|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SurGodis
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Aug 2006 Innlegg: 112 Bosted: Fredrikstad
|
Hvordan er du som sjåfør ?
For dere som har lappen da, åssen er dere som sjåfører ?
Tålmodige ? Hissige ? Rolig ?
Selv er jeg ganske rastløs bak rattet, hater når det går for sent og er nok litt for hard på gassen mesteparten av tiden. HATER å stå i kø, og alle disse søndagskjørerne er noe av det verste jeg vet. Eller dem som kjører som om lappen skulle kommet i posten !
Sitter å banner og steiker for meg selv når folk kjører som en flokk sauer på villspor 
|
_________________ Kast ikke stein i glasshus !
Skrevet: Søn 10 Sep 2006, 20:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004 Innlegg: 3525 Bosted: Trondheim
|
Re: Hvordan er du som sjåfør ?
| SurGodis skrev: | Tålmodige ? Hissige ? Rolig ?
|
Ja, takk begge tre
Nei, kommer an på situasjonen. Er jeg dønn aleine i bilen, kan det raskt hende gasspedalen synker litt ekstra ned mot gulvet.
men det varierer fra forskjellige passasjerer også. Sitter foreldrene mine på, er jeg rene engelen i trafikken. Er det venner som sitter på som har sittet på MAAAAAANGE ganger før, og spm er trygg på kjøringa mi, er jeg litt mer løssluppen.
Kjefting mot andre trafikanter er heller sjeldent. Er så sjenert sjø
Men unner meg en og annen tuting dersom folk er eventuelle trege til å starte ved grønt lys, eller gjør heeelt latterlige ting, som f.eks driter i at de har vikeplikt for meg og liknende!
Har ellers fått god tilbakemelding på kjøringa mi, så jeg går ut ifra at jeg er generelt flink i trafikken 
|
_________________ De profundis...
Skrevet: Søn 10 Sep 2006, 20:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Vil si jeg er veldig rolig. Får høre det ihvertfall. Men skulle bare visst de syke, syke tankene jeg har om nub sjåfører 
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Søn 10 Sep 2006, 23:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Jeg beholder roen, men hvor stiv jeg er på gassen, hvor fort jeg kjører inn i svinger og slikt varierer endel.. Det er klart, om man nettopp har kjørt go-kart eller sett rally på TV, og man har metallica på god gnu i bilen, da går det litt fort.
Samtidig kan jeg ha på simon&garfunkel og kjøre pent og pyntelig hjem en natt.. Kjørestil varierer rett og slett med humør og musikk.
*edit: Selv om jeg kan kjøre litt over fartsgrensen, og kutte svinger, jeg velger å kalle det effektiv kjøring, så kjører jeg aldri så fort at jeg kan miste lappen. Kjører heller aldri med alkohol innabords. Jeg er avhengig av bilen, da gidder jeg ikke miste den bare for å kjøre i 130 istedet for 110 i 90-sona.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 11 Sep 2006, 07:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg hater folk som kutter svinger... Hvor mange ganger har jeg ikke vært få centimetere ifra en frontkollisjon fordi en eller annen tulling ikke holdt sida si?
Er det en ting Bobla har lært meg, så er det å kjøre defensivt. Ikke dermed sagt at jeg kjører sakte - på svingete landeveier jeg kjenner godt hender det rett som det er at jeg tar igjen langt mer moderne biler, med tre ganger så mye krefter.
Jeg lar meg til en viss grad irritere av folk som kjører asosialt. Folk som ikke bruker blinklys, spesielt ut av rundkjøringer, folk som slenger seg ut på veien rett foran meg og ikke gir på skikkelig, folk som kjører sakte og aldri stopper for å slippe forbi køen med biler bak seg, folk som vil kjøre fort og kjører forbi meg på totalt idiotiske steder før jeg rekker å finne et sted jeg kan stoppe og slippe dem forbi. En ting er at folk vil leke med sitt eget liv, men når de begynner å leke med mitt og andres også er grensa nådd.
Men først og fremst kjører jeg defensivt. 80-100 km/t er fort, og en bråstopp i den farta gjør vondt. De fleste bare skjønner det ikke når de sitter isolert inne i kupeen på en moderne bil.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 11 Sep 2006, 11:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Glahn skrev: | | Jeg hater folk som kutter svinger... Hvor mange ganger har jeg ikke vært få centimetere ifra en frontkollisjon fordi en eller annen tulling ikke holdt sida si? |
Man er jo idiot om man kutter svinger uten å ha fullstendig oversikt over svingen. Jeg kutter _aldri_ om jeg ikke har sikt. Har jeg derimot full oversikt, f.eks gjennom en S-sving, og ser at ingen biler kommer imot, kutter jeg konsekvent. Mye mer behagelig.
|
Skrevet: Man 11 Sep 2006, 13:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Definer fullstendig oversikt. Fullstendig oversikt slik jeg ser det, er at du ser langt nok frem til at du kan komme deg helt gjennom svingen og over på din egen side av veien igjen før du oppdager eventuelt motgående trafikk - med god margin.
Hvis du er ærlig med deg selv - hvor ofte har du egentlig slik oversikt? Eller ville du hatt et sekund eller to på deg til å reagere på synet av en bil imot?
|
Skrevet: Man 11 Sep 2006, 15:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Langemin
Veronica

Ble Medlem: 18 Mai 2005 Innlegg: 702 Bosted: Oslo
|
Jeg har ikke lappen, men jeg er ganske så flink til å kjøre fordet^_^
Ganske utålmodig på andre folk som kjører for sakte og sånt, men er ganske rolig av meg..
|
_________________ Morgenens luft er som bølgeskum.
Dagen har varme å gledes ved.
Kvelden har fred.
Men bare natten har verdensrom!

Skrevet: Man 11 Sep 2006, 17:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Lillebror
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Okt 2005 Innlegg: 410 Bosted: Oslo
|
tja, nå er ikke jeg sjåfør med tanke på at jeg er 15 år, men jeg skal nå ennå fortelle åssen Sissel aka Kamikazekaninen er som sjåfør! 
et ord: FARLIG!!!
et par ord til: muligens morsomt men allikevel FARLIG! 
|
Skrevet: Man 11 Sep 2006, 19:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

Ble Medlem: 09 Jul 2006 Innlegg: 941 Bosted: Larvik/Stjørdal
|
Jeg er veldig rolig i bilen og hisser meg veldig sjelden opp. Gjør jeg det har jeg tapt, rett og slett. Trafikken er levende, den er aldri lik og endrer seg fra situasjon til situasjon. Derfor kan man ikke kjøre lik hele tida heller, og det er det mange som ikke forstår.
Nå skal det sies at jeg kan litt mer om trafikk enn folk flest i og med at jeg om ett års tid er ferdig utdannet trafikklærer, og det fører jo til at jeg pent må innrette meg etter andre i trafikken og kjøre forsiktig og holde fartsgrenser og så videre for å ikke miste jobben i framtida. Men en ting er å gjøre det fordi man må, en annen ting er å gjøre det fordi man skjønner at det er det riktige å gjøre.
Vil gjerne slenge med et tips til de som ofte kjører fort på norske veier. Hvis du kolliderer med et tre eller frontkolliderer i en hastighet på 70 km/t eller mer er det 90% sannsynlighet for at du dør av sammenstøtet, uansett hvor mye sikkerhetssystemer du har i bilen. 70 km/t er ikke mye, men det er nok til at man setter overlevelsesgrensen der. Tenk litt på det neste gang du ligger i 120 km/t på en landevei og ikke ser hva som skjer rundt neste sving...
|
_________________ Det finnes ikke problemer, bare utfordringer 
Skrevet: Tir 12 Sep 2006, 12:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Jeg tror jeg er en ganske god sjåfør. Jeg har hatt lappen i over åtte år uten en eneste skade eller bot, noe som kanskje sier en del om hvor heldig jeg er.
Men jeg er rolig bak rattet, kjører som regel ikke aggressivt selv om det også har hendt, slipper gjerne andre forbi når de vil og så videre. Jeg følger fartsgrensa når det er 70sone eller lavere, men tråkker gjerne litt ekstra når det er 80 eller høyere og jeg har god oversikt.
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Tir 12 Sep 2006, 12:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
| Knaskerot skrev: | | Vil gjerne slenge med et tips til de som ofte kjører fort på norske veier. Hvis du kolliderer med et tre eller frontkolliderer i en hastighet på 70 km/t eller mer er det 90% sannsynlighet for at du dør av sammenstøtet, uansett hvor mye sikkerhetssystemer du har i bilen. 70 km/t er ikke mye, men det er nok til at man setter overlevelsesgrensen der. Tenk litt på det neste gang du ligger i 120 km/t på en landevei og ikke ser hva som skjer rundt neste sving... |
Nok en gang... Bobla har lært meg utrolig mye om hvor fort 120 egentlig er Aldri i verden at jeg ligger i slik fart på vanlig landevei, selv om det kan nærme seg 120 ved forbikjøringer i 90-soner. Men da skal det jaggu være oversiktlig også.
Norske veier er i det store og det hele begredelige - med null veiskuldre slik at man har tilsvarende null manøvreringsrom når noen kommer over i motgående kjørefelt. Og det skjer. Ofte. For ikke å snakke om elger og rådyr som plutselig skvetter ut fra skauen - kjører du i 80 km/t er det elgen eller rådyret du bare såvidt rekker å se som du treffer. Eller du ser ikke dyret i det hele tatt, det sier plutselig bare bang. 120 km/t på vei omgitt av skog er det rene skjære vanvidd.
Og ikke begynn å snakke til meg engang om hvor fort folk kjører på vinterføre - altfor mange kjører med null sikkerhetsmargin. Det øyeblikket de må bremse litt hardt fordi noe uforutsett skjer, går det galt.
Ergo - jeg forsøker å bruke huet og kjøre defensivt. Selvsagt gjør jeg feil som alle andre innimellom, men jeg liker å tro at jeg har litt større marginer for å rekke å rette opp feilene enn hva rimelig mange andre har.
|
Skrevet: Tir 12 Sep 2006, 13:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Glahn skrev: | Definer fullstendig oversikt. Fullstendig oversikt slik jeg ser det, er at du ser langt nok frem til at du kan komme deg helt gjennom svingen og over på din egen side av veien igjen før du oppdager eventuelt motgående trafikk - med god margin.
Hvis du er ærlig med deg selv - hvor ofte har du egentlig slik oversikt? Eller ville du hatt et sekund eller to på deg til å reagere på synet av en bil imot? |
Slik oversikt har man faktisk ganske ofte.. Hvertfall på de veiene jeg kjører mye. Ta f.eks Kristiansand-Stavanger, der er så mye småsvinger at du ville blitt svimmel om du skulle ligge klin i din side hele veien. Med fullstendig oversikt mener jeg at jeg ser såpass langt frem, at om det kommer en imot i 120, så har jeg fortsatt god til til å legge meg tilbake i min side.
Jeg kjører 40.000 i året, i halve landet, og ser følgelig mye rart på veien. derfor vet jeg hva som oppfattes farlig irriterende for meg selv, og har dette i bakhodet når jeg kjører.
Første turen jeg hadde i jobb derimot, 18,2 år gammel.. Da kjørte jeg som en idiot, da. Men da krasjet jeg og, og den lærepengen sitter godt i minnet enda, og vil nok fortsette med det..
| Knaskerot skrev: | | Vil gjerne slenge med et tips til de som ofte kjører fort på norske veier. Hvis du kolliderer med et tre eller frontkolliderer i en hastighet på 70 km/t eller mer er det 90% sannsynlighet for at du dør av sammenstøtet, uansett hvor mye sikkerhetssystemer du har i bilen. 70 km/t er ikke mye, men det er nok til at man setter overlevelsesgrensen der. Tenk litt på det neste gang du ligger i 120 km/t på en landevei og ikke ser hva som skjer rundt neste sving... |
Det sier vel litt om hvor heldig jeg var da jeg veltet(ja faktisk) et tre med bilen, i 90km/t og ikke fikk en skramme.. men som sagt, den lærepengen sitter, og aldri i verden om jeg tror jeg er så heldig en evt. neste gang.
|
Skrevet: Ons 13 Sep 2006, 08:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
På de veiene jeg ferdes mest, er slik oversikt unntaket fra en veldig solid regel, det er alt jeg vet. Og tror du sjåføren som kommer imot på sin side av veien liker opplevelsen av å plutselig se en bil imot som peller seg over på sin side av veien? Kanskje føler du deg komfortabel med en slik kjøremåte, men jeg tviler på at alle de andre på veien gjør det.
Hvis du blir småsvimmel av å holde din side av veien i alle småsvingene bruker du enten blikket kav galt når du kjører, eller du kjører rett og slett for fort i forhold til hva veistandarden tillater.
|
Skrevet: Ons 13 Sep 2006, 09:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Glahn skrev: | | På de veiene jeg ferdes mest, er slik oversikt unntaket fra en veldig solid regel, det er alt jeg vet. Og tror du sjåføren som kommer imot på sin side av veien liker opplevelsen av å plutselig se en bil imot som peller seg over på sin side av veien? Kanskje føler du deg komfortabel med en slik kjøremåte, men jeg tviler på at alle de andre på veien gjør det. | Jeg prøver så godt jeg kan å ikke være irritasjonsmoment for andre i trafikken, samtidig som jeg kjører mest mulig effektivt og behagelig for meg selv. Særlig mer enn det kan jeg strengt tatt ikke gjøre..
| Glahn skrev: | | Hvis du blir småsvimmel av å holde din side av veien i alle småsvingene bruker du enten blikket kav galt når du kjører, eller du kjører rett og slett for fort i forhold til hva veistandarden tillater. |
Det var ment som en åpenbar overdrivelse, for å understreke at det er veldig svingete.. 
|
Skrevet: Ons 13 Sep 2006, 12:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg mener fremdeles at det minste jeg kan forvente fra mine medtrafikanter, er at de holder sida si...
Og hvis det er veldig svingete, så er det jo det. Da må man bare kjøre deretter.
|
Skrevet: Ons 13 Sep 2006, 15:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
KamikazeKaninen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 23 Nov 2005 Innlegg: 438 Bosted: Sætre
|
| Lillebror skrev: | tja, nå er ikke jeg sjåfør med tanke på at jeg er 15 år, men jeg skal nå ennå fortelle åssen Sissel aka Kamikazekaninen er som sjåfør! 
et par ord til: muligens morsomt men allikevel FARLIG!  |
Farlig?! Nå tuller du fælt nå, lillebror.. Kjører nå så bra som bare det jeg Sissel er genial bak rattet. Kjører som en Gud jeg, ska jeg si deg... Når i all verden har jeg vært farlig når du har sitti på?
|
_________________ Before giving someone a piece of your mind, be sure you have enough to spare!
- Skål for våre foreldres barn -
Skrevet: Ons 13 Sep 2006, 16:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Lillebror
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Okt 2005 Innlegg: 410 Bosted: Oslo
|
| KamikazeKaninen skrev: | | Lillebror skrev: | tja, nå er ikke jeg sjåfør med tanke på at jeg er 15 år, men jeg skal nå ennå fortelle åssen Sissel aka Kamikazekaninen er som sjåfør! 
et par ord til: muligens morsomt men allikevel FARLIG!  |
Farlig?! Nå tuller du fælt nå, lillebror.. Kjører nå så bra som bare det jeg Sissel er genial bak rattet. Kjører som en Gud jeg, ska jeg si deg... Når i all verden har jeg vært farlig når du har sitti på? |
hva med den gangen du holdte på å kjøre heeelt av veien bare fordi det var en liten boks eller no på veien???
|
Skrevet: Ons 13 Sep 2006, 16:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
KamikazeKaninen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 23 Nov 2005 Innlegg: 438 Bosted: Sætre
|
| Lillebror skrev: | | hva med den gangen du holdte på å kjøre heeelt av veien bare fordi det var en liten boks eller no på veien??? |
For det første; hysj på deg! Og for det andre så holdt jeg da ikke på å gjøre det. Tok bare en litt stor sving der det ikke var noen sving... Og dessuten så man jo ikke at det var en boks, kunne jo fort vært et dyr eller no, og da kan man jo ikke bare kjøre rett fram.
|
_________________ Before giving someone a piece of your mind, be sure you have enough to spare!
- Skål for våre foreldres barn -
Skrevet: Ons 13 Sep 2006, 23:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Glahn skrev: | Jeg mener fremdeles at det minste jeg kan forvente fra mine medtrafikanter, er at de holder sida si...
Og hvis det er veldig svingete, så er det jo det. Da må man bare kjøre deretter. |
Så om du kommer fra kameraet på avbildet vei(veiens kvalitet er uvesentlig, tenk deg vanlig tofelts asfalt om du vil, det er svingen jeg vil illustrere.), så vil du være opptatt av å holde siden din? Man har tydelig oversikt til bortenfor utgangen av svingen, og man har oversikt gjennom hele svingen. Ville du kritisert meg for å bruke andre deler av veibanen her, enn min egen fil?
Den rød streken her viser omtrentlig hvordan jeg ville kjørt. Som du ser ville jeg benyttet venstresiden i første svingen, og i utgangen av siste svingen.

|
Skrevet: Tor 14 Sep 2006, 07:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |