DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Hjernemasse
Uetisk å "stjele" fra nettet?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [18 Posts]  
Av Innlegg
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
 Uetisk Ã¥ "stjele" fra nettet?
Hvor lenge vil det være akseptert å laste ned mp3?

Jeg må innrømme at jeg føler en liten smule skyldfølelse når jeg laster ned det ene albumet etter det andre. Det betyr at det med å stjele på nettet er ulovlig faktisk funker littegrann, og det er fare for at de når sitt mål innen 10.000 år...

Hva tenker du? Er det noen av dere som ikke vil laste ned pga. moral? Og er det noen som ikke tør si at de laster ned høyt hvor som helst? Er det verre å laste ned film eller spill? (Det har kommet veldig strenge straffer på enkel mp3 nedlasting i USA nå, men politikerne våre vet vel ikke engang hva å laste ned betyr for noe, enda mindre hva peer-to-peer eller torrent er..)

Dette er IKKE for å diskutere hvilket program som er best, osv. (Det kan bli upopulært)

InnleggSkrevet: Tor 11 Mai 2006, 20:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Baj
Crash Test Dummy
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Når jeg ser innkjøpspriser kontra utsalgsspriser og hvor mye som går i hvilke lommer så er det vanskelig å få dårlig samvittighet. On another note, jeg kjøper det jeg samler på og liker, så jeg føler ikke jeg gjør noe direkte galt, selv om det er ulovlig. Jeg anser det som en preview, så slipper jeg å ta med kvitteringen og plata tilbake i butikken.
Det samme gjelder filmer for min del. Greit, jeg laster de ned, og jeg kjøper de jeg liker på DVD (jeg kjøper hovedsakelig dvd-er pga ekstramaterialet). Kino elsker jeg, men det er blodig dyrt å betale 90,- for en kinotur.

InnleggSkrevet: Tor 11 Mai 2006, 20:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Ja, jeg har moral! Jeg kan godt laste ned og kopiere musikk, men laster ikke ned filmer og spill. Grunnen min er at musikere tjener penger på konserter og sånt også, mens de som lager spill og filmer KUN tjener på salg.

InnleggSkrevet: Tor 11 Mai 2006, 20:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Alle finner sin egen måte å rettferdiggjøre ulovlig nedlasting.
Sel laster jeg ned veldig lite, og kunne nesten skrevet det samme som Baj.
De artistene jeg respekterer kjøper jeg album av, og sprer musikken deres, (allerede rippa nedlastinger fordi jeg er lat) fordi de er mer opptatt av å lage god musikk enn å tjene masse penger. Sånn synes jeg kunst skal fungere. Når det gjelder musikk står det som regel ikke mange mennesker på den nødvendige lønningslista, og da føler jeg det er greit.
Filmer og spill er noe litt annet, for der er det mange som er med på å lage.

hvis du trenger et godt argument for rettferdiggjørelsen, se på malerier. Alle kunstverk som blir solgt på lerret finnes gratis på en eller annen side på internett. man kan kjøpe kopier av dem på gallerier, og alle er klar over at det ikke skal koste skjorta å kjøpe en kopi av et kunstverk. En kopi av en sang blir egentlig det samme, fordi du mister kvalitet og originalitet, men du kan fortsatt nyte den.

Jeg heier på wiki-imperiet i åndsverkkampen.

InnleggSkrevet: Tor 18 Mai 2006, 12:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
bazukh
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jul 2005
"Å spre mp3 er å dele, å dele er snillt, hvorfor skal det bli ulovlig?"

Jeg laster ned musikk.
Film og spill kjøper jeg.
Musikken jeg liker best og vil ha orginal av skal jeg kjøpe når jeg får råd O_o

Mm. Syns rett og slett det er en skam å laste ned filmer. FY på Razz

InnleggSkrevet: Søn 21 Mai 2006, 04:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
TD
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 02 Des 2005
Jeg tror det vil være "akseptert" til platebransjen tilbyr like enkle betaltjenester med samme brede innhold, uten DRM helvete som begrenser brukerens nytteverdi...

Desverre er jeg redd den store kommersielle delen av platebransjen aldri vil se lyset og at vi etterhvert vil vi se en todeling av bransjen.

De store kommerse som selger drittartister som Britney, Idol-stjerner o.l. som tviholder på DRM, og en mer idealistisk bransje som vil vokse frem med alternative artister som ikke tjener så grovt med penger, men som bruker nettet til å markedsføre seg og er mer opptatt av kudos og det kunstneriske.

InnleggSkrevet: Søn 21 Mai 2006, 11:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
*gjespe*
*setter på mp3-samlingen*
*sorterer divx-samlingen*
*drikke litt cola*

Hmm? Moral? Rolling Eyes

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tor 25 Mai 2006, 19:46
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

For å være helt ærlig har jeg ikke store problemer med å laste ned musikk, ikke filmer heller. Musikk jeg liker godt kjøper jeg, og ofte kjøper jeg album til norske artister jeg bare liker 'så der' og, fordi de er norske Wink Jeg har rundt 150 DVD-er, så man kan vel si at jeg kjøper filmer og, men jeg har ingen problemer med å laste ned filmer for å enten se om de er verdt å kjøpes eller fordi jeg ikke finner de verdt pengene.

rundt 150 DVD-er og rundt 100 CD-er i hyllene her.

InnleggSkrevet: Tor 25 Mai 2006, 22:50
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
Jeg laster ned alt jeg kommer over, mye av det jeg har lastet ned har jeg ikke engang rukket og se på enda Razz (laster hovedsakelig ned filmer og tvserier og spill). Jeg syntes ikke nedlasting er så ille som alle skal ha det til. For og sitere en South Park episode(nedlastet selfølgelig)"Come with me children, see that? that is Lars Ulrick, do you know why he is so sad? he was hoping to have a pure gold fountain instaled by his pool, but becouse of people downloading his music, he has to wait another month. And there is Brittany Spears, why is she sad? she is sad becouse she has to travel with her old personal jetplane, this jetplane dosent even have a DvD sorraound system" (ikke helt korrekt sitert, og skrivefeilene er mange, men jeg tror poenget kom fram). Det er ikke synd på disse hollywood stjernene eller popstjernene, de tjener nok penger, og jeg skjønner seriøst ikke hva de klager over.
CD'er selges for blodpris, 150,- for en vanelig CD? det er jo ran i dagslys. Jeg kjøper heller ikke DvD'en til en film selvom filmen var bra, om jeg vil ha ekstra matrialet laster jeg ned hele DvD'en ^^ Desuten er jo ikke Torrents helt ulovelig enda om jeg ikke tar helt feil, det er P2P som Limewire, Kazzaa, winMX osv som er ulovelig Very Happy

Men jeg burde kansje nevne at hvis jeg laster ned et spill jeg syntes er fett som også er online så kjøper jeg det for og få den online muligheten (vanskelig og finne key's som du kan gå online med), og spill som kun er online som WoW og Guild Wars har jeg også kjøpt. Kjøpt over nettbutikk vel og merke, det er ikke verdt og gå ut i samfunnet kun for og få kjøpe et spill ^^

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Tir 30 Mai 2006, 11:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

darkfrog skrev:
Desuten er jo ikke Torrents helt ulovelig enda om jeg ikke tar helt feil, det er P2P som Limewire, Kazzaa, winMX osv som er ulovelig Very Happy

Hvorfor i alle dager tror du det er forskjell på å laste ned og å laste ned? Det er da ikke mindre ulovlig å laste ned torrenter, det er vel heller ofte mer (siden du deler ut det du laster ned automagisk).

InnleggSkrevet: Tir 30 Mai 2006, 22:27
darkfrog
l33t
l33t

Dagbladet skrev:
Peter tror sannsynligheten for at de blir dømt er svært liten, fordi det eksisterende lovverket i Sverige ikke holder vann når det gjelder å stoppe piratnettsteder som benytter seg av torrent-teknologien.

The Pirate Bay har ikke selv piratkopiert materiale på sine servere. Ifølge Wikipedia er hovedmålet til BitTorrent å kunne effektivt distribuere data til en stor gruppe nedlastere ved å tvinge dem til å bidra i prosessen.

De ulike BitTorrent-programmene deler fila som skal distribueres i flere deler. En liste over disse delene, samt oppkoblingsinformasjon lagres i en spesielt filformat, torrent. Og det er disse filene PirateBay har lagt ut.

Ergo, når du laster ned en torrent fil laster du ikke ned noe som er kopibeskyttet. Hvis torrents hadde vært ulovelig hadde feks ikke Blizzard vært i drift lenger, da de bruker torrents til og distrubere ut patcher og lignende til diverse spill.

Artikelen ovenfor var forresten i sammenheng med at The Pirate Bay ble stengt ned av svensk politi.

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Ons 31 Mai 2006, 17:00
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Du bommer ganske grovt der. Så klart det finne torrentfiler hvor du får lov til å laste ned uten at noen klager. Men hvis du dytter film, musikk ol. ut på nett igjennom torrent-tracker så laster du fortsatt ned film og musikk.

Torrent-filer er bare en måte å distrubiere innhold. Det er fortsatt innholdet du må ha rettigheter til. Det er ikke .torrent fila som er ulovelig, det er innholdet du får tak i via torrent-fila du ikke har tilgang til (så lenge det er rettihgetsbeskyttet film, musikk ol.).

Som jeg sa... det er ikke forskjell på å laste ned og å laste ned (som du prøver å argumentere for her).

InnleggSkrevet: Ons 31 Mai 2006, 19:50
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
darkfrog skrev:
Dagbladet skrev:
Peter tror sannsynligheten for at de blir dømt er svært liten, fordi det eksisterende lovverket i Sverige ikke holder vann når det gjelder å stoppe piratnettsteder som benytter seg av torrent-teknologien.

The Pirate Bay har ikke selv piratkopiert materiale på sine servere. Ifølge Wikipedia er hovedmålet til BitTorrent å kunne effektivt distribuere data til en stor gruppe nedlastere ved å tvinge dem til å bidra i prosessen.

De ulike BitTorrent-programmene deler fila som skal distribueres i flere deler. En liste over disse delene, samt oppkoblingsinformasjon lagres i en spesielt filformat, torrent. Og det er disse filene PirateBay har lagt ut.

Ergo, når du laster ned en torrent fil laster du ikke ned noe som er kopibeskyttet. Hvis torrents hadde vært ulovelig hadde feks ikke Blizzard vært i drift lenger, da de bruker torrents til og distrubere ut patcher og lignende til diverse spill.

Artikelen ovenfor var forresten i sammenheng med at The Pirate Bay ble stengt ned av svensk politi.

På en måte har du rett, på en annen måte helt feil.

Altså, å kun laste ned en torrent-fil uten å aktivere den er ikke ulovlig. Det Pirate Bay gjør, å distribuere kun selve .torrent-filene er i og for seg heller ikke ulovlig.

Men ulovlig blir det for deg, med en gang du åpner .torrent-fila i Azureus eller Bittornado, og starter ned/opplasting. Da laster du nemlig ikke ned en .torrent-fil lenger, men en mpg, mp3 e.l. Noe som heller ikke er ulovlig, men jøye meg, innholdet i fila var visst opphavsbeskyttet! Razz
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 01 Jun 2006, 08:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
darkfrog
l33t
l33t

toth42 skrev:
darkfrog skrev:
Dagbladet skrev:

På en måte har du rett, på en annen måte helt feil.

Altså, å kun laste ned en torrent-fil uten å aktivere den er ikke ulovlig. Det Pirate Bay gjør, å distribuere kun selve .torrent-filene er i og for seg heller ikke ulovlig.

Men ulovlig blir det for deg, med en gang du åpner .torrent-fila i Azureus eller Bittornado, og starter ned/opplasting. Da laster du nemlig ikke ned en .torrent-fil lenger, men en mpg, mp3 e.l. Noe som heller ikke er ulovlig, men jøye meg, innholdet i fila var visst opphavsbeskyttet! Razz

Akurat, men Piratebay, eller alle andre torrentsider forvøerig, bryter jo ingen lover fordi de ikke har noe som er "Copyrighted" på siden sin, som du sa.

Men, jeg lå og tenkte over det her litt, og det og laste ned en film fra nettet er jo ikke stjeling? Hvis jeg går inn i en videobule og tar en film fra hylla og går ut med filmen, så er det stjeling, da har butikken mistet sjansen til og tjene penger på den filmen. Men hvis jeg tar med dvd brennern min og brenner filmen i butikken og går ut igjen med en kopi så er jo ikke det stjeling, butikken har ikke mistet filmen og kan fortsatt selge den til en annen person og tjene penger på det. Og da er det mange som sier "jamen, da kjøper jo aldri du noen filmer igjen, og da har filmbransjen mistet deg som kunde", men det er jo ikke altid tilfellet. Det er jo ingen garanti for at jeg hadde kjøpt filmen jeg laster ned i utgangspunktet. Hvis jeg ikke syntes filmen er verdt de pengene som den koster så gidder jeg heller ikke sløse vekk mine hardtjente spipendpenger( Rolling Eyes ) på og kjøpe filmen. Jeg har lastet ned mange animeserier, og de jeg har likt har jeg gått ut og kjøpt mangaen til, har jeg da stjålet noe? Jeg har jo gitt penger til produsentene av animen ved og kjøpe mangaen. Det er derfor jeg må le hvergang jeg ser den "you wouldn't steal a car, you wouldn't steal a purse" og wtf reklamegreia på DvD'er jeg faktisk har kjøpt, fordi nedlasting er ikke tyveri, det er brudd på åndsverkloven. Jeg er litt dårlig på og formulere meg, men jeg tror jeg fikk fram det jeg mente og få fram Razz Hurra for nedlasting, det har spart meg mange penger, og filmindustrien har ikke gått konkurs enda.

InnleggSkrevet: Tor 01 Jun 2006, 14:24
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
darkfrog skrev:
og det og laste ned en film fra nettet er jo ikke stjeling? Hvis jeg går inn i en videobule og tar en film fra hylla og går ut med filmen, så er det stjeling, da har butikken mistet sjansen til og tjene penger på den filmen. Men hvis jeg tar med dvd brennern min og brenner filmen i butikken og går ut igjen med en kopi så er jo ikke det stjeling, butikken har ikke mistet filmen og kan fortsatt selge den til en annen person og tjene penger på det. Og da er det mange som sier "jamen, da kjøper jo aldri du noen filmer igjen, og da har filmbransjen mistet deg som kunde", men det er jo ikke altid tilfellet. Det er jo ingen garanti for at jeg hadde kjøpt filmen jeg laster ned i utgangspunktet.

Et strålende eksempel på hvordan man unnskylder ting for seg selv, og vasker litt på samvittigheten! Latter
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 02 Jun 2006, 07:47
darkfrog
l33t
l33t

toth42 skrev:
darkfrog skrev:
og det og laste ned en film fra nettet er jo ikke stjeling? Hvis jeg går inn i en videobule og tar en film fra hylla og går ut med filmen, så er det stjeling, da har butikken mistet sjansen til og tjene penger på den filmen. Men hvis jeg tar med dvd brennern min og brenner filmen i butikken og går ut igjen med en kopi så er jo ikke det stjeling, butikken har ikke mistet filmen og kan fortsatt selge den til en annen person og tjene penger på det. Og da er det mange som sier "jamen, da kjøper jo aldri du noen filmer igjen, og da har filmbransjen mistet deg som kunde", men det er jo ikke altid tilfellet. Det er jo ingen garanti for at jeg hadde kjøpt filmen jeg laster ned i utgangspunktet.

Et strålende eksempel på hvordan man unnskylder ting for seg selv, og vasker litt på samvittigheten! Latter

Selfølgelig, jeg er jo ingen ussel, patetisk tyv, jeg bare velger og heve megselv over åndverksloven. It helps me sleep at night Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Fre 02 Jun 2006, 11:27
magnon
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Mar 2003
Det er forsåvidt riktig at nedlasting ikke er strafferettslig tyveri, hvertfall i min lovforståelse. Det er praktisert som tyveri, men jeg ser på det som sivilrettslig - altså søksmålsmuligheter fra de som eier det. Slik er det med f.eks. kildekode.

Men, for all del, jeg laster ned mye, jeg Very Happy

Må innrømme at jeg bruker en del penger på for eksempel allofmp3. Det er ofte mye enklere å finne ting der enn på nettet, og så slipper man problemer med kvalitet, metadata, og så videre. Tror opphaverne kunne tjent stort på å gjøre nedlasting mer tilgjengelig.

InnleggSkrevet: Lør 03 Jun 2006, 16:37
Lillebror
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Okt 2005
http://www.nettavisen.no/it/article665799.ece

se hva Bill Gates sa om dette Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 28 Jun 2006, 10:41
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [18 Posts]