DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Globaloppvarming
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [26 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
ellWood
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005
 Globaloppvarming

Noen tanker?

InnleggSkrevet: Tir 09 Jan 2007, 22:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Filur
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Aug 2005
Folk må lære seg å ta tog/buss/trikk isteden for å kjøre bil eller ta fly, sånn at vi kunne fått minsket CO2-utslippene. Nemlig! Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tir 09 Jan 2007, 23:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
ellWood
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Godt poeng, og veldig sant. Men tror du ikke vi er...litt sent ute?

InnleggSkrevet: Tir 09 Jan 2007, 23:20
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Jeg tror mye av det er mediespinn og hysteri. Men ja selvfølgelig skal vi ta vare på miljøet!

InnleggSkrevet: Tir 09 Jan 2007, 23:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
ellWood
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Men er det ikke unektelig digg om vi ikke kunne ha plantet noen sydafrikanske palmer i bakgården. Trenger vi virkelig å tenke på denne naturen vår? Ja ja, Globaloppvarming vil jo føre til at golfstrømmen forsvinner, og norge blir et enda surere land å bo i. Men dette er jo først om 100-150 år, vi driter vel i det v, og nyter noen varme vintre til under veisi;)?

InnleggSkrevet: Tir 09 Jan 2007, 23:26
Filur

Veeldig sent ute, tror jeg vi er. Men det er bedre å forsøke å gjøre noe, enn å bare sitte der passivt. Og jeg tror at vi ved å minske utslippene, kan minske "skadeomfanget" fra den globale oppvarmingen. Razz

InnleggSkrevet: Tir 09 Jan 2007, 23:33
ellWood
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Jepp, det er i alle fall ingen vits i å fremskynde den, med mindre man på død og liv vil ha palmer da

InnleggSkrevet: Tir 09 Jan 2007, 23:36
Filur

Mhm, og det er jo litt slemt mot de neste generasjonene, når det vil bli kaldt her om 100-150 år. (tar fra dem oljen gjør vi jo også, så de ikke har noe å varme seg på. Laughing )

InnleggSkrevet: Tir 09 Jan 2007, 23:40
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Ennasus skrev:
Jeg tror mye av det er mediespinn og hysteri. Men ja selvfølgelig skal vi ta vare på miljøet!

Jeg tror du har rett.

Greit nok at vi ikke har hatt så lite snø i oslo på mange mange år. Men nå har de ikke hatt så mye snø i hemsedal på enda flere år.

Så vidt jeg fikk med så har vi hatt en snodig samling av store (globale) værfenomener i fjor/år, som har f.eks. gjort at de kjappeste vindene mellom "amerika" og europa/asia ikke har gjort som normalt.

Det var "snøfrie" vintre for 20 år siden og....

Jeg sier ikke at vi skal dytte mer CO2 ut i lufta, men jeg tror ikke "enden" er så nære som noen tror. Og når vi snakker om kollektivtrafikk så bør den først og fremst bli god nok (kombinert med at det blir verre å bruke vil) til at det automatisk er det foretrukne transportmidlet. Jeg kjører selv bil til og fra blindern nå, men det er fordi kollektivtransport tar mer enn 3 ganger så lang tid + at jeg har gratis parkering, og det er lettere når jeg har med laptop+skolesaker+treningstøy...

InnleggSkrevet: Ons 10 Jan 2007, 00:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
ellWood skrev:
Godt poeng, og veldig sant. Men tror du ikke vi er...litt sent ute?

Vi endrer nok på miljøet, det er forskerne enige i. Og vi kan gjøre noe for å minske de endringene vi gjør, selv om vi ikke kan hindre dem lenger.

Men at Golfstrømmen er i fare er urealistisk i mine øyne. Verden har vært mye varmere før, Norge var, sammen med resten av Europa, for eksempel helt isfri for 6000 år siden, da det var eikeskoger og andre varmekjære trær så langt nord som nordland. Verden er i endring, og klimaet har vært i ferd med å bli varmere mye lenger enn vi mennesker har hatt mulighet til å påvirke det. Vi har bare framskyndet en naturlig utvikling.

InnleggSkrevet: Ons 10 Jan 2007, 01:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Deak-Teronica
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 16 Des 2006
Ja til global oppvarming! Om polene smelter, så blir Nederland ubeboelig, og Kristoffer Gildenlöw må rømme til Sverige, og da kan han bli bassist i Pain of Salvation igjen. Vet det er flere her inne som er enig med meg. Razz
poem writes YOU!!

InnleggSkrevet: Ons 10 Jan 2007, 13:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg kan komme på mange gode grunner til å holde opp med å forurense som ikke involverer global oppvarming i det hele tatt, så jeg ser det ikke nødvendigvis som noe stort poeng å snakke om global oppvarming i den sammenhengen.

Klimaet på jorda har endra seg mye før i tiden også, men vi har egentlig ikke spesielt god oversikt over lange nok tidsrom til å kunne si sikkert at temperaturendringene vi ser nå er hovedsaklig menneskeskapte eller ikke. Men for all del - bedre føre var enn etter snar.

InnleggSkrevet: Ons 10 Jan 2007, 16:09
Nenja

Ble Medlem: 19 Jun 2006
Jeg blir bekymret, og jeg vet ikke hvor alvorlig det er; en avis sier det, et blad sier det og på TV har de en haug av forskjellige meninger. Uansett om vi tar med global oppvarming eller ikke, så lever vi ikke bra slik som vi gjør nå. Vi bruker alt for mye av de ikkefornybare energikildene! Vi er blitt helt avhenging av dem, og de vil ta slutt en dag. Forurensing fra biler og andre fremkomstmidler kan over tid skape sykdommer, eller forverre hverdagen for enkelte som har asma.

Jeg håper at verden satser mer på fornybare energikilder, og finner en erstatning til olje, gass og kull før det blir borte. Det kommer til å ta laaang tid før vi får oljen tilbake. Og mens jeg venter på det, så sykler og går jeg hvis jeg skal noe sted, eller bruker den kollektive transporten.
Men er det noen som forstår,
hvordan de kan få sove når,
de henger etter tærne?

InnleggSkrevet: Ons 10 Jan 2007, 17:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Eneste måten vi kan unngå et krasj i fremtiden er å redusere forbruket. Vi bruker mer energi enn det som blir *laget* hvert år når man ser på jorda som helhet.

Og vi håper å bli flere ganger så mange som vi er Razz

InnleggSkrevet: Ons 10 Jan 2007, 17:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
wertoi
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004
Hvis alt går etter planen, dør jeg før jeg må ta konsekvensene av klimaendringene. Men det er alltid en sjanse for at jeg blir reinkarnert, dessverre.
"Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."

- Tom Waits

InnleggSkrevet: Ons 10 Jan 2007, 17:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Eruanna
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 07 Apr 2004
Kollektiv trafikk er en veldig lur og praktisk måte reise på som også er mindre skadelig for miljøet. Men, det er ikke rart at man ikke tenker i den retninga med det første når det er dyrere å ta bussen til jobben enn det er å ta bilen til jobben.

Jeg veit ikke hvordan kollektivordningene i resten av Norge er, men i Vestfold er de ikke akkurat veldig bra.

InnleggSkrevet: Ons 10 Jan 2007, 18:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005
Bergen er faktisk helt ok på kollektivet, det er bare å komme seg bort fra denne byen som er en bugger

InnleggSkrevet: Ons 10 Jan 2007, 19:18
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Men joda, kollektivtilbud må bygges ut, men innse det, det er bare i storbyene det er mulig. Er lett å komme seg kollektivt til sandvika eller oslo ol. med tog fra asker, men er IKKE lett å komme seg rundt i asker. Nærmeste busstopp til stallen er 3 km unna den, og det tar vel kjept en time å komme seg opp dit kollektivt. Biler som går på bioetanol, el-biler og lignende,det må prioriteres. Folk kommer ikke til å miste behovet for bilen bare sånn plutselig..
DE sier at hardangervidda kommer til å bli hardangerskogen, men da kommer det i alle fall en haug med trær som gnafser i seg den co2'n.
Og selvsagt påvirker vel all huggingen av regnskog klimaet? det er seriøst mange trær som forsvinner daglig..
JEg kjører bilen min i påvente av et bedre alternativ, kanskje en motor som går på bioetanol? Very Happy
Bioetanol-BMW. Hihi

InnleggSkrevet: Tor 11 Jan 2007, 16:38
ellWood
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Jepp, avlys all resirkulerin og miljøtenkning, snøen er tilbake;)

InnleggSkrevet: Fre 12 Jan 2007, 09:32
Lala
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2006
Deak-Teronica skrev:
Ja til global oppvarming! Om polene smelter, så blir Nederland ubeboelig, og Kristoffer Gildenlöw må rømme til Sverige, og da kan han bli bassist i Pain of Salvation igjen. Vet det er flere her inne som er enig med meg. Razz

Sånn meg og sånn? Very Happy Veldig veldig enig!

Jeg hadde foredrag i fjor om global oppvarming, hvor jeg argumenterte så godt for det at jeg nesten har begynt å tro på det selv! Man blir jo kvitt all legalisering av prostitusjon og hasj ettersom Nederland forsvinner ettersom polene smelter! Og hvis vi hjelper oppvarminga litt på vei ved å spraye ut all insektsspray, så blir vi kvitt insekter som mygg og sånn i tillegg! Og når polene smelter vil kanskje havet bli så ferskt at det kan drikkes, så har vi løst ferskvannsproblemet med det samme! Og det at osonlaget forsvinner gjør jo ikkeno, da blir man jo bare fortere brun, og det er jo så populært nå for tida! Razz

Men sånn seriøst snakka, så ja, det er skummelt! Forskere spår jo at vi har ødelagt jorde innen 50 år, og det er egentlig ganske kort til.. Og jeg tror det nytter å gjøre noe! Seint er det, men ikke alt for seint! Om vi ikke kan redde verden så går det an å hjelpe til et stykke på vei!

It walks overhead not duck to disappoint snow in the spacewheel!

InnleggSkrevet: Fre 12 Jan 2007, 15:05
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [26 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet