|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

Ble Medlem: 09 Jul 2006 Innlegg: 941 Bosted: Larvik/Stjørdal
|
Grammatikk
Dette må folk lære seg snart, ellers blir jeg gal.
Det heter "å stille et spørsmål".
Det heter "å sette et spørsmålstegn".
Man kan ikke stille et spørsmålstegn!
*irritert*
(Burde kanskje vært under Klagemuren, men dette er strengt tatt fra penn...)
|
_________________ Det finnes ikke problemer, bare utfordringer 
Skrevet: Tir 11 Jul 2006, 13:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
For ikke å snakke om forskjellen på de og dem, da og når, hun og henne...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 11 Jul 2006, 18:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Og og og å! (Hehe, artig setning...)
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Tir 11 Jul 2006, 18:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
asså jæi bryr mæi ikke!1 dere skjønner jo hva jeg mener. Jeg mener det faktisk. Grammatikk er vel og bra men på et forum med 75% useriøst innhold trenger vi ikke språknazier. (bortsett fra toth42 ofc)
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 13:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

|
mathianus skrev: | asså jæi bryr mæi ikke!1 dere skjønner jo hva jeg mener. Jeg mener det faktisk. Grammatikk er vel og bra men på et forum med 75% useriøst innhold trenger vi ikke språknazier. (bortsett fra toth42 ofc) |
Det er ikke snakk om å være nazi, det er snakk om å skrive korrekt. Og hvis man har fulgt med sånn passe på grunnskolen burde det ikke være et stort problem for de fleste... Men folk som skriver kav trønderdialekt er kanskje det verste 
|
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 13:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

|
Knaskerot skrev: | mathianus skrev: | asså jæi bryr mæi ikke!1 dere skjønner jo hva jeg mener. Jeg mener det faktisk. Grammatikk er vel og bra men på et forum med 75% useriøst innhold trenger vi ikke språknazier. (bortsett fra toth42 ofc) |
Det er ikke snakk om å være nazi, det er snakk om å skrive korrekt. Og hvis man har fulgt med sånn passe på grunnskolen burde det ikke være et stort problem for de fleste... Men folk som skriver kav trønderdialekt er kanskje det verste  |
Litt lett å skyte seg selv i foten? Siden når ble "..." korrekt grammatikk? Det jeg prøver å si er at det alltid vil være skrivefeil både bevisst og ubevisst hos de fleste og at det ville vært fantastisk slitsomt om vi skulle peke ut hverandres skrivefeil titt og stadig.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 13:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

|
mathianus skrev: | Litt lett å skyte seg selv i foten? Siden når ble "..." korrekt grammatikk? Det jeg prøver å si er at det alltid vil være skrivefeil både bevisst og ubevisst hos de fleste og at det ville vært fantastisk slitsomt om vi skulle peke ut hverandres skrivefeil titt og stadig. |
Vet ikke hvor mye skjønnlitteratur du har lest, men tankeprikker er ganske vanlig
Jeg hører hva du sier, og jeg kritiserer ingen. Jeg bare sier at jeg er lei av å se skrivefeil i alt fra nettaviser, teksting på filmer og i bøker. Men jeg er kanskje litt vel opptatt av å skrive riktig 
|
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 13:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
mathianus skrev: | asså jæi bryr mæi ikke!1 dere skjønner jo hva jeg mener. Jeg mener det faktisk. Grammatikk er vel og bra men på et forum med 75% useriøst innhold trenger vi ikke språknazier. (bortsett fra toth42 ofc) |
Er jeg hevet over andre nazier på et vis..? har det kanskje noe med det at vannet blir toth når jeg bader..? 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 13:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

|
Men er ikke "Og hvis man har fulgt med sånn passe på grunnskolen burde det ikke være et stort problem for de fleste..." et nokså bastant utsagn og ikke et retorisk spørsmål/tanke man bruker "..." etter? Og hvor viktig er faktisk dette?
Men når jeg leser det siste innlegget ditt skjønner jeg at du mente rundt omkring i media og generelt og ikke bare på DSGF forumet. Da er jeg med. Pizzeria's med "Vi har pissa i frysern"-skilt kan se bra teit ut
|
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 13:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

|
toth42 skrev: | har det kanskje noe med det at vannet blir toth når jeg bader..?  |
NÃ¥r jeg bader blir vannet gulrot- farget 
|
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 13:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

|
mathianus skrev: | Men når jeg leser det siste innlegget ditt skjønner jeg at du mente rundt omkring i media og generelt og ikke bare på DSGF forumet. Da er jeg med. Pizzeria's med "Vi har pissa i frysern"-skilt kan se bra teit ut |
Det er klart jeg snakker generelt, og ikke bare her i forumet 
|
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 13:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Glahn skrev: | For ikke å snakke om forskjellen på de og dem, da og når, hun og henne... |
Derfor vi liker bokmål. Det er ingen grun til å bruke "dem" lenger, så hysj på deg!
|
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 15:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gkel
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 16 Jul 2006 Innlegg: 1134 Bosted: Laaanghus!
|
Re: Grammatikk
Knaskerot skrev: | Dette må folk lære seg snart, ellers blir jeg gal.
Det heter "å stille et spørsmål".
Det heter "å sette et spørsmålstegn".
Man kan ikke stille et spørsmålstegn!
*irritert*
(Burde kanskje vært under Klagemuren, men dette er strengt tatt fra penn...) |
Er litt enig på den ja.. skal egentlig ikke si så veldig mye sånn siden jeg ikke er den beste i grammatikk... men å skrive "stille et spørsmålstegn" blir nesten for dumt!!!
|
_________________ To tell the truth, we are completely mad. we are inmates of a Bengali psychiatric institution and we escaped by making this skin out of old cereal packets... 
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 21:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
haakoo skrev: | Glahn skrev: | For ikke å snakke om forskjellen på de og dem, da og når, hun og henne... |
Derfor vi liker bokmål. Det er ingen grun til å bruke "dem" lenger, så hysj på deg! |
Hvorfor sier du det til meg? Si det heller til fjortisene som sier "Også har dem skjøpt skjylling i butikken, assa!" eller noe liknende vås.
|
Skrevet: Tor 03 Aug 2006, 00:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

|
Glahn skrev: | haakoo skrev: | Glahn skrev: | For ikke å snakke om forskjellen på de og dem, da og når, hun og henne... |
Derfor vi liker bokmål. Det er ingen grun til å bruke "dem" lenger, så hysj på deg! |
Hvorfor sier du det til meg? Si det heller til fjortisene som sier "Også har dem skjøpt skjylling i butikken, assa!" eller noe liknende vås. |
Tjaaaa... hvor går grensene mellom sosiolekter/dialekter og rene språkfeil da?
|
Skrevet: Tor 03 Aug 2006, 01:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Ah, det er en herlig diskusjon Blir nok mye smak og behag, men for meg er for eksempel det å ikke kunne si "kylling" riktig det samme som å ikke kunne forskjellen på p og b.
|
Skrevet: Tor 03 Aug 2006, 11:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

|
Glahn skrev: | Ah, det er en herlig diskusjon Blir nok mye smak og behag, men for meg er for eksempel det å ikke kunne si "kylling" riktig det samme som å ikke kunne forskjellen på p og b. |
p og b er ganske like. Jeg ble spurt over msn engang om hvordan jeg fikk "d"'en andre veien. (for de som ikke skjønte den prøv _b_okstaven mellom C og B )
Men denne herlige diskusjonen er noe lang og ikke akkurat på riktig tråd så jeg skjønner hva du mener. Det jeg mener er at det kan være vanskelig å si hva som er riktig fordi det forandrer seg så mye etter hvor man er.
|
Skrevet: Tor 03 Aug 2006, 12:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Glahn skrev: | Ah, det er en herlig diskusjon Blir nok mye smak og behag, men for meg er for eksempel det å ikke kunne si "kylling" riktig det samme som å ikke kunne forskjellen på p og b. |
Den store forkjellen går kanskje på hva man ikke kan, og hva man velger? om jeg velger å si sjylling og sjøleskap, men er fullt kapabel til å si kylling og kjøleskap, så er det noe annet enn at man ikke _kan_ si kylling og kjøleskap.. Som jo faktisk er tilfelle med mange tenåringer idag. I min tid hadde vi logoped for slikt.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 03 Aug 2006, 12:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005 Innlegg: 407
|
Da er det her jeg (Kongen av stavefeil) kommer inn og beklager 1001 SayIts med heller tvilsom gramatikk
- Sorry-
Og mens vi først er her, hvordan er den og,å regelen;)
|
Skrevet: Tor 03 Aug 2006, 13:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Jeg bruker å spørre om de kan si Matvarekjede, for det er litt sært med Matvareskjeder 
|
Skrevet: Fre 04 Aug 2006, 16:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |