|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 1398
|
Kristne holdninger
Jeg ble oppdratt i barnetroen om at man skulle gjøre mot sin neste som man vil at den neste skal gjøre mot deg. og at man skulle snu det andre kinnet til og slikt. og ble fortalt at dette var kristendommen.
Men nå opplever jeg at de "vennene" jeg har som er kristne er uenig med kin måte å leve på. Og i tillegg så legger noen av dem ikke særlig sjul på det heller.
Her er det spesielt en episode som oppfatter en av disse vennene som var mer enn venn en stund. Dette klarer han ikke å glemme. Og nå er vi venner igjen. Men jeg får inntrykk av at han har snakket åpent om det til mange venner, og ikke akkurat malt min side av saken rosenrød.
Og reaksjonene er tydeligvis de samme hos alle. Hvorfor er han venn med meg? Og er jeg ute etter noe mer enn vennskap?
Maken til fordommer og inngrodde konservative holdninger må man lete lenge etter.
Men er dette vanlig? Er mange kristne (og da tenker jeg skikkelig gode personlige kristne og slikt) veldig fordomsfulle og har lett for å gripe slutninger om andre ikkekristne?
Og gjerne samtidig som de venter respekt tilbake.
en annen ting man kan legge til er at flere av de overnevnte kristne ser ut til å mene at det er helt greit hvis man har innrømmet noe ansikt til ansikt.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Tir 03 Jun 2003, 22:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Randar
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 24 Mar 2003 Innlegg: 1513 Bosted: Trondheim
|
Jeg også ble oppdratt til å være snill, snu det andre kinn til osv.
Men jeg har erfart at det ikke lønner seg å være snill i en hver situasjon. VÆR SLEM mot de som er slem mot deg. Drit i dem!
Mine foreldre har innsett dette og oppdrar mine søsken på en annen måte. Det har kanskje noe med at jeg var den førstefødte og at jeg da skal være "perfekt", snill og god på alle områder...
*blæ*
Slik blir det bare skapt feiginger ut av.
|
_________________ Biiip!
Skrevet: Ons 04 Jun 2003, 15:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
Men er det en typisk ting at veldig kristne mennesker er veldig fordomsfulle?
er det i det hele tatt noen kristne mennesker som frekventerer dette forumet som har lyst til å svare på det?
alle andres meninger er jo selvsagt hjertelig velkomne. 
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Ons 04 Jun 2003, 20:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Shealien skrev: | Men er det en typisk ting at veldig kristne mennesker er veldig fordomsfulle? |
Jeg skal ikke påstå at gruppen "veldig kristne" er slik, for jeg hater det når "de" ser på meg som et sektmedlem (jeg er katolikk). Men svært mange av dem er det, ja. Tror det henger sammen med at de ikke klarer å se ting fra flere sider, at det DE tror på er det riktige og alle andre tar feil.
(Altså, jeg må si jeg har vondt av "veldig kristne småbarn" som tror at alle andre barn har det så fælt og havner i helvete fordi de banner eller ser på voldsfilmer. Heldigvis fortalte aldri familien min at ting er slik og slik, jeg måtte selv finne ut hva jeg ville tro. Det er vel det det handler om, og ikke hva som er riktig osv. Nå rotet jeg meg langt ut og skal prøve å ro meg tilbake igjen så fort jeg kan *hive etter pusten*)
Men enkelte av veldig kristne jeg har snakket med, nikker og smiler når f.eks religioner og homofili osv er samtaleemne. De innrømmer det så klart ikke, men avslører via kroppspråket at de føler ubehag ved enkelte temaer. Jeg kan til tider være fordomsfull når det gjelder veldig kristne, så jeg er ikke noe bedre selv
Min konklusjon er vel at det ikke er en typisk ting for veldig kristne, men at det er en typisk ting for alle.
|
_________________ Moderator-Maria
All men are animals. Some just make better pets.
Skrevet: Ons 04 Jun 2003, 21:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
martefine
Slushpuppy!

Ble Medlem: 12 Apr 2003 Innlegg: 2283 Bosted: Mongoland
|
De eneste fordommene jeg har mot kristene er deres syn på homofile som faktisk er helt feil i følge bibelen.... Jeg har bevis
|
_________________ Skal du bare lese en bok i år,
må du ta deg sammen
Skrevet: Ons 04 Jun 2003, 23:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
det blir vel en tolkningssak som alt annet...
og du har rett i det da maria, at du skal elske din neste, ikke passer veldig godt sammen med du skal ikke ha andre guder en meg. da er på en måte grunnlaget for hatt mellom samfunnsgrupper allerede lagt.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Tor 05 Jun 2003, 15:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Randar

|
Shealien skrev: | Men er det en typisk ting at veldig kristne mennesker er veldig fordomsfulle?
|
Svarer:
Ja. Diverre.
Men jeg trur det er personer av den eldre garde som lider av denne lidelsen.
Yngre kristne er nok mer åpne. Det er no iallefall jeg.
|
_________________ Biiip!
Skrevet: Tor 05 Jun 2003, 18:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
veeel. jeg kjenner mange som er mye mer åpne og gladkristne enn deg og går i kirka en gang i blant og ber hver kveld og sånt. det er dem jeg tenker på først og fremst.
og mine erfaringer i forhold til fordommer har vært kun i den yngre garde. de som er like gamle som meg og tror jeg er en satanist psykopat sexgal tulling fordi jeg driver med laiv. og det er tydeligvis et stort problem for dem å ikke nevne akkurat at de synes det hver eneste gang jeg møter dem. 
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Tor 05 Jun 2003, 19:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Randar

|
Det for bli deres problem.
For en holdning
Har de i tillegg Jeg-er-så-mye-bedre-enn-deg-fordi-jeg-er-kristen opplegg, med nesa i sky og kan ikke se sine egne feil?
*urk*
|
_________________ Biiip!
Skrevet: Tor 05 Jun 2003, 21:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Humm, denne beskrivelsen stemmer så absolutt ikke med de kristne menneskene jeg kjenner... Selv om de er svært så kristne, går på tensing, har en prest som far eller ber hver kveld, har flesteparten av dem vist seg å være meget så fordomsfrie og omgjengelige mennesker. De har faktisk bemerket seg som nettopp det i forhold til den gemene hop her hvor jeg bor.. Kanskje det er et lansdelsfenomen?
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Tor 05 Jun 2003, 21:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
stjernesludd
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003 Innlegg: 546 Bosted: Narnia
|
Her virker det som om det er de som tilhører Den Norske Kirken? som er mest reflekterte, og "aksepterende". Mens de som tilhører mer eller mindre lugubre trosamfunn, og som taler i tunger, er de som preker om helvete og hvor ille vi vil få det om vi ikke blir kristne. 
|
Skrevet: Tor 05 Jun 2003, 22:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Randar

|
Jeg er kristen, men jeg driver ikke å forkynner mitt syn. Jeg godtar det som er, men kan gjerne diskutere diverse emner.
Folk som er trangsynte kan ikke være virkelige glade mennesker. De kan rett og slett ikke se det gode ved å være annerledes.
Snakkars folk!
Vart litt personlig dette, men la gå.[/b]
|
_________________ Biiip!
Skrevet: Tor 05 Jun 2003, 23:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ildfugl
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 711 Bosted: En liten bygd på Vestlandet
|
Randar skrev: | Det for bli deres problem.
For en holdning
Har de i tillegg Jeg-er-så-mye-bedre-enn-deg-fordi-jeg-er-kristen opplegg, med nesa i sky og kan ikke se sine egne feil?
*urk* |
Har møtt noen sånne som har rakka ned på meg et par ganger.
|
_________________ "Selv når alt ser mørkt ut,vil lyset inne i deg gi deg svar."
Skrevet: Fre 06 Jun 2003, 07:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Ildfugl skrev: | Randar skrev: | Det for bli deres problem.
For en holdning
*urk* |
Har møtt noen sånne som har rakka ned på meg et par ganger. |
Sånn har eg også opplevd. Eg stod med ei venninne, ein fyr kom hoppande bort og spurde om vi var kristne. Eg sa nei, venninna mi sa ja. Då fann han tydlegvis ut at det var best å ignorere meg. Så kom ein kamerat av han hoppande (ja, seriøst, dei hoppa bort til oss), og han som allereie stod der med oss sa: "Hun er kristen, hun er ikke", og med ein gong byrja han andre kameraten å prate med venninna mi. Det gløymer eg aldri. Eg seier ikkje at alle er sånn, men det var litt av ein tankevekkar for meg.
|
Skrevet: Fre 06 Jun 2003, 09:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ildfugl
Veronica

|
Ble kalt djevelens barn en gang og en annen gang var det en fyr som fulgte etter meg og sa at han skulle frelse meg osv...IKKE gøy
|
Skrevet: Fre 06 Jun 2003, 09:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Isfront fra kristne mennesker får jeg rett som det er. Ikke veldig ofte, men det hender med jevne mellomrom. Hvis jeg er klar over på forhånd at de er sånne mennesker, pleier jeg å presentere meg som "jævla hedning".
En gang sto jeg og venta på bussen. En fyr - italiener, tror jeg - kom bort til meg og spurte om jeg var jøde (mistenker at det er noe med hatten). Jeg sa at nei, jeg var ateist. Og han ble direkte rasende og begynte å skjelle meg ut! Hadde jeg ikke blitt så totalt overrumplet, så skulle jeg sagt noe sarkastisk og bitene, men slik det var ble jeg bare stående og måpe.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Fre 06 Jun 2003, 10:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ildfugl
Veronica

|
Det er som å banne i kjerka,du aner ikke hvilke reaksjoner du vil få...
|
Skrevet: Fre 06 Jun 2003, 10:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

|
Eg har til og med hatt ei god venninne seie til meg at eg kjem til å gå til helvete. Whee!
|
Skrevet: Fre 06 Jun 2003, 12:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Jeg spurte en gang ei venninne av meg (som på det tidspunktet faktisk holdt på å utdanne seg til prest) om akkurat det der. Hun nølte litt og lette etter ord, og så sa hun til slutt at det var mye vi ikke visste, og at det sikkert fantes miskunn for meg også. Jeg dro ut fra dette en slutning om hva som var kirkens læresetning, iallfall. 
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Fre 06 Jun 2003, 12:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

|
Cafein skrev: | Jeg spurte en gang ei venninne av meg (som på det tidspunktet faktisk holdt på å utdanne seg til prest) om akkurat det der. Hun nølte litt og lette etter ord, og så sa hun til slutt at det var mye vi ikke visste, og at det sikkert fantes miskunn for meg også. Jeg dro ut fra dette en slutning om hva som var kirkens læresetning, iallfall.  |
Eg hadde samtale med ho venninna mi, og så spurde eg ho berre rett ut om ho meinte at eg kom til å gå til helvete. Så sa ho ja. Det var jo kos Men trur ho har endra seg litt no. Går eg til helvete, gjer ho det også. Hihi.
|
Skrevet: Fre 06 Jun 2003, 12:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |