DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Hjernemasse
Norge og alle pengene
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Norge og alle pengene

Jeg syns egentlig Norge burde gi alle pengene til trengende land jeg... så kunne vi leve som den fattigste nasjonen i verden, stå frem som et godt eksempel, og håpe at de andre mektige landene ville følge vårt eksempel...

DET hadde det neppe vært stort håp for...

MEN på en annen side hadde det heller ikke gått å tvunget hele verden inn i en slik tilstand heller da... vi har rett og slett ikke makt til det...

Hva hadde verdien av en slik handling vært? Moralsk høyverdig? Idiotisk?

Det er jo faktisk URETTFERDIG av oss å sitte her oppe på kloden (eller bunnen om du vil) å gasse oss. Nå sier ikke jeg at jeg er så veldig flink til å gi til de fattige og til veldedige formål... jeg er en stor EGOIST selv, nemlig, som er avhengig av de stakkars kronene jeg får ut av lånekassa.

Nå vet jeg at visse mennesker i Kambodsja har tenkt noe liknende. Men dette må anses som en fullstendig ikke-voldelig politikk.

PS: Jeg er klar over hvor liten hensikt dette hadde hatt for verdens ve og vel. Jeg syns bare det er urettferdig selv om jeg er en egoist Freakish

InnleggSkrevet: Søn 05 Feb 2006, 03:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Audi
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003
Jeg kunne sagt meg helt enig! men det vil jeg ikke.. kynisk som jeg er så vil jeg si meg uenig.. dvs jeg vet ikke helt hvor mye penger Norge har, men at det er mye har jeg fått med meg. Hadde plutselig alle de fattige landa blitt rike så ville det gått rett ned for oss alle, noe vi muligens fortjener.. men det er ikke noe jeg vil oppleve egentlig.

Å få alle landa over fattiggrensa hadde vært noe, å hjulpet alle nok til at de kunne overleve selv, produsere nok mat til alle barna de får og alt sånt.. DET skulle man gjort!

InnleggSkrevet: Søn 05 Feb 2006, 12:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Penger løser ingen problemer i seg selv. Tror dere virkelig de pengene ville funnet veien frem til de som virkelig trenger dem? De ville havna i lommene på diverse korrupte statsledere lenge før det.

Nei - å bare pøse på med penger hjelper ikke. Og ikke tror jeg at alle fattige mennesker vil være overbegeistra over å bare få alt ovenifra heller - hjelp i akutte tilfeller er en ting, men de fleste mennesker liker å selv jobbe for det de får. Det er det man må legge til rette for - at folk får noe tilbake for den innsatsen de selv gjør.

InnleggSkrevet: Søn 05 Feb 2006, 21:26
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ja, vi kan jo "hjelpe" u-land som irak med å få opp oljen deres...

InnleggSkrevet: Ons 08 Feb 2006, 23:04
Lillebror
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Okt 2005
Terning skrev:

det ender med at irak blir styrtrike og al-quaida får tak i mere penger og masse produserer bomber og våpen ergo mere terror...kanskje en smågod ide men tror nok det kan gå helt feil :/

InnleggSkrevet: Tor 09 Feb 2006, 16:04
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Tror du det?

Om det var slik ville vel ingen våge å investere der nede?

InnleggSkrevet: Fre 10 Feb 2006, 23:36
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Hvis jeg skulle svare ordentlig på dene tråden, ville det fort blitt en minst 3-siders avhandling om teoretiske perspektiver, internasjonale strukturer, og de store forskjellene som finnes i fattige land. (Studerer utviklingsstudier.)

Kanskje jeg får tid til å skrive mer om dette senere, men kan komme med noen korte bemerkninger her. Det nytter ikke bare å pøse på med penger, hvis man ikke samtidig gjør noe med de globale strukturene som gjør at vi er utviklet/moderne/rike og de er underutviklede/tradisjonelle/fattige (stryk det som ikke passer ifølge din oppfatning). Så lenge utbyttende strukturer opprettholdes, som gjør at verdier overføres fra periferien til sentrum, og at vi tjener mye mer enn dem på de samme bytteforholdene enn de, vil vi ikke komme så veldig langt med å sende masse penger. Det vil faktisk i enkelte tilfeller kunne tjene oss mer enn dem (noe som av en del brukes som et argument for mer bistand, av egoistiske hensyn Razz).

Å anta at fattige ikke vil bli glade for penger 'ovenfra' er ganske kortsynt. De aller fatttigste vil nok i de fleste tilfeller takke ja til alle muligheter de får til å overleve en dag/uke/måned til. Men å gi pengene direkte til de aller fattigste på denne måten ville nok i mange tilfeller vært ganske ineffektiv bistand. Hvis man ønsker å hjelpe de aller fattigste overalt i verden, er det desverre ikke nok med bare omfordeling av penger/verdier på et golbalt/lokalt nivå. De fattige må få mulighetene til å bryte ut av strukturene som holder dem fanget som fattige. Dette har med maktforhold i samfunnet å gjøre.

Man kommer langt med å gi, men det er slett ikke nok. Av og til virker det til og med mot sin hensikt, hvis det ikke blir gjort med innsikt. (ufrivillig rim)

Det virker litt som tråden er startet som et forsøk på å bøte på egen dårlig samvittighet over å bo i et rikt land i en urettferdig verden (jeg kan ta feil her). Vel, hvis det er tilfellet, begynn med å gi en pen sum til noen av de større norske bistandsorganisasjonene, de vet (vanligvis) hva de driver med. Eventuelt, engasjer deg politisk.

InnleggSkrevet: Lør 11 Feb 2006, 15:04
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Zatharee:

Hva tror du om muslimske lands fremtid som velstandsland? Jeg tenker her spesielt på om sharia er i stand til å skape økonomisk vekst.

(Mange islamske land er jo temmelig rike, men ikke alle, og det er desutten veldig skjev fordeling i disse landene, og de har (antageligvis fra min side) ingen andre store inntektskilder enn oljen.

Ta Iran f.eks. I dette landet er det mange fattige, spesielt på bygda. Samfunnsstrukturen her er vel litt gammeldags (stor del familiebedrifter feks).

Vel det jeg lurer på er vel hovedsakelig om et islamistisk land er i stand til å konkurrere med vestlig kapitalisme.

InnleggSkrevet: Lør 11 Feb 2006, 21:40
Zatharee

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Terning skrev:
Zatharee:

Hva tror du om muslimske lands fremtid som velstandsland? Jeg tenker her spesielt på om sharia er i stand til å skape økonomisk vekst.

(Mange islamske land er jo temmelig rike, men ikke alle, og det er desutten veldig skjev fordeling i disse landene, og de har (antageligvis fra min side) ingen andre store inntektskilder enn oljen.

Ta Iran f.eks. I dette landet er det mange fattige, spesielt på bygda. Samfunnsstrukturen her er vel litt gammeldags (stor del familiebedrifter feks).

Vel det jeg lurer på er vel hovedsakelig om et islamistisk land er i stand til å konkurrere med vestlig kapitalisme.

Det blir vel litt off-topic i forhold til det temaet på tråden opprinnelig var?
Foreslår at vi denne tråden splittes i to, den delen som handler om muslimske lands velstand og konkurransedyktighet, og den delen som handler om bistand og utvikling.

Kan ikke si at jeg har satt meg veldig inn i muslimske lands økonomi, men så vidt jeg vet er filipienene et av de landene med størst muslimsk befolkning, men de har også hatt en relativt sterk økonomisk vekst. Ser i utgangspunktet ingen motsetning mellom religionen islam og det kapitalistiske systemet eller økonomisk vekst, men så har jeg ikke dybdekunnskap når det gjelder muslimsk tro. Vil uansett anta at islam i likhet med andre trosretninger kan tolkes i vidt forskjellige retninger.

Når det gjelder de arabiske landene i midtøsten, så har de store fattigdomsprblemer, og en stor økonomisk ulikhet. Flere av landene har ganske høyt BNP/innbygger, men pengene er ekstremt ugjevnt fordelt. Fokus på olje (dvs råvareesport) i stedet for industri er en felle mange u-land har gått i, dette har en tendens til å gjøre et lite mindretall veldig rike, mens store deler av befolkningern får lite eller ingen nytte av inntektene. Dette er ikke utviklingsfremmende, ettersom det ofte ikke birdrar til å skape mye ny industri eller arbeidsplasser.

Jeg vet ikke om noe er i stand til å "konkurrere med vestlig kapitalisme" siden dette nå er et verdensomspennende økonomisk system. Jeg tror ikke at muslimske land som sådan er i stand til å bryte ut av globaliseringen og skape et reelt alternativ til dette. Derimot så tror jeg at en del mulimske land har muligheter til å hevde seg innen dette systemet, selv om de har en del strukturelle problemer å overkomme.

InnleggSkrevet: Søn 12 Feb 2006, 03:42
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
"Penger ovenfra" - altså, som sagt er akutt nødhjelp en ting. Men jeg tror nå folk flest mye heller vil ha hjelp til å tjene penger selv, enn bare hjelp alene. Dette selvfølgelig etter at man er blitt hjulpet ut av de verste, livstruende problemene.

InnleggSkrevet: Tir 14 Feb 2006, 00:26
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004
zaphod skrev:
Terning skrev:

det ender med at irak blir styrtrike og al-quaida får tak i mere penger og masse produserer bomber og våpen ergo mere terror...kanskje en smågod ide men tror nok det kan gå helt feil :/

Shocked Rolling Eyes Shocked Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Søn 26 Feb 2006, 17:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
hitmark
Främling
Främling

Ble Medlem: 19 Mar 2006
gi en mann en fisk og han slipper å gå sulten den dagen. lær ham å fiske og han slipper å gå sulten igjen...

veldig forenklet men veldig treffende...

InnleggSkrevet: Søn 19 Mar 2006, 05:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Hjernemasse
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet