|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005 Innlegg: 497 Bosted: Bergen
|
flagg brenning
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301724
Er det bare meg, eller er det fler som reagerer pÄ dette? Ja OJ brant det amerikaske flagget, reagerte pÄ det og. Men er det bare meg?
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Sűn 05 Feb 2006, 02:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Flaggbrenning kan de gjÞre sÄ mye de vil, men Ä faktisk knuse og sette fyr pÄ en ambasade - det er seriÞst folkens!
For det fÞrste, det er internasjonalt annerkjent (ogsÄ av Syria) at et ambasadeomrÄde er "en del av landet som eier ambasaden". Det vil si at syriske pÞbler faktisk gikk til direkte angrep pÄ et norsk omrÄde. Det er i tillegg internasjonalt annerkjent at myndighetene i det landet hvor ambasaden ligger har ansvaret for ambasadens sikkerhet. (BÄde materiell og personell...)
I akkurat denne saken knuste de fÞrst den danske ambassaden, fÞr de GIKK 6 KILOMETER til den norsk ambassaden, knuste denne og satt fyr pÄ den. DET er uakseptabelt! Syriske myndigheter har sÄ absolutt ikke gjort jobben sin i denne sammenhengen.
Jeg hÄper at dette kan lÞses gjennom diplomatiske kanaler, og jeg hÄper virkelig at disse fanatikerne (for det er ikke den jevne muslimen som gÄr til verks pÄ denne mÄten) enten blir stoppet, eller tar til vettet.
Ja, det ble tegnet bilder av Muhammed og det strider mot islamsk lÊre, MEN det gir ikke noen rett til Ä Þdelegge, brenne og rasere andre lands omrÄder.
|
Skrevet: Sűn 05 Feb 2006, 04:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

|
Tittan har et poeng, men jeg fÞler fremdeles at flaggbrenning er en fornÊmelse. nÄ mener jeg ikke at flaggbrenningen i seg selv er en krigserklÊring, og heller ikke ambasadebrenning, selv om det er pÄ nasjonalt omrÄde. Men jeg vil ha raksjon. Det vi har her er en ny inkvisjasjon, spÞrsmÄlet er hvordan vi vil takle denne?
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Sűn 05 Feb 2006, 04:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
Tittan skrev: |
Jeg hÄper at dette kan lÞses gjennom diplomatiske kanaler, og jeg hÄper virkelig at disse fanatikerne (for det er ikke den jevne muslimen som gÄr til verks pÄ denne mÄten) enten blir stoppet, eller tar til vettet.
Ja, det ble tegnet bilder av Muhammed og det strider mot islamsk lÊre, MEN det gir ikke noen rett til Ä Þdelegge, brenne og rasere andre lands omrÄder. |
Vel, tegninger av Mohammed fÄr man jo som kjent kjÞpt i Iran uten stÞrre trÞbbel. Det er ikke tegningene sÄ mye som det manglende mentale skillet mellom medium og budskap som fÞrer til at de tolker tegningene som en hÄn mot Islam- og ikke som en kritikk av fundamentalistene som truer ytringsfriheten.
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en ThrĂžnder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sĂžnder,
Nei, der skal Kugle til en ThrĂžnder!"
Skrevet: Sűn 05 Feb 2006, 18:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Flaggbrenning er en sÊrdeles sterk, men lovlig ytring. Det skal mye til fÞr noen dÞr, eller ikke kan ta til motmÊle, nÄr noen brenner et flagg. Jeg har ikke sÊrlig sansen for flaggbrenning selv - jeg synes ikke det er noe konstruktivt. Men det er noe jeg mÄ godta.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 05 Feb 2006, 21:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Glahn skrev: | Flaggbrenning er en sÊrdeles sterk, men lovlig ytring. Det skal mye til fÞr noen dÞr, eller ikke kan ta til motmÊle, nÄr noen brenner et flagg. Jeg har ikke sÊrlig sansen for flaggbrenning selv - jeg synes ikke det er noe konstruktivt. Men det er noe jeg mÄ godta. |
Jepp - nÄr vi trykker bilder av Profeten for Ä understreke ytringsfriheten mÄ vi tÄle at de ytrer seg ved Ä brenne flagget vÄrt...
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 13:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Glahn skrev: | Flaggbrenning er en sĂŠrdeles sterk, men lovlig ytring. |
Ă
h..? Ble ikke Otto Jespersen anmeldt for Ă„ brenne USA's flagg..?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 15:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

|
Jo han ble det. Og velfortjent var det. Man skal ikke brenne et annet lands flagg, uansett hva man mÄtte mene om det. Flaggbrenning er en fullstendig fornÊrmelse av en nasjons Êre. Men vi har hadt det for godt, vi bryr oss ikke om flagget lenger. personlig synes jeg det er litt trist.
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 15:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Gnomulfen skrev: | Jo han ble det. Og velfortjent var det. Man skal ikke brenne et annet lands flagg, uansett hva man mÄtte mene om det. Flaggbrenning er en fullstendig fornÊrmelse av en nasjons Êre. Men vi har hadt det for godt, vi bryr oss ikke om flagget lenger. personlig synes jeg det er litt trist. |
SpÞrsmÄlet mitt var mer om ikke han ble anmeldt nettopp fordi det er ulovlig, og ikke lovlig som Glahn skriver.. Jeg ble litt usikker.
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 16:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

|
mener det er ulovlig, men det er godt mulig det er i en grÄsone. Skal se om jeg kan lure meg inn pÄ noen jussfolk
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 16:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Homewrecker
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Jun 2004 Innlegg: 231 Bosted: Trondheim rock city
|
Brenning av norskeflagg skjer altfor sjeldent.
|
_________________ Just because I dress like this doesn't mean I'm a Communist...
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 22:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Han ble anmeldt, ja. Med basis i en lovparagraf som ikke hadde vÊrt i bruk siden noen norske ungdommer ble dÞmt rundt omkring krigens dager, for Ä ha brent et hakekorsflagg (hakekorsflagget var den gangen det offisielle flagget til staten Tyskland). Men hele greia ble droppa, da det gav heller dÄrlige assosiasjoner Ä skulle anvende en lovparagraf som sist ble brukt til Ä straffe noen som protesterte mot jÞdehat/mord/terrorisme etc.
Konklusjonen ble at noen lover sover godt, og det skal de fÄ lov til. Flaggbrenning er derfor lov.
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 23:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
Jeg mener ogsÄ at det er ulovlig. Men det er jo forskjell pÄ Ä brenne et flagg i hagen sin, og Ä fyre opp midt under beste sendetid pÄ NRK1.
Men om vi fÞler sÄ sterkt om flagget vÄrt, burde ikke det vÊre en liten pekepinn om hvor sterkt muslimer fÞler om profeten sin?
Jeg stÄr sterkt pÄ at jeg synes satire over religion burde vÊre en godtatt del av ytringsfriheten; om islam sÄvel som alle andre religioner. Dermed mÄ jeg ogsÄ godta at brenning av flagget blir en ytring jeg mÄ godta.
Catch 22, n'est ce pas?
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 23:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Homewrecker
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Jun 2004 Innlegg: 231 Bosted: Trondheim rock city
|
Jeg synes og muslimene gÄr litt langt nÄ, men bilder av Gud/mennesker resuserer Gud.. Blir sett pÄ som avgudsdyrking og blir tatt veldig alvorlig! Jeg forstÄr det. Men det jeg og synes er sykt er at de tar sÄ til de grader pÄ vei for det! Verden er ikke god, haha! Men akkurat det avisene gjorde, var noe de aldri burde spÞkt med i utgangspunktet..
|
_________________ Just because I dress like this doesn't mean I'm a Communist...
Skrevet: Tir 07 Feb 2006, 02:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
Homewrecker skrev: | Jeg synes og muslimene gÄr litt langt nÄ, men bilder av Gud/mennesker resuserer Gud.. Blir sett pÄ som avgudsdyrking og blir tatt veldig alvorlig! Jeg forstÄr det. Men det jeg og synes er sykt er at de tar sÄ til de grader pÄ vei for det! Verden er ikke god, haha! Men akkurat det avisene gjorde, var noe de aldri burde spÞkt med i utgangspunktet.. |
Enkelte folkeslag tror at kameraer stjeler ens sjel. Jeg kan forstÄ det, men jeg slutter ikke ta bilder for det.
|
Skrevet: Tir 07 Feb 2006, 08:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Jeg skal ikke pÄstÄ jeg tar selve flaggbrenningen sÄ veldig tungt, det er mer det at ekstremister har funnet ut hvor Norge ligger og at de hater oss uten Ä kjenne oss, og det de er i stand til Ä gjÞre som skremmer litt..
|
Skrevet: Tir 07 Feb 2006, 10:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Saken er at man bÞr ha evnen til Ä innse at det man selv synes er avgudsdyrking, ikke blir sett pÄ som avgudsdyrking av alle andre. At en selv ikke sitter pÄ den endelige og fastlagte sannheten om alt, og at man derfor ikke kan gjÞre nÞyaktig som man vil fordi man har sÄ innmari rett.
|
Skrevet: Tir 07 Feb 2006, 15:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
toth42 skrev: | det er mer det at ekstremister har funnet ut hvor Norge ligger og at de hater oss uten Ă„ kjenne oss, og det de er i stand til Ă„ gjĂžre som skremmer litt.. |
Ja, RIKTIG!
IKKE "muslimene".
"Muslimene dĂžmmer Norge for det en avis har gjort."
Finn en feil her.
|
Skrevet: Tor 09 Feb 2006, 10:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Vel, det finnes nÄ endel muslimer som _dÞmmer_ Norge for det, uten at de tyr til vold. Lederen for Hizbollah sa pÄ TV igÄr at han fordÞmmer vold, men han bebreider ogsÄ Norges regjering for ikke Ä fordÞmme Magazinet. Det er nok mange muslimer som skjÊrer Norge over en kam her, selv om de ikke tyr til vold. Akkurat som mange Nordmenn skjÊrer muslimene over samme kam nÄ, og f.eks nekter Ä kjÞre drosje med muslimer. TÄpelig fra begge sider. Mer tÄpelig av nordmenn i grunn, da syrere og deres like ikke forstÄr at regjeringen i et land ikke kan kontrollere mediene, da dette er en selvfÞlge der.
|
Skrevet: Tor 09 Feb 2006, 10:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

|
Det dette bunner ut i, i det minste delvis, er at vi faktisk ikke lever i en enkel liten bakhage, alene uten naboer lenger. Av en eller annen grunn har verden minsket i stÞrellse, og dermed har vi plutselig fÄtt mennesker vi ikke visste om fra fÞr pÄ dÞren. Vi er i en verden hvor Bush ringer Ä klager pÄ husbrÄk nÄr Osama har en fest i hulen sin. Det er klart at muslimene bÞr kunne forstÄ, viss vi gÄr utfra at de har en normal mengde inteligens, og i redsel for rasisme vil jeg gÄ ut fra det, at Norge og Danmark ikke kan holdes ansvarlig for en kariktatur i en avis, og om de kan de, bÞr de ogsÄ forstÄs at det er andre tabuer i andre land. Det vi aner er en ny muslimsk aroganse.
Jeg fÞler ikke at menensker skal kunne bestemme over mine meninger og handlinger, men det er klart at vi heller ikke da kan pÄstÄ at vi skal kunne ebstemme over deres handlinger og meninger.
Dette kan bare gÄ to veier. Enten gÄr vi inn i en tredje verdenskrig, en nyreligionskrig, tuftet pÄ svÊrt dÄrlige tegninger av en dÞd mann fra indre ÞrkenstrÞk. Vi kan komme til Ä se untakstilstander, ufred og hatefulle tilstander. Jeg ser med gru pÄ muligheten til Ä mÄtte se pÄ en verden i fullstendig opplÞsning. Eller sÄ kan det jo hende at me fÄr det absolutt motsatte. En opplÞsning av religiÞse barrierer, og en ny verdensordning. _Det_ ville jo selvsagt vÊre, ved fÞrste Þyekast, Ä foretrekke; men jeg er hvirkelig ikke sikker. Vil vi at Magazinet, med z, skal kunne pryde seg med Ä bringe verdensfred? Det ville vÊre skummelt. Da vil jeg heller lukte svidde aviser, og hÞre lyden av grÄtende kvinner. Det er ikke det at jeg liker krig, men noen ganger mÄ det svis av litt jord for Ä renske opp i samfunnet. Etter en evighet har jeg komt til at jeg stÞtter opptrykkingen av bildene, men jeg stÞtter ikke at det ble gjort i en dobbeltmoralistisk kvasi-avis som Magazinet, det komme som et varsel til oss alle.
Og sÄ var det skoledag. Noen av oss mÄ jo leke inteligente av og til. (Selv om det begynner Ä spre seg en generll tvil om det hjelper.)
*-Mama, just shott a man.
-Thats ok. So long as you read... Magazinet.*
Ă„ hat
|
Skrevet: Tor 09 Feb 2006, 12:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |