DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Drikking og fylleoppførsel
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [45 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 Drikking og fylleoppførsel

Mange jeg kjenner sier ofte at når de er fulle, så mister de kontrollen. De kan lissom ikke noe for de handlinger de gjør, fordi de er så fulle. Som om de skulle vært besatt ellerno.

Jeg mener dette er bullshit. Jeg kan også drikke, og bli mæget, mæget full, men jeg er alltid BEVISST. Selv om jeg ikke alltid husker alt fra forrige kveld, så er jeg bevisst på meg selv den tiden jeg er full. Jeg veit fremdeles forskjellen på rett og galt. Jeg veit hvem jeg er og hva jeg gjør selv om jeg er full. Så jeg skjønner ikke disse folka som lissom "automatisk" gjør teite ting fordi de ikke har kontroll. Man har da litt selvbeherskelse selv når man er full? Eller er jeg et unntak?

tviler.

InnleggSkrevet: Tor 14 Jul 2005, 00:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
calyptomena
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005
Det er vel noe med at folk iblant ønsker å gjøre dumme ting in the spur of the moment, men ikke tør å stå for dem dagen etterpå. Behøver ikke være _så_ dramatisk heller, kan også være at man bare ble litt revet med og så angrer man senere. Hva er forskjellen mellom å ikke helt kunne fatte hvor teit man var kvelden før, og å si at man ikke hadde kontroll? Antakeligvis lettere både overfor seg selv og andre å si at "dette var ikke meg, det var kong alkohol". Og for noen kan det nok absolutt føles slik.
Men man blir jo ikke en annen når man drikker - det vil alltid bare vekke til live ting som ligger latent i en.

InnleggSkrevet: Tor 14 Jul 2005, 01:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Enig med BagBiter, "fylla har skylda" er bullshit.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 14 Jul 2005, 08:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
Helt enig! Jeg har og kontroll på hva jeg gjør i det jeg gjør det, jeg husker det kanskje ikke dagen etter men i øyeblikket vet jeg hva jeg gjør, jeg tror det er sånn at folk ofte tør mer i fylla, rett og slett fordi de kan jo skylde på at de var så fulle, men jeg syntes ikke fylla har skylda egentlig, gjør man noe teit så får man stå for det hehe

InnleggSkrevet: Tor 14 Jul 2005, 10:09
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
haha, den der er velkjent ja. Har alltid hatt kontroll så lenge jeg husker. Altså, jeg har både vært med på å sminke en hagenisse og drive ringestik med den og løpt naken over svinesundbrua, men det er ikke slik at jeg ville sagt ja om jeg egentlig ikke ville. Dømmekraften er nok litt svekket når jeg er litt på druen men jeg vet absolutt forskjell på rett og galt, og det mener jeg alle andre gjør også, med mindre de er så fulle at de ikke er bevisste lenger. Det er stor forskjell på å ikke være bevisst og på å være veldig full.

InnleggSkrevet: Tor 14 Jul 2005, 18:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
MEN et er jo en kjennt sak at når man er overstadig beruset kan man ende med å ta avgjørelser som man hverken kan eller vill forstå dagen etter..
Og man kan jo miste litt kontrollen, men man ER bevisst. Man skifter jo ikke personlighet selv om man skulle komme til å drikke litt for mye. Muligens kan visse sider av ens personlighet, som normalt ikke er særlig utpregede, plutselig dukke frem etter noen gjenstander for mye.
Når en slik, ofte litt uheldig side, kommer opp til overflaten er det nok lett for mange å skylle på fylla.

InnleggSkrevet: Fre 15 Jul 2005, 12:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Haaa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 18 Jul 2004
Jeg tror det kommer veldig ann på personen. Folk reagerer forskjellig på stoffer, noen har bevisthet mens andre kanskje ikke...

InnleggSkrevet: Fre 15 Jul 2005, 23:59
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Kanskje hvis man går i psykose av å drikke så....

InnleggSkrevet: Tir 19 Jul 2005, 10:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Indigo
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mai 2005
At "Fylla har skylda" er nok bare en teit unnskyldning, ja. Jeg har selv aldri vært full ( Embarassed ), men tviler på at man mister kontroll i så stor grad som mange hevder, etter de har gjort dumme ting. Men å bruke det som en unskyldning uansett blir bare teit - man har da for f ansvar for sine egne handlinger uansett! Om man tyller i seg alkohol og mener man gjør dumme ting, eller at det skjer dumme og uønskede ting, var det tross alt deres valg å trøkke i seg det de gjorde.

Jeg tror alkohol og psyke har flere fellestrekk: Man går rundt med den overbevisning om at man gjør dumme ting i fylla, og da tar man dumme avgjørelser. I yngre alder kan det kaller fjortisfyll, men man fortsetter da når man blir eldre også. Man kan jo kurere sykdommer av å tro nok, da er det absolutt ikke utenkelig at man gjør dumme ting pga. den overbevisning man har om at man faktisk skal gjøre noen dumme ting.

Så kjære du som reagerer på at fylla har skylda: Jeg bryr meg ikke - Det var ditt valg, stå for det, hvaenn som har skjedd. Har du drukket nok til å bli uberegnelig, har du også ansvar for hva som skjer når du er uberegnelig. Derfor er, som mange hevder, alkohol et av de farligste rusmidler vi har.

InnleggSkrevet: Tir 19 Jul 2005, 19:44
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
Indigo skrev:
At "Fylla har skylda" er nok bare en teit unnskyldning, ja. Jeg har selv aldri vært full ( Embarassed ), men tviler på at man mister kontroll i så stor grad som mange hevder, etter de har gjort dumme ting. Men å bruke det som en unskyldning uansett blir bare teit - man har da for f ansvar for sine egne handlinger uansett! Om man tyller i seg alkohol og mener man gjør dumme ting, eller at det skjer dumme og uønskede ting, var det tross alt deres valg å trøkke i seg det de gjorde.

Jeg tror alkohol og psyke har flere fellestrekk: Man går rundt med den overbevisning om at man gjør dumme ting i fylla, og da tar man dumme avgjørelser. I yngre alder kan det kaller fjortisfyll, men man fortsetter da når man blir eldre også. Man kan jo kurere sykdommer av å tro nok, da er det absolutt ikke utenkelig at man gjør dumme ting pga. den overbevisning man har om at man faktisk skal gjøre noen dumme ting.

Så kjære du som reagerer på at fylla har skylda: Jeg bryr meg ikke - Det var ditt valg, stå for det, hvaenn som har skjedd. Har du drukket nok til å bli uberegnelig, har du også ansvar for hva som skjer når du er uberegnelig. Derfor er, som mange hevder, alkohol et av de farligste rusmidler vi har.

Prøv å drikke deg full en gang først å kjenn etter hvor mye kontroll du har. Denne diskusjonen er ypperlig å ha før du prøver å drikke for første gangen man drikker er garantert den særeste gangen. Jeg har selv drukket veldig mye for alderen mener jeg selv, men jeg har ofte vært edru på fest og det er interessant hvordan mennesker man kjenner godt forandrer seg så til de grader. Alkohol er veldig hemningsnedbrytende, det kommer man ikke utenom, men det er vel heller litt mer interessant hvilke hemninger noen tror de har, for de er i så fall ikke så vanskelige å bryte ned.

InnleggSkrevet: Tir 19 Jul 2005, 21:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
jeg mener at man vet veeeldig godt hva man gjør i fylla. men man kan være litt mer uforsiktig og ikke helt tenke fullstendig godt igjennom gjerningene sine..

InnleggSkrevet: Ons 20 Jul 2005, 21:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
bazukh
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jul 2005
aniraC skrev:
jeg mener at man vet veeeldig godt hva man gjør i fylla. men man kan være litt mer uforsiktig og ikke helt tenke fullstendig godt igjennom gjerningene sine..

Veldig sant..!
En skal stå for det man har gjort i fylla, selv om en ikke ville gjort det i edru tilstand. Smile

InnleggSkrevet: Ons 20 Jul 2005, 23:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005
Enkel psykologi: de forventer at de skal miste kontrollen, dermed gjør de det (tror de).

InnleggSkrevet: Lør 23 Jul 2005, 19:52
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
"Full av forventning" het det den gangen jeg var med i Juvente... (Avholdsorg for ungdom)

Og nei, jeg er ikke medlem lengre... Sprit ER godt det Twisted Evil

(Allikevel - jeg angrer ikke på at jeg var over 18 da jeg startet å drikke...)

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Lør 23 Jul 2005, 22:02
Indigo
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mai 2005
Sitat:
Enkel psykologi: de forventer at de skal miste kontrollen, dermed gjør de det (tror de).

Sitat:
En skal stå for det man har gjort i fylla, selv om en ikke ville gjort det i edru tilstand.

Flinke dere! Dette var i korte trekk alt jeg ville ha fram med mitt litt vel lange innlegg.

InnleggSkrevet: Lør 23 Jul 2005, 23:17
PzyNoaz
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 04 Des 2004
Du kan godt si at fylla har skylda, men du er vel selv somregel skyld i fylla..

(legg merke til at jeg skrev som regel....)

At man får en nedsatt kritisk bedømmelsesevne til egne handlinger ved inntak av alkohol skal jeg være enig i, men jeg er ikke enig i at man er unnskyldt fordi man var full. Alle vet at alkohol gjør deg full og at i fylla gjør man dumme ting. Man behøver ikke lese vitenskapelige rapporter for det. Det er job are å høre på venner/bekjente/storesøsken så får man mer enn nok bevis for det. Egentlig nok til å vite bedre enn å skylde på fylla, når man selv er skyldig i tilstanden.

At jeg i etterkant har valgt selv å "unnskylde" meg med svarte hull i hukommelsen og fylla har skylda har jeg vel egentlig aldri følt det som noen benådning for ting jeg har gjort.. og som regel vet jeg det sabla godt også, jeg bare velger det bort for å spare meg for en konfrontasjon jeg ikke ønsker... (typisk dem som kommer når du har sagt noe dumt i fylla....)

Og jeg er klar over at det er fyllt mulig å bli sjenket, og at man da ikke har full kontroll over eget alkoholinntak.. Dette er ett problem som stort sett rammer unge mennesker som ikke helt vet hvordan alkhol smaker (DVS alkholen i seg selv er smakløs...Very Happy), og kroppen reagerer. JEg som 31 åring vil vel merke etterhvert at jeg har fått i meg alkohol, og kunne gjøre noe med situasjonen.. Håper jeg.. jeg stiller ikke opp for prøving:D

Hmm.. Jeg avslutter nå tror jeg før dette blir en avhandling.. jeg er trøtt og har vært på nattevakt og drukket for meget koffeinholdige drikker.

InnleggSkrevet: Søn 20 Nov 2005, 07:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
aniraC skrev:

litt etter at jeg skrev det der ble jeg alkoholforgiftet og måtte pumpes.. jeg får så full at jeg ikke visste hvem jeg var eller hvor jeg var osv..
jeg må si at jeg er ganske sikker på at jeg ikke visste hva jeg gjorde i det øyeblikket det skjedde..fyfan..jeg har ikke drukket siden sommerferien :S

InnleggSkrevet: Søn 20 Nov 2005, 12:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Skyld på meg! Tittan har skylda... Rolling Eyes

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Søn 20 Nov 2005, 12:33
Jenny
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 11 Okt 2005
Jeg tror at selv om man vet man gjør noe galt, er evnen din til å resonnere svekket. Man ser jo at man tar dårligere beslutninger, særlig i bilkjøring og sånn kommer dette tydelig fram. Hvorfor gjelder ikke det samme med sosiale situasjoner? Ikke akkurat noe å skylde på, fylla mener jeg, men det er jo en faktor da.

InnleggSkrevet: Søn 20 Nov 2005, 21:43
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Småting som man blir litt flau over, at man har sagt noe tull eller gjort noe som ikke er galt eller bare flaut, har vel fylla skylda i, (hvem har skyld i fylla?). For slike ting tenker man ikke over om det er rett eller galt, fordi det er ikke slike spørsmål man tenker over på forhånd.

Men større og viktigere ting, som f.eks. er man utro på fylla er det noe helt ant. Har man kjæreste, så har man da allerede tenkt over den saken grundig. Jeg har mye jeg har tenkt over, jeg vet hva jeg står for i livet mitt og uansett hvor dritings jeg er så vet jeg likevell hvor jeg står.

InnleggSkrevet: Tor 24 Nov 2005, 12:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [45 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet