|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
bobk
Främling

Ble Medlem: 05 Apr 2006 Innlegg: 6
|
Nyreligiøsitetsoppgave står bom fast!!!
Som emne sier. Skal skrive en oppgave om nyreligiøsitet, oppgaven skal være en 14 - 18 sider, og skal selvsagt inneholde en problemstilling, som igjen skal svares på i oppgaven.
Problemet mitt er at jeg er helt grønn på dette området, så dersom noen har innspill til problemstillinger innenfor dette emnet hadde det blitt sett stor pris på.
Har selvsagt tenkt litt på emnet, men ikke kommet i land med noe spesefikk enda. Eneste jeg har vert innpå er vel Nyreligiøsitet hvorfor oppstod det, og hvilken posisjon har det i dag? . Denne problemstillingen er jo ikke spesielt bra, så dersom noen andre har innspill til emner og problemstillinger hadde dette vert supert.! Så slipper jeg å bli GAL!! 
|
Skrevet: Ons 05 Apr 2006, 14:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Må det være generelt, eller kan du snevre inn tema? Isåfall kan du gå for noe originalt, som ikke senorer vet så mye om, og score godt. Ta foreksempel for deg Raëlismen, der er mye rart å skrive om, UFOer, kloning og hele pakka. Og de har, utrolig nok, _mange_ medlemmer! sjekk ut:
http://www.rael.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/Raelism
http://en.wikipedia.org/wiki/Rael
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 06 Apr 2006, 07:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Eller du kan skrive noe om hvorfor folk søker til nyreligiøsitet... Et par problemstillinger du kan bruke er:
Hva er det som gjør at folk heller oppsøker nyreligiøse trossamfunn enn "gammelreligiøse" trossamfunn? (Dette skrev jeg om en gang, men dessverre fant jeg ikke igjen oppgaven...)
Er det lov til å tro på hva som helst, så lenge det er satt inn i et religiøst system?
Jeg skulle gjerne hjulpet deg, men jeg må skrive "Sammenlign og drøft overgangen fra fordisme til postfordisme i arbeidslivet" i sosiologi - så jeg har nok ikke tid til det...
|
Skrevet: Tor 06 Apr 2006, 10:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
bobk
Främling

|
Begge forslagene var meget gode. Spørsmålet mitt til sistnevnte er det nok stoff utgitt om akuratt dette?
Siden det første forslaget ditt var meget bra, har du flere alternative forslag? Som feks knytter nyreligiøsiteten opp til ungdom eller skole?
|
Skrevet: Tor 06 Apr 2006, 15:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Hva legger du i "nyreligiøsitet"?
Bare "new age", spiritualitet og slike ting, eller går pinsemenigheter og slikt også inn i benevnelsen? Hvis de gjør det - "Hva gjør at pinsemenighetene trekker ungdom, når statskirken ikke gjør det?" Kanskje?
|
Skrevet: Tor 06 Apr 2006, 21:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Tenkte og på noe slikt, "hvorfor velger ungdom karismatiske menigheter som Filadelfia istedet for de tradisjonelle"?
Eller
"Har glad-kristendommen noe for seg?" Med gla-kristen mener jeg sånn tungetale, transeopplegg, skriking og hyling av hallelujaer under gudstjenester.
|
Skrevet: Fre 07 Apr 2006, 07:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
bobk
Främling

|
Mye bra her, har ikke bestemt meg enda, så dersom noen har flere problemstillinger motas de med takk. Ved nyreligiøsitet mener jeg vel det meste, men er vel kanskje greitt at grenen er litt utbredt, gjerne som new age etc. Det andre kriteriet er at det bør være rettet innen skole eller ungdom.
|
Skrevet: Man 10 Apr 2006, 17:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
"Hvorfor trekkes unge mennesker, og da spesiellt unge jenter, til goth, wicca og okkultisme?"
Hey, det lurer jeg faktisk på... det er ikke så mye å finne der som man ikke finner (bedre) andre steder...
|
Skrevet: Tir 11 Apr 2006, 00:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
jeg er neopaganer jeg. det artige er at det er mange veldig gamle ting som faller innenfor.
Men hva defineres egentlig nyreligiøsitet som? *nysgjerrig*
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Tir 11 Apr 2006, 15:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
bobk
Främling

|
Begynner å bli mye bra her. Har ikke helt sjekka opp definisjonen, men går vel under noe slikt som dette
Nyreligiøsitet
Nyreligiøsitet er en betegnelse brukt på all religiøsitet av nyere dato. Inkludert her er religioner og bevegelser, og også mer privat utøvelse av religion.
Problemet med betegnelsen er det relative "ny" som er avhengig av perspektiv. Fra et vestlig perspektiv er det foreslått et tidsrom innenfor de siste 200 år. Andre bruker "ny" i betydningen siste 30 år, eller 50, eller 100 år. All religion har en eller annen gang vært "ny", og vil om den overlever før eller siden bli "eldre"; en tradisjon fremfor en trend, etablert fremfor alternativ, historisk fremfor ny.
Ved bruk av prefikset "ny "bør det derfor alltid redegjøres for hva man mener med begrepet.
Dere som har kommet med mye bra problemstillinger, har dere noen ide til hvor det ville vert bra å søke informasjon? På grunn av tidspress har vi fått beskjed om at intervju og spørreundersøkelser etc, utgår. Så vi må basere oss på artikkler og allerede skrevet forskning og litteratur.
Dersom noen har noen bra tips her også, hadde det vert supert
PS: Sikkert en del rare setninger, driver å legger nytt gulv, så dette er rabla ned full fart 
|
Skrevet: Tir 11 Apr 2006, 17:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
For min del er det det meste som har kommet fra midten av 1900-tallet og til nå... men det er min personlige oppdeling 
|
Skrevet: Tir 11 Apr 2006, 19:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Og ting med "NEO" foran trenger man vel ikke lure så mye på, som i mareths tilfelle..
bobk skrev: |
Dere som har kommet med mye bra problemstillinger, har dere noen ide til hvor det ville vert bra å søke informasjon? På grunn av tidspress har vi fått beskjed om at intervju og spørreundersøkelser etc, utgår. Så vi må basere oss på artikkler og allerede skrevet forskning og litteratur.
Dersom noen har noen bra tips her også, hadde det vert supert
| Som Tittan så fint sa det; Wikipedia er din venn!
|
Skrevet: Ons 12 Apr 2006, 08:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |