DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Nynorsk
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [25 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Langemin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 18 Mai 2005
 Nynorsk

jeg liker ikke nynorsk (no offence til de som snakker sånn)

jeg har et morsomt eksempel på hvorfor jeg ikke vil ha nynorsk.
prøv å skjønne denne her:

eg hugheilar deg av heile mi blodpumpe og ynskjar å trynsleikje etarholet ditt
Men bare natten har verdensrom!

InnleggSkrevet: Søn 27 Nov 2005, 21:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Enyen
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Jul 2005
Den korrekte setningen er

Åååå! Eg hugheilar deg av heile mi hoppende blodpumpe! Kom, lat oss trynsleikja rundt etaholet!

InnleggSkrevet: Søn 27 Nov 2005, 22:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Langemin
Veronica
Veronica

jaja.... klag ikke på meg, men min far! Cool

InnleggSkrevet: Man 28 Nov 2005, 18:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
sorry.. menne hvorfor skulle man brukt "blodpumpe" eller "hugheile" på nynorsk?

slå opp hugheil
slå opp blodpumpe med det samme.

tsk tsk

InnleggSkrevet: Man 28 Nov 2005, 21:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Eg er enig med BagBiter (BagBitar?). Kvifor trur du dei orda er i dagleg bruk i nynorsk? Dei er ikkje det!

Nynorsk har fått eit dårleg omdømme på skulane i Noreg, noko som er litt dumt då Nynorsk er eit skriftspråk som er sidestillt med Bokmål. Eg forstår ikkje kvifor alle hatar Nynorsk, sjølv om eg virkeleg må konsentrere meg når eg skriv det sjølv. (Eg har sikkert nokre feil, men eg prøvde...)

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 28 Nov 2005, 21:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Langemin
Veronica
Veronica

hysj, dere ødelegger! Wink

InnleggSkrevet: Man 28 Nov 2005, 21:53
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Jeg liker virkelig nynorsk jeg, og jeg er kjempeglad for at vi forsatt har det på skolen.

InnleggSkrevet: Tir 29 Nov 2005, 12:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
heia høyre sier jeg bare, og rævkjør nynorsk!

uansett. det der sitatet er det mange på skolen som har på russekortet sitt..hehe

uansett.. er ferdig med nynorsk for godt jeg !Very Happy hadde siste eksamen på torsdag..party!!

InnleggSkrevet: Tir 29 Nov 2005, 13:57
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg bruker ikke nynorsk i det hele tatt selv, og har ikke gjort det siden jeg fikk 6 på skriftlig eksamen på videregående skole. Jeg synes det er et fint skriftspråk, jeg synes det på mange måter tar vare på mange dialekter også skriftlig, og gjør at det blir mer variasjon i norsk som språk. Det er mye jeg liker med norsk, og at norsk er et så rikt språk er en av de tingene jeg liker best. (De som tror at engelsk er mye rikere burde heller lære seg å beherske norsk skikkelig, og bruke de mulighetene norsk faktisk har.)

Men når skal målbevegelsen skjønne at slaget er tapt? Nynorsk har aldri vært, er ikke, og kommer aldri til å bli like mye brukt, eller i praksis likestilt med bokmål. De har forsøkt og forsøkt i over hundre år, og fremgangen har vært minimal - om det i det hele tatt har vært noen. Derimot har nynorsk og bokmål blitt likere og likere, med og fler og fler valgfrie former. Men hva skriver folk flest i landet, etter over hundre år med aktiv språkpolitikk med diverse regler og lover laget for å gi nynorsk gode villkår? De fleste skriver en eller annen form for bokmål - undertegnede inkludert. Nynorsk er ganske enkelt ikke mitt skriftspråk, og blir det heller aldri. Slik er det også for store deler av landets befolkning.

Så lenge de som vil bruke nynorsk kan gjøre det, og de som vil bruke bokmål kan gjøre det, og man forstår hverandres tekster, ser jeg ingen grunn til at det skal være obligatorisk sidemål i skolen. Sidemålet er et sidespor - det leder ingensteds hen.

InnleggSkrevet: Tir 29 Nov 2005, 21:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
bazukh
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jul 2005
Morrigan skrev:
"Eg hugheilar deg av heile mi blodpumpe og ynskjar å trynsleikje etarholet ditt"

Jeg syns den setningen er kjempetøff!
Men hugheilar står jo ikke i nynorskordboka Neutral
De andre har jeg ikke slått opp.

Nynorsk er en del av norsk historie, men ikke nødvendig.
Før syns jeg at nynorsk burde vært valgfag, fremfor et obligatorisk fag, men resultatet hadde jo blitt at ca ingen hadde valgt nynorsk.
Nynorsk burde være sidestilt med bokmål i den grad at vi også begynner med nynorsk på barneskolen, ikke så seint som på ungdomsskolen. Smile

Men norrønt derimot, hva skal vi med det? Evil or Very Mad

InnleggSkrevet: Tir 29 Nov 2005, 21:31
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

De som bor i nynorsk-kommuner og har nynorsk som foretrukket målform har da nynorsk fra dag en av i skolen, såvidt jeg vet. Noe som egentlig er hele poenget - de som har et talespråk som ligger nært opp mot nynorsk bruker nynorsk som skriftspråk, de som ikke har det, bruker bokmål. Enkelt og greit. Hvorfor de som ikke finner det naturlig å bruke nynorsk skal måtte ha det som obligatorisk sidemål er mer enn hva jeg kan skjønne. Frivillig er en ting, men obligatorisk? Det samme gjelder også selvfølgelig andre veien - de som bruker nynorsk burde få slippe bokmål som obligatorisk sidemål.

Norrønt? Tja - godt spørsmål. Mye av de gamle sagaene og litteraturen som er spennende og interessant, men jeg kan ikke si at min kompetanse i norrønt er så rasende god etter det vi lærte på videreående. Kunne brukt den tiden på noe annet nyttig - sagaene kan vi alltids lese på tilnærmet moderne norsk, og en moderne form for norrønt lever i beste velgående på Island, så ingen stor fare for at språket blir borte bare fordi vi lar vær å fomle såvidt med språket på skolen.

InnleggSkrevet: Tir 29 Nov 2005, 21:52
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Dobbeltpost.

InnleggSkrevet: Tir 29 Nov 2005, 22:04
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
angeFatale skrev:
Nynorsk er en del av norsk historie, men ikke nødvendig.
Før syns jeg at nynorsk burde vært valgfag, fremfor et obligatorisk fag, men resultatet hadde jo blitt at ca ingen hadde valgt nynorsk.

Og nettopp derfor skulle det vært valgfag! De som ikke ønsker å lære det, har heller ingen ambisjoner om noen gang å skrive på nynorsk utenom skolen, og da faller grunnlaget for å lære det bort.

Norrønt derimot er noe helt annet. Dette må man lære for å kunne lese, i motsetning til nynorsk. Jeg husker absolutt nada av nynorsken fra skolen, og snek meg unna alt jeg kunne. Men å lese og forstå det har aldri vært noe problem, og iom at det er det eneste jeg trenger, var faget for min del totalt bortkastet. Hadde jeg derimot hatt norrønt som sidemål, hadde jeg faktisk lært å lese noe jeg ikke kunne lese fra før!
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 01 Des 2005, 12:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja

Ja? Halo? Det er MANGE fag vi ikke har "brukt" for.
Men grunnen til at norske elever hater nynorsk, er fordi de VIL hate det. Argumentet: Det er vanskelig! Er noe rent tull. Vi lærer tysk, engelsk, fransk, spansk, italiens, latin osv. må min skole. Mange har disse fagene er mye vanskeligere enn nynorsk. Det er bare holdningen det er noe galt med.

Historielæreren vår skriver nynorsk på tavla, og det er rett å slett bare det som skal til, at vi lærer litt nynorsk utenfor norsktimene, så er det ikke noe problem mer.

aniraC skrev:
heia høyre sier jeg bare, og rævkjør nynorsk!

Jeg er så uendelig glad for at vi slipper høyres skolepolitikk i fire år nå!

InnleggSkrevet: Tor 01 Des 2005, 12:30
Langemin
Veronica
Veronica

kan man ikke bare gjøre det sånn: enten blir nynorsk et valgfag, eller så kan man bare ha nynorsk på skoler på steder man faktisk SNAKKER nynorsk??

jeg liker ikke Ivar Aasen.

InnleggSkrevet: Tor 01 Des 2005, 13:15
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Ronja skrev:
Ja? Halo? Det er MANGE fag vi ikke har "brukt" for.
Men grunnen til at norske elever hater nynorsk, er fordi de VIL hate det. Argumentet: Det er vanskelig! Er noe rent tull. Vi lærer tysk, engelsk, fransk, spansk, italiens, latin osv. må min skole. Mange har disse fagene er mye vanskeligere enn nynorsk. Det er bare holdningen det er noe galt med.
Hvem er det som bruker "det er vanskelig!" som et argument?? Det er jo helt flåsete. Et gyldig argument derimot er at det er unødvendig! Fordi man forstår det, men har null behov for å skrive det. De andre fagene du nevner er forøvrig valgfag, ikke obligatoriske. Da kan de være så vanskelige/unødvendige de vil, så lenge de er valgfrie. Nettopp derfor bør også nynorsk være det. Obligatoriske fag bør kun være det alle høyst sannsynlig har bruk for/nytte av, som matte, norsk, engelsk, geografi og samfunnskunnskap.

Nynorsk som valgfag; Helt topp!
Nynorsk som obligatorisk fag i bokmålskommuner: Fullstendig tåpelig.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 01 Des 2005, 13:15
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Morrigan skrev:
kan man ikke bare gjøre det sånn: enten blir nynorsk et valgfag, eller så kan man bare ha nynorsk på skoler på steder man faktisk SNAKKER nynorsk??

jeg liker ikke Ivar Aasen.

Ingen snakker nynorsk - bortsett fra noen programledere og nyhetsopplesere på NRK. Nynorsk er en sammensmeltning om man vil, av ganske mange norske dialekter. Ivar Aasen gjorde faktisk et imponerende arbeid med å kartlegge norske dialekter - han var langt forut for sin tid. Men samtidig hadde han noen helt besynderlige formeninger om hva som var skikkelig norsk og ikke. Dialektene i store deler av østlandet mente han var "forurenset" av alt for mye dansk og den slags styggedom. Likeså med endelser som -else og den slags - det ble av en eller annen grunn sett på som unorsk. Dermed satte han, med vitende og vilje eller ikke, begrensninger for hvor mange mennesker her i landet som vil synes det er naturlig å bruke nynorsk som skriftspråk.

InnleggSkrevet: Tor 01 Des 2005, 13:44
Ronja

Nynorsk er en del av historien og arven vår og jeg er glad vi har det og at det ikke fjernes med det første!

Alle har jo noen fag de mener er unyttige, men slik er det bare. Skal det være ett argument, må hver elev få velge akkurat de fagene hun/han vil ha.

InnleggSkrevet: Tor 01 Des 2005, 14:22
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ronja skrev:
Nynorsk er en del av historien og arven vår og jeg er glad vi har det og at det ikke fjernes med det første!

Alle har jo noen fag de mener er unyttige, men slik er det bare. Skal det være ett argument, må hver elev få velge akkurat de fagene hun/han vil ha.

Jeg er enig i at man ikke bare kan kutte ut fag fordi man ikke liker dem. For eksempel synes jeg det er betenkelig med forslaget om å fjerne obligatorisk undervisning i et 2. fremmedspråk i skolene. Elever i andre land lærer fler språk, og klarer det utmerket - jeg tror ikke norske elever er dummere i så måte. Men man blir ingen språklig analfabet av å ikke ha obligatorisk sidemål all den tid man behersker hovedmålet sitt. Derfor gir det bedre mening å ha sidemål som valgfritt fag, og ikke obligatorisk. Jeg tror for eksempel ikke at den 6'eren min i nynorsk fra videregående er så voldsomt hjelpsom når jeg søker arbeid, selv om jeg søker språkjobber.

Men jeg er fremdeles enig i at sidemålet ikke bør fjernes helt fra skolen - det ville igjen være en urett mot de som faktisk liker det, og har lyst til å ha det.

InnleggSkrevet: Tor 01 Des 2005, 14:51
haibanker
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 17 Nov 2004
Trodde dette skulle være en tråd for tulling med nynorsk jeg. Hvorfor må alt sånt bli en dritseriøs debatt? Er det nynorsk skrift på papiret, tørker jeg meg i ræva med det. Ellers spyler jeg ræva mi med dusjhodet, men om det på død og liv skal være nynorsk skrift på et papir er det dasspapir for meg av prinsipp.

InnleggSkrevet: Tor 01 Des 2005, 15:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [25 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet