|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Jeg fikk Email fra en Afrikaner som ber om litt penger.. ..dette kan jeg tjene fett på!!
Jeg har nettopp fått en ny venn over nettet! Hun heter "PHILOMENE KONAN" og er den eneste dattera til en rik General (Konan Raphael) i Elfenbenkysten.Brevet er på fransk, de snakker fransk i det landet. Jeg bare legger ut en liten bit for de som skulle skjønne det
"Abidjan Cote d'Ivoire Bonjour, Je suis PHILOMENE KONAN, j'ai 22 ans fille unique du GENERAL KONAN RAPHAEL de COTE D'IVOIRE. Ma source de votre contact..."
Poenget er at hun har arvet 2.000.000 euro (Merkelig, de bruker da ikke Euro i Afrika?) som sitter fast i en korrupt bank. Hvis jeg bare gir henne noen få tusen, for å overføre pengene hennes hit til lands, så får jeg faktisk 25% av hele hennes formue!! Dette er en sjanse jeg bare må gripe.
Så jeg sendte henne et svar, på fransk. (Jeg er født og oppvokst der nede)
"Bonjour, Philomene Konan. Je suis trés intéressé en vous aider. Mais je(...)
...Vous aves connaissance sur Tiken Jah Fakoly? Si vous savais dire aux moins deux ligne sur luis, je vais fair tous ce que vous demandés. Mais je voudrais avoir 30% de l'argent, pas 25%.
Mr. Adrian Pelous, St. Fabien, (France)"
Jeg ba om å få 30% istedenfor 25%, og ba om bevis for at hun faktisk var fra elfenbenkysten. Dette ved å be henne fortelle meg hvem Tiken Jah Fakoly er (En Reagge-artist fra elfenbenkysten jeg digger) og oppgav selvsagt falsk navn på meg selv.
Og som bevis på hvor trofast venn hun er, (eller han, jeg tror ikke det er mange utdannede kvinner i elfenbenkysten... Han har sikkert en fetish for å utgi seg for å være jente) han sendte hvertfall svar!
"Bonsoir mr ADRIAN
Je vous remercie pour votre reponse a ma demande et grand merci pour l'importance que vous accordez a celà .en ce qui concerne votre artiste prefere TIKEN DJA DE FAKOLY ; c,est un artiste reggaemen ivoirien qui ne parle de la politique dans sa musique voila pourquoi il a des problemes avec le pouvoir en place d ,ou sa vie est menacee ce qui l'a pousser a s'exiler au MALI .son nom a l,etat civil est Doumbia Moussa Fakoly .il est originaire d' Odienné au Nord- Ouest de la Côte d'Ivoire.
J'ai besoin de..."
Altså et veldig langt (forkortet) brev med masse utdypende detaljer både om artisten jeg ba om, og om hvordan pengene skal overføres.
Men så innså jeg at jeg ikke engang har den pengesummen han/hun ba om, (og muligens det faktum at jeg fra før kan alt om nigeriabrev og lignende spam-svindler) og sendte derfor svar på norsk.
"Hei Philomene Konan!
Jeg ser at du har viktig business å gjøre. (...) Jeg beklager at svindelen din er ubrukelig. Jeg synes 25% høres passelig ut. Jeg bare skriver MALI for at du skal fortsatt fatte interesse. Det heter ikke Côte d'Ivoire, men Elfenbenkysten.
Jeg skjønner ikke at du gidder å skrive 25 linjer som svar på en epost som virkelig mangler troverdighet fra min side. Jeg er spent på om du kommer til å be meg skrive på fransk, om du gir opp, eller prøver å oversette noe. Snakkes senere!
Adrian"
Noe mer svar fikk jeg ikke. Hadde ikke forundra meg om tullingen fikk oversatt noen ord, og innså at jeg bare spøkte hele tida. Hyggelig med nettvenner er det i alle fall!! For øvrig er grunnen til at jeg svarte i det hele tatt at jo mer tid svindlerne må bruke på folk som tuller med dem, jo mindre lønnsomt er det å drive med det. Faktisk har mange i Norge, inkludert to jurister blitt lurt med såkalte nigeriabrev. Ingen har hittil tjent noen penger på dem. En mann dro ned for å finne pengene igjen, og kom aldri tilbake til Norge.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 21:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Re: Jeg fikk Email fra en Afrikaner som ber om litt penger.. ..dette kan jeg tjene fett på!!
Optimist skrev: | En mann dro ned for å finne pengene igjen, og kom aldri tilbake til Norge. |
Ouch... Setter dette på lista over ting jeg IKKE skal gjøre...
Likre Pondusstripa om "THERE'S NO SUCH THING AS A FREE LUNCH, HUGO!" Har sagt det før, Øverli er og blir en genial mann...
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 22:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Her er noen andre som har gjort det samme, men som trakk det litt lengre.. Meget underholdende lesing. Nigerian money scam: What happens when you reply?
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 23:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Haha, har lest gjennom endel av de der tidligere.. Er det ikke de som får dem til å holde opp skilter med f.eks "sir coc s. ucker" og får dem til å ta bilder..? Hysterisk morsomt!
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 12 Mai 2006, 07:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2224 Bosted: Asker
|
Det var en periode for et par somre siden hvor jeg over et par uker fikk slike brev fra "forskjellige" personer. I de første brevene var det afrikanske damer, og europeiske jenter som studerte i afrika. De sendte med bilder, og etter det fjerde brevet var det nakenbilder det gikk i (denne gangen en australsk student i afrika). De var ute etter giftemål og en hyggelig mann fra Norge, og lurte på om jeg kunne sende de penger fordi det kostet så mye for dem å sende brevet i utgangspunktet. Herlig
Men se det på den lyse siden, jeg har et pen bunke frierier og bilder nok til et album.
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
-- Death (Terry Pratchett: The Last Continent) --
www.baj.no / www.dsgf.no / www.galeforbundet.no
Skrevet: Fre 12 Mai 2006, 08:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |