DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Det finnes ikke onde mennesker, bare onde handlinger
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [8 Posts]  
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Det finnes ikke onde mennesker, bare onde handlinger

Jeg er av den oppfatning at det ikke finnes onde mennesker, bare onde handlinger. Jeg syns det er et fint ideal. Men jeg er i tvil om jeg får det til å stemme sånn systematisk sett. Altså hvordan noe slikt kan integreres med alle de andre meningene jeg har. Og desutten. Er det i det hele tatt mulig å ha et slikt syn? Er det logisk holdbart?

Sånn i lys av de siste hendelser mener jeg at det var galt av jyllandsposten og magazinet å trykke de sjikanerende karikaturene av mohammed. Så dette var gale handlinger, men hverken jyllandspostens redaktør, magazinets redaktor eller tegningenes opphavsmenn er onde av den grunn.

Videre er det galt av muslimene i syria å rasere den norske og danske ambassade. Men igjen er det bare handlingene som er onde, ikke menneskene bak.

Sånn på denne måten har jeg løst problemet med hvem side jeg vil velge: ingens.

Men så gjenstår det da, om dette er en god mening å ha. For om jeg ikke kan velge side, kan jeg vel heller ikke velge å si at vestens idealer som ytringsfrihet, religionsfrihet, retten til å velge sin egen ektefelle osv osv er absolutte verdier, altså verdier som uansett må gjelde?

For jeg mener da visselig det også. Jeg er forvirret angående hvordan jeg skal løse dette dilemmaet.

En kjapp oppsummering av hva jeg tenker: bare handlinger er onde, ikke mennesker -> jeg kan ikke velge side -> jeg må oppgi vestlige verdier og idealer.

Betyr tittelen på denne tråden at jeg ikke har lov til å velge noen side?

InnleggSkrevet: Søn 05 Feb 2006, 03:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Å separere mennesker fra deres handlinger er som å... tja. Ihvertfall er det en komplett selvmotsigelse. Til tider er det også en forbasket praktisk unnskyldning for å løpe fra det ansvaret en har for konsekvensene av ens egne handlinger. Men en har også bare ansvaret for ens egne handlinger - ikke alle andres.

Derfor trenger det ikke være galt å trykke karikaturer av Muhammed. Det som er galt er hvordan diverse religiøse fanatikere reagerer på dem. Og jeg er fullt ut villig til å si at det disse fanatikerne gjør, er dårlige handlinger, og at de er ignorante/dumme/sneversynte/intolerante/finn på det som passer/velg ett ord mennesker.

Alle har lov til å forsøke å forbedre seg selv, og ens handlinger er resultater av hva en mener at er OK å gjøre. Og det er ikke OK å sprenge i filler eller brenne ned ting fordi noen sa eller tegna noe du ikke likte. Derimot er det lov til å være konstruktiv, og å kunne tåle kritikk.

Forøvrig er idealer som ytringsfrihet, religionsfrihet og det vi generelt vil kalle menneskerettigheter verdier som uansett skal gjelde. Man kan si mye rart om vesten, men helt siden 2. verdenskrig har vi i det minste skjønt såpass.

InnleggSkrevet: Søn 05 Feb 2006, 21:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005
Generelt sett er en handling hevet over den moraliserende dommen. Det vil si, at en handling ikke kan vurdere sin egen moralske verdi, så dermed er den heller ikke ansvarlig for sin egen moralske konsevens. Til eksempel vill det å rape ved bordet noen plasser virke fornærmende, og andre ikke. Problemet med å fjerne ondsapen fra mennesket blir større. Fjerner vi "det onde" fra mennesket, vil Nürmberg prosessen virke som et spill for galleriet, og krigsforbryterne kunne like godt vært speiderledere. Det er en god tanke at ondskap ikke eksisterer i mennesket, og en tanke jeg har fundert mye over selv, men det ender alltid med at jeg må inrømme min egenusakelighet. Selv om vi gjerne ville det annerledes, er og blir mennesket kapable til å gjøre de grusomste ting.

Så om du bør gi opp de tankene du har ervervet deg fra Vestens tankeboks? Nei, trur ikke det skulle være så nødvendig at det gjør noe. Som eg har sagt før, er det opp til deg, meg og antageligvis Glahn, men det skal vi ikke si sikkert, å plukke med oss de tankene vi ønsker, fra den fantastikse samlingen med smarte ord, meninger og tanker vi finner der ute. Forøvrig har jo Lars Svendsen (filosofen, ikke eventyreren) skrevet en utmerket bok om emnet. Om det skulle interesere.

Og til slutt; er denne komentaren ond? "Do what you will shall be the whole of the law."

InnleggSkrevet: Man 06 Feb 2006, 12:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Glahn skrev:
Å separere mennesker fra deres handlinger er som å... tja. Ihvertfall er det en komplett selvmotsigelse. Til tider er det også en forbasket praktisk unnskyldning for å løpe fra det ansvaret en har for konsekvensene av ens egne handlinger. Men en har også bare ansvaret for ens egne handlinger - ikke alle andres.

Derfor trenger det ikke være galt å trykke karikaturer av Muhammed. Det som er galt er hvordan diverse religiøse fanatikere reagerer på dem. Og jeg er fullt ut villig til å si at det disse fanatikerne gjør, er dårlige handlinger, og at de er ignorante/dumme/sneversynte/intolerante/finn på det som passer/velg ett ord mennesker.

Alle har lov til å forsøke å forbedre seg selv, og ens handlinger er resultater av hva en mener at er OK å gjøre. Og det er ikke OK å sprenge i filler eller brenne ned ting fordi noen sa eller tegna noe du ikke likte. Derimot er det lov til å være konstruktiv, og å kunne tåle kritikk.

Forøvrig er idealer som ytringsfrihet, religionsfrihet og det vi generelt vil kalle menneskerettigheter verdier som uansett skal gjelde. Man kan si mye rart om vesten, men helt siden 2. verdenskrig har vi i det minste skjønt såpass.

Her må jeg "arrestere" deg.

For det jeg mener med at det er handlingene man må se på, det har jo ikke noe med ansvar for handlinger å gjøre. Det betyr egentlig bare at man ikke kan sverte mennesker, bare handlinger.

Noen tror det er å gjøre knefall for skurker. Men det er det ikke. Det er en metode for forståelse av andres handlinger, ikke noe moralsk standpunkt.

InnleggSkrevet: Fre 10 Feb 2006, 23:34
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Selvfølgelg kan man sverte mennesker. Å sette skille mellom mennesker og deres handlinger er som å forsøke å skille melka fra melkesjokoladen.

Hvis folk ikke er onde, men bare handlingene deres, hvorfor skal man da holde dem ansvarlige for handlingene sine? Og viser man forståelse for andres handlinger inntar man også et moralsk standpunkt i forhold til dem - noe annet er fullstendig umulig.

InnleggSkrevet: Tir 14 Feb 2006, 00:16
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Det er ikke noe moralsk standpunkt, men en metode.

En metode for å finne ut mer om årsakene til de ev. stygge handlingene =)

Og jeg tror metoden funker bra, jeg.

InnleggSkrevet: Tir 14 Feb 2006, 22:29
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Med en gang du har begreper som "gode" og "dårlige/onde" handlinger har du inntatt et moralsk standpunkt. Hva gjør at en handling er god? Hva gjør at en handling er dårlig? Siden du åpenbart har en ide om hva som er dårlige handlinger, må du ha en målestokk for hva som er godt og hva som er dårlig, og den målestokken er av moralsk art.

Du har også inntatt det moralske standpunkt at det er en god ting å finne ut årsakene til menneskers handlinger, samtidig som det er helt OK å mene at menneskers handlinger ikke reflekterer noen godhet eller ondhet i selve menneskene. Det er et moralsk standpunkt i seg selv.

Det finnes ingen moralsk nøytrale metoder.

InnleggSkrevet: Ons 15 Feb 2006, 13:01
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005
Personlig liker jeg å heve meg over de moralske spørsmålene. Som jeg forøvrig gjør med det meste andre også, men dette er ikke poenget mitt. Dette er poenget mitt: du kan ikke si at det finne en universiell regel for hva som er godt og ondt. Det er et menneskeskapt konsept som hver enkelt vurderer ut ifra sitt ståsted som er, som vi alle vet, foskjellig for hvert individ. Ergo finnes hverken ondskap eller godhet. Jeg liker heller å vurdere en handling utifra hvorfor den blir utført og hvordan før jeg vurderer de eventuelle moralske/etiske spørsmålene some er knyttet til det. Jeg er heller uenige med menneskers handlinger enn å kalle dem for onde, det er en alt for enkel måte å fraskrive seg ansvar på. Alle er ansvarlige for sine egne handlinger.

I forbindelse med karikarturtegningene av Mohammed, vil jeg si at det på ingen måte var nødvendig for tegneren å tegne de nevnte tegningene, og ingen spesielt god grunn for redaktøren å gjøre det samme. Det var med andre ord ganske meningsløst i forhold til konsekvensene.
Det samme kan du si, avhengig av dine verdier og prioriteringer, om bøllene vi ser nede i gatene i midtøsten og deromkring om dagen (legg merke til at en klar majoritet av de fremmøtte er menn i 20-årsalderen). Dvs, de har en grunn, men den rettferdiggjør ikke handlingene deres. Du kan kalle det ondskap, jeg kaller det dårlige valg.

Nå fikk jeg ikke illustret poenget mitt så godt med dette eksempelet, men jeg har ihvertfall nådd en konklusjon: vi vil som regel komme til samme konklusjon, men med mitt syn trenger du ikke oppgi ditt syn på vestlige verdier. Du må ikke ta dem for gitt, men du slipper å oppgi dem.

Har jeg et godt poeng?

InnleggSkrevet: Tor 16 Feb 2006, 23:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [8 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet