DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Kjønndiskriminerende regler om abort og barn?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [38 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
 Kjønndiskriminerende regler om abort og barn?
Eller er det helt ok nå... For guttene også?

Jeg (18 år) hadde en grusom opplevelse for noen måneder siden. Hun jeg var sammen med (også 18 år), fortalte meg at hun trolig var blitt gravid. Hun lurte på om hun skulle ta abort, eller ta vare på barnet.

Min mening hadde selvsagt ingen betydning. Jeg fikk panikk, ante ikke hva jeg skulle gjøre av meg. Jeg kjente sterk følelse av maktesløshet. Jeg har minst fem rådyre års utdanning foran meg langt unna, som jeg ikke har råd til om jeg må betale barnebidrag. Dessuten måtte jeg fortsette å betale i 18 år til. Men det verste er å vite at man har barn, som man umulig kan være der for. Det var selvsagt at forholdet ikke kunne vare, jeg flyttet snart langt vekk uansett.

Jeg var absolutt ikke klar for noen sønn eller datter. Men vårt demokratiske system har ikke gitt meg noen "stemmerett". Uansett hvor klart jeg gjorde det at jeg ikke ville ha barn, uansett hvor enig hun var, og selv om vi brukte prevensjon... Så befant jeg meg i en slik krise. Det føltes veldig urettferdig. Hun kunne jukset med P-piller, og kondomene våre sprekker ofte. Det er mange smutthull.

Etter noen dager i sterk depresjon, (som jeg ikke har følt maken til på mange år) viste det seg at testen var negativ. Men nå er jeg livredd for sex uten 4-5 typer prevensjon på en gang.

Jeg ville selvsagt aldri tvunget en jente til å ta abort om hun virkelig ikke vil. Men at jeg allikevel må betale i 18 år, gjør det enda verre. Mange utnytter det systemet. Hva kan man gjøre med dette?

InnleggSkrevet: Tir 01 Aug 2006, 00:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Jeg siterer meg selv, fra http://forum.dsgf.no/viewtopic.php?t=3762&highlight=abort&start=60

ønskemestern(jeg) skrev:
maria skrev:

1. Jeg synes ikke gutter bør uttale seg for hardt om dette, fordi det til syvende og sist er jentas avgjørelse. Det er hun som må leve med avgjørelsen. (Jada, det må dere også. Men i motsetning til gutter, tenker jenter på dette resten av livet). Dere kan si at dere stiller opp uansett osv, men det betyr lite i den forstand at det fortsatt er jenta som må ta valget. Det er noen hun må gjøre alene.

Nei, vet du hva?! Nå får du ta ei bolle, noe mer egoistisk og rasistisk(se menn og kvinner som to raser) har jeg sjeldent hørt!! Det er da for svingende akkurat like mye mannens barn som kvinnens! Om du tar abort, javel, så er det du som får det fysiske inngrepet, men ikke prøv å innbill meg at det er verre for deg å ta bort et barn man kunne hatt, leve med "hvordan ville det vært", osv enn for meg! Jeg synes faktisk også(dersom det er en ansvarlig person), at barnefaren burde hatt sin juridiske saying i abortsaker, det er jo egentlig helt feil at jenta skal bestemme dette alene selv om hun har magen. Det er fortsatt like mye mannens barn, og han bør ha lik rett til å velge å ta seg av barnet alene om han vil, som det jenta har.

Det som provoserer mest med det du sier, er "gutter tenker ikke på det hele livet, dere kan si dere stiller opp.." WTF? Du gir igjen uttrykk for at belastningen for mannen kun ligger i sin kvinnes smerte, men det er jo totalt feil! som sagt er det selvfølgelig ikke noe lettere for meg å miste et barn enn for deg!

Nå kan du sikkert svare noe som at "ja, men jenta må velge", men som jeg har presisert er jeg derfor for at mannen skal ha sin rett, og sitt valg på lik linje.
Er det riktig at jenta skal kunne velge å fjerne barnet alene, og dermed påføre mannen samme traumer som henne, mot hans vilje?

jeg skrev:

Enkelt spørsmål maria: Jeg kjenner deg, du kjenner meg. Vi har ikke noe forhold, er ikke forelsket eller noe slikt. Vi havner i senga på en fest, og du blir gravid. Du studerer og bla bla bla, og er ikke rede for å bli mor. Jeg derimot, er en etablert, moden og ansvarsfull mann, som gjerne kunne hatt et barn.

Spørsmålet: "eier" du barnet alene? Hvorfor skal DU alene få avgjøre hva som skjer med MITT barn? Du kan vel ikke bestride at vi "eier" 50% hver, uavhengig om det ligger i din mage eller min?

Jeg synes det er utrolig urettferdig og mannsdiskriminerende at kvinnen kan bestemme selv. Det vil de fleste synes med dette regnestykket:

Mann vil ha barn, kvinne vil ikke = ikke barn = 1-0 til kvinnen
Mann vil ikke ha barn, kvinne vil = barn = 2-0 til kvinnen

I sit. 1 FÃ¥r kvinnen viljen sin, mannen ingenting
I sit. 2 Får kvinnen viljen sin, og mannen ufrivillige regninger på barnebidrag, noe han ikke kan velge bort.

resultat: Kvinner kan avgjøre og velge alt, Menn kan ikke avgjøre eller velge en dritt.
Kynisk sett: er dette rettferdig? Nei, meget langt ifra. Er det likestilling? absolutt ikke.

Nå kommer sikkert standard-argumentet "men det er kvinnens kropp!" well, HVA SÅ? DU var like dum som meg, som ikke brukte prevansjon, da får du ta konsekvensen om jeg vil ha barn, nemlig å bære det frem. Konsekvensen for meg om DU vil ha barn, er jo ufrivillige utgifter resten av livet, så du kan ikke syte med rette på de 9 månedene!

Sitat:
Ronja skrev:
1. Ja, han er jo fullt klar over at kvinnene har livmor, det er jo ikke det diskusjonen går på. Han vet at det nå er kvinnen som tar den endelige avgjørelsen, han bare svarer deg fordi han er uenig i at det skal foregå på den måten.
2. Det er litt vanskelig å ta deg seriøst når du slenger ut kommentarer som går på relgion, fordi han har skrevet noe en ANNEN TRÅD.
3. Han har jo TYDELIG gitt beskjed om at han vet penger ikke er det viktigste, så da kan man jo se på hvem som kverulerer her.

Ønskermestern:
Hvilken av disse to mulighetene ville du da har valgt?
1. Hvis en part ikke ønsker barn, da skal kvinnen ikke bære frem barnet.
2. Hvis en part ønsker barn, da skal kvinnen bære frem barnet.

Sitat:

Veronica skrev:
Beholder hun barnet, må hun gå gjennom graviditet og fødsel. Og ingen andre enn hun burde ha rett til å bestemme hvilke av de to mulighetene hun skal ta.
Greit, jeg er jo egentlig enig i dette, det ER rettferdig at kvinnen velger selv. men så lenge mannen har så lite å si, er det fanken ikke rettferdig at HUN kan tvinge på HAM uønskede konsekvenser, når han har sagt klart ifra at han IKKE ønsker barnet! er det det?!

Ronja skrev:
Da skulle han beholdt buksa på da, vis han ikke vil ha barnet og det er ett stort problem å betale bidrag.
Noe annet ville være selvmotsigende, og man kan ihvertfall ikke kalle seg en tilhenger av likestilling.

Veronica skrev:
Ønskemestern har rett; det er slettes ikke rettferdig at mannen skal måtte betale bidrag hvis han i utgangspunktet ønsket abort. Jeg synes man godt kunne hatt en lov som uttrykte at om en kvinne ble gravid ved uhell og valgte å beholde barnet mot mannens vilje, vil mannen få slippe å betale bidrag hvis han ikke ønsker det.

Så ja, jeg synes abort skal være lovlig, og jeg synes kvinnen har rett til å bestemme selv.

dette var skrevet på spiss under provokasjon, så ikke ta ting så bastant som det er skrevet.. les forøvrig fortsettelsen på http://forum.dsgf.no/viewtopic.php?t=3762&start=100 Wink
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 01 Aug 2006, 08:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

**dobbelpost

InnleggSkrevet: Tir 01 Aug 2006, 08:49
Sist endret av toth42 den Tir 01 Aug 2006, 09:29, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

toth42 skrev:
jeg skrev:

ronja skrev:

Du sa at en av disse er rettferdig..

1. Vis en part ikke vil ha barnet, så skal kvinnen ta abort.
Vis nå mannen ikke vil ha barnet og kvinnen vil:
Det som skjer her er at KVINNEN blir den som kommer dårligst ut av det, fordi abort er en påkjenning for mange, for noe mer for noen mindre.

2. Vis en part vil ha barnet, så skal kvinnen ikke ta abort.
Vi nå mannen vil ha barnet og kvinnen ikke:
Her kommer også kvinnen dårlig ut, fordi kvinnen da må gå gjennom ni månder med barnet i magen og tiden etterpå med amming. Dessuten er det en stor påkjenning for en kvinne på psykisk og fysisk.

Å sammenligne dette med at man må betale noe økonomisk holder ikke.
Det blir mindre rettferdig for kvinnen uansett.

Men hva nå når mannen vil ha barnet, og kvinnen ikke? Og han kanskje er sterkt imot abort f.eks.?
Det ser ikke ut til at NOEN her tenker på den psykiske belastningen dette kan påføre en mann, man snakker kun om kvinnens fysiske belastninger.

På punkt 1 må man forsåvidt også se på grunnlaget for at kvinnen vil beholde barnet. Er det av rent egoistiske grunner, og ikke fordi hun har noe imot abort i seg selv, ja da mener jeg mannen skal være likestilt i den endelige avgjørelsen. I slike tilfeller ville løsningen uenighet=abort vært rettferdig. Men vil kvinnen ikke ta abort av etiske grunner, da er det klart hun ikke bør tvinges. MEN! det samme gjelder egentlig mannen på dette punkt, noe ingen av dere tar i betraktning. Mannen blir her fremstilt kun som en sæddonator, han har visst ikke særlig med følelser eller etiske oppfatninger. Slike ting er visst forbeholdt kvinnen?

I tillegg fremstilles et svangerskap med påfølgende fødsel, og evt. amming, noe som ikke er obligatorisk Ronja, her som en ren belastning. Det er det jo ikke! å kunne sette et barn til verden, å skape liv, er jo ikke en negativ ting!

La meg for sikkerhetsskyld føye til at jeg ikke er abortmotstander, jeg prøver bare å få folk til å se mannen som et menneske, og ikke bare en donor.
i tilfeller voldtekt og tilfeldig sex med ukjente, hvor mannen aldri vil få vite noen ting, er det selvsagt helt opp til kvinnen.

InnleggSkrevet: Tir 01 Aug 2006, 08:56
toth42
Cowboy
Cowboy

Så var det det med å snakke om sola..:
http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/07/31/472648.html

InnleggSkrevet: Tir 01 Aug 2006, 09:28
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
Quadrouplepost Very Happy

Uansett, jeg syntes mannen burde ha like mye og si i saken som kvinnen. Og hvis kvinnen alikevel bestemmer seg for og ha barnet så burde mannen bli fritatt for alt ansvar... Det er ikke riktig og måtte ha ansvar for noe du ikke vil vite av, blir som og kjøpe en telefon du ikke vil ha med et abbonomangt du ikke bruker og betale på det i 18år Razz

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Tir 01 Aug 2006, 12:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
NÃ¥ja... jeg ville ikke akkurat sammenlikna et barn med et telefonabonnement.

Barn er og blir en mulig konsekvens av sex, så jeg er ikke helt med på tanken om at "nei, det der så jeg aldri komme".

InnleggSkrevet: Tir 01 Aug 2006, 13:23
toth42
Cowboy
Cowboy

Det er ca det jeg mener ja.. I utgangspunktet skal man selvfølgelig betale bidrag, og jeg ville nok betalt uansett, med bakgrunn i egne holdninger.
Men det er prinsippet, med at kvinnen har mulighet til å fraskrive seg eller påta seg ansvar etter eget ønske, men mannen ikke kan. Derfor er egentlig det eneste jeg savner, en mulighet for menn til å, selvfølgelig før abortfristen, å offisielt fraskrive seg alle rettigheter og alt ansvar for barnet, med grunnlag i at han ikke ønsker det frembåret i det hele tatt. Det blir som en slags semi-abort for mannen, noe jeg synes er fair, så lenge det gjøres innen samme frist. Man er to om å lage barnet, og begge parter bør ha en form for personlige valgmuligheter dersom "uhellet" er ute.
Er det ikke et fair bytte da, når mannen ikke har noe han skulle sagt på om barnet skal fødes eller ei, at han i det minste har noe han skulle sagt på sin egen deltakelse i fremtiden..?

Om det kan høres sånn ut, så er det ikke penger jeg tenker på når jeg argumenterer, bidrag er bare et lite aspekt av saken, og egentlig ikke et aspekt i det hele tatt når man diskuterer selve prinsippet. Kvinnen har selvbestemt abort, som i realiteten betyr selvbestemt barn. Denne muligheten kan man også gi mannen, uten at det går utover kvinnens kropp.

InnleggSkrevet: Tir 01 Aug 2006, 13:30
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
En jeg kjenner fikk brev i posten han. Han hadde plutselig en datter på 7 måneder. Det er sånt som gjør meg forbanna. De hadde ikke et forhold, og etter at hun ble gravid så hadde hun fått seg type, og trengte dermer ikke pappaen, men da det ble slutt skulle hun plutselig involvere ham. Bare pga pengene.
Tenk på alt han gikk glipp av da! Svangerskapet, fødselen, dåpen... Det er så jævlig dårlig gjort!
Hvem er det som har bestemt at gutter ikke ønsker seg barnet og vil delta?
Dette viser så tydelig hvor urettferdig det er...
At hun bare skal kunne komme svinsende fordi at det passet henne sånn og hun var ute etter bidrag?!

Jeg synes at reglene skulle endres.
*Om ei jente bli gravid skulle hun hatt informasjonsplikt innen de de første to månedene.
Hun skulle ikke hatt muligheten til å bestemme at han ikke får være en del av det, eller komme løpende når det passet henne. Og dette skulle vært lovpålagt, slik at hun faktisk bryter en lov ved å ikke si ifra, og kunne bli straffet for dette. Det er faktisk mange menn som ønsker å delta fra begynnelse til slutt. Hvorfor skal hun bestemme at det får han bare ikke?

* Far skulle hatt valgmuligheter og medbestemmelsesrett.
Om han ikke vil bli pappa, skal han slippe det. Han skal ikke bli nødt til å betale bidrag for et valg han ikke tok. Men da skal han også miste alle rettigheter. Han får da ikke stå på fødselsattest og skal ikke ha lov til å ta kontakt med barnet på et senere tidspunkt. Det som er vanskelig her er det med at det er mange grunner til at man skulle kunne ha en måte å kontakte hverandre på (gjennom tredjepart) om alle partet virkelig ville det. Men hvordan skal man da kunne klare å opprettholde det at han faktisk ikke er pappa er ikke gjennomførbart.

Det med at han skulle kunne velge å få barnet når mor ikke vil synes jeg er vanskelig. Selv hvor godt utviklet medisinen er i dag kan det oppstå komplikasjoner under et svangerskap/fødsel. Bekkenløsning med permanente skader på bekkent er en av dem. Man blir utsatt for store fysiske og psykiske forandringer under svangerskapet, og det er ikke noe som bare forsvinner.
I prinsippet mener jeg at det rettferdige ville vært om mannen skulle kunne få barnet selv når mor ikke vil, men det er utrolig vanskelig å gjennomføre. Helt rettferdig kan det uansett ikke bli. Og hvem skal da bestemme hva som er _mest_ rettferdig?

Og den gamle med at _han_ burde visst bedre, osvosv, den blir for teit!
Det er to stykker som har sex, og de vet at et graviditet er en mulig konsekvens av dette, uansett hvor godt de beskytter seg.
Det er like mye jentas ansvar som gutten.
Og ikke kom å si at om hun tar ansvar for det og blir mamma, og at da får han gjøre det samme. Det er hun som tross alt har _alle_ valgmulighetene...

InnleggSkrevet: Ons 02 Aug 2006, 10:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Det var et godt svar Smile Det er mange aspekter av saken..
Men det virker som om mange er enige i at selv om barn er et resultat av sex, så er det fremdeles urettferdig at kvinner har masse valgmuligheter og rettigheter, mens mannen ikke har noen, og at noen kvinner misbruker det.

InnleggSkrevet: Ons 02 Aug 2006, 12:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Fra naturens side er det urettferdig, slik er det bare.

InnleggSkrevet: Ons 02 Aug 2006, 17:12
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ronja skrev:
Fra naturens side er det urettferdig, slik er det bare.

I naturen er det ingen kjønnslikestilling. Som regel er det ene kjønnet dominerende. Blant mange arter er det hunnen, men blant primatene, spesielt Homo Sapiens er det hankjønnet som har urettferdig mye dominans. Fra naturens side er det urettferdig, slik er det bare.

Derfor er det ingen grunn til å gjøre noe med det. Eller? For feministene har fått til utrolig mye, i sin kamp mot naturen...

InnleggSkrevet: Ons 02 Aug 2006, 19:07
toth42
Cowboy
Cowboy

Skulle akkurat til å si det.. Hvis vi skal basere oss på hva som er rettferdig fra naturen, skal kvinner holde kjeft og være underdanige mannen.. men det er vel ikke akkurat det vi ønsker..?

InnleggSkrevet: Ons 02 Aug 2006, 19:23
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Nå er ikke poenget å krige om hvem som kan stå og tisse og ikke. Trodde man faktisk var litt ute etter å diskutere måter å gjøre det mest mulig rettferdig for alle sider på jeg...

InnleggSkrevet: Ons 02 Aug 2006, 19:51
toth42
Cowboy
Cowboy

Pyro skrev:
Nå er ikke poenget å krige om hvem som kan stå og tisse og ikke. Trodde man faktisk var litt ute etter å diskutere måter å gjøre det mest mulig rettferdig for alle sider på jeg...

mhm.. var nettopp derfor "Fra naturens side er det urettferdig, slik er det bare." ikke passet så bra..

InnleggSkrevet: Ons 02 Aug 2006, 20:36
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Fra naturens side er det slik at kvinner føder, menn gjør det ikke. Enkelt og greit. Det som er mer komplisert, og bakgrunnen for denne debatten, er hva vi gjør med den forskjellen. Det er der det virkelig interessante ligger.

InnleggSkrevet: Tor 03 Aug 2006, 00:27
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

toth42 skrev:
Pyro skrev:

mhm.. var nettopp derfor "Fra naturens side er det urettferdig, slik er det bare." ikke passet så bra..

Min kommentar gjaldt alle tre... Men skjønner godt svarene deres...

InnleggSkrevet: Tor 03 Aug 2006, 00:35
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Så lenge man ikke kan endre på at kvinnen føder barnet, synes jeg heller ikke reglene vi har i dag bør endres på.

Nå kommer det jo p-piller for gutter.. Da kan jo guttene også ha kontroll.

InnleggSkrevet: Tor 03 Aug 2006, 09:51
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Men ingen prevensjonsformer er jo helt, 100 prosent sikre.

Må si meg særdeles enig med Pyro her, egentlig.

InnleggSkrevet: Tor 03 Aug 2006, 11:48
toth42
Cowboy
Cowboy

Ronja skrev:
Så lenge man ikke kan endre på at kvinnen føder barnet, synes jeg heller ikke reglene vi har i dag bør endres på.
Det at det er kvinnen som føder er egentlig ikke noe argument lenger, når man snakker kun om valg av ansvar/rettigheter. Kvinnen kan velge sitt ansvar/rettigheter ved å bære frem barnet eller ikke, det er bare rett og rimelig at mannen kan velge sine ansvar/rettigheter ved å velge å stå på attesten eller ikke, innen samme tid som abortgrensen, slik at kvinnen har mulighet til å endre sitt valg utifra mannens.
Men _om_ han skulle velge å fraskrive seg ansvar/rettigheter, så må det, som pyro sier, medføre at han ikke har noen som helst rett til å ta kontakt i ettertid. Han skal pr. def. ikke være i slektskap med barnet.

Jeg kan ikke skjønne hvordan dette ikke er den beste løsningen, for prinsippmessig rettferdighet. I mine øyne er det hvertfall det nærmeste man kommer likestilling i denne problemstillingen.

InnleggSkrevet: Tor 03 Aug 2006, 12:35
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [38 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet