|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
CinĂĄed
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003 Innlegg: 171 Bosted: Fredrikstad
|
Ă
vĂŠre seg selv
Er det flere enn meg som har et lite problem med det "Ă„ vĂŠre seg selv"?
Noen synes det er kjempetÞft Ä vÊre en spesiell stil. Man prÞver Ä skille seg ut ved Ä ta til seg en pÞnk-stil, eller en svartmetall-stil eller en freak-stil etc. Man finner ut hva slags musikk som passer til stilen og hÞrer bare pÄ denne stilen, og fÞler seg virkelig original som er annerledes enn alle andre.
Problemet er bare at det finnes tusener av andre som har nĂžyaktig samme stilen. Nettopp fordi man har tatt til seg en allerede eksisterende stil.
Dette er jo ogsÄ et typisk fjortisfenomen...
Noen ser problemet med det "Ä vÊre seg selv" og samtidig ha en bestemt stil. SÄ man er "original" ved Ä ikke ta en bestemt stil. Men da har man kjÞrt seg fast i en annen bane. Man skal for all del ikke vÊre den og den stilen! Man prÞver Ä sÞrge for Ä droppe alle klisjÚer og alle ting som er oppbrukt...og gÄr istedet inn i en annen 'oppbrukt' klisjÚ, nettopp det Ä unngÄ klisjÚer...
Det er noe som skurrer her altsÄ...
Vet ikke om dere helt skjĂžnner hva jeg mener, men hvis dere tenker litt over det klarer dere sikkert Ă„ fĂžlge resonnementet mitt...
Som dere ser er vi egentlig inne i et paradoks. Ved Ä unngÄ klisjÚer er man midt i en klisjÚ. Min beste lÞsning er rett og slett Ä gi beng i hele opplegget.
Men da kommer problemet: Kommer folk til Ä oppfatte deg slik du Þnsker at de skal? Man vil jo gjerne gi et spesielt inntrykk pÄ folk ogsÄ... SÄ man kan ikke gi fullstendig beng...
PÄ et eller annet nivÄ mÄ man vel bare forsone seg med at slik er ting. Om man gir F i at man blir en klisjÚ eller om man gir F i at man ikke gir rett inntrykk eller om man gir F i alt...
Det her er faktisk en litt vanskelig problemstilling Ä fÄ et ordentlig svar pÄ... En sÄnn som nesten gir mer glede ved Ä vÊre ulÞst enn hvis man hadde hatt en fasit... Filosofi pÄ sitt beste
...-:CinĂĄed:-...
|
_________________ Man is, rest he has is by addition.
Skrevet: Tor 27 Okt 2005, 18:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
hmmm...
1. Jeg driter i hvilke stil jeg kjĂžrer, jeg kler meg i det som finnes i skapet, evt noe nytt jeg finner i butikken!
2. Jeg hÞrer pÄ mye forskjellig musikk, men ikke sÄ glad i rap/rnb, sÄ ingen spess stil der heller
men jeg Þnsker jo egentlig at folk skal oppfatte meg bra, men nÄr alt kommer til alt, vil man ikek fÄ en gjeng falske vennskap da. folk mÄ jo like meg slik jeg er, ellers kan det ikke var i verken vennskap eller forhold!
|
Skrevet: Fre 28 Okt 2005, 09:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Vel, jeg kler meg i en slags stil(pga jobb), ssÄnn mellompent. tort sett bukse og skjorte. Dette er jo ganske nÞytralt.. Musikken jeg hÞrer pÄ varierer veldig fra 60's rock og vise, til dagens metall og hardrock.. Det gÄr ganske mye i tung musikk, men jeg gidder ikke kle meg i helsort og nagler av den grunn. MAO vil en som prÞver Ä gjette musikksmaken min utifra klÊr sannsynligvis bomme, det samme vil en som skal gjette klesstil utifra musikksmaken.. Jeg gÄr ikke inn for Ä fÞlge en stil(jeg kan gjerne bytte skjorta i metallica-genseren etter jobb), og gÄr heller ikke inn for Ä unngÄ noe stempel.. Med denne middelveien mÄ jeg si at jeg aldri har opplevd Ä bli stemplet til en klisjé, bortsett fra at noen fÄ yngre venninner av min kjÊre har sagt "soss" pga klÊr og bil(audi). Ergo er dette lÞsningen! 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 28 Okt 2005, 10:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
CinĂĄed
Spitzy (!)

|
Gi F i hele opplegget har blitt min lÞsning ogsÄ. Har ingen spesiell klesstil, og hÞrer pÄ de forskjelligste musikktyper. Hvis folk oppfatter meg feil, er jo det litt dumt, men de lÊrer vel etterhvert hvis de er verdt Ä bli kjent med.
...-:CinĂĄed:-...
|
Skrevet: Fre 28 Okt 2005, 12:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Hvorfor har du et nick, og signerer med et annet(cinead)? dette er offtopic, men har ergret meg lenge nok nÄ..
|
Skrevet: Fre 28 Okt 2005, 13:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kake
FrÀmling

Ble Medlem: 13 Okt 2005 Innlegg: 6
|
Hva har stil med Ä vÊre seg selv Ä gjÞre? eneste alternativet du nevner som i mitt hodet stemmer overens med Ä vÊre seg selv er Ä gi F. Det betyr vel kanskje at man ikke lenger har sÄ kontroll over hva andre tenker om en. (Og kanskje er det bedre Ä settes i en bÄs vi selv har godkjent enn noe vi absolutt ikke kjenner oss igjen i. ) Men sÄ lenge en lar seg styre av Þnsket om Ä bli oppfattet pÄ en bestemt mÄte, sÄ handler vi ikke lenger bare ut i fra hvem vi er, eller? Egentlig er det innskrenkende pÄ det Ä kunne vÊre seg selv fullt ut.
Men jeg ser jo at man gir forskjellig inntrykk om man gÄr inn for forskjellige stiler. Og til en viss grad kan kanskje stil si noe om et menneske.Men hvor mye sier det egentlig? Og kan det ikke gÄ lett over i Ä begynne Ä definere seg selv utenifra? slik at hvis jeg skulle like en country artist sÄ ville jeg aldri si det hÞyt fordi det ikke stemte overens med mitt image som rocke-entusiast? kanskje ville jeg slutte Ä hÞre pÄ det, eller aldri oppdaget at jeg likte det til Ä begynne med fordi det ikke var innenfor de rammer som definerte hvem jeg var?
|
Skrevet: Fre 28 Okt 2005, 15:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
CinĂĄed
Spitzy (!)

|
Þnskemestern skrev: | Hvorfor har du et nick, og signerer med et annet(cinead)? dette er offtopic, men har ergret meg lenge nok nÄ.. |
Hehe... FornĂžyd? 
|
Skrevet: Fre 28 Okt 2005, 22:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005 Innlegg: 247 Bosted: Oslo
|
Finnes det noe egentlig, uforanderlig "jeg", da? Som man er nÄr man "er seg selv"?
Hvem man er, avhenger jo ogsÄ av hvor man er. Jeg skulle likt Ä se den som pÄstÄr at han/hun oppfÞrer seg pÄ nÞyaktig samme mÄte overfor foreldrene sine som overfor de vennene, de andre vennene, eller kjÊresten. Og klÊrne man gÄr i avhenger jo av om det er helg, jobb, skole, fest, vÄr, hÞst, sommer...
Selv har jeg en annen stil om sommeren enn om hÞsten, men det kommer jo til dels av at det er lite hÞstfarger i butikkene om sommeren. Og sÄ har jeg en litt annen stil nÄr jeg kommer rett fra hytta eller trening enn nÄr jeg tenker over at jeg skal mÞte folk...
Vi er jo nĂždt til Ă„ velge blant klĂŠr som er mulig Ă„ kjĂžpe eller evt sy, sĂ„ da blir det egentlig mer et spĂžrsmĂ„l om hva slags signaler man Ăžnsker Ă„ sende ut. Ă
kreve Ä ikke bli satt i bÄs er nok en fin tanke, men litt upraktisk i virkeligheten.
SÄ lenge man lever i et samfunn vil andre mennesker ha behov for Ä definere deg som noe, man setter folk i bÄs fordi det er altfor tidkrevende Ä skulle forholde seg til absolutt alle rundt en som de individene de er, hele tiden (Georg Simmel). Det betyr jo nemlig Ä utforske alle sidene av ethvert annet menneske man mÞter, og det har man rett og slett ikke kapasitet til. De man blir bedre kjent med, lÊrer man jo etterhvert Ä se pÄ som det individet det er likevel.
Hvis du ser litt ut som en gother, sÄ vil folk tenke at du er litt gother, med det det medfÞrer. Man mÄ nok bare leve med at folk leser de signalene de ser, og at samfunnet faktisk har en mening om hva visse klesmessige signaler betyr. Selv om man selvsagt kan vÊre uenig i samfunnets definisjon av hva signalene innebÊrer!!!
Dermed handler stil, dessverre eller heldigvis, en del om hva man Ăžnsker Ă„ bli forbundet med.
Det finnes vel ikke folk som ikke er pÄvirket av andre/ligner pÄ andre i det hele tatt. For det mÄtte jo i sÄfall nÊrmest bety Ä sy alle klÊrne sine selv, og sy dem slik at de ikke lignet pÄ noe noen andre hadde.... - og da hadde man vel blitt ansett som klesdesigner/kunstner/anarkist eller noe sÄnt isteden. 
|
Skrevet: Lűr 29 Okt 2005, 17:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
*klappe litt for calyptomena*
Helt enig i det du skriver 
|
Skrevet: Sűn 30 Okt 2005, 04:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004 Innlegg: 272 Bosted: The staff of anger
|
Jah..
Kom inn i ny klasse nÄ i hÞst. Ingen kjente meg. SÄ.. en av de fÞrste timene, nors, diskuterte vi litt om det Ä vÊre seg selv. Om hvordan det fÞltes Ä komme inn i ny kklasseosv, og om man tudre Ä vÊre slik man egentlig er, eller om man forandret litt pÄ det for Ä sende ut mer "riktige" signaler. de fleste gjorde jo det da...
SÄ.. "Hvem pÄvirker deg og de klÊrene du har pÄ?" (Kanskje et spÞrsmÄl som ikk er sÄ aktuelt for de over tenÄringsstadiet..?)
Situasjoner, folk, omgivelser,musikk, klesskapet,fĂžlelser osv.. masse forskjellig som kom opp.
LÊreren hadde vanskeligheter med Ä tro at musikk kunne pÄvirke klesstilen (som forsÄvidt var mitt utsagn... ) SÄ jeg spurte: "Hva tror du jeg hÞrer pÄ da?" (ganske svartkledd er jeg... hmm..) Evanescence kom opp, folk tenkte sikert Greenday og Blink.. hmm.. og det er jo sant, til en ganske viss grad. Men, det er ikke sÄnn jeg ser pÄ meg selv. Jeg kunne aldri gÄrr i _bare_ rosa, sa jeg ogsÄ, mest for Ä provosere. Poenget er at folk har sÄ bestemte opfatninger av folk, og nÄr folk de ikke har sÄ godt forhold til sender ut Ún type signaler er de fast bestemt pÄ at de _skal_ vÊre sÄnn. de blir faktisk provosert hvis du sier noe annet. Hmm.. nei.. finn mening i det den som kan *bablebablebla*
Tror jeg er ganske enig med dere andre folk...
|
_________________ Begeret hadde trillet rundt og endt opp i stÄende stilling.
"Hjelp!" ropte han da treet flĂžy forbi ham 
Skrevet: Sűn 30 Okt 2005, 12:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg for min del bare er. Litt som Ole Brumm 
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 30 Okt 2005, 19:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
AngÄende det Ä vÊre klisjeaktig: man kan jo unngÄ klesretning som er klisjeaktig, og da vil man jo ikke vÊre klisjeaktig i klesveien.
Selv om man er det pÄ en annen mÄte.
Og vi er vel mer eller mindre klisjeaktige trekk alle sammen.
Selv kunstnere sover og spiser =)
AngÄende det Ä vÊre seg selv: Jeg er helt enig at vi forandrer oss. Eller som noen sa det; "never changing just rearranging my life again". Men. Det finnes likevel en kjerne vi bÊrer med oss.
KlÊr er selvsagt overfladiske greier og har ikke sÄ mye med kjernen Ä gjÞre.
Alle har en kjerne, men alle er ikke like bevisste denne kjernen, eller ĂŠrlige med seg selv. Det er noe en lĂŠrer av livet.
Jeg tror denne kjernen er noe som oppstÄr i kontrapunktet mellom ytre og indre faktorer. Moral. Er det greit Ä snike i kÞen? Er det greit at andre gjÞr det?
Jeg tror ikke kjernen forandres. Jeg tror den bare kommer mer og mer frem om vi har det godt og ikke mangler noe vi virkelig trenger.
Noen ville sikkert sagt at dette blir Äkke som. Vi har en kjerne som forandres, eller kjernen blir borte til fordel for noe annet. Men det syns jeg blir feil. For saken er den at foruten denne kjernen, sÄ eksisterer det ikke andre psykologiske krefter enn alt eller ingenting.
Et eksempel pÄ "ingenting" er motepress blant ungdom. Da ofrer man seg for flertallet.
Dette fÞrer selvsagt med seg "alt": man mobber andre som ikke har rÄd til moteklÊr.
|
Skrevet: Ons 02 Nov 2005, 19:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Cinåed skrev: | Þnskemestern skrev: | Hvorfor har du et nick, og signerer med et annet(cinead)? dette er offtopic, men har ergret meg lenge nok nÄ.. |
Hehe... FornĂžyd?  |
aaaaahhh.. ro i min sjel.. takker! 
|
Skrevet: Tor 03 Nov 2005, 09:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jenny
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 11 Okt 2005 Innlegg: 55 Bosted: Norge!
|
Ă
vĂŠre seg selv er oppskrytt. VĂŠr alle andre!
|
Skrevet: Tir 08 Nov 2005, 00:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Lurer pÄ hva som skjer om alle plutselig var som alle andre jeg!
Om vi ville fÄ stillstand eller vill forandring av trend og norm.
Blir litt som teorien om vekst av universet dette, hehehe 
|
Skrevet: Tir 08 Nov 2005, 12:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Ă
tÞrre Ä vÊre seg selv er deilig! SÊrlig nÄr man har vÊrt sÄnn som man tror andre ser en i snart 20 Är...
Jeg er meg selv pÄ godt og vondt og jeg elsker det!
|
Skrevet: Tir 08 Nov 2005, 12:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Homewrecker
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Jun 2004 Innlegg: 231 Bosted: Trondheim rock city
|
Fortell meg om jeg er. Fortell meg om jeg, noen annen enn meg selv-Kim Ljung
|
_________________ Just because I dress like this doesn't mean I'm a Communist...
Skrevet: Tir 08 Nov 2005, 19:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fishsticksboy
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 31 Mai 2003 Innlegg: 59 Bosted: Skotselv Inner City Ring
|
Hvordan kan man vÊre noen andre enn seg selv? Om jeg hÞrer pÄ Pink Floyd og gÄr med dress og gassmaske kontra Ä gÄ i short og hvit t-shorte og hÞrer pÄ Lene Marlin, jeg er jo meg selv uansett....
|
_________________ Livet Er En Fisk
Skrevet: Tir 15 Nov 2005, 00:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Perle
FrÀmling

Ble Medlem: 19 Nov 2005 Innlegg: 1 Bosted: Ned gata, til hĂžyre, opp en trapp og rundt en sving
|
Helt enig i det du sier Cinåed. Har og lenge lurt pÄ det samme. Er sÄ mye man liksom mÄ tenke igjennom. HVa slags inntrykk vil man gi? Hvis man kjÞrer punk-stilen, hva skal man da gjÞre for at man overfor andre punkere ikke skal virke wannabe? osv. Da blir jo rett og slett beste alternativ Ä gi F. Bare hÞr pÄ den musikken du fÞler for og drit i om noe av det er heavy metal mens andre ting er country. GÄ i de klÊrne DU liker og drit i hvilket inntrykk du gir, fordi da, og kun da kan folk se hvem du egentlig er og kun da kan de vite om de liker deg eller ikke. SÄ lÞsningen er rett Ä slett Ä gi F. Si det du vil, lytt til det du vil og ha pÄ deg d du vil og drit i hva andre syns. Er nok ikke like lett alltid. Men kun da kan du vÊre deg selv.
|
_________________ "Hvis flere av oss satte mat og gammen og sang hĂžyere enn sinket gull, ville det vĂŠrt en lystigre verden" ~Tolkien
Livets 3 fakta: Politikk er fiksjon, kunst er ekte og vi vil alle dĂž.
Skrevet: Lűr 19 Nov 2005, 19:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Det er lett Ă„ vĂŠre seg selv... man bare er seg selv!
All denne diskusjonen om hva som er "Ä vÊre seg selv" gjÞr meg gal! Isteden for Ä sitte her og svade, kan man gÄ ut i livet og faktisk gjÞre...
Alle de dagene jeg satt og lurte pÄ hvem jeg var, viste seg Ä vÊre livet mitt som gikk forbi - eller noe sÄnn...
So what om du ikke er sÄ forskjellig fra alle andre. Du ble fÞdt unik!
|
Skrevet: Lűr 19 Nov 2005, 21:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |