|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Borgerlig konfirmasjon?
For å bringe en begynnende debatt over på en ny tråd:
Crispa skrev: |
Og, hvis ungen min finner ut at h*n ikke skal konfirmere seg kristelig, skal h*n iallefall ikke få konfirmere seg borgelig, for det er bare kødd. Det er laget KUN for at 15-åringer skal få feste og få penger. Konfirmasjon står for å bekrefte dåpen. |
Gruelig enig med deg her, og Hannes hentydning til samme formening tidligere.
Borgerlig konfirmasjon har jeg aldri helt skjønt poenget med.
Bare noe som er skapt for at ungdommer som ikke vil fornye dåpsløftet sitt også skal få tyne masse penger og gaver ut av familien sin når de er 14/15.
Søskenbarna mine, som er yngre enn meg, konfirmerte seg borgerlig, og gammeltantene våre dukket ikke opp i deres konfirmasjon. Det hadde jeg full forståelse for; for det hadde jo i bunn og grunn egentlig ingen mening.
Jeg var relativt kristen på den tiden, og konfirmerte meg derfor kirkelig. Og jeg mente allerede da at hvis jeg ikke la noe som helst i dette, kunne jeg la være.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 18 Apr 2003, 10:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
ah, enig. tenkte jeg skulle starte selv, men neida
men dem kunne heller fått pengene som det koster å holde partyet på en lukket konto frem til at de er 18 år. For, det koster jo ganske mye bare det! Foreldre betaler jo oftest de konfirmantene får inn i konfirmasjonspenger.
Men, borgerlig konfirmasjon er bare tull, bambus rett og slett. Dem har ingenting å formidle, bare holde teater. Lag ett teaterlag da!
- som en liten gutt, som faktisk er yngre enn meg sa, for utallige mange år siden, 'broren min skal ikke konfirmere seg kirkelig, og da skal han ikke konfirmere seg. det skal heller ikke jeg. for da får vi pengene istedenfor...' elns. muligens teit sagt, men likevel...!
|
Skrevet: Fre 18 Apr 2003, 11:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Borgelig konfirmasjon er et tilbud for de som liker tradisjoner, men som ikke vil gå gjennom kirka. Dette har jeg full forståelse for. Det er som borgelig vielsessermoni eller begravelse. Nesten alle kulturer her i verden har hatt en eller annen form for sermoni for overgangen mellom barn til voksen, og borgelig konfirmason er en ureligiøs måte å gjøre dette på. At mange gjennomfører denne av rene materielle grunner er synd, men jeg synes ikke at det er nok til å avvise sermonien som sådan.
Bare synd at religion og tradisjon er såpass tett sammenflettet at det er vanskelig å skille disse og skape fungerende alternativer.
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Fre 18 Apr 2003, 16:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 1398
|
borgelig konfirmasjon er bare tull.
bryllup eller begravelse er ikke seremonier som er direkte knyttet opp mot religion. spesielt bryllup har en funksjon. man blir gift.
at man skal holde på en tradisjon fra noe man ikke tror på er jo bare tull.
litt som å spise rømmegrøt selv om man avskyr det, men fordi det er en tradisjon å spise rømmegrøt på julaften, eller hver lørdag eller no.
Og jeg kan vedde en hånd på at ikke halvparten av de som går til borgelig konfirmasjon hvert år gjør det med tanke på de flotte tradisjonene vi har her i landet.
Man kunne kalt det, "leirskole og lek for oss som ikke har lyst til å konfirmere oss". Men selve ordet konfirmasjon peker jo mot dåpen. Så hvis man ikke har tenkt å konfirmere noe som helst, hvorfor gjøre det da? Først og fremst, som nevnt, pga at man får pakker og penger.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Fre 18 Apr 2003, 16:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Stiiine
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 14 Mar 2003 Innlegg: 267 Bosted: ødemarka
|
hmmm jeg konfirmerte meg borgerlig. kall meg gjerne dum og ussel og sånn... MEN kom ikke her og si at jeg gjorde det for pengenes skyld... mange folk er medlem av human etisk forbund og for dem vil det jo være naturlig å konfirmere seg borgerlig. ser ut til at dette allerede er tabu så jeg gidder ikke skrive mer om det...
er det tabu å gifte seg hvis man ikke gifter seg i kirka? skal man bare gi blaffen da? for det er jo like tullete å gifte seg i kirka hvis man ikke er kristen......? det blir nesten det samme å gifte seg på rådhuset som det blir å konfirmere seg borgerlig.
|
Skrevet: Fre 18 Apr 2003, 19:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
Nei.
Å konfirmere seg borgelig er som å holde bryllup uten noen å gifte seg med.
Hadde man kalt borgelig konfirmasjon for "bli-voksen-seremoni" i stedet hadde jeg syntes det var helt greit. Men ordet konfirmasjon peker mot gjenloving av et løfte. Det løftet man gir ved dåpen. Og hvorfor skal man gjenlove ett løfte man aldri har lovt i utgangspunktet?
Har det vært greit å feire borgelig bar mitsva? det blir jo det samme.
Og ja, å gifte seg i kirka når man ikke er kristen er litt tullete. Men der igjen er de løfte greiene.
I dåp og konfirmasjon lover man å tro på herren og slikt. I dåpen lover foreldre og faddere å oppdra barnet i kristen tro, i konfirmasjonen lover barnet å fortsette å tro på jesus.
når man gifter seg så forenes to elskende mennesker med gud som vitne. Men over det hele egentlig det samme.
Og jeg kaller ingen dumme eller usle, jeg er bare mot det personlig.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Fre 18 Apr 2003, 22:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det å gifte seg er jo tross alt ikke bare noe religiøst. Sammenliknet med samboerskap er det da en rekke lover og regler som trer i kraft, med tanke på skatter, avgifter, hva som skjer ved dødsfall, evnt. skilsmisse osv. osv. Det er rett og slett lagt opp til at slik skal par leve sammen, praktisk sett. Iallefall mer eller mindre.
NÃ¥r det gjelder konfirmasjon... SÃ¥ vet jeg fint lite om det. Jeg vet bare at jeg ikke trodde, og derfor heller ikke konfirmerte meg. Vi feiret 15Ã¥rsdagen min litt ekstra istedet.
|
Skrevet: Fre 18 Apr 2003, 22:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
Stiiine: for all del, du er ikke dum eller teit eller noe fordi at du konfirmerte deg borgerlig.
Som Shealien sier, hadde det hett noe annet enn konfirmasjon, så hadde det vært helt greit! Og jeg ser utrolig mange ungdommer nå som BARE konfirmerer seg borgelig for å få pengene! - man kan heller kalle det bli-voksen-seremoni elns.
(jeg skal ikke gjenta Shealiens ord. Men de som konfirmerer seg borgelig av slike grunner som Stiiine gjør det rett, de som konfirmerer seg borgelig på grunn av penger, det er der feilen ligger!)
|
Skrevet: Fre 18 Apr 2003, 23:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Stiiine
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 14 Mar 2003 Innlegg: 267 Bosted: ødemarka
|
Glahn skrev: | Det å gifte seg er jo tross alt ikke bare noe religiøst. |
så lenge man gifter seg i kirka blir det noe religiøst over det, eller....?
hmf
|
Skrevet: Lør 19 Apr 2003, 08:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
Shealien skrev: | Men selve ordet konfirmasjon peker jo mot dåpen. Så hvis man ikke har tenkt å konfirmere noe som helst, hvorfor gjøre det da? Først og fremst, som nevnt, pga at man får pakker og penger. |
Ordet konfirmasjon er ikke et ord "oppfunnet" av kirken for sin konfirmasjonsordning. Kirken brukte det for å kunne beskrive den kirkelige konfirmasjonen. Ordet confirmare (latin) betyr i tillegg til å bekrefte, også å styrke og å støtte. Det betyr å gjøre sterk eller fast.
Det aller viktigste med den borgerlige konfirmasjonen er at den skal styrke og støtte unge mennesker.. på et humanistisk grunnlag.
Når det gjelder penger og slikt, så er jo dette allment kjent at mange/de fleste gjør det for pengene, dette vet også foreldrene og slekta og alle naboene, men de bryr seg ikke.. Alle vet det er greit for konfirmanten å få litt penger, slik at en kan f.eks kjøpe seg moped eller noe annet litt dyrt, eller slik som jeg gjorde; kjøpe aksjer for disse pengene og seinere bli styrtrik på det :-p. Og det å ha en dag der du er midtpunktet er meget sterkt for noen. Det får en til å føle seg spesiell. Ikke som en vanlig bursdag, men noe mye, mye større. Vi vet jo at mange unge har problemer med selvfølelse og slike ting ..
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Lør 19 Apr 2003, 09:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Jeg er enig i at 'borgelig konfirmasjon' er er rart ord på det, men det er jo gjort sånn for at det skal gå klart fram at det er et alternativ til den kirkelige konfirmasjonen, og ikke noe helt annet som humanetisk forbund har funnet. Derfor er det felre som benytter seg av tilbudet om borgelig konfirmasjon enn de som har navnefest istedenfor dåp.
Det virker ikke som noen av dere har tenkt på undervisningen som følger med den borgelige konirmasjonen. Jeg synes faktisk at den er bedre egnet som forbredelse til å bli voksen enn bibellesing.
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Lør 19 Apr 2003, 09:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
Jeg synes ordet konfirmasjon passer helt fint. Det er jo det det er..
I.o.m ordets opprinnelse ikke engang er kristent (hvilke ord er egentlig "kristne"?), så ser jeg ikke noe galt i å bruke borgerlig konfirmasjon.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Lør 19 Apr 2003, 10:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Stiiine skrev: |
hmf |
Ja, det stemmer. Når man gifter seg i kirka, blir det noe religiøst over det. Og det er ikke noe galt med det.
Men tidligere sa du at "det blir nesten det samme å gifte seg på rådhuset som det blir å konfirmere seg borgerlig.", og der er det noe som skurrer.
Samtidig som du insinuerte at det skulle være tabu å gifte seg i rådhus.
Noe som bare er sludder og vås.
Giftermål er, som andre har påpekt før meg, jo ikke en religiøs begivenhet i seg selv. Hvis man holder den i kirken, eller i andre religiøse seremonisteder, blir det naturligvis lagt opp til det, men det forandrer ikke det faktum at det er helt kurant å gifte seg i rådhus.
Giftemål kan bli så religiøst som man vil gjøre det til.
Konfirmasjon er, fortsatt, noe som gjøres for å konfirmere et dåpsløfte. Det er en grunn til at man ikke _kan_ konfirmere seg i kirke uten å være døpt først.
Og å konfirmere seg borgerlig har ingenting med dette dåpsløftet å gjøre. Det er i grunn to helt forskjellige begivenheter, som av en eller annen uforstående grunn deler betegnelsen "konfirmasjon."
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Lør 19 Apr 2003, 14:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Veronica skrev: | Det er i grunn to helt forskjellige begivenheter, som av en eller annen uforstående grunn deler betegnelsen "konfirmasjon." |
Hevd.
Eller man "bekrefter" sin status som voksen, man "bekrefter" sine plikter overfor samfunnet, eller liknende. "Bekrefte" er et ganske nøytralt ord, og jeg har ingen problemer med å overføre det til en ikke-religiøs sammenheng. Om seremonien hadde hett "Gudsopptagelse", for eksempel, hadde jeg sett poenget.
Selv konfirmerte jeg meg ikke, fordi jeg ikke følte det helt store behovet. Men om man først skal ha en slik seremoni, så mener jeg borgelig konfirmasjon er et glimrende alternativ. Innlegg av typen "det er ikke noe vits i, for det handler bare om penger likevel" virker lite gjennomtenkte, og forfatterne har tilsynelatende ikke giddet erverve seg mer informasjon om seremonien enn bare navnet.
Brum.
-Helge, HEF-er.
PS. En annen diskusjon er om denne tråden burde flyttes til filosofiforumet. DS.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Lør 19 Apr 2003, 15:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
"Konfirmasjon, -en bekreftelse, stadfesting; stadfesting av dåpspakta; konfirmere, -te bekrefte, stadfeste, bekrefte dåpspakta."
- Escolas Ordabok, Bokmål, Rettskrivning, Synonymer, Ordforklaringer, Etymologi."
Jeg føler i grunn ikke at jeg trenger si noe mer nå.
Bekreftelse av dåpspakt har ingenting å gjøre utenfor kirken.
|
Skrevet: Lør 19 Apr 2003, 16:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

|
nei asså det der ordbok-tøvet trenger du ikke komme med.. jeg veit jeg har rett angående det ordet!!

|
Skrevet: Lør 19 Apr 2003, 19:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Stiiine skrev: | Glahn skrev: | Det å gifte seg er jo tross alt ikke bare noe religiøst. |
hmf |
Nnja...
På en måte blir det jo selvfølgelig noe religiøst over det. På den andre siden er det rett og slett bare mer stas over en slik seremoni, enn å stikke innom byfogden eller noe slikt. Jeg tror det kan ha like mye med saken å gjøre, når folk velger å gifte seg i en kirke.
|
Skrevet: Lør 19 Apr 2003, 22:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
Jeg vil gifte meg i skogen jeg. verdens størte tempel, nøytralt, og man kan legge hva pokker man vil i det i religiøs eller tros retning.
og om undervisningen ash. Nå har ikke jeg deltatt på humanetisk forbund sitt opplegg, men jeg vet at bibellesning var det heller lite av på min konfirmasjonsundervisning. Mest av alt handlet det om å bli seg selv bevist, bli et tenkende og reflektert menneske og ikke har fordommer. Og så seg selv i forhold til gud da, naturlig nok, men bortsett fra det siste så ser jeg for meg at det ikke er så fryktelig forskjellig?
En annen diskusjon som kan trekkes ut herfra er jo om folk generelt tenker mer på hva som ser kult ut en hva man egentlig lover ved å gifte seg i kirka eller lignende ting.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Lør 19 Apr 2003, 23:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

|
Veronica skrev: | Jeg føler i grunn ikke at jeg trenger si noe mer nå.
Bekreftelse av dåpspakt har ingenting å gjøre utenfor kirken. |
dokpro.uio.no skrev: | konfirmasjon ~asjo´n m1 (gj ty. fra lat.)
1 bekreftelse, stadfesting
2 kirkelig handling der en stadfester sin dåpspakt stå til k- / borgerlig k- alternativ til kirkelig konfirmasjon (i Norge arrangert av Human-Etisk Forbund). |
Kommer åpenbart an på hvilken ordbok du søker i. Mitt resultat er fra Dokpro, og du finner det her om du ikke tror meg.
Jeg skal gå tilbake på noe av det jeg har sagt når du viser meg hvor dåpspakta finnes i ordstammen, Vero, men inntil da er jeg uenig med deg på alle punkter.
|
Skrevet: Søn 20 Apr 2003, 01:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

|
(Men jeg synes fortsatt ikke denne tråden hører hjemme på Generell Galskap. Fido, gidder du, pretty please with sugar on top?)
|
Skrevet: Søn 20 Apr 2003, 01:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |