|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Amerika er ikke synonymt med USA!
Er det bare meg som har sett meg lei på at Bush og hans landsmenn, og forøvrig de fleste andre, stadig sier "Amerika", "Amerikansk" og "Amerikanere" når de i realiteten bare omtaler USA?
"Amerikanerne elsker Bush" - vet ikke helt om en fra brazil er enig i dette..
"Amerika går til krig" - Tror ikke Paolo i Colombia føler seg så krigersk av den grunn.
"Amerikanere flest er overvektige" - Javel? I Peru også, da..?
Jeg ville hvertfall ikke likt om internasjonale medier som omtaler Dansk innvandringspolitikk konsekvent skrev "Norden putter innvandrere i leirer" eller "den skandinaviske statsministeren Anders Fogh Rasmussen".
Nei, det er på høy tid at Bush innser at han er president over USA, ikke Amerika. Det er på tide å innføre begreper som USAsk, og USAnere, enn hvor dårlig det klinger.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 13 Feb 2006, 15:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Hæh? Eier ikke USA hele Amerika?
Jeg er enig med deg toht, men jeg later som jeg er ignorant... 
|
Skrevet: Ons 15 Feb 2006, 18:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Tittan skrev: | Hæh? Eier ikke USA hele Amerika?
|
Sannsynligvis akkurat det samm Bush ville svart.. 
|
Skrevet: Tor 16 Feb 2006, 09:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
I gamle dager var det noe som het United States of Central America, som besto av dagens Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua og Costa Rica.
Lurer på hvordan det ville stilt seg om den nasjonen overlevde, istedet for å gå under i borgerkrig i 1840.
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Skrevet: Tor 16 Feb 2006, 12:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Blame Canada, blame Canada... 
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Fre 17 Feb 2006, 14:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
they're not a ral country anyway
Allikevel, interessant poeng du kommer med, aldri tenkt over det slik. Men det virker jo som folk flest aksepterer/ignorerer det eller t.o.m føler en tilhørighet til USA, har aldri hørt noen objeksjoner. "folk flest" = de som ikke bor i USA, men resten av kontinentet.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tir 21 Feb 2006, 00:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
mathianus skrev: |
Men det virker jo som folk flest aksepterer/ignorerer det eller t.o.m føler en tilhørighet til USA, har aldri hørt noen objeksjoner. "folk flest" = de som ikke bor i USA, men resten av kontinentet. |
Nå vet jeg ikke dette for fact, men regner ikke med Bolivia og Surinam føler særlig tilhørighet til USA.. Og for flere av landene i søramerika er det vel heller omvendt..?
|
Skrevet: Tir 21 Feb 2006, 08:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Eureka!
Fra vår alles Wikipedia:
Whether usage of America or the Americas is preferred, many people living in the Americas refer to themselves as American. However, most of the English-speaking world (including Canada), use the word to refer solely to a citizen or resident of the United States of America. This may be due, at least in part, to the fact that the phrase "United States" does not easily translate into an adjective or descriptive noun in English. While Spanish-speaking peoples in Latin America use the word estadounidense (literally, "United-States-ian" or "of the United States"), calling someone a "United States-man" or "United States'er" or other such constructions sound awkward in English. This has led to the use of the word "American". Nevertheless, calling a U.S. citizen simply americano or americana in Spanish is considered offensive in some areas of Latin America.
|
Skrevet: Tir 21 Feb 2006, 08:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
Trodde ikke det var noe problem jeg. Kaller de dem ikke bare for 'gringos' da?
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Skrevet: Ons 22 Feb 2006, 08:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Heldigvis speiler ikke språkbruk virkeligheten direkte, og akkurat denne unøyaktigheten har jo med å gjøre at vi ikke har noe godt ord for "person som bor i/kommer fra USA". Folk flest tenker nok ikke på USA som Amerika, og godt er det.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 23 Feb 2006, 13:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
På den andre side er jo en fra USA like mye amerikaner som en fra Peru... Men selvfølgelig, når Bush sier "My fellow Americans!" så tror jeg ikke han mener Castro, som også er amerikaner...
|
Skrevet: Tir 28 Feb 2006, 11:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
toth42 skrev: | mathianus skrev: |
Men det virker jo som folk flest aksepterer/ignorerer det eller t.o.m føler en tilhørighet til USA, har aldri hørt noen objeksjoner. "folk flest" = de som ikke bor i USA, men resten av kontinentet. |
Nå vet jeg ikke dette for fact, men regner ikke med Bolivia og Surinam føler særlig tilhørighet til USA.. Og for flere av landene i søramerika er det vel heller omvendt..? |
Du har så rett så rett, vi sier gjerne Canad(i)ere og Boliv(i)ere, men amerikanere om de fra usa som nevnt tidligere.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tir 28 Feb 2006, 19:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |