DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
nynorsk
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [38 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Filuri
Gjest

nynorsk

nynorsk er utruligt fett. kvifor er det så få som skriv slik? greit, folk ser eg er frå utkantnoreg, men kva så? nynorsk er nå mykje nærare dialekta mi enn det bokmål er.
vellvell.

suldal; ein utkant i forkant! *glize*

InnleggSkrevet: Tor 18 Jan 2001, 18:18
    Til Toppen 
mirta
Gjest

Re: nynorsk

Eg er heilt einig. Nynorsken opp og fram!

InnleggSkrevet: Tor 18 Jan 2001, 19:07
    Til Toppen 
RoR
Gjest

folk klager for mye over nynorsk. "vi liker ikke nynorsk" og "hvorfor må vi ha nynorskundervisning i skolen, vi skriver jo bokmål til vanlig uansett"
vel, for det første er nynorsk et pent språk (som jeg ikke behersker veldig bra, så jeg foretrekker å skrive bokmål her Smile)
for det andre så utvilker man mye bedre språkforståelse ved å ha undervisning i to såpass like språk. dessuten er ikke nynorsk særlig vanskelig engang hvis man behersker bokmål til en viss grad. da er det bare å bruke ei ordliste.

jeg liker nynorsk

nynorsk lenge leve!

InnleggSkrevet: Tor 18 Jan 2001, 21:21
    Til Toppen 
Zala
Gjest

Jeg liker nynorsk. Det er hovemålet mitt på skolen. Men jeg skriver bokmål her fordi det føles mer naturlig for meg. Jeg bor i utkantnorge, og snakker dialekt, men jeg kan slå over til bokmål hvis jeg føler for det.
Jeg synes det er skikkelig barnslig (eller.noe) at folk som har nynorsk som sidemål klager så utrolig mye. For meg er nynorsk et skriftspråk på lik linje som bokmål, engelsk, fransk, tysk osv. Hvis folk har så store problemer med nynorsk sier det litt mer om deres iq enn det gjør om nynorsken.
mvh,
Zala

InnleggSkrevet: Tor 18 Jan 2001, 22:03
    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003

Problemet ligger vel ikke i nynorsken, men i at vi må 'kaste bort' tiden vår på å lære et ekstra språk. Norsk faget er MER enn strort nok som det er. Ror, ikke si noe om det før du er ferdig med vk1 pensum, DET er slit :)

Jeg vurderer å melde meg inn i LSS, landslaget for språklig samling, fordi jeg mener det er latterlig at et så lite land som norge (jeg har boikotet Noreg siden 8. klasse) ha to språk. La oss ha et felles, som alle kan kjenne seg igjen i.

Siste tips, skriv radikalt bokmål hvis dette ligger nære dialekta di, utrolig mye som egentlig er lov i bokmål, men som veldig få er klar over.

Frelst av lederen i LSS

InnleggSkrevet: Tor 18 Jan 2001, 22:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Filuri
Gjest

I så fall burde ein ha kutta ut bokmål. bokmål er jo ein norsk versjon av dansk. men klart mykje lettare å skriva for osclobertene. velllvell.

InnleggSkrevet: Fre 19 Jan 2001, 09:28
    Til Toppen 
mirta
Gjest

Eg trur me treng to skriftspråk fordi det er så utruleg mange forskjellige dialekter her i noreg. Me treng to for at flest mogleg skal ha eit skriftspråk dei kjenner seg igjen i.

InnleggSkrevet: Fre 19 Jan 2001, 09:30
    Til Toppen 
fido
Administrator
Administrator

Spirre skrev:

[klippe, klippe..]
>
> Frelst av lederen i LSS

Er hun pen? Razz

InnleggSkrevet: Fre 19 Jan 2001, 10:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003

E det et fag vi har på skolen som innehollar masse unødvendig tull, så e de norsk. Eg har ennå til gode å se nytten i f.eks språkhistorie. Åg siden nesten ingen syntest det e nåkke intressant, så forstår eg rett og slett ikkje poenget. Sidemål er en aan del av norsk-faget som man etter min mening burde ta live av. Eller, det å lære å skrive sidemål. Eg forstår ikkje poenget. Så lenge alle kan lese den andre målformen så e det fullstendig menngsløst å opprettholde skriflig sidemål. Greit nok, vi har ikkje brukt mange timene på det i år, men likevel. Vi lærar knapt nåkke fornuftig i norsken lenger. Bare tull.

Det over ble skrevet slik jeg ville ha sagt det. Og jeg bor i en nynorsk komune. Det har jeg gjort siden, vel, så lenge jeg har gått på skolen.

Jeg tilbringer nok timer på skolen som det er, uten å måtte slite med alt dette tullet.

InnleggSkrevet: Fre 19 Jan 2001, 16:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

du leste hva jeg skrev, ja? ser det... SAMLE SPRÃ…KET TIL ET SPRÃ…K....

Les det du svarer på : )

InnleggSkrevet: Lør 20 Jan 2001, 00:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Det var en mann, profesor og medlem av norsk språkråd, sikkert over 50. Så svaret på spørsmålet ditt må vel bli: Nei!

( :

InnleggSkrevet: Lør 20 Jan 2001, 00:06
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Endelig en som mener (nesten) det samme som meg : ) og er like lei alt det tullet vi skal lære (noe ingen greier) i norsken. elendig fag som sånn det nå...

InnleggSkrevet: Lør 20 Jan 2001, 00:08
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Samnorsk sier jeg bare... les det første innleget mitt : )

InnleggSkrevet: Lør 20 Jan 2001, 00:12
Mr_Looove
Gjest

Jeg synes vi godt kan ha 2 språk i Norge, men la skolene/komunene/ selv bestemme hva de vil at elevene skal lære(eller bedre la elevene bestemme)

Som osloborger ser jeg på nynorsk som bortkasta år og timer på skolen, kunne heller brukt de timene til noe mer fornuftig....

Men får endel steder i Norge er nynorsken så innprenta at det ikke ville like hvis man tok fra dem nynorsken..

InnleggSkrevet: Lør 20 Jan 2001, 00:22
    Til Toppen 
RoR
Gjest

jeg er enig i at norskfaget er altfor omfattende, men det er for det meste språkhistorien som ødelegger faget. det er ALT for mye språkhistorie i norskfaget. ja. hvis man vil gjøre norsken litt mindre tung (og det vil man) så fjern noe av dette, ikke nynorsken!

:)

InnleggSkrevet: Lør 20 Jan 2001, 01:12
    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Fjern sidemål, og litt. hist. spårk hist. kan være litt moro, verre med litt.hist. *grøsse*

InnleggSkrevet: Lør 20 Jan 2001, 15:34
Chikeo
Gjest

Jeg syns ikke vi skal fjerne språkhistorien fra norskfaget.
Jeg synes iallefall det ble mye mer interessant å lære mer norsk (også nynorsk, som er sidemål for meg), når jeg vet hvorfor vi snakker som vi gjør her i landet, og det er faktisk bakgrunnen vår. Jeg er av den oppfatningen at uten å vite bakgrunnen/historien for ting, kan vi heller ikke uttale oss om følgene, dvs det som skjer i dag.

InnleggSkrevet: Lør 20 Jan 2001, 18:13
    Til Toppen 
Eithor
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 10 Mar 2003

Jeg mener vi bør fjerne mye av språkhistorien, men ikke all. Hvorfor norsk har dobbel bestemming (som læreren vår kalte det) og den type ting er intressant nok, attpåtil relevant. Men at vi skal lese ættesogaer og prosaverk fra norrøn tid "som en del av opplæringen for å forbedre forståelsen av utviklingen av det norske språket" virker for meg fullstendig meningsløst. I alle fall at vi skal bruke så mye tid på det som vi faktisk gjør. Sitter her med de to halvårsplanene vi har fått utdelt. 19 uker er satt av til diverse språkhistorie/litteraturhistorie. Og da er ikke folkediktning tatt med (prosjekt). 19 uker ganger 5 timer er 95 timer. Det er selvfølgelig en del timer som faller vekk men likevel. (Men her stod nesten ingenting om sidemål... Hmmm) Det hadde holdt å ha norsk som tja, to-timers fag. Så kunne vi fått mer av noe annet. Tilogmed den beryktede tysken er mer interesant og nyttig enn dette.
Helt til slutt vil jeg ta med at vi her om dagen så en såkalt "dokumentarfilm" om livet til Henrik Wergeland. Ikke særlig interessant den heller, men fyren kunne skrive!

"Klag ikke under Stjernene over Mangel paa lyse Punkter i dit Liv" - Henrik Wergeland

InnleggSkrevet: Lør 20 Jan 2001, 20:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003

Hmm.. vel.. jeg er ferdig med både v1 og vk2 norsk... men jeg syns ikke at det var så slit at det gjør meg noe å lære nynorsk.. hvis alle hadde hatt en bedre innstilling til nynorsk i utgangspunktet.. dvs. når de begynner med sidemål så hadde det ikke vært så vanskelig å lære som folk vil ha det til!

Lenge leve Nynorsk!
Nynorsk er TØFT!!!

InnleggSkrevet: Tor 25 Jan 2001, 12:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003

Bare så det er sagt.. ættesoger og prosaverk fra norrøn tid er viktige kulturskatter som vi virkelig bør ta vare på.. Hvis vi ikke lærer om det på skolen så vil de aller fleste ikke ha noe forhold til det.. det vil bare være ett fåtall som gidder å lese sånt. Språkhistorie er viktig for at vi skal skjønne hvorfor språket vårt er slik det er i dag.. men det er vel kanskje enkelte som synes det er bedre å gå rundt å bare godta at ting er som de er og ikke spørre seg hvorfor.. Litteraturhistorien er viktige kulturskatter.. riktignok er ikke alt like viktig for en enkelt person, men vi setter nok pris på forskjellige ting i litteraturhistorien, derfor er det riktig at den er så omfattende som den er på skolen.. Og hvis dere istedet for å drive å klage på norskfaget bruker den energien til å lære litteratur historie, språkhistorie eller nynorsk, så hadde dere ikke hatt noen grunn til å klage! Og sist men ikke minst vil jeg si at jeg tror at norsklæreren har veldig mye å si for hvor mye man klager på faget.. på ungdomsskolen var det mange i klassen min som klaget, også jeg.. men på gymnaset så var det omtrent ingen..

InnleggSkrevet: Tor 25 Jan 2001, 13:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [38 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet