DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Trenger Islam sensur for å få respekt?

Nei, Islam ville fått mye mere respekt med større åpenhet istedet!
90%
 90%  [ 10 ]
Ja, religioners ære må beskyttes ved lov
0%
 0%  [ 0 ]
Har du stilt meg et spørsmål? Eh, ja! Har jeg svart på det? Eh, nei!
9%
 9%  [ 1 ]

Antall stemmer : 11

Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Underskriftskampanje for Jyllandsposten og ytringsfrihet
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [8 Posts]  
Av Innlegg
arntis
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006
 Underskriftskampanje for Jyllandsposten og ytringsfrihet

Som alle vet har den danske avisen Jyllandsposten for snart et halvt år siden publisert 12 tegninger av profeten Mohammed, som reaksjon på at muslimske religiøse fundamentalisterhar skapt en situasjon i landet, hvor tegnere ikke lenger tør jobbe med islamske tema, av frykt for represalier i form av trusler og vold.

Disse tegningene, som i vestlig sammenheng oppfattes som snille og uskyldige, skapte sterke reaksjoner blandt muslimske miljøer i norden. De protesterte til avisen og regjeringen, men Danmarks statsminister Anders Fogh Rasmussen nektet å gripe inn for å sensurere avisen. Tegningene ble også gjengitt i Stavanger Aftenblad kort tid etter, og senere i den lille kristenavisen Magazinet.

Saken fikk likevel ingen internasjonal oppmerksomhet, før representanter for de musliske menighetene reiste rundt og besøkte muslimske religiøse og verdslige ledere, med de fornærmende bildene. Pluss litt til. Blant annet var de 12 blitt til 120, og de hadde lagt til et par ekstra bilder som aldri hadde stått på trykk i noen dansk avis. De ekstra bildene viste profeten Mohammed med grisetryne, som pedofil, og bedende muslimer som blir voldtatt av en hund.

Med de 12 fjærene gjort om til feite høns har saken eksplodert i midtøsten og videre ut i verden:

Muslimske regjeringer, som ikke akkurat har lange demokratiske tradisjoner å vise til, krever både unnskyldninger fra Danmarks og Norges regjeringer og avisene selv, samt lovendringer for å beskytte Islam mot slike 'fornærmelser'. Saudi Arabia (og bl.a. Egypts Handelskammer) har oppfordret til en boikott av danske og norske varer. Mindre selvbeherskede organisasjoner og enkeltpersoner, såsom Hizbollah, Gloriebrigadene i Nord-Europa, Mullah Krekar, Den Militante Islamske Forsvarsfront, Mullah Ali Laban og Al-Aqsa har fremsatt flere forskjellige trusler: kidnapping, bombetrusler, drapstrusler og generelle advarsler om terror.
Videre har det vært arrangert flere demonstrasjoner, hvor danske og norske flagg har blitt brent, konsulater og ambassader har blitt angrepet og kastet stein og egg på.

I takt med de eskalerende protestene fra muslimske land har aviser i Tyskland, Island, Frankrike, Nederland, Spania, Italia, Finland, Mexico og tilogmed Jordan valgt å trykke tegningene, mens Storbritannia har vist dem på TV. Som igjen har ført til videre protester og trusler.

Alt dette pågrunn av 12 tegninger altså...

Mine meninger om hele saken er som følger:

1 - Tegningene er temmelig uskyldige og innenfor etiske regler.
2 - Islam fortjener ikke en 'uangripelig' særstilling, og burde kunne kritiseres på lik linje med alle andre religioner.
3 - De ekstreme reaksjonene fra islamske fundamentalister beviser behovet for offentlig kritikk.
4 - Den muslimske verdens stemme blir i økende grad overtatt av fundamentalister, som fortrenger de moderate og liberale, og får sette sin egen dagsorden under dekke av å 'representere Islam'.
5 - Respekt for religion er ikke respekt når den baseres på frykt og vold, da er det sensur.

Jeg vil oppfordre alle som mener at ytringsfriheten trenger støtte, om å klikke seg inn og skrive under på denne underskriftskampanjen:

http://www.petitiononline.com/danmark/petition.html
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"

InnleggSkrevet: Fre 03 Feb 2006, 14:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
syntes hele saken ble KRAFTIG overvurdert av muslimene,jeg mener,noen tegner profeten og de truer oss med terror og har store protester hvor de roper etter Bin Laden så han kan sprenge minionene sine i Norge...hvis ikke muslimene er sterke nok i sin tro til og riste på hodet og la en sånn ting passere så er det ikke vits i og være religiøs.
det er snart et halvt år siden,er det bare meg eller er det litt sent og reagere nå?

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Fre 03 Feb 2006, 17:48
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg gir blaffen i hvilken religion man har eller ikke har - det er ikke OK å true med å sprenge folk i lufta fordi noen sa, skrev, eller tegna noe du ikke likte.

De som syntes at disse tegningene var støtende eller provoserende har all lov og rett til å si sin mening om det. Men det er også alt man har rett til. Innen diverse mennesker skjønner at de faktisk ikke har rett til å tvinge alle andre til å gjøre slik de selv mener er best, så får de ingen sympati fra meg.

InnleggSkrevet: Fre 03 Feb 2006, 20:30
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005
Nå skal det nevnes at jeg, på det beste, har et ambivalent forhold til ytringsfriheten, men jeg støtter vel Glahn fult ut.
Sitat:
Jeg gir blaffen i hvilken religion man har eller ikke har - det er ikke OK å true med å sprenge folk i lufta fordi noen sa, skrev, eller tegna noe du ikke likte.
Men det vi må forstå her, er at Islam går gjennom de nødvendige delene for å bli en religion, for ikke lenge siden var kristendommen, både katolikker og protestanter like så. Islam er en veslevokssen tenåring, i religiøs sammenheng, og reagerer der etter. De føler rett og slett at de ikke blir respektert på samme nivå som de mer voksne, altså eldre religionene.

Før noen skyter meg vil jeg påpeke at det ikke er noen støtende bilder her. Så det så.

InnleggSkrevet: Fre 03 Feb 2006, 22:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Forsåvidt, men det er en sannhet med modifikasjoner. Det finnes for eksempel plenty med kristne fundamentalister som for eksempel synes det er OK å sprenge abortklinikker i fillebiter, med folk i.

Vi liker å tro at kristendommen er en moden religion, men jeg vet nå ikke helt, jeg...

InnleggSkrevet: Fre 03 Feb 2006, 23:57
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005
Poeng, og jeg er klar over dem. Men fundamentalisme i en hver form er uansett skummelt. Poenget mitt er at Islam er mye mer utsatt for slike trender. Kristenfundametalistene er tross alt i mindretall. Selv om de er der, og er en "pain in the ass".

InnleggSkrevet: Lør 04 Feb 2006, 00:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
arntis
Veronica
Veronica

Da vil jeg bare ta med at meningen med tråden er altså ikke å rakke ned på Islam, eller annen religion. Jeg ønsker å kritisere fundamentalismen som forsøker å true folk til å gi slipp på ytringsfriheten, i bytte med sikkerhet.

Så støtt underskriftskampanjen!

InnleggSkrevet: Søn 05 Feb 2006, 16:53
arntis
Veronica
Veronica

Flemming Rose, redaktøren som publiserte tegningene, skriver meget bra om hvorfor:

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/02/17/AR2006021702499.html

InnleggSkrevet: Man 20 Feb 2006, 11:31
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [8 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet