|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005 Innlegg: 407
|
VikarbyrÄene er arbeidsmarkedets horemammaer
NÄ, hva mener du. Ere noe vits Ä jobbe nÄ, nÄ som man kan fÄ 10.000 for og sitte pÄ rÊva?
|
Skrevet: Tir 22 Aug 2006, 12:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Man kan jo ikke det. For Ä fÄ 10.000 i mÄneden, mÄ man gÄ arbeidssÞkingskurs, vÊre rusfri, og vÊre aktive. Ellers detter man raskt ned pÄ minsteutbetalingen igjen, altsÄ 4600 eller noe sÄnt. Og det Ä leve pÄ 4600 i mÄneden er ikke lett...
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Tir 22 Aug 2006, 12:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

|
Godt poeng fra Asfrith
Alt er 1.4mill nordmenn gÄr pÄ trygd, og vi fÄr hÄpe at dette tiltaket skal hjelpe, ikke tryne. Endog, er det ikke n viss fare for at de som trenger det, ikke vil fÄ disse pengene men minsteutbetaling, og de som vet Ä utnytte systmet fÄr full pot?
|
Skrevet: Tir 22 Aug 2006, 12:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

|
Klart, det er en fare. Det er alltid noen som ikke takler Ä holde seg innenfor de rammene samfunnet krever, og det er alltid noen som vet Ä bruke de mulighetene som fins for Ä harve til seg mest mulig. Likevel tror jeg dette tiltaket er veldig positivt, for er du fÞrst pÄ arbeidssÞkerkurs, er du jo nesten nÞdt til Ä sÞke arbeid ogsÄ. Og reglene sier klart at fÄr du tilbud om arbeid og sier nei, har du fraskrevet deg maksimalutbetalingene igjen.
Forresten, 1,4M nordmenn pÄ trygd inkluderer alle ungene som fÄr barnebidrag, sÄ det er ikke sÄ ille som det hÞres ut som...
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Tir 22 Aug 2006, 12:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

|
Jess sant det, er ikke studenter ogsÄ innunder de 1,4?
Statistikk brukes slik man selv vil.
Over til dette med arbeidssĂžkerkurs (ikke fordi jeg ikke er enig med deg, men for Ă„ lage diskusjon;)
Sett transpotting, ja?. Man kan jo bare sÞke pÄ en massssse jobber som man garantert ikke fÄr, eller?
|
Skrevet: Tir 22 Aug 2006, 12:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

|
| Sitat: | Jeg er veldig spent pÄ hva denne velferskontrakten innebÊrer jeg da. At stÞnaden heves til et menneskelig nivÄ er bare pÄ tide. Jeg har selv mellom jobber og utdanning mÄtte ty til sosialen, med barn. Det Ä knapt klare Ä eksistere og samtidig mÄtte nekte barn det som andre anser som fulstendig normalt - som Ä kjÞpe en lite gave og gÄ i bursdag - suger livslysten og gnisten fulstendig ut av deg. NÄr du i tillegg faktisk blir mÞtt pÄ sosialkontoret med repsktlÞshet, mistenksomhet og nedlatenhet, skal du pinnadÞ ha ryggrad for Ä ikke bukke helt under. Jeg skjÞnner godt man kan bli fanget inn i det ufÞre der - for du fÄr sannelig "hjelp" til det.
Satsene i mange kommuner har sÄtt bom stille i Ärevis. Det er en regelrett skam! At det stilles krav til stÞnaden er helt ok, jeg bare undres pÄ hva slags krav de har tenkt seg. |
|
Skrevet: Tir 22 Aug 2006, 12:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

|
Klart man kan sÞke jobber man ikke fÄr, men jeg hÄper da at jobbsÞkerkursene faktisk inkluderer hjelp til Ä finne jobber man KAN fÄ...
|
Skrevet: Tir 22 Aug 2006, 15:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Aetat har jeg aldri fÄtt mye hjelp fra, sÄ mye er ihvertfall sikkert. SÄ voldsomt godt tilpassa folk med hÞyere utdanning er de ikke. Og vikarbyrÄene har visst ganske enkelt aldri hÞrt om noen som kunne trenge en sprÄkmektig frilanser.
SĂ„ jeg laga meg min egen jobb, jeg.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 24 Aug 2006, 09:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

|
Amen til det Glahn. Skal man/Ăžnsker man og lykkes i arbeidslivet, MĂ
man "gjĂžrra det sjĂžl"
Aetat og vikarbyrÄene har skuffet pÄ de fleste plan, riktig nok er de sikkert yppelig for de som trenger strÞjobber vedsidenav utdannelsen, men de setter egen vinning fÞrst og det gÄr utover oss som trenger noe mer enn et par timer i kassa pÄ MCÚrn;)
(Ser ut til at egen arbeids sÞking utenom vikarbyrÄer og andre byrÄer nÄ gir frukter:)
- Hva driver du med forresten?
|
Skrevet: Tor 24 Aug 2006, 09:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Er nÄ mest oversetting det gÄr i her i gÄrden, og der er frilansermarkedet STORT. Men fÄr se om jeg kanskje fÄr snubla innom noen lÊresteder nÄ pÄ hÞsten ogsÄ som kunne trenge en timeforeleser i engelsk.
|
Skrevet: Tor 24 Aug 2006, 09:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Dragen
Spitzy (!)

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 104 Bosted: Lillehammer
|
jeg gÄr faktisk pÄ sosialen, og kan bekrefte at 4600,- ikke strekker ut mÄneden hvis du vil spise mer enn first price-brÞd med pÄlegg fra samme produsent. ingen kan anklage meg for Ä bruke pengene mine pÄ grandiosa og annen frossenpizza, da jeg ikke har stekeovn.
det er ogsÄ en vanlig missoppfatning at sosialstÞnad skal bare brukes til mat og det ytterst nÞdvendige.
sosialstÞnad skal ogsÄ gÄ til sosiale ting (derav navnet), ifÞlge sosialen skal ingen i norge bli utstÞtt pga Þkonomiske problemer.
det er bare synd at 4600,- i mÄneden ikke kan brukes til noe annet enn mat. og er du en person som ikke gidder Ä se pÄ at maling flasser av veggene dine mens du venter pÄ at du skal fÄ svar pÄ noen av de 50 jobbsÞknadene du sendte pÄ mandag, men heller ser pÄ tv eller sitter pÄ internett, og har telefon, sÄ er det lett Ä sitte igjen med rundt 3000,- i mÄneden.
og for ikke Ă„ snakke om jul!
jeg hadde ikke rÄd til Ä kjÞpe skikkelige gaver til slekta i fjor, fordi jeg satt igjen med 500,- nÄr jula var rett rundt hjÞrnet.
og de 10 000,- han tosken snakker om nÄ, er skattepliktige!
og skattesatsen ligger pÄ ca 36%! da blir det igjen 6400,-.
tenk pÄ hva jeg kan gjÞre med de ekstra 1800,-! jeg kan faktisk fÄ med meg de nyeste filmene uten Ä gjÞre meg kriminell! eller jeg kan ta med ei jente pÄ middag! eller jeg kan kjÞpe skikkelig mat for en gangs skyld! biff! saus fra toro! ost fra synnÞve finden! herregud, jeg kunne jo spart til en stekeovn, sÄnn at jeg kan kjÞpe den fordÞmte grandisen folk sier at jeg alltid kjÞper!
|
_________________ Riddles in the dark
Skrevet: Lűr 26 Aug 2006, 23:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

|
Jeg leser det du sier og er helt enig. Jeg mener ikke, selv om jeg kanskje har utrykk meg litt klĂžnete, at denne Ăžkningen ikke er hĂžyst nĂždvendig for de som trenger det.
Selvsagt er ikke 4600 spenn noe Ä skryte av, det er jo helt sykt at man skal overleve pÄ slikt i et sÄ steinrikt land som Norge er.
SÄ til deg, og andre som har blitt sÄret, Sorry..
Jeg Þnsker egentlig Ä skape en debatt rundt vanskeligheten av og fÄ seg jobb, trygghet og skikker inntekt.
Har forresten nÄ skaffet meg (pÄ egen hÄnd) et arbeid som virker lovende, men da kom konsulenten min i vikarbyrÄet og sa
Nei, du kan ikke begynne i ny jobb til mandag, du har 14 dagers oppsigelse her hos oss og selv om du bare jobber tre ganger i uka her(kvelder), mÄ du bare vente..
PhÞ! Da risikerer jeg jo at den nye arbeidsgiveren ikke vil ha meg, sÄ nÄ mÄ jeg jobbe tidlig Og seint, to jobber altsÄ, i 14 dager.. Svette av angst!
|
Skrevet: Sűn 27 Aug 2006, 22:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
| ellWood skrev: | Har forresten nÄ skaffet meg (pÄ egen hÄnd) et arbeid som virker lovende, men da kom konsulenten min i vikarbyrÄet og sa
Nei, du kan ikke begynne i ny jobb til mandag, du har 14 dagers oppsigelse her hos oss og selv om du bare jobber tre ganger i uka her(kvelder), mÄ du bare vente..
PhÞ! Da risikerer jeg jo at den nye arbeidsgiveren ikke vil ha meg, sÄ nÄ mÄ jeg jobbe tidlig Og seint, to jobber altsÄ, i 14 dager.. Svette av angst! |
Herregud - det er da lov for den konsulenten Ä vÊre litt fleksibel. Tydelig at vedkommende mener at du er til for Ä tjene vikarbyrÄet, og ikke omvendt.
|
Skrevet: Man 28 Aug 2006, 09:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

|
| Dragen skrev: | og de 10 000,- han tosken snakker om nÄ, er skattepliktige!
og skattesatsen ligger pÄ ca 36%! da blir det igjen 6400,-. |
Trodde ikke det var sÄ hÞy skattesats pÄ slik inntekt? Hvis stÞnad er den eneste inntekten du har, blir det 120.000 i Äret, det burde vel tilsi en lavere skatteprosent? 22% kanskje?
|
Skrevet: Man 28 Aug 2006, 13:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fideco
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 419 Bosted: Oslo
|
Tabelltrekk? Selv om det stÄr trekkprosent 36 pÄ et tabellkort betyr ikke det at det trekkes 36% i skatt fra hovedinntekten.
Mitt tabellkort gir meg et skattetrekk pÄ 28% som er normal skattesats. Trekkprosenten betyr at det skal trekkes 36% pÄ lÞnn fra eventuelle ekstrajobber for Ä gardere seg mot restskatt.
|
Skrevet: Tir 29 Aug 2006, 17:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

|
Det viser seg, tro det eller ei, at jeg er en brukbar snekkerlĂŠrling
I dag har jeg---helt alene-- laftet,isolert og gipset et tak samt rivd et bad.
-Riving= GĂY.. Trodde jeg, riving er gĂžy i ca ti sekunder- til man innser at betong faktisk er JĂVLA harde greier og helvetes tungt Ă„ bĂŠre ut 
|
Skrevet: Fre 01 Sep 2006, 15:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003 Innlegg: 1671 Bosted: Drammen
|
| ellWood skrev: |
-Riving= GĂY.. Trodde jeg, riving er gĂžy i ca ti sekunder- til man innser at betong faktisk er JĂVLA harde greier og helvetes tungt Ă„ bĂŠre ut  |
(bare mÄ OT:prÞv Ä rive i 2 mÄneder fÞr du begynner oppbygginga igjen(panel,parket,letvegger,lecavegger,bÊrevegger, og deler av ytter veggrer av y-tong,tak ikke minst fult av gammal glava det er morro )) BT:
bli ufÞretryggda da kan du fÄ 14.000 etter skatt i mÄnden
(tĂžmrer med fagbrev sĂžker jobb )
|
Skrevet: Fre 29 Sep 2006, 14:40 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

|
Ja, jeg har nevnt dette fĂžr- jeg er offisielt snakkerlĂŠrling.
Og som lĂŠrling i dette faget, har jeg oppdaget en viss liket mellom snekker lĂŠre og det Ă„ lĂŠre om kjĂŠrligheten. For og ta det mer i detalj, kjĂŠrlighetens sexakt.
Jess, det Ă„ lĂŠre Ă„ snekkre er som Ă„ lĂŠre Ă„ mestre sex..
Hva sier du, ikke kĂždd.
Ok la meg illustrere..
-Sex VS Snekkring-
- Utstyret er viktig, og jo stĂžrre jo bedre.
- God fysikk er viktig, ikke gi opp vist man blir sliten.
- Lytt til mer erfarende og spĂžr om det er noe du er i tvil om.
- En god stilling er viktig, du vil vel ikke Ăždelegge ryggen.
- GjÞr som sjefen sier, ellers blir det brÄk.
- I pausa er det lov og ta seg en rĂžyk, men ikke la pausa bli for lang.
- Det beste arbeidet gjĂžres tidlig om morgenen.
- Sist men ikke minst, rydd opp etter deg nÄr du er ferdig og husk, i morgen er en ny dag;)

|
Skrevet: Tir 17 Okt 2006, 17:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005 Innlegg: 497 Bosted: Bergen
|
Joda snekkring er som sex, ikke snekrer eg og ikke...
I was put on this world to waste my time and other peoples money.
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Tir 17 Okt 2006, 18:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Deak-Teronica
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 16 Des 2006 Innlegg: 58 Bosted: Trondhjem
|
| Asfrith skrev: | | Man kan jo ikke det. For Ä fÄ 10.000 i mÄneden, mÄ man gÄ arbeidssÞkingskurs, vÊre rusfri, og vÊre aktive. Ellers detter man raskt ned pÄ minsteutbetalingen igjen, altsÄ 4600 eller noe sÄnt. Og det Ä leve pÄ 4600 i mÄneden er ikke lett... |
Jeg er rusfri, aktiv og arbeidssÞkingkurs har de ikke sÄ mye av for tiden, siden arbeidledigheten er sÄ liten (yeah, right). FÞlger opp avtaler osv... Hvordan fÄr man 10.000, sa du? FÄr 4000 jeg, pluss husleie... Man mÄ vel ha tjent over sÄ og sÄ mye eller noe for Ä fÄ mer?? Noen som kan reglene her?
Jeg vet bare at minsteutbetalingen i trondheim for enslige uten inntekt, er 500 kroner mer enn i Porsgrunn! Hm.
Edit: hÞh? Hvorfor var denne trÄden merket som ulest, nÄr den er sÄ gammel?
|
_________________ Roses are read,
violets are blue
In Sovjet Russia,
poem writes YOU!!
Skrevet: Tir 16 Jan 2007, 18:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |