DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Kjøkken og klin
Kaffe
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [16 Posts]  
Av Innlegg
Jaqo
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004
 Kaffe
Blå java, mocca, ju neim itt!

Ble så inspirert av samtalen i "Off Topic" at jeg tenkte en egen kaffe-tråd kunne være på sin plass Smile

Hva er den beste kaffen?
Hva er det beste MED selve kaffen?
Hva er den beste måten å tilberede/trakte den?

InnleggSkrevet: Man 11 Des 2006, 18:07
Sist endret av Jaqo den Tir 12 Des 2006, 19:27, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Hva er den beste kaffen? Den finnes ikke. Kaffe er vondt.
Hva er det beste MED selve kaffen? Lukta. Jeg blir sulten av den! (Kommer kanskje av at pappa helte i seg et par liter hver frokost i oppveksten min Razz)
Hva er den beste måten å tilberede/trakte den? Det får dere som liker den avgjøre. Så lenge den lukter riktig, er jeg fornøyd, og kan gjerne helle den ut etterpå Razz

InnleggSkrevet: Man 11 Des 2006, 18:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Stabeistet
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 20 Okt 2003
Hva er den beste kaffen? Kaffe mocca! Kanskje cappuccino òg, men da må det være med mye brunt sukker.

Hva er det beste MED selve kaffen? Det lukter godt, og så smaker det også veldig godt. Spesielt hvis den kommer fra "rette stedet".

Hva er den beste måten å tilberede/trakte den? Den beste kaffen får du på en ordentlig kaffebar, hvor de trakter kaffen med skikkelig espressomaskin, og masse sjokoladesaus.

InnleggSkrevet: Man 11 Des 2006, 20:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Hva er den beste kaffen? Dobbel latte mocca (dvs dobbelt av både kaffe og sjokolade)
Hva er det beste MED selve kaffen? Med vanlig kaffe er det lukta - masse gode minner.
Hva er den beste måten å tilberede/trakte den? Det aner jeg virkelig ikke, jeg er fornøyd bare det smaker godt Smile

InnleggSkrevet: Tir 12 Des 2006, 01:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005
Det hadde vært absurd å ikke bruke den tiden eg egentlig burde sove på, på denne tråden.

Hva er den beste kaffen? Det er ingen tvil, det er den første koppen på morran. Om den er traktet eller på presskanne, jamvell om den kommer fra hurtigblandet varmtvann og støv. Den første koppen på morran er og blir den beste.

Hva er det beste MED selve kaffen? Når morrakaffen er konsumert, og jeg er på vei tilbvake fra de grønne; eller muligens sorte, slettene som jeg tilbringer natten i. Da er det lukten, helt klart lukten. Men også smaken, om det er rett kaffe - slik som jeg fikk i Polen; kan man trekke frem aroma og det som bedre er. Men lukt og smak der altså.

Hva er den beste måten å tilberede/trakte den? Og nå blir vi spesielle dere. Det er liten tvil, du får best kaffe hjemme. Den skal ikke traktes, men brukes i presskanne. Dessuten skal du ikke kjøpe malt kaffe, men bønner, og male dem selv. (Det beste ville vært å brent bønnene selv, men la oss ikke bli ekstravagante.) Så når du altså har malt bønner, helt kokende vann over dem på presskannen. Latt herligheten trekke i 10 minutter, og fått herligheten servert i en ren kopp. Da har du god kaffe da.

InnleggSkrevet: Tir 12 Des 2006, 01:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Jaqo
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004
Gnomulfen skrev:

Hva er den beste måten å tilberede/trakte den? Og nå blir vi spesielle dere. Det er liten tvil, du får best kaffe hjemme. Den skal ikke traktes, men brukes i presskanne. Dessuten skal du ikke kjøpe malt kaffe, men bønner, og male dem selv. (Det beste ville vært å brent bønnene selv, men la oss ikke bli ekstravagante.) Så når du altså har malt bønner, helt kokende vann over dem på presskannen. Latt herligheten trekke i 10 minutter, og fått herligheten servert i en ren kopp. Da har du god kaffe da.

Her folkens, her er en som VIRKELIG har skjønt greia!
Gnom, min helt!! Respekt!
SÅNN skal kaffe virkelig tilberedes for å få skikkelig god kaffe!
Presskanne er et must når man skal tilberede! Da får man den fulle og hele smaken fra kaffen samtidig som man slipper ekle kaffegrut når man når bunnen av kaffekoppen Smile
Det aller beste med kaffe er lukten. Av og til når jeg kjører forbi Kjeldsbergs fabrikker her i Trondheim er det nesten så jeg er nødt til å stoppe opp av og til, bare for å nyte den herlige lukten som siver ut derfra!
Det finnes nesten ingen bedre lukt her i verden!

Kaffe - det sorte gull. Guds gave til menneskehetens trøtte tryner! Very Happy

InnleggSkrevet: Tir 12 Des 2006, 12:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Re: Kaffe
Blå java, mocca, ju neim itt!

Hva er den beste kaffen?
Det er hvertfall ikke sånn derre (unnskyld uttrykket)homo-kaffe!
Jeg kaller det homo-kaffe, fordi jeg tror det er innført av feminine mennesker som ikke synes ånkli kaffe var fancy-pancy nok, og ville han en schwung og hipp trendting basert på kaffe.
Helligbrøde er hva jeg kaller det, kaffe er det hvertfall ikke! Ta sånn derre mocca, er ikke det 2 deler sjokkis, og en del kaffe? Da er det jo ikke kaffe, da er det kakao med en kaffeskvett i!

Nei, med mindre det er alkohol i form av baileys eller ballantines i bildet, skal kaffen være ravnsvart! Hvis ikke ødelegger man hele essensen, selve ideén med kaffi, i mitt hode. Noen ting kjimser man bare ikke med, og kaffi, øl og cola er 3 av disse tingene.

Det var den biten. Så, hvilken kaffi er best? Jeg digger en sterktraktet Farmer's Coffe, det bruker jeg hjemme. På jobb går det i Evergood, mer enn god denne og.
Snakker vi presskanne er Gevalia god, jeg har desverre til gode å prøve Gnomens metode med selvmalte bønner, men jeg er ovebevist om at det er snadder.
På ferie og slikt, når man ikke kan lage kaffen selv, liker jeg en god espresso som start på dagen.
Pulver/instant kaffe er _ikke_ nam!

Kaffen er best i et hjems lune hi, lørdags morgen i 13-14 tida, kommer ut av dusjen og kjenner den forførende, fantastisk herlige duften av friskbrygget kaffe.. aaah.. *salig blikk*

Ooh.. Kaffe er en livsstil for meg. Mye av livet mitt kretser rundt det sorte guld. Jeg kan vanskelig sile ut en ting som det beste, men som nevnt er helgemorgen-kaffe supert.
Ellers har man ymse situasjoner hvor kaffe er eksepsjonelt godt:
-Kokekaffe fra kjelen på bål, på tur i guds frie.
-En rykende varm kopp i soloppgangen om sommeren, sittende i solveggen med en røyk på hytta og titte utover sjøen som ligger blikk stille, og eneste lyd er fiskebåter og fugler som våkner.
-Etter en bedre restaurantmiddag, sammen med to røyk.
-Foran peisen en vinterkveld
-Den første koppen ekte norwegian-style kaffe man får etter å ha vært lengre tid i utlandet med kun espresso og nescafe!

Flere metoder har sin sjarm. Bruker i all hovedsak trakter for egen del, da det utvilsomt er mest praktisk. Skal man ha best kaffe av en trakter, skal man være i besittelse av en ren moccamaster. Moccamaster får det suverent beste ut av ethvert pulver! ingen over, ingen ved siden.

Presskanne er både snadder og kos, ikke så ofte jeg får benyttet det desverre, da den har ulempen med å ikke holde seg lenge varm. Jeg koker som regel en drøy liter eller så, bare til meg, og da må den holdes varm en viss tid, på trakterplata eller i termokanne.

Kjele er skikkelig kos. Kjele på primus eller bål, ute i naturen eller på båt.. ahh.

Automater er ut. Kaffeautomater er annenrangs kaffe, selv om noen av dem faktisk maler bønner direkte. Jeg tror kaffe må brygges en viss mengde for å få det riktig, når man lager en og en kopp er det noe som blir feil. På statoil og YX-stasjoner hvor jeg fyller koppene mine, spør jeg om ikke de har traktekaffe på personalrommet eller no dersom de bare har automat..

Joda, jeg har kanskje litt utbroderte meninger om kaffe.. Men det er jo kaffi vi snakker om! Sort gull, livets vann, selve drivkraften i hverdagen!

En dag uten kaffe er IKKE en god dag.. Og det er fullstendig seriøst ment.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 12 Des 2006, 13:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Dette er da det værste jeg har hørt! Shocked
Sitat:
-Den første koppen ekte norwegian-style kaffe man får etter å ha vært lengre tid i utlandet med kun espresso og nescafe!

Norsk kaffe er noe skvip! Brunt vann med en bitter ettersmak. Jeg blir alltid like skuffa når jeg kommer hjem.. Hvor er aromaen liksom? Kjøp heller kaffen i Sverige, Danmark, Tyskland, ja hvor som helst, bare ikke den alt for grovmalte norske kaffen.
Den eneste norske kaffen jeg har kommet over som er nogen lunde drikkanes er (jeg tror det er) Ali kaffe i en brun pose? Tror ikke den fåes over alt.. Den smaker i hvertfall litt mer.

Jeg holder fortsatt en finger på espresso, og gjerne med litt varm melk i! Ellers er stempelkanne/presskanne en god måte å lage kaffe på.
Trakterkaffe er greit hvis man har en god kvalitets kaffe, finmalt og mye aroma.
Pulverkaffe er nærmest voldtekt..

Det beste ved kaffen er nok følelsen jeg får i kroppen når jeg drikker den! Det føles oppfriskende, styrkende, varmende. Så kommer duft og smak selvfølgelig rett etter.

Nå tror jeg at jeg på en eller annen måte har komet meg igjennom alle punktene.. Wink

InnleggSkrevet: Tir 12 Des 2006, 17:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
kall meg rar, men jeg blir søvnig av kaffe..hihi

men kaffen skal være svart! ikke noe melk eller sukker i, SVART!

pappa lager GOD kaffe, bare dumt vi drikker det så sjeldent..

InnleggSkrevet: Tir 12 Des 2006, 19:25
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Jeg drikker alltid dobbel mocca.
Og den tilberedes ved å gå bort til disken og si "hei, en dobbel mocca, takk!". Så trekker man et plastkort gjennom en sprekk i en sånn maskin, og så kommer noen og gir deg kaffe.

Det beste med kaffen...tja. Jeg liker både kaffesmaken og sjokoladesmaken (men vanlig mocca blir for søtt, derfor dobbel. mer espresso.). Dessuten er det så koselig å gå på kafé med noen.
Og forsåvidt er det godt med en kopp kaffe om morgenen også, hvis man er trøtt. Men jeg lager aldri kaffe selv.

InnleggSkrevet: Ons 13 Des 2006, 00:33
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
Coffee and cigarettes. Always.

InnleggSkrevet: Ons 13 Des 2006, 01:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Ennasus skrev:
Sitat:

Norsk kaffe er noe skvip! Brunt vann med en bitter ettersmak. Jeg blir alltid like skuffa når jeg kommer hjem..

Uttrykte meg nok litt kinkig der. Med norsk-style kaffi mente jeg _laget_ på norsk vis, altså traktet, presskanne etc. i motsetning til nescafé som man gjerne får i det store utland. Og som du sa, det er nærmest voldtekt. Razz
Prøv Farmer's Coffee neste gang du er hjemme, og bruk litt godt med pulver. Den har en herlig brent aroma!
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Ons 13 Des 2006, 09:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003
Hva er den beste kaffen?

den som er svart med en god sterk smak, som ikke er skjendet med sjokolade smak eller andre ekle substanser(unatt en skvett H.B.)

smaken, lukten, følsen den gir deg om morgenen, kaffeinen

kaffen MÃ¥ traktes i en Moccamaster alt annet er bare juks og fanteri
6 skjeer kaffe til 1liter vann gir god fyldig kaffe Wink

InnleggSkrevet: Ons 13 Des 2006, 13:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
toth42 skrev:
Ennasus skrev:
Sitat:

Norsk kaffe er noe skvip! Brunt vann med en bitter ettersmak. Jeg blir alltid like skuffa når jeg kommer hjem..

Uttrykte meg nok litt kinkig der. Med norsk-style kaffi mente jeg _laget_ på norsk vis, altså traktet, presskanne etc. i motsetning til nescafé som man gjerne får i det store utland. Og som du sa, det er nærmest voldtekt. Razz
Prøv Farmer's Coffee neste gang du er hjemme, og bruk litt godt med pulver. Den har en herlig brent aroma!

Haha! Godt å høre Smile -og takk for tipset!

InnleggSkrevet: Ons 13 Des 2006, 14:19
nemi1985
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Okt 2003
Hva er den beste kaffen?
Jeg liker bare pinglekaffe, så det må vel bli mocca, eller noe sånt.

Jeg synes kaffe smaker pøkk og faenskap, men det lukter sinnsykt godt!

Hm..jeg liker at andre lager ting til meg, jeg

"I like being kept in the dark myself. You know, like mushrooms: Keep 'em in the dark and feed 'em shit. See, I think that's an enjoyable vegetable to be."

InnleggSkrevet: Tor 14 Des 2006, 15:59
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Jeg liker ikke kaffe! Ikke med sjokolade i, baylis i, melk i, eller noe som helst annet i. Kaffe er æsj!
Før likte jeg egentlig ikke lukten heller, men har fått gode minner til kaffelukt.

InnleggSkrevet: Ons 20 Des 2006, 11:28
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [16 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Kjøkken og klin
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet