|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ivar Johansen
FrÀmling

Ble Medlem: 17 Jul 2005 Innlegg: 12
|
Har tatt ut 2 milliarder skattefritt
I VG leser jeg:
Stein Erik Hagen og hans familie (ja, tidligere RIMI-Hagen) har pÄ to Är tatt ut over to milliarder kroner fra sitt familieselskap, uten Ä betale en krone i skatt.
- Skattereformen fungerer slik at de som har mye fra fÞr, fÄr mer. Det er klart urettferdig at de som mÄ leve av det de skaper, blir hardt skattet, mens de som slipper Ä ta ut det de skaper i utbytte for Ä leve slipper billig, sier skatteprofessor Ole Gjems-Onstad ved BedriftsÞkonomisk Institutt til VG.
Les mer her:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=284027
Og vi husker kanskje den samme Hagen mange ganger har klaget pÄ det norske skattenivÄ, og truet med Ä flytte til utlandet.
Ja, det ser ut som han lider.
med hilsen
Ivar Johansen
http://ivarjohansen.no
|
Skrevet: Sűn 17 Jul 2005, 20:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Og her betaler jeg skatt pÄ inntekt som kanskje blir under hundretusen kroner iÄr...
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 18 Jul 2005, 20:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..KolsÄsbanen leve!
|
Ja, i forbindelse med omleggingen av skattesystemet sÄ var det en Äpning for Ä ta ut utbytte... Skulle han gjort det samme idag, sÄ hadde han mÄttet betale 48%, altsÄ ca 1 milliard i skatt. Under det gamle skattesystemet hadde han mÄttet betale 28%, altsÄ 1/2 mill.
Ganske betydelig skatteskjerpelse det der? Systemet er lagt om slik at penger som blir tatt ut i utbytte til et annet selskap, blir skattefrie. AltsÄ kan man investere pÄ nytt uten Ä miste halvparten i skatt. Mens tar man derimot pengene UT av selskapet, for eksempel for Ä kjÞpe seg hytte, bil, bÄt, dra pÄ ferie etc, mÄ man betale full skatt, mot bare 28% fÞr. Regelen er mer rettferdig, og samtidig gunstig med tanke pÄ fremtidige investeringer.
Aldri tro at du fÄr et riktig bilde av politikken av Ä lese VG eller Dagbladet.
|
Skrevet: Man 18 Jul 2005, 21:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Hvilket vil si at jeg som en relativ liten aksjonÊr i Orkla mÄ betale enda mer i skatt pÄ de fÄ inntektene jeg har enn jeg allerede gjorde fra fÞr av? Jippi!
|
Skrevet: Man 18 Jul 2005, 21:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..KolsÄsbanen leve!
|
Kjenner ikke reglene sÄ godt. Men mÄlet er at beskatning pÄ arbeid og kapital skal vÊre lik...Noe som for Hagens del vil vÊre lik toppskatt:p
|
Skrevet: Man 18 Jul 2005, 23:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jo, takk.
Fordi jeg er sÄ heldig at jeg faktisk har litt oppsparte midler jeg skal bruke til Ä skaffe meg eget sted Ä bo i, med et levelig boliglÄn, sÄ skal jeg altsÄ straffes med skatt.
|
Skrevet: Ons 20 Jul 2005, 20:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
magnon
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 15 Mar 2003 Innlegg: 47
|
Er det ikke lagt inn en differensiering av aksjeutbyttebeskatningen nÄ, da? Jeg mener det.
Ikke det at jeg kjenner det helt, men det hr. Hagen gjorde, altsÄ overfÞre penger til et annet selskap, bÞr vÊre skattefritt da det oppfordrer til videre investeringer og dermed verdiskapning. Bruker han de personlig skal det skattes av - ikke det at jeg er fan av dobbeltbeskatning av slikt, og det kan under enkelte systemer virke som det ikke blir betalt skatt, men selskapet betaler kapitalsatsen istedet for privatpersonen. Samme summen gÄr jo i statskassa likevel.
Og det er forskjell pÄ kjÞp og salg av aksjer, og aksjeutbytte.
|
Skrevet: Sűn 29 Jan 2006, 19:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |