|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Noen med peil pÄ fysikk? Jorda som romskip
toth42 skrev: |
Jeg bygger en gigantisk rocketfuel-fabrikk i sibir. Ved siden av fabrikken bygger jeg en gjeng abnormt kraftige raketter, som er festet i jordskorpa, og med bakenden oppover. Rakettene vil ha en viss vinklingsmulighet. I motsatt ende av kloden bygger jeg en konisk spiss, i god size. SÄ starter vi motorene, og utforsker rommet! Mangel pÄ sol og sÄnn har man fikset pÄ et finurlig vis.  |
Vil dette teoretisk vÊre mulig? Vil thrusten fra rakettene fordunste pÄ vei ut av atmosfÊren, sÄ det blir null drivkraft? Vil det funke bedre med hÞye tÄrn, slik at rakettmunningen stikker utforbi atmosfÊren? Er gravitasjonen rundt oss for sterk, vil det i det hele tatt vÊre mulig Ä bryte ut av banen?
Ha som utgangspunkt at rakettene kan vÊre hinsides kraftige, altsÄ er svar som "rakettene mÄtte hatt 1000000HK for Ä fÄ oss ut av bane" irrelevant.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 06 Okt 2006, 07:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Tja... Hvis du greier Ä lage et kraftig nok dytt sÄ gÄr det fint. Problemet er at jorda har en sinsyk enorm masse, noe som gjÞr at kraften du mÄ tilfÞre for Ä forandre banen (som er det du kommer til Ä gjÞre) vil vÊre mye stÞrre enn kjent teknologi kan produsere.
FÞr dette kan bli mulig, sÄ mÄ vi finne ut hvordan vi kan frakte med oss nok energi til Ä overleve i tillegg til all energien vi trenger for Ä flytte pÄ jernklumpen vi bor pÄ.
|
Skrevet: Fre 06 Okt 2006, 08:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Den koniske spissen er totalt unÞdvendig som annet enn pynt, da det ikke finnes luftmotstand i verdensrommet, og du skal flytte pÄ hele planeten, atmosfÊren inkludert.
Teoretisk kan du flytte pÄ hva som helst, bare du har nok energi tilgjengelig. Men jorda har enorm masse, og sola trekker pÄ denne enorme massen med en enorm kraft. Ergo umulig i praksis. Dessuten tror jeg dessverre at du fort hadde begynt Ä dytte kun pÄ kontinentet motorene var festa til, og ikke hele planeten 
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Fre 06 Okt 2006, 09:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Hmm.. Dytte pÄ kontinentet? om skyvet er rettet direkte mot jordens senter vil det jo ikke flytte seg sidelengs.. mÄtte vÊrt innover i jorda isÄfall?
Er atmosfÊren noe punkt her i det hele tatt? Uavhengig av hvor mye kraft vi trenger, er det slik at "skyvet" mÄ nÄ ut av atmosfÊren for Ä ha effekt? Jeg tenker om den energien som er innforbi atmosfÊren i det hele tatt pÄ virker noe utenfor, om atmosfÊren fungerer som en slags hinne..
|
Skrevet: Fre 06 Okt 2006, 10:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005 Innlegg: 497 Bosted: Bergen
|
FÄr du fÞrst en liten start pÄ det, og nÄr eg sier liten, mener eg nok til at vi beveger oss med en Þkende akslerasjon bort fra solens gravitasjon, og om vi gir blanke i resten av planetetene, fordi de er snille og flytter seg, sÄ trenger me altsÄ bare Ä fÄ en Þkende akslerasjon bort fra solen, og vi er pÄ vei.
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Fre 06 Okt 2006, 10:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Saken er at jorda er ingen solid, fast klump. Kontinentalplatene flyter omkring pÄ en temmelig tynn suppe av lava. Med det enorme skyvet som skal til for Ä flytte pÄ jorda, ville du nok deformert jorda ganske kraftig i prosessen - nok til Ä oversvÞmme bÄde det ene og det andre temmelig grundig, for ikke Ä snakke om eventuelle vulkanske katastrofer.
Og det kunne godt blitt litt sidelengs bevegelse ogsÄ, tror jeg. Kontinentalplatene beveger seg gjerne lettere til den ene siden enn den andre, sÄ den minste lille skjevhet i skyvet kan fÄ merkbare konsekvenser.
|
Skrevet: Fre 06 Okt 2006, 10:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Hum.. Jeg tror kanskje du har et poeng med atmosfÊren og. Litt usikker hvordan det hadde blit faktisk. Problemet med Ä ha motorer som dytter og ikke nÄr ut i rommet, vil jo vÊre at lufta rundt motorene muligens vil ta opp all energien du dytter med, og gi en kraft i motsatt rettning.
Faktisk ikke sikker.
|
Skrevet: Lűr 07 Okt 2006, 09:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Interessant spÞrsmÄl... Om du ville dytta jorda bort fra sin egen atmosfÊre, eller om jorda ville klart Ä holde pÄ den slik at den ble med pÄ turen.
|
Skrevet: Lűr 07 Okt 2006, 10:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Eller om du hadde fÄtt ekstrem turbulent luft i omrÄdene rundt motoren, uten Ä egentlig fÄ gitt jorda et knuff, siden lufta fanger opp knuffet og gir samme kraft andre veien.
|
Skrevet: Lűr 07 Okt 2006, 11:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg heller fremdeles mest mot ideen om at det stakkers kontinentet som greiene var festa til ville fÄtt seg en trÞkk seksten.
|
Skrevet: Lűr 07 Okt 2006, 19:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Jeg er enig med glahn, sibir ville ha sunket et godt stykke ned i magmaen og forsvunnet i ditt scenario.
Men hadde det ikke skjedd, sÄ tror jeg nok at jorda godt kunne blitt flytta, selv om atmosfÊren hadde bremsa en del. Fly kan jo tross alt aksellerere i lufta uten at lufta tar ALT av energi. Kraft=motkraft, halvparten av den energien du bruker vil gÄ til Ä flytte rundt pÄ atmosfÊren, den andre halvparten vil gÄ med pÄ Ä dytte planeten.
Et annet spÞrsmÄl vil vÊre jordas rotasjon. Ettersom vi snurrer rundt oss selv en gang i dÞgnet kan fort den bevegelsen du lager havne litt feil, og havner vi bare LITT nÊrmere sola ned en aksellererende hastighet, tror jeg vi kan takke og si farvel...
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Man 09 Okt 2006, 00:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Du sier noe.. Men rotasjonen vil vel stoppe i det Þyeblikk vi er utenfor bane? Det er klart, fÄr vi den minste spinn, vil vel motorene bare forsterke spinnen, mer og mer, og vi vil bli sendt i korketrekker-bane mot sola pÄ en heidundrande svÊr karusell..
|
Skrevet: Man 09 Okt 2006, 08:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Asfrith skrev: | Men hadde det ikke skjedd, sÄ tror jeg nok at jorda godt kunne blitt flytta, selv om atmosfÊren hadde bremsa en del. Fly kan jo tross alt aksellerere i lufta uten at lufta tar ALT av energi. Kraft=motkraft, halvparten av den energien du bruker vil gÄ til Ä flytte rundt pÄ atmosfÊren, den andre halvparten vil gÄ med pÄ Ä dytte planeten. |
Det vil vÊre en enorm forskjell pÄ Ä fly rundt jorda enn Ä flytte pÄ jorda. NÄr jeg har tenkt litt mer sÄ innser jeg vel at vi mÄ dytte masse ut i rommet for Ä pÄvirke jorda. Det har ingen effekt Ä flytte rundt pÄ massen til jorda uten Ä sende den ut i rommet. SÄ motorene mÄtte nok dyttet masse ut av atmosfÊren.
|
Skrevet: Man 09 Okt 2006, 12:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Motorene i romferger og slikt dytter vel ikke ut masse? Mener du at vi mÄtte ladet kanoner med sÞppel, og skutt ut av atmosfÊren enormt hardt, for Ä fÄ kraft fremover? At rekylen vil bevege oss?
|
Skrevet: Man 09 Okt 2006, 14:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Hvor blir det av de tonnene med flytende hydrogen (er det ikke?) og oksygen som er i tankene fÞr take off pÄ romferga?
Hvordan har du tenkt til Ä fÄ tilfÞrt en kraft pÄ jorda uten Ä ha noe Ä dytta fra?
|
Skrevet: Man 09 Okt 2006, 21:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Hmmm... Kom nettopp pÄ at jeg hÞrte en gang at hvis alle kineserne hopper samtidig, er kraftenav at de lander nok til Ä sende jorda ut av bane. Aner ikke om dette faktisk er sant, men kineserne veier tross alt omtrent 75 millioner tonn... Men denne energien vil jo ikke dytte masse ut av atmosfÊren, det vil jo faktisk ikke engang dytte det INN i atmosfÊren...
Kanskje det har noe for seg likevel, dette med Sibirmotoren til tothern...
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Man 09 Okt 2006, 22:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Apr 2005 Innlegg: 1267
|
Asfrith skrev: | Hmmm... Kom nettopp pÄ at jeg hÞrte en gang at hvis alle kineserne hopper samtidig, er kraften av at de lander nok til Ä sende jorda ut av bane. Aner ikke om dette faktisk er sant, men kineserne veier tross alt omtrent 75 millioner tonn... Men denne energien vil jo ikke dytte masse ut av atmosfÊren, det vil jo faktisk ikke engang dytte det INN i atmosfÊren...
Kanskje det har noe for seg likevel, dette med Sibirmotoren til tothern... |
Noen prÞvde ut en liten variant av det der en gang i fjor(?), skulle lage ett jordskjelv. Funka heller dÄrlig, men det var jo sÄ enkelt som at det er relativt vanskelig for X-antall folk Ä lande samtidig, faktisk, jo flere jo vanskeligere blir det jo Ä time det 
|
Skrevet: Tir 10 Okt 2006, 07:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
haakoo skrev: | Hvor blir det av de tonnene med flytende hydrogen (er det ikke?) og oksygen som er i tankene fÞr take off pÄ romferga?
Hvordan har du tenkt til Ä fÄ tilfÞrt en kraft pÄ jorda uten Ä ha noe Ä dytta fra? |
Mao mÄ vi ha sÄpass mye thrust i motorene at avfallet/avgassene som kommer ut, stÞter mot et annet legeme, som solen jupiter eller mars?
|
Skrevet: Tir 10 Okt 2006, 08:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Zylfia skrev: | Asfrith skrev: | Hmmm... Kom nettopp pÄ at jeg hÞrte en gang at hvis alle kineserne hopper samtidig, er kraften av at de lander nok til Ä sende jorda ut av bane. Aner ikke om dette faktisk er sant, men kineserne veier tross alt omtrent 75 millioner tonn... Men denne energien vil jo ikke dytte masse ut av atmosfÊren, det vil jo faktisk ikke engang dytte det INN i atmosfÊren...
Kanskje det har noe for seg likevel, dette med Sibirmotoren til tothern... |
Noen prÞvde ut en liten variant av det der en gang i fjor(?), skulle lage ett jordskjelv. Funka heller dÄrlig, men det var jo sÄ enkelt som at det er relativt vanskelig for X-antall folk Ä lande samtidig, faktisk, jo flere jo vanskeligere blir det jo Ä time det  |
Hva om vi satt alle kinserne pÄ en gigantisk plate, 1 meter over bakken, og deretter nappet bort platen svinaktig fort? da ville alle lande med, la oss si max 0,1sek. Det burde jo ha en effekt?
|
Skrevet: Tir 10 Okt 2006, 08:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
toth42 skrev: | haakoo skrev: | Hvor blir det av de tonnene med flytende hydrogen (er det ikke?) og oksygen som er i tankene fÞr take off pÄ romferga?
Hvordan har du tenkt til Ä fÄ tilfÞrt en kraft pÄ jorda uten Ä ha noe Ä dytta fra? |
Mao mÄ vi ha sÄpass mye thrust i motorene at avfallet/avgassene som kommer ut, stÞter mot et annet legeme, som solen jupiter eller mars? |
Motoren spytter da ut masse, flere tonn i stor hastighet. Hvis du sender avgÄrde noe veldig lite med ekstrem hastighet, sÄ vil du ha en "stor" kraft i motsatt retning pÄ det som sendte avgÄrde det lille.
Poenget er at massen mÄ bort fra jorda for at det skal ha noen effekt.
|
Skrevet: Tir 10 Okt 2006, 14:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |