DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Finnes det en rÞd trÄd i vÄre liv?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [15 Posts]  
Av Innlegg
calyptomena
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005
 Finnes det en rĂžd trĂ„d i vĂ„re liv?

Endel forskning mener at nÄr vi blir bedt om Ä fortelle "livshistorien" vÄr, sÄ konstruerer vi den nettopp som det: En historie. Ikke sÄnn Ä forstÄ at den har en begynnelse, midtdel, vendepunkt og slutt, men den har ellers mye til felles med mÄten man bygger opp litterÊre tekster.
Vi presenterer oss selv pÄ en slik mÄte at vÄre liv fremstÄr som sammenhengende, de valg vi tar er en naturlig fÞlge av ting som har skjedd oss. Med andre ord gÄr det en slags rÞd trÄd gjennom vÄre liv nÄr vi presenterer dem for andre. Det betyr ikke at livene vÄre ER ordnede! Tvert imot vil vi ubevisst prÞve Ä fÄ dem til Ä fremstÄ mer ordnede enn de er, ved Ä ta bort aspekter som ikke bidrar til det helhetlige bildet nÄr vi lager en fremstilling av oss selv f.eks i et intervju.

(SÄvidt jeg husker kalles dette narrativ livslÞpsanalyse)

SÄ, hvordan er det med ditt liv, er det preget av totalt kaos, eller er det noenlunde sammenhengende? Og tror du disse forskerne har rett i at vi prÞver Ä "ordne" livene vÄre nÄr vi forteller om dem?

InnleggSkrevet: Sűn 13 Nov 2005, 22:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
ellWood
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005
La oss si at det er en rÞd trÄd. Da mÄ ogsÄ den fÞlges,
fÞr den kan bli fortalt? Og hvor den rÞde trÄden slutter, vet man jo ikke fÞr man er ved den rÞde trÄds slutt?

InnleggSkrevet: Sűn 13 Nov 2005, 23:10
ellWood
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005
ellWood skrev:
La oss si at det er en rÞd trÄd. Da mÄ ogsÄ den fÞlges,
fÞr den kan bli fortalt? Og hvor den rÞde trÄden slutter, vet man jo ikke fÞr man er ved den rÞde trÄds slutt?

Hehe, jeg (glemte og lese slutte og derfor oversÄ jeg det egentlige spm pÄ linken)Sorry.

SÄ, hvordan er det med ditt liv, er det preget av totalt kaos, eller er det noenlunde sammenhengende? Og tror du disse forskerne har rett i at vi prÞver Ä "ordne" livene vÄre nÄr vi forteller om dem.

Tror mitt liv er kaos, gitt. hadde jeg f.eks lest litt lengre ned pÄ linken din, fÞrste gang.
Hadde jeg skrevet et annent sted pÄ forumet,NÄ. og derfor opplevd alle ting i en aen rekkefÞlge en NÄ, da jeg mÄ skrive et svar til her....

ELLER var det dette som var min rÞde trÄd og forutbestemt???

InnleggSkrevet: Sűn 13 Nov 2005, 23:14
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Finnes det noen som trekker i disse rÞde trÄdene?

InnleggSkrevet: Man 14 Nov 2005, 00:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Min livshistorie har vel fra mitt synspunkt en rÞd trÄd, men en haug med anekdoter, spinnoff-historier og fotnoter[1] hÞrer med. NorsklÊreren min ville synes det ble for mye av det gode og trukket meg minst 2 karakterer.

[1]kan aldri bli for mange fotnoter

InnleggSkrevet: Man 14 Nov 2005, 07:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Jeg tror jeg skjÞnner hva du mener med en rÞd trÄd ja. Men _egentlig_ sÄ er det jo en rÞd trÄd i livshistorien iom at alle valgene blir naturlige nÄr man tar absolutt alt i betraktning, dessuten er jo tid regnet for Ä vÊre lineÊrt. Man sitter jo ofte og lurer pÄ hvorfor i alle dager man gjorde sÄnn og slik den og den gangen. Men jeg tror at om du hadde sittet i akkurat den situasjonen med akkurat de forutsetningene du hadde der og da, ville du gjort akkurat det samme.

Jeg tror derimot at man "fikser" litt pÄ historien sin for Ä gjÞre den mer akseptert, lettere og kortere. Jeg tar meg selv ofte i Ä oppkonstruere gode grunner til at jeg gjorde en ting jeg har gjort nÄr jeg skal fortelle andre om det, nÄr den egentlige grunnen var grÄdighet/smÄlighet/begjÊr osv..

InnleggSkrevet: Man 14 Nov 2005, 09:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Det er naturlig Ä fikse litt og blurre litt linjer her og der sÄnn at livshistorien blir litt finere, litt enklere osv. Samme hvor bedritent ting har vÊrt sÄ pusser man pÄ det uansett. For vi mennesker er sÄ redde og lite fortrolige med hva vi er at vi ikke klarer Ä fortelle en hel og full sannhet hele tiden. Og vi takler i alle fall ikke Ä hÞre den.
SÄ ved i se tilbake langs en rÞd trÄd kan vi hoppe over deler som er vanskelige men likevel veve dem inn som usagte ord og hendelser man kan innbille seg uten Ä tolke noe videre..

InnleggSkrevet: Tir 03 Jan 2006, 13:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Glahn skrev:

Obeeey your master! master, master of puppets, pulling your striiings!

Metallica sa det..
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 03 Jan 2006, 15:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
La oss tenke pÄ historier da... hva hadde mennesket vÊrt som sosialt vesen uten historier...

Hehe, temmelig kjedelig!

SĂ„ denne "narrative livslĂžpsanalysen", den er jo helt nĂždvendig for Ă„ klare Ă„ markedsfĂžre og selge seg selv.

Det er nÄr det bikker over i skryt og ting som ikke er sanne det blir noe annet... dette vil folk lett legge merke til og det er uheldig for deg som person.

Men tilbake til poenget.

Jeg tror ikke livene vĂŠre er koas. For jeg tror vi handler slik at vi det skal bli en historie av det til slutt.

Vi gjÞr ting med tanke pÄ at det skal passe inn i historien.

Et eksempel pÄ hva jeg mener. En person kommer fra et ganske fattigt og kummerlig strÞk. Da passer det inn i historien at han blir flink til Ä slite. For det har han blitt fortalt at er en god historie.

SÄ han ender opp med Ä slite lenge, helt til han blir velstÄende, og har nÄ skapt en av de beste livshistorien som er funnet opp, den amerikanske drÞmmen.

InnleggSkrevet: Fre 13 Jan 2006, 19:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Glahn skrev:

Hvorvidt man tror at det er noen som trekker i trÄdene, eller om tilfeldighetete og viljen rÄr ender fort opp med Ä bli et spÞrsmÄl om religion/tro da...

Jeg vil si at om jeg skulle fortalt om mitt liv ville det nok ha vÊrt en rÞd trÄd gjennom det. dette fordi jeg selv fÞler at alle perioder har glidende overganger, og ikke en brÄ slutt, derfor vil det hele tiden vÊre fellestrekke mellom to perioder som kommer etter hverandre og at det hele veien er en utvikling av denne "trÄden".

NÄr man bli bedt om Ä fortelle livshistosien vÄr er det jo nesten naturlig at det er nettopp "fortelle" man gjÞr. Det vil bli naturlig Ä fortelle pÄ en mest mulig Êrlig mÄte men ogsÄ rent instinktivt pÄ en sammenhengende mÄte for Ä holde pÄ oppmerksomheten og gi tilfredstillende svar pÄ oppfordringen. Men er opplÊrt til at det er pÄ denne mÄten man forteller sÄ da er det naturlig Ä gjÞre det slik.

InnleggSkrevet: Tir 18 Jul 2006, 15:19
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
I og med at jeg forholdsvis nylig har vÊrt pÄ jobbintervju, kan jeg vel gjerne bekrefte at jeg i alle fall "pynter" pÄ livshistoria mi i slike sammenhenger.

Men jeg ser pÄ livet mitt som en sammenhengende serie av Ärsaker og konsekvenser, jeg er den jeg er pÄ grunn av alt jeg har gjort tidligere, og alt jeg gjÞr er basert pÄ ting jeg har gjort fÞr. Sett sÄnn er livet mitt basert pÄ en rÞd trÄd.

InnleggSkrevet: Tir 18 Jul 2006, 15:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Livshistorien min er en serie med tilfeldigheter som pÄ et eller annet vis klarer Ä virke litt sammenhengende og meningsfylt. Men egentlig er det bare uhell at jeg sitter her jeg sitter nÄ.

InnleggSkrevet: Tir 18 Jul 2006, 19:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
I den grad livet mitt inneholder en rÞd trÄd, sÄ er den rÞde trÄden omtrent like lett Ä fÞlge som den rÞde trÄden i The Meaning Of Life...

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tir 18 Jul 2006, 19:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006
min rÞde trÄd er kraftig frynset opp, og krÞller seg stadig til i smÄ nÞster som prÞver Ä tenne pÄ seg selv og ruller rundt i alle slags krinkelkroker, sÄ det er vanskelig Ä finne den. Jeg mÄ stadig veve litt mer pÄ den, stakkars lille trÄd-trollet. Men vi ruller oss da avgÄrde, den og jeg...

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 17:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Jeg mÄ innrÞmme at jeg har litt vanskelig for Ä definere den rÞde trÄden i mitt liv.. Men jeg forsÞker. Jeg hater f.eks. Ä fÄ spÞrsmÄlet om hvorfor jeg flyttet til Danmark. Det har jeg faktisk ikke noe godt svar pÄ! Det finnes i hvertfall ingen kort versjon.
Men jeg tror det er viktig Ä ha en trÄd, eller sammenhengende historie om man vil, selv om den kanskje ikke bestÄr av hele sannheten. Det ville i hvertfall gjÞre ting litt lettere.

InnleggSkrevet: Ons 07 Feb 2007, 15:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [15 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet