|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Er det nĂždvendig Ă„ tolke filmer?
Blir en film bedre om man tolker den?
Er det nÞdvendig Ä tolke en film for Ä fÄ sÄ mye som mulig ut av den?
Eller fÞrer tolkninger til at filmer blir slitsomme eller ganske enkelt dÄrlige enn det de hadde vÊrt om man bare hadde latt dem vÊre filmer?
Er det forskjell fra film til film eller er dette personavhengig?
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tir 02 Mai 2006, 22:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
Syntes ikke det er sÊrlig nÞdvendig og tolke filmen noe sÊrlig. Jeg sitter aldri og tenker hardt og lenge over hva budskapet og meningen med filmen er... Jeg ser pÄ film for og bli underholdt og gÄr pÄ skole for og tenke 
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Ons 03 Mai 2006, 12:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
darkfrog skrev: | Jeg ser pÄ film for og bli underholdt og gÄr pÄ skole for og tenke  |
Og enda har du ikke lÊrt forskjell pÄ og/Ä
Jeg er enig med darkfrog da - det er ingen vits i Ä tolke filmer for Ä "forstÄ" dem... sÊrlig ikke action, horror og komedier - som er sjangrene jeg digger rÄest!
Kan jo selvfĂžlgelig tolke Army of Darkness, men gjĂžr det filmopplevelsen bedre? Neppe...
|
Skrevet: Ons 03 Mai 2006, 19:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: KĂžbenhavn
|
Du skulle hatt et alternativ til i pollen din! Kanskje.. Det er jo ikke nÞdvendig Ä tolke filmer hvis man ikke vil, eller ikke fÄr noe ut av det. Jeg for min del klarer ofte ikke Ä la vÊr! Men det betyr ikke nÞdvendigvis at jeg vil presse tolkningen min pÄ andre. Den kommer bare av seg selv..
|
_________________ "Du skal ikke vente pÄ inspiration. Du skal gÄ pÄ jagt efter den med en kÞlle". Jack London
Skrevet: Ons 03 Mai 2006, 22:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Ennasus skrev: | Du skulle hatt et alternativ til i pollen din! Kanskje.. Det er jo ikke nÞdvendig Ä tolke filmer hvis man ikke vil, eller ikke fÄr noe ut av det. Jeg for min del klarer ofte ikke Ä la vÊr! Men det betyr ikke nÞdvendigvis at jeg vil presse tolkningen min pÄ andre. Den kommer bare av seg selv.. |
Enig (litt som vanlig), for det kommer helt ann pÄ filmen. F.Eks kommer jeg aldri til Ä prÞve Ä tolke fabelaktige amÚlie. Det er ikke fordi jeg nÞdvendigvis forstÄr den sÄ utrolig godt, det er fordi filmen er sÄ bra og gir meg livsglede 29ende gangen jeg ser den. Det samme gjelder american beauty.
Men en film som f.eks. Der Untergang eller Battle Royal er det ofte bra Ä sette seg inn i filmhistorisk sammenheng osv for Ä lÊre noe, enten det er moral&etikk eller samfunnsforhold der og da eller om det er Ä sette pÄ en kondom med munn. Jeg ville blitt dritsur om jeg mista den litt sÊre fÞlelsen man fÄr i 15-20 min av Ä se yndlingsfilmen sin fordi jeg tolka den ihjel.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tir 09 Mai 2006, 22:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Enig med mat i anus her, noen filmer er lagd for Ä tolkes, og man fÄr ikke sÄ mye ut av dem uten Ä tolke.. Ta Dogma f.eks, den er en ganske latterlig film sÄnn pÄ overflaten, og ikke kjempebra.. Men tanken bak, og det man sitter igjen med om man tenker litt er ganske bra. Samme med Battle Royale, som nevnt, den gir ikke veldig mye uten litt ettertanke. Eller fluenes herre. Eller Team America.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 09:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Noen ganger er det veldig deilig Ă„ la vĂŠr Ă„ tolke.
SĂ„ nei - man MĂ
ikke, men man kan hvis man har lyst.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 13:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
Tittan skrev: | darkfrog skrev: | Jeg ser pÄ film for og bli underholdt og gÄr pÄ skole for og tenke  |
Og enda har du ikke lÊrt forskjell pÄ og/Ä
Jeg er enig med darkfrog da - det er ingen vits i Ä tolke filmer for Ä "forstÄ" dem... sÊrlig ikke action, horror og komedier - som er sjangrene jeg digger rÄest!
Kan jo selvfĂžlgelig tolke Army of Darkness, men gjĂžr det filmopplevelsen bedre? Neppe... |
Og kan du tro jeg fikk femmer i norsk? :rolleyes:
Anyway, det er noen filmer man mĂ„ tolke, og det er litt irriterende... Sikkert til filmer som Donnie Darko(kansje ikke SĂ
mye i Donnie Darko da), Mullholand drive...egentlig alle Lynch filmer Jeg fÞler meg snytt nÄr jeg mÄ bruke mer tid pÄ og tenke over filmen enn det jeg brukte pÄ og se filmen.
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Tor 11 Mai 2006, 18:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Snytt? At du bruker mer tid pÄ den en spiletiden, betyr jo bare at du har fÄtt mer underholdning for pengene!
Eller er du en av de som fÄr migrene av Ä tenke, sÄ skjÞnner jeg det.. 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 12 Mai 2006, 08:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |