|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Jeg har troen på mennesker!
Jeg får hele tiden høre at jeg er naiv, at jeg ikke ser ut til å lære av verken historiene eller forholdene i verden i dag. For jeg tror at mennesket har mye godt i seg, at alle har det. At alle hadde hatt det best med å følge det gode i seg.
Jeg tror ikke at det finnes mennesker som bare er onde, at det finnes mennesker som ikke har noe å bidra med i verden i dag. Jeg synes det er ille at det finnes mennesker som ikke bryr seg, men likevell tror jeg at det ikke grunner i hver og en, men av forholdene man vokser opp i.
Er jeg dum?
|
Skrevet: Man 27 Mar 2006, 09:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Nei, du er ikke dum!
Ja, du er kanskje litt naiv, men det er jeg også...
Jeg tror ikke at mennesket er født ondt, men jeg tror ikke det er født godt heller. Mennesket er født helt nøytralt, og lærer normer, regler og "rett og galt" etterhvert. Selvfølgelig avhenger dette av hvor man vokser opp...
|
Skrevet: Man 27 Mar 2006, 13:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Dum er ikke det rette ordet!
"You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one"
(Imagine, Jhon Lennon)
Folk som Gandhi og Dalai Lama, menneskene jeg respekterer mest i verden er begge "dreamers", eller idealister på godt fremmedord-norsk.
Problemet er at forskjellige mennesker har forskjellig oppfatning av hva som er rett og galt. Hvis man går ut ifra at det et menneske selv mener er det rette, er godt, da vil nesten alle menneskene være gode. Men dessverre tror f.eks terrorister at de gjør det rette. Heldigvis har menneskene en ganske lik oppfatning av hva som er rett og galt, jeg har også troen på menneskene.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Man 17 Apr 2006, 22:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Mennesket er på bunnen godt, jeg tvivler ikke et sekund.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Man 17 Apr 2006, 23:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
Jeg er enig med Tittanium(sorry, måtte bare )i det at ingen er født gode eller onde, det er valg som vi tar selv etterhvert avhengig av hvordan vi har fått oppdragelsen vår og hvordan vi har vokst opp osv.
Jeg tror ikke noen er "gode dypt nede" eller "onde dypt nede", men jeg tror det er sånn: se for deg en gammeldags vekt, i den ene enden henger "God" og i den andre henger "Ond", normalt vil de stå like høyt, men noen vipper over til enten "God" eller "Ond", og selvom noen er snille litt, men onde resten så vil vel de klasifiseres som "Onde".
Man kan ikke si at Jack the Ripper "var snill på bunn" selvom han kansje kjøpte fine bursdagspresanger til nevøene sine...hvis dere skjønner hvis dere ikke skjønner så får dere bare sitte der og lure.
Edit: byttet ut Hitler med Jack the Ripper fordi man tydelighvis taper automatisk hvis man bruker nazi og Hitler som eksempel...og er det noe jeg hater mer en og tape så er det og tape automatisk(selvom det ikke er noen vinnere her, fordi det er inget fasitsvar på temaet )
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Ons 19 Apr 2006, 02:29 Sist endret av darkfrog den Ons 19 Apr 2006, 14:06, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
KamikazeKaninen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 23 Nov 2005 Innlegg: 438 Bosted: Sætre
|
Merkelig at Hitler alltid blir dratt inn når det er snakk om onde personer. Syns nå han var mer feig enn ond, fikk jo trossalt andre til å gjøre grusomhetene. Mener nå det er forskjell på det å tenke onde tanker og det å gjøre onde handlinger.
|
_________________ Before giving someone a piece of your mind, be sure you have enough to spare!
- Skål for våre foreldres barn -
Skrevet: Ons 19 Apr 2006, 12:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
darkfrog skrev: | Jeg er enig med Tittanium(sorry, måtte bare )i det at ingen er født gode eller onde, det er valg som vi tar selv etterhvert avhengig av hvordan vi har fått oppdragelsen vår og hvordan vi har vokst opp osv.
Jeg tror ikke noen er "gode dypt nede" eller "onde dypt nede", men jeg tror det er sånn: se for deg en gammeldags vekt, i den ene enden henger "God" og i den andre henger "Ond", normalt vil de stå like høyt, men noen vipper over til enten "God" eller "Ond", og selvom noen er snille litt, men onde resten så vil vel de klasifiseres som "Onde".
Man kan ikke si at Hitler "var snill på bunn" selvom han kansje kjøpte fine bursdagspresanger til nevøene sine...hvis dere skjønner hvis dere ikke skjønner så får dere bare sitte der og lure. |
Godwin's Law
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Ons 19 Apr 2006, 12:45 Sist endret av Zatharee den Ons 19 Apr 2006, 12:53, endret 2 ganger |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

|
Zatharee skrev: | darkfrog skrev: | Jeg er enig med Tittanium(sorry, måtte bare )i det at ingen er født gode eller onde, det er valg som vi tar selv etterhvert avhengig av hvordan vi har fått oppdragelsen vår og hvordan vi har vokst opp osv.
Man kan ikke si at Hitler "var snill på bunn" selvom han kansje kjøpte fine bursdagspresanger til nevøene sine...hvis dere skjønner hvis dere ikke skjønner så får dere bare sitte der og lure. |
Godwin's Law |
ok, var ikke klar over denne regelen da skal jeg reformulere min post.
|
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Ons 19 Apr 2006, 14:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
darkfrog skrev: | Jeg er enig med Tittanium(sorry, måtte bare )i det at ingen er født gode eller onde, det er valg som vi tar selv etterhvert avhengig av hvordan vi har fått oppdragelsen vår og hvordan vi har vokst opp osv.
Man kan ikke si at Jack the Ripper "var snill på bunn" selvom han kansje kjøpte fine bursdagspresanger til nevøene sine...hvis dere skjønner hvis dere ikke skjønner så får dere bare sitte der og lure.
Edit: byttet ut Hitler med Jack the Ripper fordi man tydelighvis taper automatisk hvis man bruker nazi og Hitler som eksempel...og er det noe jeg hater mer en og tape så er det og tape automatisk(selvom det ikke er noen vinnere her, fordi det er inget fasitsvar på temaet ) |
Det er en interessant tanke, men jeg er uenig. Jeg tror det finnes noe godt i nesten alle menneskene. Og de menneskene som hverken har medfølelse, gjør noe godt eller hjelper, dem synes jeg heller synd på, de blir neppe lykkelige. Men jeg vil ikke veie slik at et menneske enten er godt eller vondt, eller veldig godt. Jeg vil heller se det beste i alle, det er mye mer diplomatisk og det gjør det vanskeligere å hate noen.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Ons 19 Apr 2006, 17:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

|
ja, jeg er enig i at det er noe godt i alle menesker, men hvis de gjør mer ondt en godt så er de vel onde?
Og for og gjøre det lettere for megselv så bruker jeg det eksempelet jeg brukte sist: Jack the Ripper var ikke en god person bare fordi han kansje gjorde noe godt med noen individer...men da igjen kommer vi vel til til et annet spørsmål, nemmelig: hva er det som gjør at noen er onde og hva gjør at noen er gode?Kan en seriemorder bli god?kan en voldtektsmann bli god?
Jeg tror at hvis du først har blitt stemplet som ond så er du ond uansett hvor mye godt du har gjort før/etterpå. Ingen kan være begge deler, men man kan være nøytral, som de fleste av oss er.
Og de som bare velger og se det KUN det gode eller KUN se det onde, de syntes jeg er litt trangsynte uansett hvordan du ser på det så er en barnemorder ond, Bin Laden er ond(er det noen regler mot og bruke Bin Laden eller terrorister? ), og egentlig alle andre som ødelegger livene til andre menesker, og jeg tror ikke man bli god igjen etter feks og ha begått et drap, fordi hvis du har den onde drivkraften i deg som gjør at du kan ta et annet meneskeliv så er det ikke håp 
|
Skrevet: Tor 20 Apr 2006, 13:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg er ikke alltid like sikker. På om noen mennesker er onde, eller om de bare rett og slett mangler noe. Samvittighet, empati, eller hva det nå måtte være. Men noen mennesker oppfører seg rett og slett som komplette drittsekker, totalt uten å bry seg om andre.
Nei - jeg tror ikke alle mennesker nødvendigvis har noe godt i seg. Jeg tror ikke alle mennesker er gode på bunnen. Men de som mangler all godhet er heldigvis sjeldne.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 20 Apr 2006, 19:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
Sant det siste der, Glahn, mennesker er egentelig ikke onde. Noen mangler hormoner som har med samvittighet å gjøre, noen er født med liten medfølelse eller oppdraes til å ikke ha noen. Alle mennesker har en naturlig balanse mellom egoisme og altruisme, som er bestemt av hvor mye f.eks lykkefølelse de får av å hjelpe andre, eller om de får noe særlig mengder samvittighet-stoff ut i blodet. Sånn sett er det ikke gode eller slemme mennesker, bare forskjeller i arv og miljø frembrakt av evolusjon og samfunnet.
|
Skrevet: Tor 20 Apr 2006, 23:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Det fins veldig fåsom gjør noe ondt fordi det er ondt. Men det er veldig mange som gjør noe ondt fordi de ikke ser på det som ondt.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tir 25 Apr 2006, 15:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Enig. De som gjør elle ting gjør det neppe fordi de selv mener at de er så veldig slemme. Hvorvidt det gjør det mindre slemt kan sikkert diskuteres.
Men jeg er enig med Ronja. Jeg liker også å tro at det finnes noe godt i alle mennesker
Jeg har fått meg mange på trynet pga av min naivitet, men jeg har også sett mennesker blir overrasket fordi jeg hadde rett.
|
_________________ Imba Ownage!
Banankjole!
23-19
Skrevet: Søn 19 Nov 2006, 15:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
Jeg tror at ingen mennesker er født onde. Det grunner alltid i ytre påvirkning og evt. svak psyke. Folk som har opplevd missbruk, forsømmelse osv. vil vel ha lettere for å utvikle fler "onde" trekk. De mener f.eks. at de har rett til noe de ikke har fått. Så de blir en slags retferdiggjørelse/hevn i det.. eller bare et missoppfattet verdensbilde, eller manglende sosial intelligens.
Men hva med psykopater? Det er jo gjerne en medfødt sinnslidelse med bla. avik fra det "normale" følelsesliv.. Er psykopater rett gjennom onde?
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Fre 08 Des 2006, 17:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004 Innlegg: 3525 Bosted: Trondheim
|
Ennasus skrev: | Men hva med psykopater? Det er jo gjerne en medfødt sinnslidelse med bla. avik fra det "normale" følelsesliv.. Er psykopater rett gjennom onde? |
Ja det tror jeg!
De bare setter på seg en maske som de skjuler sitt virkelige "jeg" bak for resten av omverdenen, og som gir oss et falskt bilde av hvor snille dem er.
For det som er typisk for psykopater, er at det er kun oss som står de som utsettes for psykopater nær som ser dem for den de VIRKELIG ER! Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om! Har en mor som har blitt (og fortsatt er det uten at hun tydeligvis vet det selv ) utsatt for en, og INGEN skal komme til meg og si at han er annet enn OND!!! 
|
_________________ De profundis...
Skrevet: Fre 08 Des 2006, 17:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det kommer an på hva du skal definere ondskap som. Jeg tror at ondskap veldig ofte er mer fraværet av endel egenskaper som f.eks empati, enn tilstedeværelsen av noe annet. Sånn sett kan du godt kalle psykopater onde, fordi de ikke evner å sette seg i andre menneskers sko, og rett og slett ikke har evnen til å kunne forstå hvorfor andre er så mye å bry seg om.
|
Skrevet: Fre 08 Des 2006, 19:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

|
Jeg synes det på en måte blir altfor likt det å unnskylde måten dem er på. At man unnskylder det med at "dem har jo ingen empati, stakkar." Jeg synes ikke det holder... Ja, mulig dem ikke evner å sette seg inn i andre menneskers sko, men det gjør ikke at de kan unnskylde handlingene sine med det for det!
|
Skrevet: Tir 12 Des 2006, 22:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg skjønner egentlig ikke poenget. Spiller ingen rolle for meg om man kan unnskylde en psykopats handlinger eller ikke - man setter vedkommende i fengsel/forvaring eller får vedkommende innlagt, slik at personen ikke kan gjøre skade på folk allikevel.
|
Skrevet: Ons 13 Des 2006, 12:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

|
Så lett er det ikke. For tingen med slike psykopater er at de klarer å tvinne samtlige rundt lillefingern slik at de unngår dette. Hvorfor er ikke fyren jeg nevnte tidligere fengsel for eksempel? Fordi han har klart nettopp dette! Det er meg mot resten i det tilfellet der, fordi jeg er den ENESTE i hele familien som han ikke har fått som drit under neglen engang! Han har ikke gjort mer dritt i det siste, men jeg VET at han er en tikkende bombe!
|
Skrevet: Ons 13 Des 2006, 13:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |