DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Fascinere
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Av Innlegg
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003
 Fascinere

fascine´re v2 (utt fas-; fra lat. 'forhekse') fengsle sterkt, beta bildet f-r meg / adj i pr pt: et f-nde menneske / en f-nde tanke.

Det slår meg plutselig: Hvorfor skriver alle facinere? Når man ser på ordet, så er det jo 'fakinere' som er den naturlige uttalen. Så hvorfor utelater folk s-en? Er det latskap, fingertrøbbel, hva?

InnleggSkrevet: Ons 16 Apr 2003, 19:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Eller kanskje mange rett og slett ikke bryr seg?

InnleggSkrevet: Ons 16 Apr 2003, 21:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Cafein

Du bryr deg nok til å svare på denne tråden, iallfall. Wink

Nei, det er ikke meningen å rette på folk. Jeg har forlengst sluttet å irritere meg over at folk glemmer ut s-en. Men plutselig begynte jeg å lure på hvorfor. Hvorfor er det facinere som er den vanlige typoen, og ikke fasinere?

InnleggSkrevet: Ons 16 Apr 2003, 22:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Hehe - jeg bryr meg, faktisk Smile
Men kanskje mange andre ikke gjør det.

Irriterende var det også å sitte her, og plutselig måtte tenke over hvordan jeg faktisk skriver ordet. For det er noe jeg vanligvis ikke tenkr over - jeg bare skriver det. Fascinere.

Og ja, man kan jo lure på hvorfor det staves som det staves. Noen språkeksperter her som vet?

InnleggSkrevet: Ons 16 Apr 2003, 23:48
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Etter mange lange år med frustrasjon over språkbruk må jeg si meg veldig takknemmelig for at du tar opp problemstillingen rundt dette ordet. Men etter det jeg erfarer er det mye mer vanlig å skrive 'fasinere'. Noe som faktisk er lov, selv om det er såpass nytt at de færreste ordbøker har fått det med seg.

1 Rettskrivingsvedtak (vedtekne på rådsmøtet i Norsk språkråd 3.–4.2.2000 og godkjende av Kulturdepartementet i brev av 5.12.2000) Gyldige fra 1.juli 2001

I desse orda blir skrivemåten med s jamstilte med den gamle skrivemåten med c (eller sc eller k):

fasinere el. fascinere
selle el. celle
sene el. scene
sirka el. cirka (forkortinga ca. står ved lag som eineform)
res el. race

Men for å svare på spørsmålet om forfor foilk skriver feil, så tror jeg at det kommer av manglende vilje til å skaffe seg kunnskap.

InnleggSkrevet: Tor 17 Apr 2003, 08:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Jentepust
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Herregud..

Jeg skriver vanligvis fascinere tror jeg, det er veffal det som ser riktig ut. Men jeg skriver vanligvis litt fort, og det ekke alltid jeg gidder å gå over og lese korrektur på hvert jævla papir jeg skriver.

Du fascinerer meg hvertfall ikke lenger, med eller uten s.

InnleggSkrevet: Tor 17 Apr 2003, 18:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Cafein

Trist å høre, men sånn er det.

Må få gjenta at det ikke var ment som noen kritikk. Det var faktisk ikke ditt innlegg som fikk meg til å tenke på det engang. Men jeg begynte å lure, og jeg er et undrende menneske.

InnleggSkrevet: Tor 17 Apr 2003, 19:33
Sist endret av Cafein den Tor 17 Apr 2003, 19:38, endret 1 gang
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Sene eller scene???

SÃ¥ langt jeg bryr meg er dette to vidt forskjellige ord...

InnleggSkrevet: Tor 17 Apr 2003, 19:35
Cafein

ash skrev:
Men etter det jeg erfarer er det mye mer vanlig å skrive 'fasinere'. Noe som faktisk er lov, selv om det er såpass nytt at de færreste ordbøker har fått det med seg.

Ah, det eneste fornuftige, egentlig. Sc er ingen naturlig bokstavsammensetning på norsk. Ser at bokmålsordboka på nett ikke har fått det med seg, men det kommer vel. Hva scene/sene angår, så er jeg helt enig med Glahn; sene er et helt annet ord! Freakish

Ordboksøk på nett kan du forøvrig gjøre her.

InnleggSkrevet: Tor 17 Apr 2003, 20:32
Shealien
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003
Men det ser mye finere ut å skrive fascinere enn facinere eller fasinere. det er ofte det som bestemmer hvordan jeg tilslutt skriver vriene fremmedord. for det fine er som regel rett. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tor 17 Apr 2003, 21:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
At ordet ser bra ut når det er skrevet, er av en viss relevans, ja.
I tillegg til at det må kunne leses på en fornuftig måte (hvorpå facinere utgår).

Jentepust sier hun ikke pleier å skrive ordet slik, og jeg tror henne. Men hun skriver så fort på tastaturet at det gjerne blir litt feil, som hun ikke gidder å rette opp.
Dette leder meg over til en annen debatt, nemlig hvorfor alle skal ha det så fryktelig travelt nå for tiden.
Hvorfor må man skrive så fort at man ikke får formulert ord riktig engang, eller har tid til å ta en rask kikk over det etterpå? Er hele samfunnet blitt et jag etter å gjøre så mye som mulig på kortest mulig tid? Hva har skjedd med å stoppe opp litt og kose seg med det man gjør?
Jeg for min del har for vane å legge i hvert fall litt sjel og innsats i ting jeg skriver. Særlig på forumer, for innleggene mine er kanskje ikke av den skarpeste sorten, men da skal de i alle fall være fri for stavefeil. Rolling Eyes

Men dette burde kanskje gå på en annen tråd, jeg vet ikke.

InnleggSkrevet: Fre 18 Apr 2003, 10:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Crispa
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003
hihi, Veronica, du er flink som har tid til å se etter. Jeg leser ordene etterhvert som jeg skriver, altså jeg leser på skjermen, og ser ikke på tastene, selv om jeg skriver fort. Og jeg tror ikke jeg har så utrolig mange skrivefeiler. Fascinere høres og ser mest bra ut. For man sier ikke fasinere, og man sier ikke facinere. Man sier fascinere.

Veronica: forresten bra at du tar opp rettskriving og det å ta seg tid. For mange gidder bare ikke *henvise til visse innlegg på klagemuren* - det er faktisk ikke ditt, Jentepust Wink

I'm a green man, can't you see ?

InnleggSkrevet: Fre 18 Apr 2003, 11:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet