|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Hvordan unngå krangel med en jente? Noen ganger ganske vanskelig..
Det må finnes noen generelle regler for å unngå krangel med jente? Jeg krangler ekstremt sjelden med noen, så når det skjer, går det veldig hardt inn på meg. Spesielt når det er med kjæresten. (Gutter krangler jeg aldri med)
Det kommer ofte av småting. så blåser det seg litt opp.. begge prøver å vise sin synsvinkel. Jeg liker å innbille meg at det er meg som prøver å komme ut av krangel og henne som driver den videre, men i realiteten er det nok mer nyasert. Jeg ber om unnskyldning, og hvis jeg forventer at hun gjør det samme, blir hun så sur at hun f.eks legger på. (telefon)
Hva gjør jeg? Aksepterer at noen er kranglete en gang iblant, og blir flinkere til å backe ut fort fra krangel? (Funker sikkert, men kan ende med at hun fremdeles er sur på meg og viser det på måten hun sier hatet.., og det takler jeg ikke)
Prøver å løse ved å vise sin side av saken, prøve å se den andre og fortsette til det er løst? (Funker åpenbart ikke alltid)
Noe annet forslag? F.eks be om unnskyldning, droppe å vise sin side av saken og smigre henne til hun er glad? Vet ikke om noen menn er i stand til det... Man blir lei av å alltid være den ydmyke parten...
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Man 24 Apr 2006, 18:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Hummm... Tror egentlig ikke jeg er den beste til å gi samlivsråd, men her er mine tanker. Take it or leave it.
Min erfaring, som er kjøpt med mye smerte, er at enkelte krangler skal man rett og slett ta. Det er jeg generelt ikke særlig flink til, og jeg har bakket ut av en del krangler med eksen min opp gjennom.
I begynnelsen gikk jeg min vei. Det førte ofte til at jeg vant diskusjonen fordi hun var redd for hvor jeg var, så jeg følte meg som en dritt etterpå.
Etter hvert la jeg meg paddeflat uansett hva problemet var. Det var heller ingen ideell løsning, og førte til at begge parter bygde opp en del irritasjoner. Dette er sannsynligvis noe av grunnen til at vi ikke er sammen lenger.
Når det er sagt, ikke alt av småpirk behøver å bli en stor krangel. Hvis du føler deg "ferdig-kranglet", så kan du prøve å avslutte krangelen på en eller annen måte. Den beste er vel å se situasjonen fra hennes vinkel, selv om det er vanskelig.
Det kan hende at kjæresten din er mer kranglete enn deg. Da kan du ta dette opp med henne. Hvis du gjør det, sørg for å ikke gjøre det mens dere krangler, men mens dere sitter og gjør noe gøy sammen. Det kan ødelegge kvelden, men det er tross alt bedre enn at problemet vokser.
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Man 24 Apr 2006, 19:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005 Innlegg: 247 Bosted: Oslo
|
"Hvordan unngå krangel med en jente"?? Det vil jo variere veldig ut ifra hva slags jente det er snakk om... Med mindre man tror at alle jenter er fra samme sted på Venus og alle menn er fra samme sted på Mars, liksom...
Hva mener du med krangling? For det er ikke sikkert det er noe negativt i å krangle litt med kjæresten sin... Så lenge det ikke utvikler seg dithen at man begynner å rakke ned på den andre parten, så er det lov å være uenige. Er det filleting, eller er det alvorlige ting?
Ofte kan det som virker som enkle, greie saker for den ene parten, være mer viktig og komplekst for den andre. (gjerne av grunner som ikke egentlig har direkte med krangelen å gjøre - man blir f.eks mer opptatt av å bli satt pris på når ting går dårlig på andre fronter i livet)
Når den andre parten da prøver å "dysse det ned" og "backe ut" kan det føles ganske kjipt. Ofte er det underforliggende ting fillekranglene _egentlig_ dreier seg om, men da må man være forberedt på å grave litt.... og det oppnår man ikke ved å skulle "unngå å krangle". Hvis det er viktig for deg å finne ut av det, da. (varierer vel etter om det er en kjæreste eller hva det er) Ellers funker det vel bedre å bare akseptere at noen har mer lyst til å krangle enn andre, og bare la "stormen blåse over".
Men, noen ganger så er vi jenter bare humørsyke... det er sant det. Kanskje det kan være lurt å spørre henne; "er dette viktig for deg? Eller er det egentlig andre ting som gjør at du er opprørt?"
(og nei, det er ikke lov å spørre om vi er sure fordi vi skal ha mensen snart, uansett om vi skal ha det eller ikke - det er en garanti for å få en kjempekrangel )
En teknikk for å kunne diskutere vanskelige ting uten at det blir en skikkelig krangel, er å "parafrasere" den andre - man gjentar med egne ord hva den andre har sagt, for å sjekke at man har forstått hverandre riktig. Da skrus også tempoet litt ned, og man blir ikke opptatt av å bare klekke ut egne argumenter og slenge dem fortest mulig tilbake, men å FORSTÅ den andre.
Trenger man alltid å be om unnskyldning, forresten? Kan også gå an å bare akseptere at man er uenige, og så la det være med det? Særlig hvis det er en filleting. At det blir forventet at man skal be om unnskyldning hvis man føler seg litt underlegen i utgangspunktet, er ikke en boost for selvtilliten... og det fører kanskje til mer krangling senere. Og for den saks skyld, trenger noen egentlig å være "den ydmyke parten"? Forventer hun egentlig at du skal si unnskyld, eller gjør du det mest for å få fred?
Angående de forskjellige forslagene dine: "Smigring til hun er glad igjen" gjennomskues gjerne fort - jeg ville følt at det bare var falskt. Men masse smiger ellers er jo sjelden en dårlig ting 
|
Skrevet: Man 24 Apr 2006, 19:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eruanna
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 357 Bosted: Horten
|
Jeg vil si det går greit å unngå krangler en gang i blant. Man kan ha en dårlig dag og virkelig ikke er i humør til å krangle, eller til å prate noe særlig i det hele tatt. Alle kan ha slike dager, og det burde den andre forstå.
MEN, om man alltid backer ut av krangler kan det bare bli enda verre. Om det er en krangel som oppstår er det jo som regel en grunn til at det er sånn. Og da er det veldig dumt om man ikke får utløp for frustrasjonen sin. Da sitter man igjen med frustrasjon på frustrasjon, og det blir jo 10x verre enn det i utgangspunktet var. Også viktig å vise motparten av at man faktisk kan ta imot litt kritikk, eller en liten krangel innimellom. Selv har jeg erfaring fra tidligere forhold mtp det der. Jeg følte ikke at han ville ta imot kritikk eller krangel. Og det blei ikke akkurat bedre av det. Sånn holdt det på lenge, og det bygde seg opp til å bli et raseri, som blei til brudd og at jeg nå sitter igjen med null positive følelser rundt forholdet selv om det var gode tider også.
Krangling og frustrasjon må rett og slett ikke dysses ned på noen måte. Enkelte småting trenger man jo ikke lage en verdenskrig ut av, men innimellom burde selv dette komme ut. Før ting bygger på hverandre og plutselig er en svær klump av ulogiske ting som gnager mye verre enn tinga gjorde hver for seg.
Dette er iallefall mine erfaringer. Krangling er veldig lite hyggelig, men ganske nødvendig innimellom. Det kan jo være at man begynner å krangle bare for å få ut litt raseri. Ikke nødvendigvis at man vil krangle om akkurat den ene lille tingen.
|
_________________ Perfect day for scrubbing the floor and other exciting things.
Skrevet: Man 24 Apr 2006, 20:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Hvordan unngå krangel med ei jente? Det klarer du ikke - så enkelt er det
Noen krangler er det faktisk nødvendig at man tar. For begges skyld.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 24 Apr 2006, 21:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Re: Hvordan unngå krangel med en jente? Noen ganger ganske vanskelig..
Optimist skrev: | Man blir lei av å alltid være den ydmyke parten... | Amen!
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 10:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Man må da ha krangler en gang i blandt, men det er lite vits vis det er om filleting.
Det jeg har erfaring med med gutter er at de veldig sjeldent klarer å så sine feil, til tross for at jenta innrømmer dem og at de sjeldent eller aldri klarer å si unnskyld. Det er for min del det som gjør at jeg forsetter å krangle. Uansett hvem jeg krangler med, er jeg lei av alltid å måtte ta de første stegene mot forsoning.
Egentlig burde man, vis det er mye krangel i ett forhold, ta opp de tingene hver part plages av og bruke tid på å få en god ordning her, da bør spesielt gutter vite, at om det er noe de ikke ser på som ett problem, så burde de respektere at jenta gjør det.
Blir det krangel bør man si unnskyld har man gjort noe galt og vis det ikke passer gjør man det ikke. Ett vennpar av meg krangler ofte, da legger gutten seg alltid flat med en gang. Mens andre ganger, ofte, har gutten veldig vanskelig for å se og innrømme egne feil. Vet ikke hva som er værst jeg.
|
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 10:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
toth42 skrev: | Optimist skrev: | Man blir lei av å alltid være den ydmyke parten... | Amen! |
Det er noe gutter veldig sjeldent er da.
|
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 10:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Ronja skrev: | toth42 skrev: | Optimist skrev: | Man blir lei av å alltid være den ydmyke parten... | Amen! |
Det er noe gutter veldig sjeldent er da. |
Tsk, så var det dette med at egne erfaringer ikke alltid er representativt..
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 10:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Jeg synes "unnskyld" er oppskrytt.. Man trenger aldri/sjeldent si det om man har hatt en uenighet med en kamerat eller annen gutt, man bare lar det gli forbi, og skjønner av krangelen/diskusjonen eller holdninga at man ikke mente noe vondt.. Jeg liker ikke at jenter er så opptatt av at man skal _si_ unnskyld, når det er tydelig at man langt på vei innrømmer sin evt. feil..
"unnskyld" er kjipt.. Men det kan jo ha noe med min noe overdrevne stahet/stolthet å gjøre..
|
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 13:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Ronja skrev: | toth42 skrev: | Optimist skrev: | Man blir lei av å alltid være den ydmyke parten... | Amen! |
Det er noe gutter veldig sjeldent er da. |
Mine erfaringer sier det motsatte.. Det er oftest gutten som ikke gidder å krangle om det han anser som bagateller, og legger seg derfor flat, lar dama kjefte litt og later som han tar det til seg, bare for å bli ferdig med det.
|
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 13:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Akkurat der tar dere gutter feil. Det har med respekt å gjøre, er det noe som er viktig for dama, men som dere synes er bagateller, da burde det ikke være så vanskelig å gjøre noe med det? Det er jo bare bagateller.
Å det å legge seg flat, det er vel at man unnskylder og sier at feilen ligger hos en selv, da legger man seg flat. Det gjør man ikke når man ikke bryr seg. Spesielt ikke når man later som man tar det til seg, da lyver man jo. Å vis det er noe gutter normalt gjør for å komme seg ut av en krangel, da sier jeg ha det bra for min del.
|
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 13:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
Du virker veldig skråsikker i din sak, Ronja. Kan vi dermed anta at du har mange års erfaring med parforhold?
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 13:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Get Up, Stand Up, stand up for your right
Get Up, Stand Up, don't give up the fight
Gode råd fra Bob Marley her... Hvis du gir deg hele tiden vil du til slutt miste selvrespekten, og det er verre enn å miste respekten hun har for deg, eller respekten andre har for deg... Har du ikke selvrespekt har du ingen ting! Så, om det er bagateller eller seriøse ting dere diskuterer og du ser at det leder mot en krangel skal du ikke gi deg - og dette gjelder like mye for jenter! - men stå på ditt på en saklig måte, og forsøke å overbevise den andre at du har rett... MEN - finner du ut etter hvert som debatten/krangelen går at du faktisk tar feil bør du være mann nok til å innrømme det og gi deg...
Word from your brother.
|
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 13:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
Jo jo, fine ting det, men det finnes også mennesker som skal ha sin rett hver eneste gang, som står på krava for den minste ting. Slike folk er minst like slitsomme.
Jeg kan egentlig bare si meg enig med Asfrith i at enkelte krangler skal må man bare ta, spesielt om det gjør vondt og og er vanskelig.
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 14:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Vet ikke helt hvordan man ungår krangler, men jeg vet litt om hvordan man begrenser dem.
Ta opp problemer som oppstår med en gang, få henne til å gjøre det samme. Det er utrolig hvor store filleting kan bli når de får ligge og godgjøre seg litt.
Vær oppmerksom på at det er mulig at du tar feil. Ikke la stoltheten din ødelegge noe som kunne vært fint. Men stå for det du mener.
For all del. IKKE KVÆRULER OVENFOR EI SINT ELLER GRETTEN JENTE, spesiellt ikke om hun er i samme rom som deg!!! Da er du heldig om du bare slipper unna med en på tygga.
Prøv å unngå misforståelser. Det er helt utrolig hvor mye skit som kan oppstå over misforståelser.
Snakk sammen. Å sitte i en stol og brumme funker dårlig.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 15:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
sharee skrev: | For all del. IKKE KVÆRULER OVENFOR EI SINT ELLER GRETTEN JENTE, spesiellt ikke om hun er i samme rom som deg!!! Da er du heldig om du bare slipper unna med en på tygga. |
Der traff du en spiker!
Hvorfor i all verden blir jenter helt rabiate om man kverulerer, mens kverulering fra dem må anses som saklige nye argumenter?! Det er noe jeg kan bli hakkende gal av.. Det, og at argumenter som faktisk ER saklige og nye(men dårlig likt) blir avfeid som kverulering.
|
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 15:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Hvorfor i al verden kverulere over saker som dere anser som bagateller?
Hvorfor ikke bare gjøre noe med det da, når det er viktig for jenta? Eller er det for mye å be om?
|
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 16:33 Sist endret av Ronja den Tir 25 Apr 2006, 16:35, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
arntis skrev: | Du virker veldig skråsikker i din sak, Ronja. Kan vi dermed anta at du har mange års erfaring med parforhold? |
Hva du antar kan være det samme. Jeg får mene hva jeg vil, kan vi diskutere dette uten å gå inn på hverandres erfaringer og forhold takk.
|
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 16:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
ronja skrev: | Å det å legge seg flat, det er vel at man unnskylder og sier at feilen ligger hos en selv, da legger man seg flat. Det gjør man ikke når man ikke bryr seg. Spesielt ikke når man later som man tar det til seg, da lyver man jo. Å vis det er noe gutter normalt gjør for å komme seg ut av en krangel, da sier jeg ha det bra for min del. |
ronja skrev: | Hvorfor i al verden kverulere over saker som dere anser som bagateller?
Hvorfor ikke bare gjøre noe med det da, når det er viktig for jenta? Eller er det for mye å be om? |
Er det bare meg som syns disse sitatene motsier seg selv? Klart man kan gjøre noe med bagatellene man krangler om, men mener man at den andre i forholdet har skyld i det, blir vel dette det samme som å legge seg flat?
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 17:09 Sist endret av Asfrith den Tir 25 Apr 2006, 21:05, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |