|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jenny
Varm i trøya

Ble Medlem: 11 Okt 2005 Innlegg: 55 Bosted: Norge!
|
Tror jeg kanskje trenger litt hjelp, jeg?
Nylig (som i for et par uker siden) bestemte jeg meg brått for å bli vegetarianer. Ikke spør meg om hvorfor, jeg aner ikke, kanskje fordi jeg synes synd på alle dyra. Hvertfall spiser jeg fisk (hvem synes vel synd på fisk?) og egg (ubefrukta!). Men tingen er den... at siden jeg er den eneste som er vegetarianer, får jeg sjelden vegetarmat. Med andre ord, jeg spiser vanlig mat minus kjøttet. Noe som har resultert i at jeg spiser veldig lite, og kansjke ikke heller så veldig sunt. Jeg mener, man trenger jo næring sant? Noen som vet sånn ca hva man burde få i seg i løpet av dagen, og hvordan, når man ikke spiser kjøtt?
|
Skrevet: Tor 13 Okt 2005, 19:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Prøv her: http://www.kvasir.no/c/art/food/veg/
Kanskje det hjelper? 
|
Skrevet: Fre 14 Okt 2005, 01:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jenny
Varm i trøya

|
søke og lese er så mye jobb.. takk 
|
Skrevet: Fre 14 Okt 2005, 16:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Ein er vel strengt tatt ikkje vegetarianar om ein et fisk?
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Lør 15 Okt 2005, 00:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moonshade
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005 Innlegg: 173
|
| Norunn skrev: | | Ein er vel strengt tatt ikkje vegetarianar om ein et fisk? |
Finnes mange fiskespisende vegetarianere.
Kommer bl.a. an på grunnlaget for å ha blitt vegetarianer. Om man, som en venninne av meg f.eks., blir det på overbevisningsgrunnlag, pga hvordan vi behandler dyrene mens de lever og sånn, burde det gå helt fint å spise fisk (og egentlig også vilt.. men tror ikke det er så vanlig at noen følger _den_ dietten igrunn...)
Er det ikke også fryktelig vanskelig å få i seg alt man trenger av næringsstoffer og vitaminer og ting hvis man hverken spiser kjøtt eller fisk?
|
Skrevet: Lør 15 Okt 2005, 11:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

|
| salsa addicted skrev: | | Norunn skrev: | | Ein er vel strengt tatt ikkje vegetarianar om ein et fisk? |
Finnes mange fiskespisende vegetarianere.
Kommer bl.a. an på grunnlaget for å ha blitt vegetarianer. Om man, som en venninne av meg f.eks., blir det på overbevisningsgrunnlag, pga hvordan vi behandler dyrene mens de lever og sånn, burde det gå helt fint å spise fisk (og egentlig også vilt.. men tror ikke det er så vanlig at noen følger _den_ dietten igrunn...)
Er det ikke også fryktelig vanskelig å få i seg alt man trenger av næringsstoffer og vitaminer og ting hvis man hverken spiser kjøtt eller fisk? |
Eg meiner dei ikkje kan kalle seg vegetarianar om dei et fisk. Dei kan seie dei ikkje et kjøt, men dei er ikkje vegetarianarar.
Frå Wikipedia:
Vegetarianism is a dietary practice characterized by the exclusion of fish, flesh, and fowl. Some vegetarians may also exclude products derived from animal carcasses, such as lard, tallow, gelatin, rennet and cochineal.
Most vegetarians eat animal-derived products such as honey, milk, and cheese. The practice of excluding all animal by-products is called veganism. Some vegetarians also choose not to wear products that involve the death of animals, including leather, silk, feather, and fur.
Og eg trur heller ikkje det er noko problem å få i seg nok næringsstoff og vitamin i ein diett utan kjøt og fisk, men det er eg ikkje så veldig oppdatert i.
|
Skrevet: Lør 15 Okt 2005, 12:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jenny
Varm i trøya

|
Problemet er at man ikke får i seg nok aminosyrer. Kroppen din selv klarer bare å produsere halvparten, og man trenger proteiner fra et variert kosthold (altså: alle slags proteiner) om man vil unngå mangelsykdommer. Fisk har en type protein, mens kjøtt og bønner f.eks. har en annen.
Man kan jo debattere i det uendelige på hva vegetarianer innebærer :p planter lever jo og. Kanskje jeg skulle droppe de? Korn har et liv det også, bare med en mye lavere intelligens enn dyr. Men hvis intelligens skiller oss og dyrene, og dyrene og plantene, da skiller det jo også plantene og oss. Hva er egentlig forskjellen? Jeg kan egentlig bare slutte å spise og legge meg ned for å dø. Om det heter vegetarianer eller vegetarianer light eller whatsit bryr meg ikke så mye tror jeg. Fisk skal jeg spise, om wikipedia liker det eller ikke.
FÃ¥r se hvor lenge jeg holder ut 
|
Skrevet: Lør 15 Okt 2005, 12:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

|
Et så mykje fisk du vil, men då vil i alle fall eg ikkje kalle deg ein vegetarianar. Men det bryr du deg sikkert like lite om, så vi kan slutte å diskutere dette no.
|
Skrevet: Lør 15 Okt 2005, 13:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005 Innlegg: 247 Bosted: Oslo
|
Jeg har ikke spist kjøtt på 10 år, men spist fisk og egg og sånt, og har aldri hatt noe problem med mangelsykdommer. Har tidvis drevet ganske aktivt med trening også. Så det går greit, man må bare være litt obs på å spise riktig. Mange vegetarianere lever stort sett på ostesmørbrød, og tenker at de liksom er veldig sunne siden de ikke får i seg alt det usunne fettet i kjøttet
Når det gjelder å kombinere vegetarisk (eller "jukseveggis"- ) kosthold med kostholdet til en kjøttspisende familie, er det mange typer middager hvor det ikke er noe problem å bare slenge en fiskekake eller en grønnsaks"burger" i panna sammen med kjøttkakene eller pølsene. Pose med basis til grønnsaksburgere fås kjøpt i helsekostbutikkene, og er ikke så fryktelig dyrt - men ikke kjøp ferdige grønnsaksburgere, det er KJEMPEdyrt. Finnes sikkert oppskrifter på sånt på nettet også. Søk på oppskrift+vegetar, f.eks.
Prøv gjerne å supplere kostholdet ditt med ymse bønner, kikerter og sånt om mulig - denslags inneholder mye proteiner. Nøtter er en god kilde til b-vitaminer, som man ofte kan få mangel på om man ikke spiser kjøtt. Hvis du bytter ut noe av den vanlige melken med soyamelk, skal du visstnok få i deg veldig mange forskjellige aminosyrer (Meny er billigst på soyamelk. Jordbær- eller sjokoladevariantene smaker best). Følger du alle disse rådene skal du virkelig være på den sikre siden, men det funker uten også - de første årene sørget jeg stort sett for å prøve å spise endel fisk og egg, og kan ikke huske at jeg hadde noen problemer.
Lykke til! 
|
Skrevet: Søn 16 Okt 2005, 01:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
jeg synte vegiterianere er idioter 
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Fre 09 Des 2005, 07:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Fortsatt veggis? Har vært det siden 1 juli og det fungerer veldig bra. Trener attpåtil styrke flere ganger i uka. Men hva er problemet? Det finnes mange vegetar kokebøker om du trenger et utgangspunkt, spiser sjelden fisk selv, men det fungerer jo greit uansett. Kommer mer ann på hvor du står moralsk osv.
Anirac, Who's the more of an idiot, the idiot or the one who thought the idiot smart? 
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Fre 09 Des 2005, 17:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
hva er det som får dere til å bli vegetarianere ? og mathianus, vært det siden 1 juli? satt du en dato eller ? *ristepåhodet*...mmmm...nei jeg får gå å steke meg noe kjøtt jeg
og litt fisk forresten...NAM
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Lør 10 Des 2005, 00:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
| aniraC skrev: | hva er det som får dere til å bli vegetarianere ? og mathianus, vært det siden 1 juli? satt du en dato eller ? *ristepåhodet*...mmmm...nei jeg får gå å steke meg noe kjøtt jeg
og litt fisk forresten...NAM |
neida, men ble det på roskilde, og det var vel rundt den tida. *ta-en-jafs-av-aniraC* hvordan føles det? 
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Lør 31 Des 2005, 17:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
Jeg har ikke spist kjøtt siden påska -04. Det var noe som bygde seg opp over tid, og jeg tenkte på lenge.. Så var det en frossen kylling som gjorde utslaget. en var rett og slett så jævlig at der satte jeg streken. Kjøtt er jævlig. dessuten bor jeg i EU, der dyr ofte får dårlig behandlig under frakt osv.
Hvis man ikke spiser noe fra dyr (melkeprodukter og egg) er man veganer. Vegetarer spiser ikke kjøtt. Dvs. at spiser man fisk er man egentlig ikke ordentlig vegetar. Men for de fleste er det likegjyldig.
Jeg spiser fisk noen ganger, men det er mest når jeg besøker familie (som er en 2-3 ganger i året). Om jeg forteller folk at jeg ikke spiser kjøtt, men fisk av og til, svarer de: så du er vegetar. Da kan man liksågodt si jeg er vegetar, men spiser fisk av og til. Siden det å være vegetar og å ikke spise kjøtt går ut på det samme! For hvis man ikke er vegetar når man spiser fisk, må jo fisk regnes som kjøtt.
Men egentlig er det rivende likegyldig. Så lenge mann spiser variert holder mann seg sund. Kjøtt inneholder ikke særlig mange vitaminer.. Og når det kommer til proteiner er det ikke så mange av dem du trenger heller. Og når du spiser både fisk, ost, melk og egg får du masse hele proteiner bare der.
En brødskive med peanøttsmør danner faktisk hele proteiner, også falaffel i pita! Så det er ikke særlig vanskelig...
Men nå skal jeg holde kjeft og gå å lage meg lunch 
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Man 02 Jan 2006, 14:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Kjøtt er godt - mer er det ikke å si om den saken for min del
Men ja - hovedsaken er at man ikke spiser ensidig. Har man variert nok kosthold skal det mye til for at man egentlig trenger så mye kosttilskudd, med mindre man trener mye hardere enn folk flest, eller har sykdommer eller slikt som krever kosttilskudd.
Ellers har folk mange mer eller mindre gode grunner for å la vær å spise kjøtt, men hvor mange tenker egentlig over at hvis de av samvittighetsgrunner skal la vær å spise kjøtt pga industrielt dyrehold, så burde de også la vær å drikke melk og spise melkeprodukter? Den vanlige norske melkeku blir vel slakta når den er fire år gammel, etter et kort liv som melkeprodusent, og så blir den erstattet av en ny. Og ikke tro at økologisk melk kommer fra frittgående melkekyr - det gjør den ikke.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 02 Jan 2006, 20:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
veganer, lakto-veganer og lakto-ovo-veganer, right? det er de tre betegnelsene?
Selv har jeg litt noia for å spise kyllingfilet osv. Spiser helgrilla kylling innimellom, men innimellom får jeg totalpanikk av å rense de, så det blir lite kylling på meg. jeg spiser biff ytterst sjeldent. hvis jeg spiser kjøtt så er det kjøttdeig, røkt kjøttpølse og svin(renskåret) jeg takler ikke fett. lam spiser jeg max 3 ganger i året. Så nå vet dere det.
Uansett. jeg spiser lite grønnsaker og, så hvis noen veit om bra GRØNNE grønnsaker så setter jeg veldig pris på tips, og generelt tips om bra vegetarmat som ikke plager vettet av magesyren min. (slakk lokkemuskel)
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Man 16 Jan 2006, 15:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

|
| Glahn skrev: |
Ellers har folk mange mer eller mindre gode grunner for å la vær å spise kjøtt, men hvor mange tenker egentlig over at hvis de av samvittighetsgrunner skal la vær å spise kjøtt pga industrielt dyrehold, så burde de også la vær å drikke melk og spise melkeprodukter? Den vanlige norske melkeku blir vel slakta når den er fire år gammel, etter et kort liv som melkeprodusent, og så blir den erstattet av en ny. Og ikke tro at økologisk melk kommer fra frittgående melkekyr - det gjør den ikke. |
Nei, sant, men enkelte ting er vanskeligere å styre unna enn andre, sånn i praksis. Særlig hvis man i tillegg har lyst til å få i seg sånn noenlunde de næringsstoffene man trenger. Selv om soyamelk er skikkelig nam og et veldig godt alternativ på musli for eksempel, så er det ofte vanskelig å styre totalt unna melk hvis man ikke skal lage all maten sjøl fra bunnen av.
Det er noe med at alle monner drar, også.
Økologisk melk er forresten bedre enn annen melk på andre måter. Den betyr mindre påkjenning for miljøet, selv om den ikke betyr mindre påkjenning for kua.
Bortsett fra det leste jeg at man kan bruke ordet "pescatarian" (pescatarianer?) om en fiskespisende veggis. Eller, som det sto i Nemi: "sellout"
Hilsen den pragmatiske pescatarianske veggisen Calyptomena 
|
Skrevet: Fre 09 Jun 2006, 12:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

|
Apropos begreper: Fiskespisende veggiser...
Jeg skjønner ikke egentlig helt dette om at hvis man spiser fisk så kan man ikke kalle seg ordentlig veggis. Folk skal liksom stadig korrigere, og kalle deg kvasi-vegetarianer eller noe slikt. (et litt nedsettende ord, synes jeg)
Det her kommer vel litt an på grunnene til at man er vegetarianer? Når man har egne betegnelser på både egg-spisende og melkespisende vegetarianere ser jeg ikke helt problemet med å innføre et eget begrep for fiskespisende veggiser. Pescatarianer er som sagt foreslått, men det er ikke særlig utbredt.
Man kan f.eks være vegetarianer ut i fra et dyreetisk hensyn om å se på dyr som vesener med en selvstendig rett til et liv på sine egne premisser. Dyr har rett til å kunne leve livet sitt som et mål i seg selv, og ikke kun som et middel til andres tilfredsstillelse; de skal ikke behøve å bo i et bur hele livet utelukkende fordi vi skal spise dem. I så fall er det jo langt verre å spise melkeprodukter (slik Glahn nevner) enn å spise fisk. Fisk har jo levd hele livet sitt ute på havet og hatt det fint (bortsett fra oppdrettslaks og sånt, men det kan man jo velge å styre unna, ihvertfall hvis man har en overbevisning om at fisk har like mye følelser som dyr) Melka i seg selv har jo ikke lidd, men dyret som produserte den har.
Jeg ligger på denne linja, men sliter som tidligere nevnt av praktiske grunner litt med å kutte ut all melken. Jeg _kunne_ spist viltkjøtt, men gjør det ikke.... av tre grunner:
1. Magen min ville slitt bigtime, jeg har ikke fordøyd noe i nærheten av den proteinstrukturen på ti år.
2. Jeg har også et prinsipp om bærekraftighet til grunn for vegetarianismen min. Dersom alle bare skulle spist viltkjøtt istedenfor industrielt produsert kjøtt, ville reinsdyrstammen ligget tynt an.
3. Jeg har ikke egentlig lyst på kjøtt, det er en smak man venner seg av med. (ja, det er sant!!)
Hvis man er veggis fordi man ikke vil at dyra skal bli drept, er saken en annen. Da gir det mening å si at man ikke kan drepe fisker heller. Med mindre man går med på, slik jeg mener, at det går an å rangere vesener. Blant annet har fisk et mindre utviklet nervesystem enn dyr, og føler dermed ikke smerte på samme måten (visstnok, folk krangler litt om det der). Jeg synes liksom det er langt verre å drepe ett rådyr enn å drepe en flue. Og det er verre å mishandle en ku enn å mishandle en fisk, selv om det ikke er særlig snilt å mishandle en fisk heller.
|
Skrevet: Fre 09 Jun 2006, 13:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Apr 2005 Innlegg: 1267
|
| calyptomena skrev: | | 3. Jeg har ikke egentlig lyst på kjøtt, det er en smak man venner seg av med. (ja, det er sant!!) |
Sant så sant
Jeg for min del liker faktisk kjøtt, men har opplevd ofte at man kan vende seg til og av ting, og kjøtt er garantert ikke ett unntak 
|
Skrevet: Fre 09 Jun 2006, 13:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

|
| Zylfia skrev: | | calyptomena skrev: | | 3. Jeg har ikke egentlig lyst på kjøtt, det er en smak man venner seg av med. (ja, det er sant!!) |
Sant så sant
Jeg for min del liker faktisk kjøtt, men har opplevd ofte at man kan vende seg til og av ting, og kjøtt er garantert ikke ett unntak  |
Åh! Bare apropos, litt off-topic, men jeg kom på den beste måten å venne seg av med sjokolade på!!
(og det er det jo mange som sier de gjerne skulle iblant).. Svaret er: Et besøk på Freia Sjokoladefabrikk! Ja, sant. Man spiser så sykt mye sjokolade og går i sjokoladelukt hele dagen, så man orker ikke tanken på sjokolade når man kommer ut igjen. Og dessuten lærer man hvordan fersk sjokolade smaker, og skjønner dermed at all sjokoladen i butikken er tørr, jævlig og ikke noe god.
|
Skrevet: Fre 09 Jun 2006, 13:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |