DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Aldersgrenser og sånn
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [34 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
 Aldersgrenser og sÃ¥nn

Hvordan har det seg at småunger får tak i røyk og alkohol i dag?
Hva slags folk er det som kjøper sånt til barn?
Evt hva slags folk er det som selger dem det?

Jeg blir alvorlig skremt når jeg hører om enhver unge under rundt 16, som drikker.
Hva skjedde med barndommen? Shocked

InnleggSkrevet: Man 19 Mai 2003, 13:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Jentepust
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 11 Mar 2003
De ser eldre ut, og kjøper selv, eller så får de av de som er rett over grensen. Aldersgrense er bare dust uansett, modenheten varierer så i den alderen, atte. Men så er det som oftest de mest umodne som begynne rå røyke og drikke først, da, så.. Slik er vel bare livet? Herje og styre i tenåra, og leve ett godt og fornuftig liv når det gjelder. Hvem er det som reiser på danskebåten i tredve/førtiåra med unga sine og drikker seg fra sans og samling i sitt nye utringa leopardantrekk, spør nå heller jeg.

InnleggSkrevet: Man 19 Mai 2003, 15:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Mellom barndomsåra og 30-og 40-åra, finnes den gyldne alderen som kalles 20-åra.
Det er DA man skal gjøre sånt. Wink

InnleggSkrevet: Man 19 Mai 2003, 15:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Jentepust
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Nei, fra 20 til 30 skal man feste og ha det morro først, men med måte, og ikke på en fjortis fylle-fest måte. Så skal man treffe en sjelevenn på en av festene, vere sammen en stund, utdanne seg litt, og få en bebiss.. Wink

InnleggSkrevet: Man 19 Mai 2003, 15:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
martefine
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 12 Apr 2003
Du skal bare se de små sjarmerende barna som samler seg utenfor den eneste kiosken i Tomter for å spørre alle forbipasserende, deriblandt bestemødre og andre pensjonister, om de kan kjøpe røk og øl til dem....
Virkelig sjarmerende Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Man 19 Mai 2003, 15:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg fikk alkohol hjemmefra. Da hadde de "kontroll" på hva og hvor mye jeg fikk i meg. Glad jeg har sluppet dette med å få folk til å kjøpe for meg! En aldersgrense er en god ting, fordi en 8-åring f.eks skal ikke kunne kjøpe alkohol eller røyk. Om ungdommen først vil ha tak i alkohol eller røyk, så får de tak i det uansett hvor aldersgrensen er satt.

InnleggSkrevet: Tir 20 Mai 2003, 16:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Shai_Tan
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 08 Apr 2003
umm burde kansje holdt kjeft men dum som jeg er skriver jeg nå dette:
når jeg var 16 og var ute etter det umm sprit så spurte jeg en kar som satt i spjellet

InnleggSkrevet: Ons 21 Mai 2003, 08:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Vampira
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Tips til dere som sier dere fikk drikke hjemmefra: Barn SKAL IKKE få alkohol hjemme fra! Tester viser at det er en større prosentandel av de som har lært å drikke i hjemmet som havner på ville veier, enn de som om må stå å tigge utenfor en butikk. Også står det i boka mi Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 21 Mai 2003, 11:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
Og barn med foreldre som setter ett eksempel og ikke blir fulle på fester, bryllup eller annet foran barna sine, viser barna et godt eksempel, og færre av disse kommer på ville veier.

InnleggSkrevet: Ons 21 Mai 2003, 17:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
stjernesludd
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mar 2003
Vampira skrev:
Også står det i boka mi Very Happy

Mr. Green

Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?

Press this, you triggerhappy semicolonists!

InnleggSkrevet: Ons 21 Mai 2003, 18:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Shealien skrev:
Og barn med foreldre som setter ett eksempel og ikke blir fulle på fester, bryllup eller annet foran barna sine, viser barna et godt eksempel, og færre av disse kommer på ville veier.

Hm. Moren min har alltid hatt for vane å dra på byen omtrent hver helg, og komme hjem mer eller mindre beruset, og noen ganger skapt litt bråk og ståhet.
Og se hvor fint jeg har klart meg! Mr. Green

Ok, argumentet mitt drepte seg vel litt selv der... Tunge
Men det har i alle fall ikke ført til at jeg har blitt en dranker. Heller tvert imot. Jeg har så lenge jeg kan huske, tenkt at "sånn skal jeg aldri bli" når jeg har observert min kjære mor (og til tider far også) under alkoholens innflytelse.
Det kommer sikkert litt an på hvordan barnet tenker og resonnerer.

InnleggSkrevet: Ons 21 Mai 2003, 23:11
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Jeg har aldri sett min mor beruset eller dritings, selv om det ble drukket alkohol nesten hver dag. Men det har vel med kultur å gjøre... jeg har aldri vært fjortis-full heller. Ikke har jeg "sorte hull" i hukommelsen engang! Jeg tror ikke jeg drikker så mye mer enn "alle andre", men jeg tar heller en øl eller et glass vin til maten, i steden for å samle det opp og drikke alt på en gang. Og jada, jeg drikker på fester også.
Men som jeg nevnte, kultur spiller en viktig rolle. Ingen voksne i min familie har noen gang oppført seg så barnslig og håpløst som de fleste voksne gjør på byen her til lands. Tror det har hatt mye å si for min holdning til alkohol.

InnleggSkrevet: Ons 21 Mai 2003, 23:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Veronica skrev:
Ok, argumentet mitt drepte seg vel litt selv der... Tunge
Men det har i alle fall ikke ført til at jeg har blitt en dranker. Heller tvert imot. Jeg har så lenge jeg kan huske, tenkt at "sånn skal jeg aldri bli" når jeg har observert min kjære mor (og til tider far også) under alkoholens innflytelse.
Det kommer sikkert litt an på hvordan barnet tenker og resonnerer.

Hva kan jeg si, bortsett fra helt enig. Jeg har opplevd akkurat det samme, men det er stortsett pappa som har blitt beruset. Har og sett besteforeldre ganske bedugget på 2. juledag, hvor vi hvert år har hatt masse slekt på besøk i 'selskap' (les: fest). Sitter igjen med inntrykket av at sånn vil ikke jeg oppføre meg. Jeg har faktisk fundert på om jeg burde oppføre meg sånn når jeg får unger, så de kan se de negative sidene ved alkohol....

InnleggSkrevet: Tor 22 Mai 2003, 08:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

spiralis skrev:

Jeg har faktisk fundert på om jeg burde oppføre meg sånn når jeg får unger, så de kan se de negative sidene ved alkohol....

Slike tanker har jeg faktisk lekt meg med selv og, i mange år.
Men så har man jo de ungene som vokser opp under slike forhold, og som ender opp mer eller mindre skakk-kjørt selv, da.
Derfor tror jeg det har en del å gjøre med barnets psyke også, resonnering o.l., og om jeg skulle få et mindre fornuftig barn, vil jo den strategien slå sterkt tilbake på meg. Rolling Eyes

Jeg tror uansett ikke jeg hadde klart å gjort noe sånt mot meg selv.
Eller bært på den dårlige samvittigheten jeg hadde hatt overfor barnet mens denne prosessen pågikk. Neutral

InnleggSkrevet: Tor 22 Mai 2003, 09:27
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Jentepust
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Det er ofte sånn, da, att enten havner man i samme sporet som foreldrene, enten man vil eller ikke, eller så blir man sterkt motsatt, fordi "sånn skal jeg veffal aldri bli".

InnleggSkrevet: Fre 23 Mai 2003, 11:53
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Med andre ord kan man egentlig forutsi fint lite om hvordan barns drikkevaner kommer til å bil, på basis av foreldrenes drikkevaner.

Det blir konklusjonen for meg, iallefall - hvis alt dette er riktig.

InnleggSkrevet: Fre 23 Mai 2003, 16:40
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Jentepust skrev:
Aldersgrense er bare dust uansett, modenheten varierer så i den alderen, atte.

Uhm.. heeeeelt uenig.. det må være en grense ett sted.. og jeg syns grensene er helt flotte.. (uhm.. og jeg kan faktisk huske da grensen for røyk ble satt opp fra 16 til 18.. mange på skolen min (ung.skole) som ble sinna da ja.. spesielt de som var 15, og snaaaart gamle nok.. men ikke likevel nei.. )

InnleggSkrevet: Søn 25 Mai 2003, 13:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Modenhet er dessuten et sterkt relativt begrep.
De aller fleste 14-15- og 16-åringer (pluss minus noen år) mener jo at de selv er modne.
Men det betyr ikke at de faktisk er det.
Det var det der med livserfaring, da. Rolling Eyes

Jeg mener generelt det er et tegn på umodenhet at en ungdom begynner å røyke. For hvilke gode argumenter for å gjøre det, finnes det egentlig? Det er kostbart, det er usunt, det er plagsom for andre. Er det fordi de andre sier det er kult? Er det da modent å begynne å røyke på det grunnlaget?

InnleggSkrevet: Søn 25 Mai 2003, 13:46
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg har også alltid lurt på hvorfor folk begynner å røyke...

Og modenhet, ja... Som 18åring synes man kanskje gjerne at man er veldig moden. Så blir man 25, og oppdager at man slettes ikke var det den gangen, og egentlig ikke er det nå heller Smile

InnleggSkrevet: Søn 25 Mai 2003, 13:48
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Veronica: nå må du ikke glemme å ta med at det ikke smaker godt de første gangene heller..

InnleggSkrevet: Søn 25 Mai 2003, 14:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [34 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet