|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jentepust
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 379
|
Døpe barnet når man ikke er kristen
Jeg er ikke kristen. Jeg tror overhodet ikke på noen slags guder. Humanismen tror jeg er dte som tiltaler meg mest, men helst liker jeg å bare leve etter magefølelsen. Uansett, jeg konfirmerte meg i kirken, fordi jeg var feig (familie og sånt vet dere), og jeg angrer veldig, men tør fortsatt ikke fortelle besteforeldre at jeg ikke er kristen, og langt ifra melde meg ut av statskirken.
Det jeg lurer på, er.. Bør man døpe ungene sine når man har det sånn? Jeg synes ikke det blir riktig å stå å messe med en prest og godta at man gir ungen sin til jesus og heifallera, når man ikke tror ett spøtt på det. samtidig tror jeg det vil bli like vanskelig for barnet mitt å velge å ikke konfirmere seg som det var for meg, når han allerede er trekt inn i greia. Vil han derimor døpe og konfirmere seg når han blir større, fordi han mener det er riktig, så væssjego! Men jeg har ennå ikke møtt noen som støtter synet mitt i dette. Det er ingen som forstår at det er bedre å la barnet stå helt fritt til å velge akkurat hva han tror mest på, hva han vil trå inn i. Alle mener at det e rbedre å bare følge strømmen, at dette er fjortisopprør, og at det ikke kan skade barnet å gjørde det. At han helelr vil bli mobbet om han ikke blir døpt.
Men HVORFOR? Hvorfor er det sånn at man MÅ velge en trosretning for å bli godtatt? Hvorfor skal man vere med i en religion man ikke tror på, og "gi" ungen sin til den? Det blir jo HELT feil!
|
_________________ En verden uten Jentepust stopper opp
Skrevet: Tor 17 Apr 2003, 18:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg er utrolig enig med deg, Jentepust!
Jeg har ingen intensjoner om å døpe evt unger jeg måtte få. Hvis de ønsker å bli døpt som en troende kristen når de blir eldre, skal de naturligvis få lov til det, men jeg nekter å "tvinge" barnet mitt inn i en religion bare fordi det er "normalt."
Søskenbarnet mitt, som er ett år yngre enn meg, var aldri døpt. Hun ble aldri mobbet for det. Det var ikke som om folk gikk rundt og spurte "er du døpt?" eller at unger velger lekekamerater ut i fra det. Latterlig.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tor 17 Apr 2003, 19:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
rebecca
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 435 Bosted: Flekkefjord
|
å døpe ungene er blitt en tradisjon syns jeg..
alle gjør det bare fordi alle gjør det.. og de ferrest mener nok noe med det.
jeg syns ikke at de som ikke tror at det er "rett" å gjøre det skulle gjøre det.
egentlig burde det være opp til ungen selv å bestemme,når den blir såpass gammel at den kan gjøre slike valg.
...jeg selv tror på jesus,og hele den sylamtten der.. men meldte meg ut av statskirka dagen etter jeg ble 15.
de tok det ikke så tungt som jeg hadde forventet;)
|
Skrevet: Tor 17 Apr 2003, 19:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Jeg er imot barnedåp hvis det kun gjøres på grunn av tradisjon, med mindre man har til hensikt å følge opp løftet som gis under barnedåpen.
Uansett, det er feil at jeg som har et annent syn på ting skal benytte meg av kristne sermonier, bare fordi det ser fint ut eller fordi det er tradisjon. Man lager seg like lett en egen sermoni, som gjerne blir mer ekte og personlig.
Himmel og hopp, klart det blir bråk med gamle tanter osv! Men det er da ikke dem som skal oppdra ungen (håper jeg?). Argumenter a la "må døpes for å komme til himmelen" er bullshit. Det finnes ingen gud som sitter og plukker ut noen barn foran andre.
(Utenfor tema: I så fall er dødfødte og barn som dør før barnedåp ille ute, og det er ikke rettferdig. De kristne sier at gud er rettferdig.)
Det finnes få ting som er like kjedelig som barnedåper. Søtt med dåpskjole og litt vann i hodet, men det tar maks fem minutter! Så er det en time med et gjesp av en tale og sanger til å sovne av. For ikke å snakke om tresmak i ræva!
Personlig vil jeg heller ha navnefest, for det handler jo i bunn og grunn om å feire at barnet er født og at barnet har fått et navn. Da blir sikkert de sinte gamle tantene litt blidgjorte og, for det er vel kaffe og kake de helst vil ha? Blir ikke "mindre riktig" av den grunn, det kommer helt an på hva man gjør ut av det!
Jentepust: Familien din vil at du skal ha det bra og være glad, og da får de godta at en av tingene du trenger er å melde deg ut av statskirken. Det er ikke dermed sagt at du vil boikotte alt av høytider, f.eks. Jeg tror heller de vil respektere valget ditt og være stolte av at du har gjort opp en egen mening, i steden for å følge stimen.
|
_________________ Moderator-Maria
All men are animals. Some just make better pets.
Skrevet: Tor 17 Apr 2003, 19:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg er helt enig med deg, Jentepust.
Jeg ser ikke noe poeng i å dåpen, sålenge man ikke tror. Og det er da også en merkelig tradisjon å bli "innmeldt" i en tro når man ikke har det fjerneste begrep selv om hva det er. Man bør få lov til å velge selv.
Selv ble jeg vel døpt mest på grunn av tradisjon. Men moren min klarte på et vis å stikke litt kjepper i hjula. Som hun sa i selskapet etterpå - denne gutten skal jeg oppdra til å bli en god militærnekter! Svigermor satte nesten i halsen... 
|
Skrevet: Tor 17 Apr 2003, 19:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 1398
|
Jeg ble ikke døpt som liten, og det ble heller ikke brødrene mine. Mine foreldre (og svært kristne besteforeldre) var enige i at det skulle vi få velge selv.
Når jeg var på den alderen hadde jeg fått masse kristne venner, så jeg tenkte jo at joda konfirmasjon er bra, og skal jeg konfirmeres så må det være i kirka og ikke borgelig. (borgelig konfirmasjon er noe tull, for det er jo en konfirmasjon av dåpen... hmmm... annen diskusjon)
og så tenkte jeg at gud er sikkert en kjernekar så da får jeg døpe meg da.
Både lillebroren min som nå er 16 og jeg døpte oss i kirka som 14 åringer. På en søndag under en gudstjeneste og vi fikk vann på hodet som alle bebisene bruker å få. Foran hele menigheten.
I etterkant har jeg vel funnet ut at jeg ikke tror så veldig på den kisen som sitter oppi himmelen på ei sky da. Men jeg synes det var fint likevel da. er jo greit å være på den sikre siden.
så jo da jentepust, det finnes mange som deler ditt syn på saken, til og med blant de to generasjonene før oss!
vil også nevne at gud og slikt dill var aldri noe diskush\jonstema i huset vårt. Og vi går ikke i kirka på søndager og slikt. så alt har vært veldig opp til meg selv. 
|
Skrevet: Tor 17 Apr 2003, 21:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Først må du finne ut hva du vil. Gjøre noe du kan stå for, eller gjøre det lettest mulig for barna dine.
Jeg synes at Shealien og broren hennes er kjempetøffe. De fleste 14-åringer synes nemlig det er dritflaut å bli døpt. Det at de går i mot sine foreldre ved å gjøre det gjør ikke saken noe lettere. Det gjør at det blir mye mer vanskelig å velge en kristelig konfirmasjon hvis man ikke ble døpt som barn. Det er lettere å bare bestemme seg for å ikke konfirmere seg, jeg tror at dine barns besteforeldre vil vise forståelse for det..
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Tor 17 Apr 2003, 22:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
nice.
Altså, det finnes flere kristendommer. Du kan være pinsevenn, metodist, og alt sånn. Metodister er det beste, fordi at dem tror på at det er ikke dåpen som renser barnet, for barnet er rent fra før. det bare styrker. ogsåvidereogsåvidere.
Barnet mitt skal jeg døpe, selv om verken jeg eller typen er kristen. Men, jeg vil at mitt barn skal ha sjansen å velge. Selvsagt, h*n kan gjøre det i fjortenårs alderen slik som Shealien, det er jo ikkeno galt i det. Men jeg vil gjøre det, av tradisjon. Ingen i verken min eller typen sin slekt kommer til å sørge over det hvis vi ikke gjør det uansett, fordi at de veit at vi går vår egen vei, uansett hva.
Og, hvis ungen min finner ut at h*n ikke skal konfirmere seg kristelig, skal h*n iallefall ikke få konfirmere seg borgelig, for det er bare kødd. Det er laget KUN for at 15-åringer skal få feste og få penger. Konfirmasjon står for å bekrefte dåpen.
|
Skrevet: Fre 18 Apr 2003, 10:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
Altså, ash. Det var kanskje litt uklart, men foreldrene mine er vel forsåvidt kristne, de bare snakker aldri om det. tror ikke de er veldig overbevist, eller veldig mot eller for. så jeg gikk ikke mot demses vilje når jeg døpte meg. hvis det var det du mente da. 
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Fre 18 Apr 2003, 16:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Er ikke dette temaet diskutert på forumet før?
Uansett, jeg ville nok dåpe fremdtidlige barn. Grunnen er ganske enkelt, det er mye lettere å velge og IKKE konfirmere seg enn det er å velge og både dåpe og konfirmere seg. Det at man må gjennom en dåp under konfirmant-tiden tror jeg ikke er noe spesielt gøy. Virket hvert fall ikke det på de to som gjorde det mens jeg holdt på.
Så for at valget skal bli mer 'rettferdig', mener jeg man bør døpe ungene sine....
|
Skrevet: Man 21 Apr 2003, 22:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
spiralis skrev: |
Så for at valget skal bli mer 'rettferdig', mener jeg man bør døpe ungene sine.... |
Pardon my french nå, men... For no' sludder og pølsevev!
Mer "rettferdig"? For hvem?
Hvis unger som når konfirmasjonstiden virkelig er litt religiøse og kristne, burde det ikke innby til noen problemer for dem å la seg døpe for så å bli konfirmert. Shealien og broren hennes klarte det, uten å være noe utpreget troende engang.
Jeg skulle gjerne hatt anleding til å velge, som baby. Men det er umulig, og foreldre sitter igjen med ansvaret. Og når det står mellom å gjøre noe som ikke lar seg forandre i ettertid, eller noe som det kan gjøres noe med senere hvis det skulle bli ønskelig, så burde ikke det valget være så veldig vanskelig.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 21 Apr 2003, 22:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
FauSt_
Varm i trøya

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 56 Bosted: Sykkylven/Ã…lesund
|
Enig med Veronica her Spirre. Det rettferdige er å la dem velge selv uten press.
Eller mener du at foreldre skal melde inn ungene i Unge Høyre i samme slengen? Er jo i bunn og grunn ufrivillig og ofte uønsket innmelding som man ikke blir informert om før lenge etterpå. Mener å huske at man får fengsel for slikt i politikken. Et lite sidespor dette her, men jeg ser gjerne at et par prester kunne delt celle med han AUF-fyren. Jeg er jo verken døpt eller konfirmert, så stor var min forbauselse når jeg fant navnet mitt i "medlemslisten" tik statskirken. Den de måtte sende inn for et par år siden for å få fortsatt statsstøtte (Når staten begynte å støtte andre trosssamfunn også).
Vann på hodet og løfter foreldre avgir på dine vegne er noe tull siden du verken gir løftene selv eller egentlig vet hva de går ut på.Man har jo null forpliktelse til å følge dem opp før konfirmasjonen.
I bunn og grunn er barnedåp også et brudd på menneskerettigheter i det at du påfører et barn en religion det ikke har valgt selv. Hørte jeg "kommuniststat"?
|
_________________ Truly great madness can not be achieved without significant intelligence.
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 07:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
Også går det jo ann å døpe seg ved å sitte på prestens kontor sammen med foreldre og faddere og utfylle et sjema som foreldre og faddere må skrive under på også da. uten vann på hodet og alt det. Det var bare noe jeg og broren min gjorde fordi vi mente at skulle det først gjøres så skulle det gjøres skikkelig.
Men så er det jo slik at når man er baby, så kan man ikke velge, men som 15 åring så kan man velge å "døpe seg på nytt" eller gå bort ifra dåpen. Sånn sett har jo konfirmasjonen også en funksjon, hvor barnet endelig kan ta standpunkt om dåpen.
Jeg kommer ikke til å døpe barna mine fordi jeg ikke kommer til å oppdra dem i særlig kristen tro. og det er det foreldrene lover ved dåpen. men jeg ser ikke noe voindt i at kjempekristne foreldre døper ungene sine, det er vel egentlig ganske naturlig.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 09:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Det får være deres mening, som jeg sa hadde vi to som måtte døpes (under en gudstjeneste en søndag) mens jeg holdt på med konfirmasjons-tigene. Det virka ikke som om dette var noe positivt for de i det hele tatt.
Poenget mitt er at dåp bare åpner for muligheten, det binder deg ikke. Hvorfor ikke la barnet ditt ha muligheten til å velge når det (kanskje) er i stand til å velge selv? Dåp er ikke å velge for barnet, det er å la barnet ha muligheten til å velge selv, når det er gammelt nok...
Min mening, hvorfor lage et 'anderledes' barn?
|
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 13:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
spiralis skrev: | ...hvorfor lage et 'anderledes' barn? |
Dette har da lite med å være anderledes å gjøre. Når jeg tenker tilbake på barneskolen og hvor forskjellige vi var både når det gjaldt religion og kultur og utseende, og hvem som var "anderledes", så har det ingen sammenheng med om vi var døpt eller ikke! Heller ikke om vi trodde på gud eller allah eller nissen.
Om barna ønsker å konfirmere seg i kirken for andre grunner enn penger, koster det dem ikke særlig mye å la seg døpe i "voksen" alder. Som Shealien skrev, så trenger dette ikke foregå forran menigheten, om det er det som er problemet. Enkelte trossamfunn (f.eks adventister og pinsevenner) har "barnevelsignelse" i stedet for dåp, og døper ikke folk før de er gamle nok til å ta et valg. Det blir mer riktig slik jeg ser det, selv om jeg heller ville valgt en navnefest i stedet for velsignelse i kirka.
|
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 13:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
maria skrev: | Det blir mer riktig slik jeg ser det, selv om jeg heller ville valgt en navnefest i stedet for velsignelse i kirka. |
Fint noen vet hva dåp er hvert fall, det er en velsignelse, ikke noe som binder deg til noe som helst. Samme måte som at kirkegårder er velsingnet jord. Skal alle dere nekte å begraves eller at urna ligger på vigslet grunn? 
|
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 13:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
Nå er det ikke lov å gravlegges hvor som helst her til lands, dessuten er dette avsporing 
|
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 13:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
og jeg tror ikke barn vil bli annerledes hvis de ikke blir døpt nå for tiden. i vår generasjoner det så mange som ikke kommer til å bli døpt at jeg ikke ser på det som en grunn til å døpe barna mine. Jeg tror at hvis mine barn virkelig tror på gud og ønsker å ta et standpunkt vil det ikke være noen begrensning at det ikke er døpt. hvis det er viktig for en vil en la seg døpe.
At det er et problem vil nok først oppstå hvis barnet ønsker å konfirmere seg for de alle andre gjør det.
Jeg er motstander av folk som bare følger strømmen. Og jeg kommer aldri til å klare å følge et løfte om å oppdra barnet i kristen tro.
For det er viktig å huske at dåpen ikke bare er en velsignelse av barnet, foreldre og faddere må love å oppdra barnet i kristen tro ved dåpen. Og det har noe med hva den voksne vil stå for også.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 15:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Shealien skrev: |
Jeg er motstander av folk som bare følger strømmen. Og jeg kommer aldri til å klare å følge et løfte om å oppdra barnet i kristen tro.
For det er viktig å huske at dåpen ikke bare er en velsignelse av barnet, foreldre og faddere må love å oppdra barnet i kristen tro ved dåpen. Og det har noe med hva den voksne vil stå for også. |
Jeg bare nikker og smiler, jeg.
Igjen plukker Hanne tankene mine opp og skriver dem ned før jeg rekker å gjøre det selv. 
|
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 16:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Og jeg som knapt har tenkt på det å få barn engang...
Men selv ville jeg aldri klart å oppdra noen i den kristne tro - ikke når jeg ikke tror selv.
|
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 17:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |