DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Hater eller elsker du USA?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [39 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
 Hater eller elsker du USA?
Eller en gyllen middelvei..

De siste årene har det vært veldig populært å hate USA. Selv blir jeg småkvalm av å høre "God bless America".

USA har unektelig gjort veldig mye vondt gjennom historien. Først fortrengte de indianere, så bygde de seg opp og kjempa i kriger som ikke hadde med dem å gjøre, særlig av økonomiske årsaker.

Men samtidig er det veldig få land som har en plettfri historie. Tenker man på vikingenes herjinger i Europa, hvor mange de drepte meningsløst i forhold til befolkningstall på den tiden, er det sprøtt at vi er stolte over å være vikinger. Tyskland har nazistene bak seg, Frankrikes napoleon angrep alle, og alle land i Afrika har en blodig historie med stammekriger og slavehandel (der de selv var slavehandlere). Få hater Japan for hva de har gjort mot Kina. Russland, Balkan, alle har grusomheter i historien.

Men USA har også gjort mye flott. De har sannsynligvis fremmet Demokrati bedre enn noen andre, og tatt initativ til FN. Menneskerettigheter har blitt fremmet sterkt av dem, og de reddet Europa fra Nazismen.

Er den Jeg-hater-USA-trenden som f.eks flere av vennene mine er tilhengere av egentelig rasjonell? Hvis man skal hate et land for hvor mye tortur og grusomhet de har begått, er det jo andre land som ligger foran?

InnleggSkrevet: Tir 23 Mai 2006, 14:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Jeg hater ikke USA. Men jeg liker ikke den holier-than-thou-holdninga mange amerikanere har. Og så syns jeg Dubya er en idiot. og Chaney en tosk.

InnleggSkrevet: Tir 23 Mai 2006, 15:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Skjønner hva du mener.. Men hadde du kjent til navnet på kinesiske politikere og hva de drev med, hadde du nok hata endel av dem og. Og i Afrika, der politikk er karriere og korrupsjon akseptert, vil du nok ha problemer med å like veldig mange av dem Razz

Kan det bety at vi (mange) hater/misliker USA fordi vi kjenner til deres historie og politikk bedre enn noe annet innflytelsesrikt land?

InnleggSkrevet: Tir 23 Mai 2006, 18:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Nei, fordi det er det MEST innflytelsesrike landet. Verken Kina eller afrikanske land sender så mye av sin kultur til oss, eller har makt til å leke verdenspoliti.

InnleggSkrevet: Tir 23 Mai 2006, 18:59
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Så USA er mislikt, fordi de leker verdenspoliti? De har jo hatt stor innflytelse på selv oss, men jeg tror det hovedsaklig har gått ut på å heve levestandarden. Jeg tror kanskje, uten å vite, at de fleste land gjerne ville blitt verdenspoliti dersom de fikk makten til USA..? Men Norge ville nok brukt mer diplomatiske krefter enn det USA gjør... Men mange land er fremdeles langt mer aggressive enn USA

InnleggSkrevet: Tir 23 Mai 2006, 19:14
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Optimist skrev:
De har jo hatt stor innflytelse på selv oss, men jeg tror det hovedsaklig har gått ut på å heve levestandarden.

Hevet levestandarden? Hvordan? Forklar!

InnleggSkrevet: Tir 23 Mai 2006, 19:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Slik jeg har forstått det (har fulgt hallveis med i historietimene) så har USA's økonomi påvirket resten av de vestlige landene ganske mye. Det økonomiske krisen i 1929 startet i USA, og spredte seg til mye av verden. USA's forbrukerkultur er en del av grunnen til den gode økonomien, og den har de misjonert til mye av vesten. Mye av teknologien vi har brukt og handelen vi har hatt, hadde vært umulig uten USA. Eksempelvis har USA utviklet det aller meste innen data, og internett ble først oppfunnet av det amerikanske forsvaret. Poenget er at mye av den moderne teknologien kommer derfra, det samme gjør deler av livsstilen, på godt og vondt.

InnleggSkrevet: Tir 23 Mai 2006, 19:29
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
men der igjen har det med at USA hadde en heldig plassering under begge verdenskriger.

Det jeg misliker med USA er at de gjør det de kan for å sikre "hver enkelts rett", selv om det går ut over andres rettigheter. Som lovforslaget om å få lov til å drepe hvis man føler seg truet. Fra sentralt hold er det mer fokus på jeg-et enn på samfunnet, og da kommer dårlige holdninger. Jeg ser flere symptomer på dette i Norge også, og jeg liker det ikke.

"Verdenspoliti" grenser til verdensdiktatur. Det at USA hadde makt til å drite i FN og invadere Irak viser jo bare at de ikke egentlig er forkjempere for demokrati. Bare for demokrati så lenge det gagner dem selv.

Jeg hater ikke USA i seg selv, ei heller alle dets innbyggere. Men jeg misliker holdningene og styrsmaktene der.

InnleggSkrevet: Ons 24 Mai 2006, 11:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
Sorry, jeg misliker å mislike 290 millioner mennesker. (eller hvor mange det er bosatt i USA).

Men jeg misliker mye av det politiske. "Hate" er et litt for sterkt ord for meg i forhold til USA siden jeg aldri har måttet forholde meg til dem på noen annen måte en hva jeg mener om dem.

InnleggSkrevet: Ons 24 Mai 2006, 13:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
"Hat" blir et altfor sterkt ord, ja. Nytter ikke å hate USA som land bare fordi det har sine mange svin på skogen. USA er jo som alle andre land befolket med masse enkeltindivider, og temmelig mange av dem er hyggelige mennesker.

Men USA har vært med på å heve levestandarden endel, ihvertfall i Europa. Marshall-hjelpen sørget for at Europa kom mye raskere på fote etter 2. verdenskrig enn det som ellers ville vært tilfellet.

InnleggSkrevet: Ons 24 Mai 2006, 19:57
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
La meg si det sånn; jeg er ikke overdrevent begeistret for USA. Men jeg har heller aldri vært der..

InnleggSkrevet: Tor 25 Mai 2006, 13:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Knappestøper
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mar 2006
altså: landet i seg selv hater jeg ikke, jeg hater de politiske holdningene som hersker. og hat er definitivt ikke et sterkt ord.

mye gøyalt kommer fra USA, og så videre.. men må si jeg reagerte litt når Optimist sier at USA har vært med på å fremme menneskerettighetene. dødsstraff er ikke mye "menneskevennlig", og heller ikke å sitte på Guantanamo uten å ha fått en sjanse til å forklare deg i retten.
og den verdenspoliti-leken de driver med gjør meg kvlam.. dt er som Jack i LOST: hvem i Hel*ete sa at han skulle være sjef?

InnleggSkrevet: Tor 25 Mai 2006, 21:38
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Optimist skrev:
Eksempelvis har USA utviklet det aller meste innen data, og internett ble først oppfunnet av det amerikanske forsvaret. Poenget er at mye av den moderne teknologien kommer derfra, det samme gjør deler av livsstilen, på godt og vondt.

Mye av dette er også bare "common belief", som at internett ble oppfunnet av det USAnske forsvar.. Det stemmer ikke, det ble laget helt og holdent av CERN. http://en.wikipedia.org/wiki/Cern#Computer_Science_and_CERN

Anyways, det jeg misliker med USA er verdenspoliti-opplegget, Bush, det utrolige faktum at de gjenvalgte Bush(!), endel av kriminalpolitikken(som "three strikes out"), at en dude som Arnold kan bli guvernør(!), og den generelt kvalme pompøse holdningen endel usanere besitter, at de tror de er bedre enn andre kun fordi de er født i usa. Også det at de ofte innbiller seg at sin politikk er den universalt beste til enhver tid.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 26 Mai 2006, 09:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
arntis
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006
toth42 skrev:
Optimist skrev:
Eksempelvis har USA utviklet det aller meste innen data, og internett ble først oppfunnet av det amerikanske forsvaret. Poenget er at mye av den moderne teknologien kommer derfra, det samme gjør deler av livsstilen, på godt og vondt.

Mye av dette er også bare "common belief", som at internett ble oppfunnet av det USAnske forsvar.. Det stemmer ikke, det ble laget helt og holdent av CERN. http://en.wikipedia.org/wiki/Cern#Computer_Science_and_CERN

Liten rettelse bare:

Internett ble faktisk oppfunnet av det amerikanske forsvarets forskningsenhet ARPA (Advanced Research Projects Agency) og gikk under navnet ARPANet. Bakgrunnen var et foreslått desentralisert datamaskin-nettverk som kunne fungere selv om enkelte punkter i nettverket gikk ned. De viktigste protokollene, såsom ftp, email og tcp/ip, stammer derfra.

* Nettverket startet i 1969 mellom UCLA og Stanford Research Institute, og spredte seg hurtig til andre universiteter og forskningsinstitutter.

* I 1973 be Norge det første landet utenom USA som fikk en ARPANet link, via NORSAR.

* I 1984 ble den militære delen skilt ut i et eget nett, MILNet, og ARPAnet gikk videre til å bli det vi kjenner som Internett.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/ARPANET

CERN sitt 'Claim To Fame' er at de utviklet World Wide Web. Det er faktisk ikke internett som sådan, men snarere programvare som bygger på og benytter seg av Internett's protokoller. Før WWW var det andre protokoller som var de viktigste, så som FTP, Email og Gopher, men WWW's popularitet har stilt de andre protokollene såpass i skyggen at de enten er nærmest forsvunnet ut av bruk (såsom Gopher), eller er tilpasset slik at de kan brukes i Web-sammenheng og dermed oppleves som en del av WWW (spesielt email).
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"

InnleggSkrevet: Fre 26 Mai 2006, 12:49
Sist endret av arntis den Fre 26 Mai 2006, 14:14, endret 2 ganger
arntis
Veronica
Veronica

Pokker, dobbelposting

InnleggSkrevet: Fre 26 Mai 2006, 12:56
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Okeei.. Jeg var av den oppfatning av at ARPA egentlig var mer et intranett, eller et WAN.. Men for å sitere de fleste politikere under en stol; Jeg legger meg flat.. Razz
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 26 Mai 2006, 13:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
arntis
Veronica
Veronica

Man lever så lenge man lærer. Eller noe sånt...

InnleggSkrevet: Fre 26 Mai 2006, 14:16
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Trodde det var man lærer så lenge man har elever? Wink

InnleggSkrevet: Fre 26 Mai 2006, 14:20
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Nå ble jeg også overrasket. Sist jeg satte meg inn i det der synes jeg å huske at det USA fant opp var LAN-et, mens CERN faktisk hadde det først WAN-et. Tar jeg feil?

InnleggSkrevet: Man 29 Mai 2006, 10:31
arntis
Veronica
Veronica

Aner ikke, men det har forsåvidt lite å gjøre med Internett og Web. LAN og WAN henspiller på organisering av maskiner i lokale nettverk og nettverk over begrensede antall lokasjoner.

InnleggSkrevet: Man 29 Mai 2006, 11:05
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [39 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet