|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Er du Äpen for at "raser" er mer intelligente enn andre? Eller er det rasisme?
Folk med forskjellig etnisk bakgrunn er svĂŠrt forskjellige utseendemessig. Evolusjonen har fĂžrt til at en afrikansk stamme er full av svĂŠrt lave i snitt, mens en nabostamme tilhĂžrer verdens hĂžyeste mennesker.
Dette er en enorm fysisk forskjell. Sammenlign kroppen pÄ stillehavs-Þy-mennesker, Peru-folk, Oseania-folk, iglo-folk og du ser hvor store fysiske forskjeller evolusjon har frembrakt.
Er det da en sÄ fjern tanke Ä forestille seg at noen "raser" er mer ingelligente enn andre? Man kan jo tenke seg at smÄ endringer i hjernen burde skje oftere eller raskere enn hÞyde- og fargeendringer.
Hvis forskjellige etniske grupper ikke er like "intelligente", sÄ mener jeg selvsagt ikke at de er generelt smartere. Men det finnes jo mange typer intelligens. Det sier seg selv at i noen samfunn har visse typer vÊrt fordel, i andre samfunn har andre former for intelligens vÊrt viktigere for overlevelse.
Tradisjonelle IQ-tester gÄr mest pÄ logisk tenking. Men hvis en forsker pÄstÄr at en "rase" iflg. hans undersÞkelse scorer bedre pÄ denne formen for intelligens enn en annen "rase", risikerer han fengsel - selv i vÄr del av verden.
SÄ, hva tror dere? Fysiske forandringer skjer mye oftere enn smÄ endringer i hjernen, og det er ikke noen nevneverdig forskjell? Eller vil f.eks urbefolkning i australia kanskje vÊre genetisk mye flinkere enn oss til Ä overleve i skogens, mens han kan ha det vanskeligere i mattetimen uanhengig av miljÞpÄvirkning?
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Lűr 11 Mar 2006, 20:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
All moderne forsking har avkreftet disse ideene. Tro har dermed lite i dette bildet Ă„ gjĂžre hvis den ikke kan begrunnes i fakta.
Har aldri hÞrt om at mutasjoner skjer oftere pÄ gener som har med intelligens og hjernen Ä gjÞre (for det er det som mÄ til, ikke forandringer i selve hjernen). Med mindre du har pÄlitelige kilder pÄ denne pÄstanden, sÄ vil jeg anse den som feil.
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Lűr 11 Mar 2006, 22:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Raseforskjeller er noe vi mennesker ser, men biologisk sett finnes de ikke. Dermed faller hele tanke-eksperimentet ditt sammen fĂžr det i det hele tatt har begynt.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 12 Mar 2006, 00:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
Finnes ikke menneskeraser? Kanskje jeg bruker feil ord.. "etnisk bakgrunn"?
Du skjĂžnner vel hva jeg skal frem til. Menneskene er delt opp i forskjellige grupper som har like egenskaper. Du er vel ikke uenig i at det er mulig Ă„ dele menneskene opp i grupper som har samme tilhĂžrlighet og fysiske egenskaper? F.eks vil folk fra island ha mye fregner og blek hud... De kommer fra samme sted og de har spesielle trekk til felles. En annen gruppe er urbefolkning i Australia. Hvis man delte opp disse mennesker opp i disse gruppene, sĂŠrlig de som har hatt lite "innblanding" med andre, og man tester fysikken, vil forskjellene vĂŠre store. Afrikanere lĂžper lengst. Men er det mulig at noen av gruppene er mer intelligente enn andre?
Et av de sterke argumentene for er at forskjellige etniske grupper har forskjellig intelligenser, er at intelligens stort sett arvelig, miljĂž ar lite Ă„ si.
Jeg spurte pÄ Mensa forumet, og fikk et ganske annet svar enn det fÞrste her:
Sitat: | Det er helt klart at det er forskjell pÄ rasene. Jeg har ikke mye peiling pÄ dette, men jeg vet at hvite scorer hÞyere enn negre i snitt. Asiatene skal visstnok score hÞyere enn oss i snitt.
Det er vel ingen seriĂžse forskere som benekter at det er forskjeller? |
Jeg vil jo sÄklart ikke frem til at noen folk er "bedre" enn andre. Det er ikke sammenheng mellom intelligens og godhet. I motsetning til hvis jeg skal begynne Ä teste medfÞlelsen, men den er vel langt mindre genetisk determinert uansett.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Sűn 12 Mar 2006, 21:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Intelligenstester sier ikke alt om mennesker. SÄ langt derifra. Ofte mÄler de egenskaper som er kultur-spesifikke, sÄ det er ikke rart det blir noen smÄforskjeller hist og her. Om disse forskjellene er statistisk signifikante kan nok ogsÄ debatteres i det vide og det brede.
I tillegg kan man diskutere enda mer hva Ă„rsakene til eventuelle forskjeller mĂ„tte vĂŠre. Ă
sette fingeren pÄ praktisk talt ikke-eksisterende genetiske forskjeller blir det rene og skjÊre vÄs.
De ytre forskjellene pÄ de forskjellige mennesketypene er nettopp bare det - ytre. Det er ogsÄ det rene og skjÊre vÄs at afrikanere lÞper lengst og best - det kryr av mennesker fra andre verdensdeler som lÞper like godt, eller har potensiale til det. NÄr sÄ mange etiopere og kenyanere lÞper sÄ godt har det mye meÄ gjÞre at de 1) kommer fra en kultur hvor langdistanselÞping pÄ mange mÄter er en nasjonalsport, og som gir hÞy status, og 2) at mange barn i disse landene lÞper en mil eller to hver dag til og fra skolen. Sammenlikn med europeiske land hvor mange peker pÄ og ler av joggere, og hvor barna kjÞres overalt.
Forskjellene du pÄpeker har sÊrdeles lite med fysikk Ä gjÞre - de er desto mer et resultat av kultur. Videre er intelligens ikke noe man enkelt kan mÄle pÄ tvers av forskjellige kulturer, og forskjellige kulturer har kanskje ogsÄ forskjellige ideer om hva intelligens er.
Dermed har du beveget deg ut i en hengemyr av subjektive ideer om hva som er signifikante forskjeller i intelligens, hva intelligens er, og hva som er signifikante fysiske forskjeller mellom mennesker, og hva Ärsaken til disse fysiske forskjellene mÄtte vÊre.
|
Skrevet: Sűn 12 Mar 2006, 21:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
En ting er hvertfall sikkert, de forskjellige "rasene" har tydelige trekk. Noen er hÞye f.eks mye hÞyere enn andre i snitt. Det er store fysiske forskjeller pÄ ansiktstrekkene pÄ de forskjellige gruppene. Folk som har bodd lenge i fjell i Peru har stÞrre lunger enn andre, og overlever altsÄ lettere hÞyt oppe. Noen Afrikanere har vÊrt nÞdt til Ä vandre lenge over savannen, og er derfor hÞye og slanke. Andre har mÄttet overleve i jungelen, og er lave og kjappe.
Jeg vet godt at iq-tester sier lite om mennesker, og som jeg selv presiserer, er det mange former for intelligens, noen viktigere enn andre. Og ja, utslaget av testen blir pÄvirket av miljÞet. Det er vanskelig Ä mÄle dette, jeg har ikke tenkt Ä gjre det. Men det finnes former for intelligens som er lett Ä mÄle. Tradisjonelle IQ-tester, slik man bruker i militÊret, viser lett som er over snittlig intelligens og ikke.
Dessuten finnes det tydelige "etniske grupper", og det er fysisk forskjell mellom disse. SpÞrsmÄlet er om det er logisk at noen av disse gruppene scorer i snitt bedre enn andre pÄ mÄlbare former for intelligens, ikke om det lar seg gjennomfÞre.
Jeg tenker spesielt pÄ fra evolusjonsmessig synspunkt.
Mange former for intelligens er viktig for overlevelse, ellers hadde vi fremdeles vĂŠrt dumme. Ă
hÞre hvor lyder kommer fra er (ifÞlge illustrert vitenskap) betinget av intelligens. Ved Ä fÞlge med nÄr lyden treffer det ene, sÄ det andre Þret kan hjernen regne seg frem til hvor lyden stammer fra.
Derfor er det gjennomfĂžrt iq-tester der folk kun skal hĂžre etter hvor en lyd kommer fra. IfĂžlge IV stemte resultatene bra med resultatene av tradisjonell IQ-test.
Logisk sans er naturligvis ogsÄ viktig for overlevelse, det trenger jeg vel ikke begrunne. Evne til Ä gjenkjenne steder, hukommelse er nÞdvendig.
Uten sosial intelligens havner man lett i brÄk med andre, ikke bra for overlevelsen. Men noen "etniske grupper" har eksempelvis sikkert hatt mer bruk for den formen for intelligens der man mÄ hÞre hvor lyder kommer fra enn andre.
Sitat: |
I tillegg kan man diskutere enda mer hva Ă„rsakene til eventuelle forskjeller mĂ„tte vĂŠre. Ă
sette fingeren pÄ praktisk talt ikke-eksisterende genetiske forskjeller blir det rene og skjÊre vÄs. |
Her gÄr du ut ifra at det ikke er eksisterende genetiske forskjeller. Men det er altsÄ mange som mener at det er forskjeller, bÄde forskere og vanlige folk. Disse forskere blir ofte sett stygt pÄ, og Ä forske pÄ slikt er tabu.
Selv om det er vanskelig Ä mÄle dette, har jeg forlÞpelig ikke fÄtt noen grunn til Ä tro at det ikke er forskjeller. Husk at de fleste filosofiske diskusjoner gÄr pÄ ting som er subjektive, abstrakte og ikke mÄlbare, men det er fremdeles ikke meningslÞst Ä diskutere dem.
Dessuten er det mange hunderaser man vet er mer intelligente enn andre. Hunder er fremdeles samme arten, men med raser med fysiske forskjeller. De har i tillegg psykiske forskjeller. Er det fjernt Ä forestille seg at dette ogsÄ gjelder for mennesker?
|
Skrevet: Man 13 Mar 2006, 00:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

|
Optimist skrev: | En ting er hvertfall sikkert, de forskjellige "rasene" har tydelige trekk. Noen er hÞye f.eks mye hÞyere enn andre i snitt. Det er store fysiske forskjeller pÄ ansiktstrekkene pÄ de forskjellige gruppene. Folk som har bodd lenge i fjell i Peru har stÞrre lunger enn andre, og overlever altsÄ lettere hÞyt oppe. Noen Afrikanere har vÊrt nÞdt til Ä vandre lenge over savannen, og er derfor hÞye og slanke. Andre har mÄttet overleve i jungelen, og er lave og kjappe.
Jeg vet godt at iq-tester sier lite om mennesker, og som jeg selv presiserer, er det mange former for intelligens, noen viktigere enn andre. Og ja, utslaget av testen blir pÄvirket av miljÞet. Det er vanskelig Ä mÄle dette, jeg har ikke tenkt Ä gjre det. Men det finnes former for intelligens som er lett Ä mÄle. Tradisjonelle IQ-tester, slik man bruker i militÊret, viser lett som er over snittlig intelligens og ikke.
Dessuten finnes det tydelige "etniske grupper", og det er fysisk forskjell mellom disse. SpÞrsmÄlet er om det er logisk at noen av disse gruppene scorer i snitt bedre enn andre pÄ mÄlbare former for intelligens, ikke om det lar seg gjennomfÞre.
Jeg tenker spesielt pÄ fra evolusjonsmessig synspunkt.
Mange former for intelligens er viktig for overlevelse, ellers hadde vi fremdeles vĂŠrt dumme. Ă
hÞre hvor lyder kommer fra er (ifÞlge illustrert vitenskap) betinget av intelligens. Ved Ä fÞlge med nÄr lyden treffer det ene, sÄ det andre Þret kan hjernen regne seg frem til hvor lyden stammer fra.
Derfor er det gjennomfĂžrt iq-tester der folk kun skal hĂžre etter hvor en lyd kommer fra. IfĂžlge IV stemte resultatene bra med resultatene av tradisjonell IQ-test.
Logisk sans er naturligvis ogsÄ viktig for overlevelse, det trenger jeg vel ikke begrunne. Evne til Ä gjenkjenne steder, hukommelse er nÞdvendig.
Uten sosial intelligens havner man lett i brÄk med andre, ikke bra for overlevelsen. Men noen "etniske grupper" har eksempelvis sikkert hatt mer bruk for den formen for intelligens der man mÄ hÞre hvor lyder kommer fra enn andre.
Sitat: |
sette fingeren pÄ praktisk talt ikke-eksisterende genetiske forskjeller blir det rene og skjÊre vÄs. |
Her gÄr du ut ifra at det ikke er eksisterende genetiske forskjeller. Men det er altsÄ mange som mener at det er forskjeller, bÄde forskere og vanlige folk. Disse forskere blir ofte sett stygt pÄ, og Ä forske pÄ slikt er tabu.
Selv om det er vanskelig Ä mÄle dette, har jeg forlÞpelig ikke fÄtt noen grunn til Ä tro at det ikke er forskjeller. Husk at de fleste filosofiske diskusjoner gÄr pÄ ting som er subjektive, abstrakte og ikke mÄlbare, men det er fremdeles ikke meningslÞst Ä diskutere dem.
Dessuten er det mange hunderaser man vet er mer intelligente enn andre. Hunder er fremdeles samme arten, men med raser med fysiske forskjeller. De har i tillegg psykiske forskjeller. Er det fjernt Ä forestille seg at dette ogsÄ gjelder for mennesker? |
En liten oppklaring av diskusjonens kjernepunkter, til hjelp for Ă„ holde fokus:
Hvis egenskaper/evner til en viss grad er bestemt av genetisk potensiale, og enkelte genetiske varianter er ugjevnt geografisk fordelt, sÄ vil enkelte egenskaper ogsÄ vÊre ugjevnt geografisk fordelt.
Da blir spÞrsmÄlene:
1. Til hvor stor grad er menneskers egenskaper/evner genetisk bestemt?
2. PÄ hvilken mÄte er genetiske variasjoner geografisk/etnisk fordelt?
3. Hvilke egenskaper/evner kan man rimelig anta at pÄvirkes av en slik hypotetisk geografisk variasjon?
Noen innvendinger til innlegget ditt:
Spm. 1: HÞyde, lungestÞrrelse og kroppsbygning kan i stor grad ha med miljÞ (kosthold, mosjon, etc) og ikke arv Ä gjÞre. Det samme kan resultatene pÄ en intelligenstest, ettersom man kan lÊre seg Ä lÞse iq-oppgaver.
Spm. 2: Det er meningslĂžst Ă„ sammenligne mellom hunderaser og "menneskeraser" fordi det ikke finnes ikke like stor genetisk variasjon mellom "menneskeraser" (det er derfor det per definisjon ikke eksisterer forskjellige raser mennesker) som det gjĂžr mellom hunde/katte/heste, etc-raser.
Spm 3: Jeg vil i tillegg si at jeg tror det har vÊrt omtrent like stor seleksjon pÄ intelligens blandt mennesker over helde verden. Det er rett og slett en evne som er veldig nyttig for Ä overleve, uansett hvor man er. Husk at det moderne kunnskapssamfunnet (eller alt etter oldtidens hellas) egentlig bare er et nanosekund i menneskets historie, fÞr det sÄ levde de fleste som jegere/sankere eller i primitive jordbrukssamfunn over alt. Jeg vil derfor regne det som usannsynlig at det har vÊrt geografisk varierende seleksjon pÄ intelligens.
|
Skrevet: Man 13 Mar 2006, 01:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Et annet spÞrsmÄl er: hvor stor kan den genetiske variasjonen vÊre, fÞr det ikke lenger bare er snakk om statistisk, tilfeldig variasjon? Folk flest har ikke begreper om statistikk og tilfeldigheter og ser Ärsakssammenhenger der rene tilfeldigheter og statistikk er den enkleste forklaringen.
At forskjellige etniske grupper har forskjellige fysiske trekk er bare en del av bildet. Jeg ville for eksempel ikke vÊrt 186 cm hÞy om jeg hadde levd pÄ tradisjonelt kinesisk bondekosthold, som inneholder langt mindre proteiner enn det jeg fikk i meg. Enhver person som bor lenge pÄ stor hÞyde vil utvikle bedre lungekapasitet - selv har jeg fÄtt stor kapasitet ved Ä lÞpe mye, man trenger ikke engang tilbringe mye tid i hÞyden for Ä ordne den saken. Asiater som vokser opp pÄ tradisjonelt vestlig kosthold med mye proteiner blir ofte like hÞye som europeere flest. Det miljÞet en blir fÞdt inn i pÄvirker din fysiske utvikling sterkt, genene legger bare grunnlaget for hva slags potensiale du har, ikke om du utvikler det potensialet.
Tradisjonelle IQ-tester som man bruker i militÊret er nettopp en type tester som fungerer godt i en setting, og mindre godt i andre. Den har nettopp alle de svakhetene jeg pekte ut over. Som Zatharee pÄpeker er ogsÄ OQ-tester noe man kan Þve seg pÄ - jo mer vant man er til den typen oppgaver den gir, jo hÞyere scorer man.
Nok en gang - de fysiske forskjellene du peker pÄ er enten irrelevante ytre forskjeller som ikke har noe med intelligens Ä gjÞre, og de er ofte forÄrsaket av alt annet enn gener.
Evolusjonsmessig er menneskerasen utrolig ung, og mye tyder pÄ at alle mennesker stammer fra den samme lille populasjonen som utvandret fra Afrika. Du mÄtte hatt mye lengre perioder med naturlig utvalg og utvikling pÄ forskjellige hold i verden til at genetisk betingede forskjeller i intelligens skulle la seg utvikle - dette sÊrlig fordi at intelligens er noe som kommer like godt med overalt i verden. I tillegg har mennesker svÊrt, svÊrt lenge reist mye, vandret mye, vÊrt mye i kontakt med andre kulturer. SÊrdeles fÄ mennesker har derfor levd isolert fra andre kulturer, og nÄr kulturer mÞtes skjer mye rart - blant annet barn med foreldre fra begge kulturer.
Jeg gjentar - det er ikke genetiske forskjeller av betydning. Dette har blitt forsket pÄ i det vide og det brede, og man har funnet ut at samtlige mennesker pÄ jorden har sÄ mye genetisk materiale til felles at det blir meningslÞst Ä snakke om raser. Faktisk har vi sÄ mye genetisk materiale til felles med sjimpanser ogsÄ, at det rent genetisk sett ikke burde vÊre noe stort problem Ä krysse sjimpanse med menneske. Hva slags gener man har er bare det grunnleggende utgangspunktet - det er hva som blir gjort med de genene som virkelig betyr noe, det er da alt det interessante begynner Ä skje.
Ă
sammenlikne hunder med mennesker funker ikke. Samtlige hunderaser i verden idag (bortsett fra ulv) er ikke resultatet av naturlig utvalg og evolusjon, men at mennesker har metodisk avlet frem helt spesifikke egenskaper hos dyrene. Tilsvarende har ikke skjedd med menneskearten (ennÄ).
|
Skrevet: Man 13 Mar 2006, 10:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
Dere sier at man ikke kan sammenligne mennesker og hunder, fordi det er enorm genetisk variasjon mellom hunder, og liten mellom mennesker. Menneskers gener er ganske like i det fysiske, og det er ingen grunn til at de skal vÊre nevneverdig forskjellige psykisk. Hvis de har det, er det vanskelig Ä mÄle det uansett. Dessuten pÄpeker Zatharee at intelligens er sÄpass viktig, og alle former for det, at alle menneskene trolig har utviklet dem fult ut selv om de har bodd lenge pÄ forskjellige steder. Og evolusjonen etter at vi "splittet oss" har foregÄtt altfor kort tid til at forskjellene skal vÊre nevneverdige. Jeg mÄ innrÞmme at det hÞres logisk ut, dere har overbevist meg. Jeg elsker diskusjoner av typen som ender med at noen har endret synspunkt...
|
Skrevet: Man 13 Mar 2006, 16:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Endret synspunkt?
Hvem av oss?
|
Skrevet: Man 13 Mar 2006, 16:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
Jeg har.. fÞr mente jeg det var sannsynlig at noen raser er ganske mye flinkere enn andre pÄ noen omrÄder genetisk sett, nÄ tror jeg at det er smÄ forskjeller..
|
Skrevet: Man 13 Mar 2006, 17:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Aha - jeg er sÄ vant til Ä bli misforstÄtt totalt at jeg nesten begynte Ä lure 
|
Skrevet: Man 13 Mar 2006, 17:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

|
Repekt til mannen som tÞr Ä skifte mening i stedet for Ä bite seg fast til ett synspunkt og stÄ ved det til skipet gÄr ned! Og for at han tÞr Ä ta opp politisk ukorrekte temaer uten Ä ha som hensikt Ä provosere/kverulere. Det er et sjeldent tegn pÄ modenhet som man ikke ser ofte. 
|
Skrevet: Tir 14 Mar 2006, 02:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Definitivt. Forfriskende, er det.
|
Skrevet: Ons 15 Mar 2006, 10:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
Hehe, takk. Det er slitsomt med folk som ser pÄ debatt som en kamp, som mÄ "vinnes" pÄ liv og dÞd. Ingen vits med meninger og debatt om man ikke kan endre synspunkt...
|
Skrevet: Ons 15 Mar 2006, 16:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Jeg har sett iq-tester som viser at "neger-barn" er dummere enn hvite barn! SelvfĂžlgelig, de er fra SĂžr-Afrika ca 1960, og oppgavene var lik denne under (jeg skriver ordene for bildene som ble brukt i oppgaven)
Glass = Vann
Glass = Sol
Glass = Tre
NĂ„ hĂžrer det med til historien at de afrikanske barna som deltok i testen bodde i slummen, og hadde aldri sett et vannglass fĂžr...
I fÞlge Mensa tester folk hÞyt og lavt uavhengig av fargen pÄ kroppen.
|
Skrevet: Man 27 Mar 2006, 21:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: KĂžbenhavn
|
Uff sÄ sint jeg ble nÄr jeg startet Ä lese denne trÄden, men utrolig sÄ deilig den ender! *Puh*
|
_________________ "Du skal ikke vente pÄ inspiration. Du skal gÄ pÄ jagt efter den med en kÞlle". Jack London
Skrevet: Tor 06 Apr 2006, 20:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Jeg har mye jeg skulle sagt, men denne trÄden er utfyllende og lÊreri nok som den er.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Sűn 09 Apr 2006, 00:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Puseklatt
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 26 Mar 2006 Innlegg: 48 Bosted: Oslo
|
Glahn skrev: | Intelligenstester sier ikke alt om mennesker. SÄ langt derifra. Ofte mÄler de egenskaper som er kultur-spesifikke, sÄ det er ikke rart det blir noen smÄforskjeller hist og her. Om disse forskjellene er statistisk signifikante kan nok ogsÄ debatteres i det vide og det brede.
sette fingeren pÄ praktisk talt ikke-eksisterende genetiske forskjeller blir det rene og skjÊre vÄs.
De ytre forskjellene pÄ de forskjellige mennesketypene er nettopp bare det - ytre. Det er ogsÄ det rene og skjÊre vÄs at afrikanere lÞper lengst og best - det kryr av mennesker fra andre verdensdeler som lÞper like godt, eller har potensiale til det. NÄr sÄ mange etiopere og kenyanere lÞper sÄ godt har det mye meÄ gjÞre at de 1) kommer fra en kultur hvor langdistanselÞping pÄ mange mÄter er en nasjonalsport, og som gir hÞy status, og 2) at mange barn i disse landene lÞper en mil eller to hver dag til og fra skolen. Sammenlikn med europeiske land hvor mange peker pÄ og ler av joggere, og hvor barna kjÞres overalt.
Forskjellene du pÄpeker har sÊrdeles lite med fysikk Ä gjÞre - de er desto mer et resultat av kultur. Videre er intelligens ikke noe man enkelt kan mÄle pÄ tvers av forskjellige kulturer, og forskjellige kulturer har kanskje ogsÄ forskjellige ideer om hva intelligens er.
Dermed har du beveget deg ut i en hengemyr av subjektive ideer om hva som er signifikante forskjeller i intelligens, hva intelligens er, og hva som er signifikante fysiske forskjeller mellom mennesker, og hva Ärsaken til disse fysiske forskjellene mÄtte vÊre. |
Dette varmer et antropologhjerte 
|
Skrevet: Sűn 09 Apr 2006, 01:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |