DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Har mennesker sjel? Hva er en sjel?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Av Innlegg
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
 Har mennesker sjel? Hva er en sjel?

Legg merke til at trÄden er under filosofi, ikke religion. Filosofi er for kritisk tenking, ikke gjettning. Jeg hÄper at jeg kan fÄ gode begrunnelser, ikke sÄnt som "Jeg tror vi har sjel fordi jeg hÞrte om sjelevandring pÄ Tv Norge."

Hva er en sjel?
Noen mener at det er der personligheten sitter. Men forskerne vet utmerket at personligheten sitter i den fysiske hjernen. Ved fysisk endring pÄ hjernen, f.eks press fra en svulst, kan personligheten endres. Dersom hjernen blir Þdelagt, blir personligheten ogsÄ det. Dermed kan ikke personligheten forbli nÄr kroppen dÞr, og i sjelen sitter den hvertfall ikke.

Andre mener at det er hukommelsen, ettersom de tror pÄ sjelevandring, og at transe kan frembrine minner fra forrige liv. Men hukommelsen sitter i hjernen. Selv datamaskiner har hukommelse.

Hadde alle hatt samme forklaring pÄ hva sjel er, sÄ ville jeg kanskje hatt grunn til Ä tro at den eksisterer. Men folk har vidt forskjellig forklaring pÄ hva sjel er, f.eks mener kristendommen at sjelen er en bit av gud i oss. Men de fleste er ikke kristne, og tror allikevel pÄ sjel. Den virker egentlig ikke som noe som er viktig - kanskje heller noe unÞdvendig som en blindtarm, men som vandrer fra kropp til kropp.
Men det overrasker meg at mange tar for gitt at vi har en sjel, selv om de ikke tror pÄ gud. Troen pÄ sjel stammer jo fra religioner. Men nÄr religioner forsvant (selv om New Age lever i beste velgÄende i magasiner), fortsatte folk Ä tro pÄ sjel.

Og nÄr kom sjelen? Hvis man tror pÄ evolusjonen, vel Ä merke? "Livet" startet som avanserte proteiner. NÄr de klarte Ä kopiere seg selv, ble de allerede en primitiv form for liv. Etterhvert ble de beste kopiene utviklet til celler, som sakte men sikkert ble mennesker. NÄr kom sjelen? Har encella bakterier sjel? Da har kanskje alle cellene i menneskekroppen sjel? Eller kom sjelen en gang mellom Homo Erectus og Homo Sapiens? Uten forklaring pÄ slikt er det vanskelig Ä tro pÄ sjel, med mindre man kan stÞtte seg til en bibel. Men den benekter jo evolusjonen.

InnleggSkrevet: Tor 17 Aug 2006, 17:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005
Et par ting, sÄnn fÞr eg starter Ä skravle ut av meg.
1: Det er, idetminste i Bergen, midt pÄ natten.
2: Eg er ende, og svarer mye pÄ denne trÄden fordi hjernen kjÞrer i et hypersonisk hÞygir, og dermed gir meg morsomme tanker som bare mÄ ut pÄ papiret.
3: Eg er fremdeles humanetiker, og har en form for troende kristendom.
*Da burde de fleste kriteriene ligge klar for Ä legge frem det eg vil anta blir min versjon av svaret pÄ om mennekset har en sjel eller ikke, idetminste en god start, fÞr eg detter om i koma*

Alle kjenner vi til, eller burde vi, om vi ikke sov i religionstimene pÄ skolen, kjenne til en del av de forskjellige ideene om sjelen som finnest ute i den store, vide verden. Hinduene og Buddistene har sesongbilett pÄ sine, og dukker opp igjen og igjen og omigjen i forsjellige kreasjoner, fÞr de til slutt ender i Nirvana, hvor alt er bare fryd og gammen. De kristne har en mer nÞytralisert kreasjon, som har en sjanse, fÞr den havner enten der eller Twisted Evil der. Men det er det religiÞse aspektet, og det er ikke mulig Ä argumentere seg frem til noen lÞsning der, om man ikke trekker frem gode gamle Cogito ergo Sum. Det er jo, iallefall i nyere filosofi, erkjent at Cogito ikke kan regnes som et begrep, da det ikke er gir noen nytteverdi. Av denne slutningen har filosofer funnet det for godt Ä si at Cogito, altsÄ sjelen, heller ikke eksisterer, eller snarere, de gav blanke f... i om den eksisterte og gikk ut for Ä fÄ seg en pils. Sett ut fra et slikt synspunkt er sjelen altsÄ ikke eksisterende. Men det er ikke videre gÞy.

SÄ vi graver videre. Grunnen til at mange mennesker vil HA en sjel, er nÞdvendigheten av Ä fÞle seg overlegen ovenfor dyreriket, planteriket og mineralriket (Aristoteles). Vi kjenner til at dyr, som t.d. Keiko, kan fÄ tildelt, ikke bare menneskelige trekk, men ogsÄ menneskelige fÞlelser, og dermed menneskelige krav til omverdenen. Mennesket har, i det post-Aristokaliske samfunn en intens kulturell trang til Ä fÞle seg overlegen dyrene. Vi ser det i imperalismen, komunismen og nazismen. NÄr Hitler fjernet sjelen fra jÞder, homofile og negre, gjorde ham dem til u-mennesker, han gjorde dem til dyr, og dermed lovlig bytte. Dette er en enkel og grei mÄte Ä fjerne problem pÄ. SÄ dermed vil altsÄ sjelen, for den javne mann i gaten, om han vÊre ateist, stÄ som en usynlig grense mellom oss og dem.

Men vi gÄr videre, fra en usynlig grense, vil jeg se pÄ om sjelen kan vÊre mÄlbar. Optimsten er sÄ vennlig Ä nevne personlighetsforstyrellser som fÞlge av problemer i hjernen, men eg vil vel pÄstÄ at personligheten har lite med sjelen Ä gjÞre, hverken i religiÞse aspekt eller som en grense mellom dyr-menneske har personligheten noe funksjon. Det vi vitenskapelig kan sei, er at mennesket beveger seg, eksisterer og oppererer i samfunnet mye pÄ grunnlag av elektroniske signaler i kroppen. Som det blir pÄpekt i Matrix, sÄ er vi store omvandrende batterier. Hva nÄ, om sjelen kan bli mÄlt som elektroniske strÞmninger? Hva om sjelen ikke er mer enn en elektronisk impuls, som vi kan overfÞre til t.d. en robot, og dermed gjÞre ham, eller kansje henne, menneskelig? Om vi gÄr utfra at sjelen, som resten av den menneskelige aparatur, bestÄr av elektrisitet, har sjelesÞrgere og ikke for Ä snakke om nyreligiÞsiteten en herlig tid i vente.

SÄ for Ä svare pÄ det siste spÞrsmÄlet; nÄr kom sjelen? Eg er fristet til Ä skrive: 'klokken 13:07, den fjerde dagen etter nymÄne', men det ville hverken vÊre passende, elelr spesielt morsomt, sÄ la oss analysere spÞrsmÄlet. 'NÄr kom sjelen?' som eg pÄpeker, sÄ er det umulig Ä tidfeste dette tidspungtet, en rekke religioner vil pÄstÄ at sjelen kom idet Gud, i en eller annen form, pustet pÄ det nye kreaturet sitt, og dermed skapte mennesket. Evolusjonen, og da gjerne de som liker tanken pÄ at de har en liten duracell inne i hodet, vil kansje pÄpeke et spesielt tidspungt, gjerne da mennesket ble bevist sin egen eksistens. AltsÄ, da vi kan regne oss som hevet over dyrene i det at vi har en reflektert verdi til vÄr egen tilstedevÊrelse i verden. Det er meg ringene likegyldig om det oppreiste mennesket (Homo Erectus) eller det tenkende mennesket (Homo Sapiens) var den fÞrste til Ä lure litt pÄ hva, hvem og hvordan de var. Enten har sjelen vÊrt med oss hele tiden, som en minnesmerke over guddommen, eller en elektronisk liten dupeditt innerst i hodet vÄrt. Ellers er eg redd sjelen kom idet vi trengte en grunn til Ä drepe dyr, fiender eller andre, uten Ä fÞle for dÄrlig samvittighet for det.

InnleggSkrevet: Tor 17 Aug 2006, 23:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg for min del vil begynne med litt grunnleggende fysikk.

Hvis man ikke er filosofisk anlagt pÄ grensen til det handlingslammende, vil man vÊre forholdsvis godt i stand til Ä akseptere at kroppen er fysisk. Dvs at den eksisterer i tid og rom.

Alt som er fysisk eksisterer i tid og rom. Det kan gjerne eksistere i flere dimensjoner ogsÄ, men tid og rom er et minimum.

For at noe (et fenomen, et objekt, etc) skal kunne vÊre en del av en fysisk Ärsak/virknings-kjede, sÄ mÄ det vÊre fysisk, dvs at det mÄ eksistere i tid og rom. Ting som ikke eksisterer i tid og rom (ikke-fysiske ting) kan derfor ikke vÊre en del av en fysisk Ärsak/virknings-kjede.

AltsÄ - for at noe skal kunne pÄvirke vÄre fysiske kropper, sÄ mÄ dette noe ogsÄ vÊre fysisk.

Hvis det finnes sjeler, sÄ mÄ disse altsÄ vÊre fysiske for at de skal ha noen som helst pÄvirkningskraft pÄ kroppene vÄre. Enten det, eller sÄ mÄ du omskrive hele fysikken slik vi kjenner den fra bunnen av.

Jeg har ennÄ til gode Ä se at noen har klart Ä pÄvise eksistensen av en slik fysisk sjel. Det betyr selvsagt ikke at det er kav umulig at fysiske sjeler finnes, men vi har nok gode grunner til Ä betvile deres eksistens sterkt.

Ikke-fysiske sjeler kan gjerne eksistere, men noen relevans for den fysiske verden har de ikke.

InnleggSkrevet: Tor 24 Aug 2006, 08:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
Enkelte filosofer har vÊrt sÄ handlingslammende filosofiske, at de har plassert sjelen i en annen dimensjon for at den ikke skulle vÊre bundet av tid og rom, slik at vi kan ha fri vilje. Men som du pÄpeker, sÄ gir det ingen mening. I sÄ fall har vi ingen bruk for den.
Hva om sjelen er fysisk? Jeg tror egentlig det. Jeg har aldri skjÞnt hva milten er til. Hvis milten sprekker, har folk lett for Ä dÞ. Og den er heller ikke sÄ stor. Kanskje det er sjelen?

Gnomulfen:
Jeg mÄ si meg enig, sjelen kom kanskje idet vi trengte en grunn til Ä drepe dyr, fiender eller andre, uten Ä fÞle for dÄrlig samvittighet for det.

InnleggSkrevet: Tor 24 Aug 2006, 10:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Glahn skrev:
AltsÄ - for at noe skal kunne pÄvirke vÄre fysiske kropper, sÄ mÄ dette noe ogsÄ vÊre fysisk.
Da regner du tanker og som fysisk da, iom at de kommer fra hjernen? eller? Det er jo ikke tvil om at tanker, ord og andre "psykiske" ting kan pÄvirke fysisk. Og vi vet vel ikke hva alle deler av hjernen brukes til, sjelen kan jo vÊre et knappenÄlshode gjemt i hukommelsesbiten av hjernen f.eks?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 24 Aug 2006, 13:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Selvsagt er tanker fysiske fenomener - hva annet skulle de vÊre? Det er ikke magi som foregÄr oppe i hodene vÄre, det er hÞyst fysiske, elektro-kjemiske prosesser.

InnleggSkrevet: Tor 24 Aug 2006, 13:55
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Nettopp.. For min del er det da naturlig Ä regne sjelen for en bit av hjernen, eller en bit av hjertet om man skal se mer religiÞst pÄ det.. Men jeg har aldri(i voksen alder) sett for meg sjel som en grÄ klump mellom lever og nyre..
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 25 Aug 2006, 07:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Kunstnerpiken
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 27 Aug 2006
Ja, det spÞrs jo hva man mener at sjelen er, da. Noen ser pÄ sjelen som selvbevisstheten, som ikke akkurat har sÄ god innvirkning pÄ naturen. Med selvbevisstheten kom evnen til Ä spÞrre hvorfor, sÄ kom vitenskapen, og med den kom atombomber, fabrikker, bakteriedrepende osv. Bra for oss der og da, som det meste vi gjÞr, men fordi vi tenker sÄ kortsiktig, kan det vi gjÞr fÄ fatale fÞlger for mennesker og dyr om noen generasjoner. Dette er jo egentlig sagt fra fÞr, og har ikke sÄ mye med emnet Ä gjÞre, men det bare kom, sÄ jeg skrev det ned Wink

Tilbake til sjelen... Det er jo mange ulike definisjoner pÄ det... Noen mener det er en udÞdelig del av oss, som lever videre etterpÄ, mens andre mener den dÞr med kroppen vÄr. Kan ikke begge ha rett? Vi kommer alle fra de samme partiklene, sÄ bakteriene, for mange milliarder Är siden. Vi er alle den samme verdenen, en verden som vil leve videre etter kroppen vÄr blir borte. Ingenting oppstÄr fra ingenting, derfor har vi vÊrt pÄ denne Jorda som en del av den lenge fÞr vi ble fÞdt. Tenker vi pÄ sjelen som det bevisste, fysiske jeg som du styrer hver dag, kan vi si den blir borte med kroppen vÄr, men verden er fortsatt bevisst pÄ seg selv selv om det vi mener med "jeg" dÞr.

InnleggSkrevet: Sűn 27 Aug 2006, 01:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Verden er bevisst pÄ seg selv?

Hva mener du med det?

InnleggSkrevet: Sűn 27 Aug 2006, 18:24
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005
Om dere tilater;

Jeg vil tro at den unge kvinne refferer til verdensjelen Gaia. Denne sjelen, altsÄ Gaia, er etter som jeg har forstÄtt det, en samlet verdi av alle vesener pÄ denne kloden. AltsÄ, den er deg, meg og det hyggelige pinnsvinet i hagen. Verdens bevisthet av seg selv, vil altsÄ vÊre verdens spÞrsmÄl, hvorfor vil jeg gjÞre sÄ ondt mot meg selv som Ä forpeste luften, vannet og jorden. Jeg vil tro at den unge kvinne henviser til Gaia i den forstand at mennesket ikke er mer eller mindre viktig enn, for eksempel, en bokfink.

for Ă„ illutrere, la meg stjele litt av Jostein Gaarder, og gi en tenkt samtale mellom undertegnede og en kakelakk

I: Hva svarte gjÞr du pÄ rommet mitt, ikke bare bestilte jeg enkeltrom, men jeg mener bestemt at jeg ogsÄ bestilte et rom uten insekter, skadedyr eller andre kryp.
K: Slapp av grabben. I seg selv er vi to bare en stor sammenheng av kullstoffer og vann. Vi er begge satt sammen av de samme dÞde greiene, du min venn er min kjÞdelige bror. Og dermed syntes jeg det ville vÊre direkte uhÞflig Ä ikke stikke innom for Ä hilse pÄ.
I: Noe som ganske vel kan vÊre sant, men selv om du er min kjÞdelige bror, vil ikke det stoppe meg fra Äknuse deg med en sko, eller en avis.
K: Men du ville ikke knuse meg, det er det som er poenget. Du ville knuse deg selv. Hver hgang du dreper noe i verden, dreper du en liten del av deg selv, snart er det ikke mer av deg igjen. Dessuten ville det ikke gi deg glede Ă„ drepe meg.
I: Å?
K: Nei. Jeg vet at du mulig ikke ville tenkt deg om, viss jeg var Ä regne som en fjern slektning, og iallefall om jeg ba om penger, men du vil ikke kunne drepe meg mer enn du vil kunne drepe deg selv. Noe du forÞvrig gjÞr ganske sÄ effektivt med den kontinuerlige alkoholsupingen din. Skammelig er det.
I: Jeg tenker for mye.
K: Du tenker for lite, det er det som er poenget. Se pÄ livet ditt. Eneste grunn til at du sovner alene hver kveld er at du overdramatiserer livet ditt som en gresk tragedie. Alle av din rase gjÞr det. Men se pÄ oss, vi bryr oss ikke videre. Gi oss litt mat, litt vann og en atomkrig, og vi er lykkelige for resten av mileniumet. Livet rocker vilt i de mÞrke krokene skal du vite. Og bare tenk pÄ det, nÄr dere dÞr ut fordi dere ikke lenger klarer Ä overtale noen til Ä pare seg med dere, sÄ er vi pÄ plass med milioner av smÄ koselige kakelakker til Ä ta over. Kan jeg arve stereoen din?

Og sÄ videre, og sÄ videre

InnleggSkrevet: Sűn 27 Aug 2006, 22:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet