|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Må komme meg unna militæret!
Jeg fikk nettopp innkallelse til forsvaret :-/ På den lyse siden, jeg kom inn i ingeniørbataljongen slik jeg ville, men derimot passer det dårlig med at jeg har fått skoleplass i en engelsk arkitekturskole til sommeren.
Jeg skal selvsagt søke om utsettelse. Jeg lurer på, er sjansen stor for å få avslag på søknaden? De mangler jo ikke akkurat folk, under en tredjedel blir kalt inn stemmer ikke det? (Uflaks at jeg skulle trekke det korteste strået) Jeg håper ikke at en wannabe-pasifist som meg jeg må avbryte noe pga. førstegangstjeneste.. Har også hørt at jeg slipper unna hvis utdanningen varer en stund, i mitt tilfelle minst 5 år. Jeg er visst for gammel da... Men er det sannsynlig at jeg får utsettelse?
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Ons 10 Mai 2006, 16:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Du bør søke så fort som overhode mulig, da tror jeg sjansene for å "slippe unna" er ganske store. Men man er ikke for gammel for å bli innkalt før man fyller 27...
|
Skrevet: Ons 10 Mai 2006, 17:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Som Pyro sa, søk ASAP! Du slipper nok unna, noen av mine venner klarte å komme unna militæret pga. siv ing. utdanning. Du klarer det nok også...
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Ons 10 Mai 2006, 17:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005 Innlegg: 497 Bosted: Bergen
|
dukk opp, om du ikke vil være der, så vil de ikke ha deg.
var det de sa til meg
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Ons 10 Mai 2006, 19:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Hvis studiet starter i høst, og du skal inn rett før/etter studiestart tror jeg du muligens må inn. Jeg vet ikke hvordan reglene er nå, men når jeg var inne var ikke studieplass god nok grunn til å slippe. Det var faktisk før man slapp å dra inn i januar hvis man var i første året av studiet og. Poenget er at studiestedet skal holde av plassen din (sånn det fungerte i norge før i hvert fall), så du kan fullføre tjenesten.
Godt tips hvis du har planer om å dra frem "jeg er pasifist", gjør det med en gang. Det er bare urteit å dra det frem når du har fått avslag på søknad en.
Men jeg dro inn i juli 2001, så mulig de er snillere nå 
|
Skrevet: Ons 10 Mai 2006, 19:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
"Jeg er pasifist" bør man vel helst dra allerede på sesjonen.. Ellers er det som Hakoo sier, skoleplass-reglene går kun på at skolen må holde av plassen din.. Om de får det til å gjelde i England og er jo en helt annen sak.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 08:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
RoR
Spitzy (!)

Ble Medlem: 29 Okt 2003 Innlegg: 178 Bosted: Trondheim
|
Det er i utgangspunktet vanskeligere å slippe unna nå enn det var for et par år siden. Hæren har blitt mindre og mindre de siste år, men nå har det gått opp for enkelte politikere og generaler at Hæren er alt for liten til å løse de oppdrag som den har, og derfor har sjefen, General Diesen, bestemt seg for at utdanning ikke lengre holder som unnskyldning for å slippe unna.
Ing.bn, faktisk *engages in friendly mockery*
|
_________________ Never me...
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 08:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Marilla
Spitzy (!)

Ble Medlem: 24 Mar 2004 Innlegg: 233 Bosted: Horten
|
En venn av meg ble innkalt etter at han hadde fått plass på det treårig bachelorstudium ved UiO, han søkte om å slippe, men fikk avslag. Han endte opp med å søke igjen og slippe. Han ville, om han hadde måttet komme inn, begynt en måned etter studiestart.
Det varierer tydeligvis veldig om man må inn eller ikke, min kjære slapp "fordi det er fredag". 
|
_________________ The ships hung in the air much the same way bricks don't...
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 09:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
Gjør din plikt, pingle 
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 11:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Du skulle vært skikkelig nærsynt - det er det du skulle. Funka for meg.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 13:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
Jeg møtte til sesjon med brukket nakke, og det er helt sant! bare spør Tittan. Likevel havnet jeg i kavaleriet, mens en annen kis på samme sesjon slapp unna. Han manglet en arm, riktignok...
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 13:40 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| arntis skrev: | | Jeg møtte til sesjon med brukket nakke, og det er helt sant! bare spør Tittan. Likevel havnet jeg i kavaleriet, mens en annen kis på samme sesjon slapp unna. Han manglet en arm, riktignok... | må jo ha vært rundt rekrutteringen til WW II det der..
Nå om dagen holder det å høre litt dårlig, eller ha litt tørr hud.
|
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 14:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
Da jeg møtte til sessjon begynte noen nesten å grine, mange slapp ikke inn pga mye rart. Jeg ville jo ikke inn da... Jeg skriver brev nå. Dersom noen gjerne vil rette og sånt, er de velkommen til det (Jeg har fjernet det formelle som navn og adresse herfra)
Søknad om utsettelse av førstegangstjeneste
Jeg mottok i går (11/05/06) inkallelse til førstegangstjeneste. Jeg skal tjenestegjøre i Ingeniørbataljongen, med tjenestested i Skjold. Jeg ønsker å få utsettelse, grunnet utdanning.
Jeg har vært veldig heldig og fått skoleplass på en arkitektskole i England. Men grunnet mitt doble statsborgerskap (Fransk og norsk) har det blitt mye komplikasjoner, og jeg har måttet kontakte skolen utallige ganger. Jeg synes det blir uheldig å skulle be dem om å holde av plassen til neste år nå.
Studiet varer mellom 5 og 6 år, avhengig av hvor jeg fullfører det. (Del 1 varer 3 år, men del 2 vil ta 2 år om jeg tar dem Norge og 3 år om jeg velger England)
Jeg vil nok være noe mer motivert for militærtjeneste dersom jeg venter.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 14:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
hvorfor gjort det så smått??
Ville kanskje endret "vil nok være noe mer motivert" til "være betraktelig mer motivert", Jeg tror trikset er å gjennomgående gi inntrykk av at du virkelig ønsker å gjennomføre, men bare på et senere tidspunkt. Slik du har skrevet nå, skuer man glatt gjennom at tjenesten ikke frister særlig i det hele tatt, og det kan nok gjerne slå ut i at de kaller deg inn bare for å la deg svi.
I motsetning til om du skriver positivt, vil de kanskje tenke at "her er en fornuftig kar med positivt syn på det jeg driver med og digger, han vil jeg være snill med!" Er hvertfall slik jeg ville tenkt.
|
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 14:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
Tusen takk =) Den er omskrevet... Jeg gjorde den liten for at ikke interesserte skulle slippe å lese tror jeg 
|
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 14:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Lord
Varm i trøya

Ble Medlem: 28 Apr 2006 Innlegg: 32 Bosted: PÃ¥ Toppen
|
Hæren må via høyesterett for å trekke meg inn
Strøyk både på almen helse og psykologi på sesjon
Stemplet tjenesteudyktig for all fremtid
Takk staten som ga meg en skuespillerutdannelse 
|
_________________ I am surprised.
Skrevet: Fre 12 Mai 2006, 13:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Haaa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 18 Jul 2004 Innlegg: 286 Bosted: Akershus
|
| Lord skrev: | Hæren må via høyesterett for å trekke meg inn
Strøyk både på almen helse og psykologi på sesjon
Stemplet tjenesteudyktig for all fremtid
Takk staten som ga meg en skuespillerutdannelse  |
Ja, sannelig kjekt å ha med videre i livet. Spesielt når arbeidsgiver kan skjekke ut slike ting, "ikke egnet for militæret" suger litt å ha med seg videre!
|
_________________ Mesteren i bål- og krysstissing
Skrevet: Fre 12 Mai 2006, 13:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
RoR
Spitzy (!)

Ble Medlem: 29 Okt 2003 Innlegg: 178 Bosted: Trondheim
|
| arntis skrev: | Gjør din plikt, pingle  |

|
_________________ Never me...
Skrevet: Fre 12 Mai 2006, 14:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
Nå er det ikke lenge før jeg føler for å bryte ut i ny debatt om pasifisme, prinsipper, filosofi og patriotisme her Er det så ille å be om respekt eller forståelse for at noen har andre synspunkter? Jeg synes det er drøyt å kalle meg pingle fordi jeg heller vil tjene samfunnet ved å arbeide og tjene penger enn ved å grave tomannsgroper i nordnorge..
|
Skrevet: Fre 12 Mai 2006, 15:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Tja - jeg tror arbeidsgivere flest vet at det kan være utallige grunner til at man har blitt stemplet som ikke egnet til militærtjeneste. Jeg er vel det nesten selv også, rett og slett fordi jeg er passe grundig nærsynt.
Men hvis du er pasifist, så er du det - og da burde du vel egentlig sagt dette med en gang på sesjon. Skjønt det er jo ikke alltid man vet slike ting helt sikkert før man faktisk får føling med det militære systemet heller, vil jeg tro.
Selv synes jeg hele førstegangstjenesten har utspilt sin rolle, og at det virker temmelig villkårlig hvem som må og hvem som slipper. Forsvaret bygges jo ned for fote - så dette med allmenn verneplikt har jo blitt en ren vits, sammen forsvaret i seg selv.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 12 Mai 2006, 15:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |