ velutviklet demokrati og stÞrst mulig folkestyre som mulig, men jeg er realist og vet at det finnes grenser for drÞmming.
NÄr det kommer til funksjonalitet er det egentlig stÞrelsen pÄ det som skal styres som avgjÞr hvor stor grad av demokrati det er mulig Ä innfÞre, uten Ä innfÞre kaos. I de gamle greske bystatene fungerte det fint med at "alle" mÞtte opp pÄ rÄd innimellom, i og med at disse bystaten var sÄ smÄ som de var - slik som det ogsÄ fungerer i Ungdomshuset. Jo fjernere politikken blir fra enkeltindividet, jo mindre teller dets stemme og jo mindre mulighet har det til Ä pÄvirke forskjellige prosesser i samfunnet. Derfor er jeg en tilhenger av stÞrre grad av lokalt demokrati, uten at jeg skal trekke ut i det lengre om det.
Det blir litt vanskelig for meg Ă„ kommentere Ungdomshuset som en enkeltsak, i og med at jeg vet sĂ„ lite om den, men det burde jo vĂŠre mulig, om ikke annet, Ă„ henvende seg til husets hĂžyeste (og eneste?) organ, de ukentlige mĂžtene, for Ă„ forsĂžke Ă„ gĂ„ i dialog med dem. Jeg kan se for meg at dette ikke nĂždvendigvis ville fĂžrt frem, av flere Ă„rsaker, men det ville nĂ„ vĂŠrt en noe mer konstruktiv tilnĂŠrming til ungdommen. I teorien kunne det ihvertfall fungert slik. Slike ungdommer kan i noen tilfeller ha en noe overdreven mistro overfor styresmaktene, og det er jo egentlig bare beklagelig. Å fjerne ungdomshuset vil derimot, som tidligere nevnt av andre, ikke fjerne dette problematiske momentet. Jeg leste i en artikkel i Morgenbladet at ungdommen fra U. (jeg gidder ikke skrive Ungdomshuset lenger) gjerne blir kalt, og foretrekker Ă„ bli kalt, for det de kaller autonome. At de i stor grad lever i selvstendighet og uavhengighet av saumfunnet, uten nĂždenvigvis Ă„ vĂŠre utenfor det. De er ikke enige i en del grunnleggende verdier som samfunnet bygger pĂ„. NĂ„ kan man vĂŠre enig eller uenig i dette, men jeg synes nĂ„ de skal fĂ„ holde pĂ„ disse meningene og kanhende kan de utĂžve noen av dem i U.
Slik jeg har forstÄtt det har de heller ikke vÊrt til stÞrre sjenanse for naboene i omrÄdet, untatt i konfliktperioder naturligvis. Men det inntrykket er nok basert pÄ et noe tynt grunnlag. Jeg er Äpen for ny info.

---

NÄr jeg snakker om voldelige demonstrasjoner, mener jeg som en absolutt siste lÞsning i en desperat situasjon - og mÄlrettet mot det som mÄtte vÊre "fienden". Slik som i 2. verdenskrig - det er kanskje det eneste tilfellet jeg synes et land gikk til krig pÄ et for seint tidspunkt, eller under et diktatorstyre - jeg ser gjerne at noen (og med noen mener jeg folket) avsetter styrene i f.eks Nord Korea, Kina, Iran, osv. Men det er det vel egentlig de ferreste som er uenige med meg i.

---

Mindaid:
Vel, om vi skulle ta debatten om verdens fattige, ville vi nok neppe kommet noen vei og det kunne bare endt med at begge utropte seg selv til seierherren av debatter. Du hadde poengtert at du ikke kan ta ansvar for alles ulykke og jeg hadde poengtert at med makt kommer ansvar og vi har makt. Men det kunne jo vÊrt en artig Þvelse for oss begge nÄr det kommer til Ä bygge opp nye argumenter og finslipe gamle, for jeg har av en eller annen grunn en mistanke om a du ikke er helt uinteressert av det. Om ikke annet. Jeg skal vurdere det. Det blir i sÄ fall i en ny trÄd. Det tar pÄ Ä skrive sÄ lange tekster. Jeg skulle egentlig vÊrt en flittig elev og gjort lekser nÄ - se hva du gjÞr med utdanningen min, din slask!

---

Sosialisme finnes det jo mange forskjellige tolkninger av, men slik jeg definerer det er kommunismen drÞmmen om det klasselÞse samfunn den uoppnÄelige utopien, mens sosialisme kan vÊre gjennomfÞrbart - gitt at det er basert pÄ demokrati. Eller for Ä uttrykke meg anerledes: Jeg har ingen planer om Ä vokse opp, som min konservative stefar ville kalt det.

Vekst mÄ komme fra et sted og vekst et sted, mÄ bety motsatt vekst et annet sted. Dessuten er ikke Þkonomisk vekst alltid det som gagner samfunnet - i disse tilfellene fungerer ikke markedsÞkonomien til samfunnets beste, fordi den er basert pÄ nettopp det Ä tjene penger. Kortsiktig sÄdan, i og med at f.eks global oppvarming vil gÄ hardt ut over mange firmaer og hele nÊringers inntekter, men likevel ser vi heller at holdningen fra de private aktÞrene forblir den samme - i beste fall bidras det pÄ en symbolsk mÄte til redusering av utslipp for at en ikke skal se dÄrlig ut og for Ä vÊre litt pÄ den sikre siden. Det er grunnlaget for min kritikk av kapitalismen.
I tilfellet U kan det se ut som det kan fÄ en, om ikke nÞdvendigvis lykkelig, tilfredstillend slutt og det er jo bra - det skal jeg ikke nekte pÄ. Samt at oppfÞrselen til U ikke akkurat har vÊrt fordelaktig for noen av partene i saken, det har jeg heller aldri lagt skjul pÄ. Men vi mÄ huske pÄ at denne situasjonen ikke hadde oppstÄtt om huset aldri hadde blitt solgt i det hele tatt.

Du fÄr tilgi meg, men jeg er noe trett og tror jeg setter strek for i kveld. jeg foreslÄr at vi ikke trekker debatten ut i det langtekkelig da jeg tror vi har funnet enighet pÄ de punkter hvor det er mulig og at en del argumenter begynner Ä bli resirkulert. Svar gjerne pÄ uklare punkter Ä spÞrsmÄlstegn jeg har stilt ved ting i denne teksten, men jeg tror neppe jeg vil svare - ihvertfall ikke i noen lengre tekst.

Glahn:

Revolusjon er en nyttig ting nÄr man lever under undertrykkende regimer hvor man ikke kan komme til makten og/eller nÄr et flertall er uenige med de gjeldende regler for samfunnet man lever i.

InnleggSkrevet: Man 12 Mar 2007, 23:09
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [22 Posts]   Gć til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet