|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

Ble Medlem: 09 Jul 2006 Innlegg: 941 Bosted: Larvik/Stjørdal
|
Sms- språk
Jeg sliter med sms- språk. For det første er det upersonlig. For det andre ødelegger det det norske språket, både bokmål og nynorsk. Hvis noen vet om det finnes en aksjon/underskriftskampanje på nett mot sms- språk blir jeg neste som signerer!
Er sms- språk helt greit, eller burde Norsk Språkråd ta ordene fra disse udugelige ungdommene?
|
_________________ Det finnes ikke problemer, bare utfordringer 
Skrevet: Man 10 Jul 2006, 16:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Tro det eller ei, Norsk Språkråd syns denne utviklinga er spennende! Selv foretrekker jeg å skriv bokmål også når jeg sender sms, men det norske språket vil endres på grunn av sms. Språk endres hele tida, og det er jo helt greit 
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Man 10 Jul 2006, 16:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Jeg hater når folk skriver sånn jg og sånt. Utrykk som Omg, elsn og lignende er helt greit, men ikke å ikke gidde å skrive et helt ord av ren latskap irriterer meg!
|
_________________ Imba Ownage!
Banankjole!
23-19
Skrevet: Man 10 Jul 2006, 16:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

|
| Pyro skrev: | | Jeg hater når folk skriver sånn jg og sånt. Utrykk som Omg, elsn og lignende er helt greit, men ikke å ikke gidde å skrive et helt ord av ren latskap irriterer meg! |
Utfordringen jeg ser er jo at det ikke blir latskap til slutt, men at folk ikke vet hvordan det skal skrives i det hele tatt. Det er skremmende.
At Norsk Språkråd syns det er spennende...ja, det er mulig det. Men jeg håper de unngår å tillate for mye av det også.
|
Skrevet: Man 10 Jul 2006, 16:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
| Knaskerot skrev: | | Pyro skrev: | | Jeg hater når folk skriver sånn jg og sånt. Utrykk som Omg, elsn og lignende er helt greit, men ikke å ikke gidde å skrive et helt ord av ren latskap irriterer meg! |
Utfordringen jeg ser er jo at det ikke blir latskap til slutt, men at folk ikke vet hvordan det skal skrives i det hele tatt. Det er skremmende.
At Norsk Språkråd syns det er spennende...ja, det er mulig det. Men jeg håper de unngår å tillate for mye av det også. |
Tja... Kanskje man skriver jg om femten-tjue år? Hadde ikke utviklinga gått videre, hadde vi fremdeles skrevet cykel, chocolade og chauffeur på norsk...
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Man 10 Jul 2006, 16:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

|
| Asfrith skrev: | | Tja... Kanskje man skriver jg om femten-tjue år? Hadde ikke utviklinga gått videre, hadde vi fremdeles skrevet cykel, chocolade og chauffeur på norsk... |
Jeg skjønner hva du mener...men jeg trur ikke sms- språket er dekkende nok til å kunne ta over for det språket vi har idag. Forandring må vi regne med, uten tvil. Men sms- språk er for meg totalt uaktuelt å begynne å bruke på noe som helst slags stadie i livet mitt. Så er det sagt 
|
Skrevet: Man 10 Jul 2006, 17:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Som språkmenneske synes jeg det er utrolig gøy å legge merke til hvordan folk utvikler skriftspråket helt på egenhånd, totalt uavhengig av alle språkråd og høye meninger. Aldri før har folk kunnet gjøre skriftspråket så til de grader til sitt eget som nå, tror jeg.
Men alt til sin tid og sitt sted - selv liker jeg å få tekster som er på en leselig form, som jeg er vant til.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 10 Jul 2006, 19:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

|
Og de som skriver på dialekt...spar meg! Orker ikke...
|
Skrevet: Man 10 Jul 2006, 19:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Jeg syns folk burde få lov å skrive akkurat som dem selv vil når det kommer til private meldinger, så lenge mottakeren forstår ser jeg ikke noen problemer med verken dialekt eller pussige forkortelser. Problemene kommer vel mer når man prøver seg på sånt i offentlighet...
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Man 10 Jul 2006, 19:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Jg likr ik flk sm skriver slk... Dt r etr min mening ik frstålg!
|
_________________ Imba Ownage!
Banankjole!
23-19
Skrevet: Man 10 Jul 2006, 20:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

|
| sharee skrev: | | Jeg syns folk burde få lov å skrive akkurat som dem selv vil når det kommer til private meldinger, så lenge mottakeren forstår ser jeg ikke noen problemer med verken dialekt eller pussige forkortelser. Problemene kommer vel mer når man prøver seg på sånt i offentlighet... |
Gjør man det lenge nok til mottagere som forstår, så vil man legge seg til det samme i offentlighet og glemme hva som egentlig er det riktige. Så det så.
|
Skrevet: Man 10 Jul 2006, 21:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

|
| Pyro skrev: | | Jg likr ik flk sm skriver slk... Dt r etr min mening ik frstålg! |
*klikke i vater*
|
Skrevet: Man 10 Jul 2006, 21:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter: