DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Hva er kjærlighet?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Av Innlegg
Nenja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 19 Jun 2006
 Hva er kjærlighet?

Heihei! Jeg har noen spørsmål som jeg lurer på om noen der ute har noen svar på:

Question Hva er egentlig kjærlighet?

Question Hvordan føles det?

Jeg har aldri vært forelsket, og forstår ikke helt hva det snakkes og synges om, kan dere som har opplevd det forklare litt nærmere for meg.
Men er det noen som forstår,
hvordan de kan få sove når,
de henger etter tærne?

InnleggSkrevet: Søn 25 Feb 2007, 17:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005
Det er umulig å gi et enkelt svar på hva kjærlighet er, for det oppfattes gjerne forskjellig fra person til person, men du kan si at en forelskelse rent fysiologisk er kjemi. En tilstand hvor en del kjemiske stoffer er overrepresentert i forhold til normaltisltanden noe som bla. fører til at dømmekraften er på sitt absolutte minimum. Det er vanskelig å trekke et klart skille mellom de to, men kjærlighet er vel heller noe som vokser på en, noe som eventuelt kommer til etter hvert.

InnleggSkrevet: Søn 25 Feb 2007, 21:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006
Jeg, med min begrensede veltalenhet skal prøve å svare å konkret på som mulig, siden jeg oppfatter det som om spørsmålet var mer rettet mot hvordan kjærlighet føles , ikke hvordan det defineres rent fysiologisk sett... Hvis jeg tar feil og svaret du ønsket var mer likt SparrowNs, beklager jeg dypt at jeg ikke har hans kunnskaper, skjønt jeg ikke tviler på at han rent vitenskapelig har fullstendig rett.
Først må jeg bare skille mellom kjærlighet og forelskelse. Før, da jeg var yngre og lykkelig mindre erfaren, visste jeg ikke selv, men man lærer etter hvert...
(men vær advart: dette er bare hva jeg har erfart, og fordi det er forskjellig fra person til person, finnes det ingen fasit. Så tilgi en håløs romantiker dette lille foredraget. Rolling Eyes )
Forelskelser går fort over. For en stund er man fullstendig oppslukt av personen man liker, dagdrømmer om han\henne sammen med deg i romantiske situasjoner, hjertet slår raskere når du treffer personen, du rødmer kanskje, holder pusten, du vil være nær personen hele tiden, og vil at han/hun skal føle alt dette for deg også. Selv har jeg hatt tendenser til å bli litt... ahem... sykelig besatt, men det kommer bare av at jeg er altfor lidenskapelig anlagt for mitt eget beste...
Uansett. Kjærlighet derimot, varer. Det er et slags høyere stadium av forelskelsen, en dypere, mykere, mer intens, vedvarende følelse, og om man virkelig elsker personen, kan det pågå i årevis, og om man blir vraket når man virkelig elsker den andre, kan kjærlighetssorgen vare like lenge. Det er haken ved det. ''Here we have the fallen raven, who loved too much and too deeply.'' Men jeg tror oppriktig på at det finnes de som elsker hverandre livet ut. Jeg håper du en dag vil finne en du kan bli så glad i, som vil elske deg slik jeg vet det går an å elske. De som er i stand til det er av de få, og naturligvis kan ingen fortjene deg, men det er en boblende glede i kjærligheten som jeg virkelig unner deg.
(and if he breaks your heart, I'll break his legs! And... a few other things.)
Hvis jeg uttryrkker meg uklart og meningsløst (mest sannsynlig) vær snill å be meg om å klargjøre. Litt for mye skyer i hodet akkurat nå. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Søn 25 Feb 2007, 23:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Forelsket er den boblende følelsen de fleste har i begynnelsen på et forhold. Når man først møtes, og alt er så nytt og spennende, og det føles som om man svever på rosa skyer. Når man våkner om morgenen og er virkelig lykkelig. (selvsagt kan man være ulykkelig forelsket også, men det er rett og slett noe av det mest deprimerende som finnes, så det snakker vi ikke om her). Forelskelser kan også blomstre opp på nytt i et forhold som har vart i årevis. Svigerforeldrene mine har vært gift mangemange år, og de fornyer forelskelsen med jevne mellomrom. Blir hverdagen for grå tar man seg en ferietur, kommer seg vekk litt, og blir kjent med hverandre og forelsket helt på nytt. Slikt er bare fantastisk vakkert.

Kjærlighet er det man har når man er så glad i hverandre at evigheten virker for kort. Når man føler at man ikke trenger å være redd lenger, for uansett hva som skjer, er man ikke alene om det.
Jeg virkelig elsker samboeren min. Når jeg er med ham føler jeg meg uendelig vakker, smart, sexy, morsom...alt det jeg noensinne ønsket at jeg var. Når jeg er med ham tviler jeg aldri. For første gang i mitt liv føler jeg meg trygg.
Han er den eneste som får meg til å puste igjen når jeg har angstanfall.
Med ham klarer jeg å ane lys i enden av tunellen selv når jeg nærmer meg bunnen. Han gir meg noe å se frem til...en fremtid.

Og mest av alt, kjærlighet - når man virkelig elsker noen - er den beste følelsen i hele verden.

InnleggSkrevet: Man 26 Feb 2007, 20:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
For meg er kjærlighet en ekstrem blanding av mange typer følelser. Mange har jo forskjelige meninger om hva de mener kjærlighet er, så det er ikke noe fasitsvar. Personelig føler jeg ikke bare kjærlighet ovenfor partnere eller et "forelskelsesobjekt"(i mangel på bedre ord), men også ovenfor nære venner. Ta min beste venn feks, jeg elsker henne over alt på jord, men ikke sånn "ammagawd wtf bær meg ned i solnedgangen og kyss meg rett før rulleteksten kommer" elsker, men sånn "hva i alle herrens navn skulle jeg gjort uten? Hun er den personen i verden som betyr mest for meg, selvom vi ikke er i noe sexuelt eller intimt forhold."... Hvis du skjønner Razz Vanskelig og drive å sette ord på følelser. De må nesten føles selv for at man skal forstå dem.

Edit: Jeg tror det nærmeste du kommer kjærlighet uten og oppleve det er hvis du tar 1 liter med sjokoladeis, 1 liter med pistasjis, masse varm sjokoladesaus og varme brownies og putter alt i munnen på engang mens du tar en slurk melk! Hvis du ikke liker noen av de nevnte tingene kan jeg desverre ikke hjelpe deg Razz

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Tir 27 Feb 2007, 19:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Eruanna
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 07 Apr 2004
Det hørtes bare kvalmende ut ;D

Jeg syns kjærlighet er en bedre ting enn forelskelse. Forelskelse kan fort bli litt mye, og for de aller aller fleste går det jo også over etter en stund. Kjærlighet varer som regel mye lenger. Min sammenligning av hvordan kjærlighet føles er at man tenker på det desidert beste minnet fra barndommen. Drømmer seg virkelig inn i minnet, ganger det med ca 10, og så har du en viss peil på hvordan det føles. For andre kanskje det må ganges med mye mer, men det kommer jo an på det minnet man bruker ;P
Man føler det dypt inne i seg, og jeg kan plutselig ferske meg selv i å sitte og smile for meg selv på bussen eller noe sånt.

For min del, for å låne litt av songbird, så er forelskelse å sveve litt på de rosa skyene, men når det er kjærlighet, så klemmer man den rosa skyen Razz Høres litt teit ut, men det er sånn jeg føler det iallefall.

Og detta er bare hva jeg har opplevd i løpet av mine snart 19 år. Jeg håper jeg får oppleve noe som er enda bedre igjen. En eller annen gang.

InnleggSkrevet: Tir 27 Feb 2007, 22:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006
Jeg er glad i denne tråden jeg. I hvert fall på grunn av de edle, vakre sjeler over meg her, som våger å beskrive denne utrolig deilige følelsen, tilstanden av fulkommen lykke og tilhørighet, lengsel og roser i blodet. Alle disse nydelige klisjeene gjenfortalt med egne ord. Kjære, med-dsgf-ere. Jeg liker dere. Smask

InnleggSkrevet: Tir 27 Feb 2007, 23:32
Sist endret av Corvus den Fre 02 Mar 2007, 16:32, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Kjærleik er å vilja vel.

Og det føles helt fantastisk.
Mer er det ikke å si om den saken.

InnleggSkrevet: Tor 01 Mar 2007, 23:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Justin Case
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jan 2007
Kjærlighet er: "løøøøøøvvv"

InnleggSkrevet: Tir 20 Mar 2007, 22:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Kjærlighet = innviklet, men utrolig enkelt?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Ons 21 Mar 2007, 09:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet