|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Corvus
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006 Innlegg: 599 Bosted: i en hjerteformet spilledÄse
|
Apropos rasisme
Litt merkelige spÞrsmÄl jeg kommer med nÄ, men tenk over dem likevel:
Apropos ordet rase\rasist:
Jeg skriver. Jeg finner opp nye raser, og et par av disse hater et par av de andre. Er de da rasister? For i dette tilfelle er de jo faktisk av en annen rase. Eller er de det? En alv er vel ikke en type menneske?? I hvert fall ikke min. Den er altsÄ ikke av en annen menneskerase, men av en helt annen art. Hvis en alv ikke liker et menneske nettopp og bare fordi det er et menneske, er da alven rasist? Eller for Ä ta det i vÄr verden; hvis et menneske hater en frosk bare fordi den er en frosk, er da mennesket rasist?
(Og hvorfor heter det rasist? Feminist vil jo si at du liker feminina.... kommunist kommunisme, sosialist sosialisme osv... Er det fordi du liker kun din egen ''rase''...?)
|
_________________ Everybody's Fool
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 21:45 Sist endret av Corvus den Tir 06 Feb 2007, 22:05, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Nenja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 19 Jun 2006 Innlegg: 1882 Bosted: I mĂžrket...
|
Et lite spÞrsmÄl som muligens er off topic: Kan en alv og et menneske fÄ avkom sammen, og kan det avkommet bringe sine gener vidre?
Lurer litt pÄ om de er to forskjellige arter eller to forskjellige raser.
Rasist betyr vel at mann synes enkelte "raser" er mindre verdifulle enn andre. Frosk og menneske, derimot, er to forskjellige arter, sÄ da tror jeg det ikke er rasist. Ikke rasist, men ... artist? Nei, det fungerer jo ikke.
|
_________________ SĂ„ rart ... Ă„ vĂŠre flaggermus!
Ă
flakse rundt, fra hus til hus
og gÄ til sengs i trÊrne!
Men er det noen som forstÄr,
hvordan de kan fÄ sove nÄr,
de henger etter tĂŠrne?
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 21:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Corvus
OoaHelaNatten

|
DÚt, kjÊre, kommer an pÄ hvilke alver du mener. Vi har Tolkiens alver, vi har Shakespeares alver, vi har Rowlings husnisser, vi har feer, osv osv. Jeg har en fin alvebok hvor det stÄr alt om alver, fra laaangt tilbake i tiden til Tolkien og Rowling; dette er det nemlig forsket pÄ. Du kan fÄ lÄne den, hvis du vil. Den er fiiin!
Ah, et relevant spÞrsmÄl: en art\rase (husker ikke) defineres jo som at to av samme art\rase kan fÄ avkom som kan fÄ avkom. SÄ hvis en alv kan fÄ barn med et menneske, er de av samme art\rase...
Joda, for artisten liker sin art=kunst!
|
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:04 Sist endret av Corvus den Tir 06 Feb 2007, 22:08, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Tolkien har jo en litt (veldig teit) versjon av alver, i bÞkene hans kan de formere seg, men alver, slik de "egentlig" er, kan vel ikke fÄ barn med mennesker.
|
_________________ Ă
ÄÄÄ, jaaa, de Äpner jo dÞÞra!
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Corvus
OoaHelaNatten

|
Ronja skrev: | Tolkien har jo en litt (veldig teit) versjon av alver, i bÞkene hans kan de formere seg, men alver, slik de "egentlig" er, kan vel ikke fÄ barn med mennesker. |
Det kommer altsÄ an pÄ hva du ser pÄ som ''egentlige'' alver. Det er mange, mange forskjellige typer.
|
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Nenja

Ble Medlem: 19 Jun 2006 Innlegg: 1882 Bosted: I mĂžrket...
|
Corvus skrev: | Ah, et relevant spÞrsmÄl: en art\rase (husker ikke) defineres jo som at to av samme art\rase kan fÄ avkom som kan fÄ avkom. SÄ hvis en alv kan fÄ barn med et menneske, er de av samme art\rase... |
Da er mitt spÞrsmÄl kjÊre, kan dine alver det?
|
_________________ SĂ„ rart ... Ă„ vĂŠre flaggermus!
Ă
flakse rundt, fra hus til hus
og gÄ til sengs i trÊrne!
Men er det noen som forstÄr,
hvordan de kan fÄ sove nÄr,
de henger etter tĂŠrne?
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Corvus skrev: | Ronja skrev: | Tolkien har jo en litt (veldig teit) versjon av alver, i bÞkene hans kan de formere seg, men alver, slik de "egentlig" er, kan vel ikke fÄ barn med mennesker. |
Det kommer altsÄ an pÄ hva du ser pÄ som ''egentlige'' alver. Det er mange, mange forskjellige typer. |
Ja, men alver fra sagn og myter har ganske mange like fellestrekk, noe Tolkien ikke har tatt hensyn til i det hele tatt. Jeg hadde heller likt det bedre om at man i stedet for Ä bruke vellkjente navn pÄ de vesnene man dikter opp selv, at man kan ha fantasi nok til Ä gi dem egne navn.
Akkurat her svikter Tolkien pÄ flere pungter, han lÄner for mye. Flere plasser viser han at han har gÄtt tom for ideer.
|
_________________ Ă
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Corvus
OoaHelaNatten

|
Nenja skrev: | Corvus skrev: | Ah, et relevant spÞrsmÄl: en art\rase (husker ikke) defineres jo som at to av samme art\rase kan fÄ avkom som kan fÄ avkom. SÄ hvis en alv kan fÄ barn med et menneske, er de av samme art\rase... |
Da er mitt spÞrsmÄl kjÊre, kan dine alver det? |
Nja.... De kan, jo. Det er biologisk mulig, i alle fall antar man det, men man sier det ikke hÞyt, og jeg tror sjelden noen har prÞvd. Du skjÞnner, mine alver liker ikke mennesker. Det vil si, de ser dem som under sin stand, som Svakfolket, de mener at blodet vÄrt er tynnere, svakere, dÄrligere enn deres. Det ville vÊre Ä melde seg halvveis ut av alvesamfunnet Ä bli sammen med et menneske. Man ville i hvert fall blitt sett kraftig ned pÄ. Men fra og med den generasjonen min hovedperson er i, vil dette sakte men sikkert endres, hÄper jeg.
(Jeg tror hun velger en alv. Tror. Han har rykte for Ă„ vĂŠre litt rundbrenner... but then again, so has SparrowN...)
|
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Ok, til tema:
Jeg synes det blir rart Ä dra inn rasisme inn i det du skriver. Det er ikke rasisme direkte, du lager artene og dermed er det ogsÄ din rett til Ä lage de holdningene som ligger bak artene..
|
_________________ Ă
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Corvus
OoaHelaNatten

|
Ronja skrev: | Corvus skrev: | Ronja skrev: | Tolkien har jo en litt (veldig teit) versjon av alver, i bÞkene hans kan de formere seg, men alver, slik de "egentlig" er, kan vel ikke fÄ barn med mennesker. |
Det kommer altsÄ an pÄ hva du ser pÄ som ''egentlige'' alver. Det er mange, mange forskjellige typer. |
Ja, men alver fra sagn og myter har ganske mange like fellestrekk, noe Tolkien ikke har tatt hensyn til i det hele tatt. Jeg hadde heller likt det bedre om at man i stedet for Ä bruke vellkjente navn pÄ de vesnene man dikter opp selv, at man kan ha fantasi nok til Ä gi dem egne navn.
Akkurat her svikter Tolkien pÄ flere pungter, han lÄner for mye. Flere plasser viser han at han har gÄtt tom for ideer. |
Hm, du motsier deg selv. FÞrst kritiserer du fordi du mener han har lagd en helt ny rase, og sÄ kritiserer du fordi han har for dÄrlig fantasi...
Jeg mener ogsÄ han kunne kalt dem noe annet, men pÄ den annen side er de ikke sÄ ulike, bortsett fra stÞrrelsen og den litt overlegne verdigheten. De danser lett omkring og synger, har spisse Þrer og dypmagiske evner. Men jeg synes det krever stÞrre fantasi Ä lage en ny type alv enn bare Ä finne pÄ et nytt navn.
|
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Corvus
OoaHelaNatten

|
Ronja skrev: | Ok, til tema:
Jeg synes det blir rart Ä dra inn rasisme inn i det du skriver. Det er ikke rasisme direkte, du lager artene og dermed er det ogsÄ din rett til Ä lage de holdningene som ligger bak artene.. |
Nja... det er bare det at linken til rasisme er ganske klar... det ligger naturligvis kritikk til rasismen bak nettopp dette at de har denne holdningen til mennesker. Det er litt av vitsen, egentlig. Naturligvis har jeg min kunstneriske frihet, og jeg tar det egentlig ikke sÄ alvorlig, jeg bare lurte pÄ hva dere syntes. For hvis de kan fÄ barn med mennesker er det faktisk rasisme, men kan de ikke det, er det som mennesker og frosker... Hm. Da tror jeg at jeg ville svare ja pÄ mitt eget spÞrsmÄl...
|
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Nei, det gjÞr jeg ikke. For det fÞrste har ikke sagt at Tolkien har dÄrlig fantasi, for det andre har jeg heller ikke sagt at han diktet opp alvene helt selv.
Jeg sier at alvene er bra lagd, men at han ikke burde kalt dem alver, fordi de er sÄ ulike fra det sagn sier at alver er.
Jeg sier at han helt tydelig i boken, viser at han har gÄtt tom for ideer.. Det betyr ikke at han har dÄrlig fantasi.
|
_________________ Ă
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Corvus
OoaHelaNatten

|
Jeg tror neppe han kalte dem alver av mangel pÄ fantasi, men for at englendere skulle ha et kjent begrep Ä forholde seg til.
|
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Corvus
OoaHelaNatten

|
Tilbake til tema, kanskje?
|
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 155
|
Ronja skrev: | Nei, det gjÞr jeg ikke. For det fÞrste har ikke sagt at Tolkien har dÄrlig fantasi, for det andre har jeg heller ikke sagt at han diktet opp alvene helt selv.
Jeg sier at alvene er bra lagd, men at han ikke burde kalt dem alver, fordi de er sÄ ulike fra det sagn sier at alver er.
Jeg sier at han helt tydelig i boken, viser at han har gÄtt tom for ideer.. Det betyr ikke at han har dÄrlig fantasi. |
Du snakker om John Ronald Reuel Tolkien her? Professor i engelsk ved Oxford University? Mannen som egenhendig skapte sprÄket alvisk for sÄ senere Ä basere Silmarillion, Ringenes Herre og Hobbiten pÄ nevnte sprÄk?
Ă
rsaken: Man kan jo anta at han originalt laget et sprÄk til sin tolkning av alvene, for alver kan vÊre sÄ mangt, alt fra smÄ nisser, til grasiÞse, svevende skikkelser (menneskelignende figurer observert i lett tÄke - slik jeg fÞrste gang hÞrte om dem), for fÞr han skrev bÞkene skrev Tolkien sprÄkene og diktene. For Ä finne Ärsaken mÄ man nok grave litt i Tolkiens tidligere tekster, men noe som er ganske sikkert er at han ikke bare kalte dem for alver i mangel pÄ noe bedre.
Dessuten har jo tolkien skapt flere arter i sine bĂžker, som hobbiter og orker. Og alvene har blitt delt opp i forskjellige raser (f.eks mĂžrkalver - morequendi). Jeg ville sagt det slik at alver kan deles opp i mangfoldige raser som kan ha vidt forskjellige egenskaper, men som kjennetegnes av noen enkelte ting: de er intelligente, de har spisse Ăžrer, de kan utfĂžre magi, osv.
Jo, forresten, Tolkien laget et eget ord for alvene i sine historier - jeg tror jeg har nevnt en versjon av det alt - quendi
You have just been nerdified.
|
Skrevet: Tor 08 Feb 2007, 20:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Corvus
OoaHelaNatten

|
SparrowN skrev: | Ronja skrev: | Nei, det gjÞr jeg ikke. For det fÞrste har ikke sagt at Tolkien har dÄrlig fantasi, for det andre har jeg heller ikke sagt at han diktet opp alvene helt selv.
Jeg sier at han helt tydelig i boken, viser at han har gÄtt tom for ideer.. Det betyr ikke at han har dÄrlig fantasi. |
Du snakker om John Ronald Reuel Tolkien her? Professor i engelsk ved Oxford University? Mannen som egenhendig skapte sprÄket alvisk for sÄ senere Ä basere Silmarillion, Ringenes Herre og Hobbiten pÄ nevnte sprÄk?
Ă
rsaken: Man kan jo anta at han originalt laget et sprÄk til sin tolkning av alvene, for alver kan vÊre sÄ mangt, alt fra smÄ nisser, til grasiÞse, svevende skikkelser (menneskelignende figurer observert i lett tÄke - slik jeg fÞrste gang hÞrte om dem), for fÞr han skrev bÞkene skrev Tolkien sprÄkene og diktene. For Ä finne Ärsaken mÄ man nok grave litt i Tolkiens tidligere tekster, men noe som er ganske sikkert er at han ikke bare kalte dem for alver i mangel pÄ noe bedre.
Dessuten har jo tolkien skapt flere arter i sine bĂžker, som hobbiter og orker. Og alvene har blitt delt opp i forskjellige raser (f.eks mĂžrkalver - morequendi). Jeg ville sagt det slik at alver kan deles opp i mangfoldige raser som kan ha vidt forskjellige egenskaper, men som kjennetegnes av noen enkelte ting: de er intelligente, de har spisse Ăžrer, de kan utfĂžre magi, osv.
Jo, forresten, Tolkien laget et eget ord for alvene i sine historier - jeg tror jeg har nevnt en versjon av det alt - quendi
You have just been nerdified. |
*sukk*
|
Skrevet: Tor 08 Feb 2007, 23:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|