|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ivar Johansen
Främling

Ble Medlem: 17 Jul 2005 Innlegg: 12
|
16.000 nye uføretrygdede. Inkluderende arbeidsliv?
Norge har fått 16.000 nye uføretrygdede det siste halvåret. En viktig årsak er at arbeidsgivere presser ut folk som blir syke, skriver Aftenposten.
Se http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1094531.ece
Dette synes jeg er et svært viktig tema. Med store bokstaver snakker vi alle om at vi skal ha et inkluderende arbeidsliv. At sosialhjelpsmottakere må ut i arbeid. At funksjonshemmede må tilbys arbeid. Og vi snakker om at vi må legge til rette for en såkalt seniorpolitikk, slik at eldre kan bli stående lenger i arbeidslivet.
Realiteten er det motsatte: vi har et arbeidsliv som gjennomgående skyver ut de som ikke kan yte 110 prosent i arbeidssituasjonen. Og det som særlig bekymrer er at jeg - dessverre - tror at offentlig sektor ikke er noen bedre enn det private næringsliv. Snarere motsatt. Og regnestykkene blir svært snevre og kortsiktige.
Man kan vise til at det statlige Posten har klart å effektivisere så så mye (les nedbemanne), men det ingen forteller er at konsekvensen har blitt at svært mange gjennom dette er skjøvet over som en utgiftspost hos en annen statsvirksomhet; trygdevesenet. Samfunnsøkonomisk og menneskelig er dette naturligvis helt på trynet. Men hvorfor er det ikke mulig å få til en arbeidsmarkedspolitikk og en offentlig sektor hvor man klarer å se helhetlig på dette?
med hilsen
Ivar Johansen
http://ivarjohansen.no
|
Skrevet: Tor 11 Aug 2005, 15:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Det kan vel være flere grunner. Er dessverre ingen ekspert på temaet, men vil tippe på at en del av disse går under begreper som friksjonsledige, sesongledige etc. Mange klarer vel ikke å følge den raske utviklingen innen de forskjellige bransjene som krever mer og mer at man skal være både fleksibel og mobil.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Lør 13 Aug 2005, 16:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Ivar Johansen har et veldig godt poeng. Og ikke overraskende er det det du sier om at offentlig sektor er i ferd med å bli like ille som privat sektor på dette området. Det er ikke for ingenting at vi har en Høyre-koalisjon (jeg anser både KrF og Venstre for å være høyre-partier), der som kjent ideologien tilsier at jo mindre du yter, desto dårligere livskvalitet får du. Det er jo det selve modellen legger opp til.
Jeg tror Ivar Johansen er enig med meg i at alle har lik rett til fri kreativ og intellektuell utfoldelse gjennom arbeid, selv om ytelsesevnen er redusert. Et arbeidsmarked som ikke aksepterer denne forutsetningen er et alvorlig problem. Løsningen kan ikke være annet en å gjeninnføre og beholde den progressive lovgivningen som ulike folkebevegelser har klart å få inn i lovverket opp gjennom årene, som høyresiden nå er i ferd med å bryte ned.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Lør 13 Aug 2005, 21:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ivar Johansen
Främling

Ble Medlem: 17 Jul 2005 Innlegg: 12
|
metaxa skrev: | Jeg tror Ivar Johansen er enig med meg i at alle har lik rett til fri kreativ og intellektuell utfoldelse gjennom arbeid, selv om ytelsesevnen er redusert. |
Klart jeg er!
med hilsen
Ivar Johansen
http://ivarjohansen.no
|
Skrevet: Lør 13 Aug 2005, 22:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |