DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
H&M reklame
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 4 [65 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3, 4 Neste
Av Innlegg
krusemynte
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mai 2003
 H&M reklame

Ja, dette mÄtte komme opp. Jeg har et par ting Ä si. Hvert Är pÄ ca denne tiden dukker de opp. Over hele byen, over hele landet, over hele verden. De nye bikiniene til h&m. Hadde det bare vÊrt bikiniene...Ja, sex selger. Det har tydeligvis h&m fÄtt med seg, der modellene ligger Ä klemmer brystene sammen, skrÊver og stÄr i. Det ser ikke ut som det er bikinier de vil selge, men seg selv. Folk, ja flest menn kanskje kjÞrer ut av veien. Mange blir provosert av slikt. Kvinnekroppen er ikke et objekt som skal stilles ut som et kjÞttstykke for sultne ulver! Modellene er ofte pene jenter, men sÄ avmagrede. Det blir vÊrre for hvert Är, modellene skrumper inn og ungjentene lÞper til psykologene. Jeg burde boikotte h&m etter dette, men hvor skal jeg da kjÞpe klÊr? Det vet ogsÄ h&m, som burde gÄ frem som et litt bedre eksempel. Takk.

InnleggSkrevet: Ons 14 Mai 2003, 22:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
C-men
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 14 Mai 2003
Kvinneundertrykkelse

Jeg tror virkelig at det er pÄ tide at Norske menn revurderer sitt forhold til kvinnekroppen. For Þvrig var jeg ute pÄ H&M-aksjon i fjor, og anbefaler alle Ä vÊre med i Är. Glitrende tiltak.
Er dette den typen idealer vi er ute etter?

InnleggSkrevet: Ons 14 Mai 2003, 22:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
krusemynte
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Simen, i love you Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 14 Mai 2003, 22:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
En ting vil jeg bare si.. h&m velger absolutt ikke de tynneste modellene.. og det syns jeg faktisk de skal ha ros for..

InnleggSkrevet: Ons 14 Mai 2003, 22:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
martefine
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 12 Apr 2003
Det er jo alltid gÞy Ä tegne pÄ h&m plakatene... I halden selger de vist, etter at "noen" rettet litt pÄ de..... Blkltppp for 1179kr.... LÞp og kjÞp

InnleggSkrevet: Ons 14 Mai 2003, 22:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
krusemynte
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Det er sant Aurora. Et Är var jo omdiskuterte Anna Nicole Smith modell, jeg er ikke spesielt fan av henne - men hun er i alle fall ikke avmagra. Om alle formene er like ekte er en annen sak... Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 00:08
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg vil pÄstÄ at dama de brukte i hÞst var blant de tynneste ever, ikke vara pen heller. Huff, takke seg til jenter med lÄr tykkere enn hÄndleddet mitt. Wink

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 08:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
NÄ mÄ dere slutte Ä hakke ned pÄ uskyldige modeller. De har en jobb der de skal vise frem seg selv ikledd klÊr fra et firma. Det er ikke sÄ jÊvla lett Ä vÊre modell. En mÄ holde kroppen i form, trene, tenke pÄ hva en spiser, plastisk kirurgi og alt mulig. Det er ikke mÄte pÄ hva en modell mÄ gjennomgÄ, sÄ gi dem litt kredit. Hadde det ikke vÊrt for firmaer som h&m, sÄ hadde disse tapre folkene vÊrt arbeidslÞse!

Selv skjÞnner jeg ikke hvorfor folk klager. Det er vakre mennesker pÄ disse plakatene, det er pent Ä se pÄ, og avslappende i en stressende hverdag!

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 09:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
BagBiter skrev:
NÄ mÄ dere slutte Ä hakke ned pÄ uskyldige modeller. De har en jobb der de skal vise frem seg selv ikledd klÊr fra et firma. Det er ikke sÄ jÊvla lett Ä vÊre modell. En mÄ holde kroppen i form, trene, tenke pÄ hva en spiser, plastisk kirurgi og alt mulig. Det er ikke mÄte pÄ hva en modell mÄ gjennomgÄ, sÄ gi dem litt kredit. Hadde det ikke vÊrt for firmaer som h&m, sÄ hadde disse tapre folkene vÊrt arbeidslÞse!

Selv skjÞnner jeg ikke hvorfor folk klager. Det er vakre mennesker pÄ disse plakatene, det er pent Ä se pÄ, og avslappende i en stressende hverdag!

Jeg hÄper det der var et innlegg dryppende av sarkasme..? Freakish

Vakre mennesker? SkjĂžre beinrangler med et pent ansikt og store pupper?
Og "hakker ned pÄ"?
Fact of the matter er at disse "uskyldige" modellene er hovedÄrsaken til at tusenvis av tenÄringsjenter utvikler anoreksia og bulimi hver dag, for Ä klare Ä bli sÄ unormalt tynne som det disse modellene er.
Du har rett i at det en modell mÄ gjennomgÄ mye tÞft. Men det er ingen som pÄtvinger noen et slikt yrke. Hvis de velger Ä tjene penger pÄ Ä sulte seg selv og gjennomgÄ plastiske operasjoner, fÄr de jo gjÞre det. Men jeg akter slettes ikke Ä rose dem for det skjÞnnhetsidealet de er med pÄ Ä skape i dagens samfunn!
Jeg hadde hatt mye mer respekt for dem hvis de hadde gÄtt sammen om Ä fÄ en normalvekten tilbake i motebildet, ganske enkelt ved Ä nekte Ä bli sÄ tynne som reklameprodusentene krever. DET er noe jeg skulle jeg virkelig hadde tatt av meg hatten for.

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 09:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Re: H&M reklame

sexysupathing skrev:
Jeg burde boikotte h&m etter dette, men hvor skal jeg da kjĂžpe klĂŠr?

Mange steder!
Vero Moda, Cubus, Kapp-Ahl, Vivikes, Benetton, J&C... Mulighetene er mange. Det finnes flerfoldige klesbutikker nÄ for tiden.
Alternativt, hvis man fĂžler seg kreativ og ikke har ti tommeltotter, kan man sy selv. Det gjĂžr jeg ofte. Smile

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 09:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

du kan ikke si at disse reklamekampanjene og modellene er direkte hovedÄrsak til at jenter utvikler bulimi og anoreksia?? Jeg mener at da mÄ det ogsÄ vÊre noe galt psykisk med disse jentene som gjÞr at de blir sÄpass pÄvirka av disse reklamekampanjene.. det er ikke modellene sin feil at det feiler disse jentene noe.

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 10:10
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
At slike idealer blir fremstilt som normale kan fÄ mange unge jenter til Ä stille spÞrsmÄl ved seg selv. Det er gjerne jenter som enten fÄr mye eller lite oppmerksomhet som utvikler slike sykdommer.

De som fÄr mye oppmerksomhet har et press pÄ seg til Ä vÊre suksessfull og populÊr og kul hele tiden. Den forbigÄtte vil prÞve Ä bli som de kule, og de vakre jentene pÄ film og bilder som kler de klÊrne du kjÞper mye bedre enn deg.

Det faktum at modellene fra H&M faktisk fÄr modellene sydd sÄ de er tilpasset kroppen deres bedre gjÞr ikke saken det minste bedre.

Jeg vil i allefall absolutt si at slike reklamer er med pÄ Ä skape et usunt bilde pÄ kropp for mange og dermed blir en av mange Ärsaker til at det er sÄ mange som utvikler bulimia og anoreksi.

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 10:52
BagBiter
Veronica
Veronica

de blir jo ikke fremstilt normalt! de blir jo fremstilt liggende pÄ strender eller hengende etter pÄler, i vakre omgivelser. Aldri kokende pÄ kjÞkkenet eller kjÞrende i bilen som er normale omgivelser Crying or Very sad

det er jo ingen reklameplakater der det stÄr "SLIK SKAL EN NORMAL PERSON SE UT!"

hvem i allverden fant pÄ at reklamekampanjene skal fremstille kropper pÄ en "normal" mÄte?+ det skal de ikke! de skal overdrive! GjÞr verden, produktet, omgivelsene overdrevne vakre for Ä friste folk.. akkurat som da nasjonalismen rÄdet i norge og kunstnerne malte naturen i norge 100x vakrere enn det den var..!

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 11:03
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Men sÄ er det ikke akkurat stillingen til modellen som ungdommene legger merke til, eller omgivelsene.
Det er kroppen. Alt handler om kroppen nÄ for tiden.
Det er bare sÄnn det er. Rolling Eyes

Og det er ikke noe galt med ungjentenes psyke fordi de lar seg pÄvirke av modellers utseende. Det er faktisk fullstendig normalt, sÊrlig i den alderen. Ganske enkelt fordi jenter har et visst press pÄ seg hva utseendet angÄr.

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 11:08
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Og helt Êrlig, nÄr det er sÄ fordÞmt mange modeller, popstjerner og filmstjerner som er sÄ sykelig tynne nÄ for tiden, sÄ skjÞnner jeg pokker sÄ godt at tenÄringsjenter tror det er dem det er noe galt med.
Hele samfunnet generelt legger jo opp til at SÅ tynne skal man vére, ellers er man ikke pen.
Jeg kan med hÄnden pÄ hjertet si at det er intet annet enn en fantastisk oppegÄende vennekrets som har sÞrget for at jeg selv ikke innbiller meg at det egentlig er slik jeg burde se ut selv.

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 11:11
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

det presset legger dem pÄ seg selv. utallige ganger sier gutter at de liker bÄde brede hofter og lÄr og "mer Ä ta i, mer Ä vÊre glad i"-filosofien rÄder. og jeg kunne kommet med masse piss om tostegs-hypotesen nÄr det gjelder medias makt osv. men faen ass..

mennesker velger hva de vil bli pÄvirket av etter det har nÄdd en viss alder.. et lite barn registerer alt mulig og blir pÄvirket av dette, men en som har nÄdd tenÄrene er kresen pÄ hva han/hun velger Ä bli pÄvirket av. sÄ at noen velger Ä la seg pÄvirke og virkelig tro at modellene har normal/ideel kroppsbygning er virkelig synd!

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 11:14
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

BagBiter skrev:
det presset legger dem pÄ seg selv.

Javisst. Men vet du hvorfor de legger det presset pÄ seg selv?

BagBiter skrev:
utallige ganger sier gutter at de liker bÄde brede hofter og lÄr og "mer Ä ta i, mer Ä vÊre glad i"-filosofien rÄder.

Og hvis du spÞr en hvilken som helst tretten-fjorten Är gammel jente om hvem hun finner mest troverdig - gutter som man generelt har inntrykk av at man ikke kan stole pÄ, eller den totale verden av supertynne vakre kvinner som mediaverdenen omgir dem med?
Det er forĂžvrig ikke alle gutter som presenterer den filosofien.
PÄ ungdomsskole-stadiet (og i visse tilfeller ogsÄ Ä videregÄende), er det veldig normalt Ä hÞre gutter diskutere at Pamela Anderson og Angelina Jolie m.fl. er sÄÄÄ deilige. Sier ikke dette jentene litt, tror du?

BagBiter skrev:
...et lite barn registerer alt mulig og blir pÄvirket av dette, men en som har nÄdd tenÄrene er kresen pÄ hva han/hun velger Ä bli pÄvirket av.

Mer kresen blir man nok nÄr man kommer i tenÄrene, ja. Og vet du hva som bestemmer hva de lar seg pÄvirke av? Nettopp det som er alfa omega for "fjortiser", altsÄ det som er populÊrt, det som er in, det som er offentlig akseptert og stemplet som "pent." Og det er disse modellene, det kommer du ikke unna.

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 11:23
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
En ting jeg ikke helt forstaar, modellen H&M bruker naa mener jeg er syklig tynn. Hvorfor bruker de saane modeller i kampanjer? Forstaar ikke helt at det kan selge, jentene maa jo foerst greie aa bli tynne nok. men men...

En annen ting, hvorfor har de naa ett bilde hvor dama skal selge hotpants, mens det de egentlig fokuserer paa er puppene hennes, som foroevrig bare blir skult av en stolpe og litt av armen hennes. Urk... forstaar godt at 'allle' plakatene rundt der jeg bor er oedelagt, revet i stykker. Som regel har de faat bort hodet og overkroppen, holder vel det.

Hvorfor faar egentlig H&M lov? *provosert*

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 11:42
krusemynte
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Som du sa sÄ registrer et barn omgivelsene, og det er problemet : H&M plakatene henger overalt! I storbyen er de klistret opp pÄ annenhver hushjÞrne. Jeg er selv en jente i tenÄrene og jeg vet godt hva det er Ä ikke vÊre som alle de pene, hvis dette er et pyskologisk problem sÄ har alle tenÄringer psykologiske problemer.

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 13:12
BagBiter
Veronica
Veronica

naaah fuckit. jeg mener at man velger hva man vil bli pÄvirket av etter en viss alder, og noen velger Ä la seg pÄvirke av disse plakatene..hvorfor de ser mer pÄ disse plakatene i stedet for folkene rundt seg er et mysterium

InnleggSkrevet: Tor 15 Mai 2003, 13:22
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 4 [65 Posts]   Gć til side: 1, 2, 3, 4 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet