|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
paladin
FrÀmling

Ble Medlem: 26 Jun 2005 Innlegg: 19 Bosted: Spydeberg
|
Filosofiske Filosoferinger
Jeg filosoferer over filosofenes filosofiske evne til Ă„
filosofere.
Vil det si at jeg da filosoferer over min egen filosofi
eller er jeg ikke egnet som filosof fordi min filosofi
ikke er filosofisk nok.
Filosofer litt over det!![/quote][/i]
|
Skrevet: Sűn 26 Jun 2005, 00:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aneena
Veronica

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 701 Bosted: Hjemme
|
NÄ ble jeg forvirret av Ä lese filosofi sÄ mange ganger.
Ă
ordet fÄr liksom en helt annen, rar mening nÄr man sier det mange ganger. Ordet ble nÄ helt merkelig Ä si, akkurat om om du sier rullegardin for mange ganger.
Men jeg ble bare forvirriet av Ă„ lese det jeg for Ă„ vĂŠre helt ĂŠrlig.
|
_________________ This is who I am! Deal with it...
Skrevet: Sűn 26 Jun 2005, 10:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005 Innlegg: 407
|
Man er en filosof om man filosoferer, pÄ lik linje med at man er fotball spiller om man spiller fotball?
-Men det er ikke alle som nÄr opp til landslaget-
|
Skrevet: Man 27 Jun 2005, 17:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005 Innlegg: 407
|
Hadde jeg en spade, kunne jeg ha vert enda dypere....
"Glad jeg ikke sikter mot landslaget" 
|
Skrevet: Man 27 Jun 2005, 17:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
cybersin
FrÀmling

Ble Medlem: 27 Aug 2005 Innlegg: 20 Bosted: FREDRIKSTAD
|
En ekte filosof er................
I mine Þyne sÄ kan alle pÄ gitte tidspunkt filosofere. Men en vannekte filosof er en som tenker mye og dypt, og har flere spÞrsmÄl en svar. Han/Henne kan sitte flere timer pÄ en stol og kunne tenke. En vannekte filosof klarer aldri Ä finne det endelige svaret. I hvert svar finner han/henne 2 nye spm. Et filosofisk svar skal forvirre enda mer, og sette nye ting i sÞkelyset.......
Det er nÄ min mening.
|
Skrevet: Ons 31 Aug 2005, 00:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005 Innlegg: 497 Bosted: Bergen
|
En filosof er en person som gjennom den samlede effekt av fortidens tenkere og nye tenkere, klarer Ä utvikle sine egne tanker, frem til et pungt hvor de egne tankene ikke lenger er sitater, men selvstendige tanker, bygd opp av klar og logisk sammenheng. En filosof sitter skjelden i timesvis og plundrer, det ville vÊre fullstendig idiotisk. (Det er vel bare Decartes som anbefale den metoden Ä tenke pÄ.) Filosofen er sÄ mye mer enn en asosial person med overdimensjonert hjerne.
ForĂžvrig er en yrkesfilosof en person som har skrevet minst et, helst fler, filosofiske verk. Dermed er ikke sokrates en yrkesfilosof. HA!
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Sűn 05 Feb 2006, 20:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Haha, Sokrates sa ogsÄ:" Never poke your cousin unless you can find a cardigan with 3 sleeves." Anyways, en filosof er ikke en definerbar "ting" sÄvidt jeg forstÄr. Filosofi kan sies Ä vÊre en grunnleggende vitenskap som forsÞker Ä gi en refleksjon over fagvitenskapene og tilvÊrelsen for Þvrig. Men hva innebÊrer dette? Kunnskap som gjÞr oss lykkeligere/gir oss mer livskvalitet? En som lÞser problemer gjennom hÞyt utviklede analytiske/sosiale/resonnerende evner?
Jeg har "filosofert" lenge over nytten av Ä filosofere, og ikke kommet frem til noe logisk svar, selvom logisk ikke er et sÊrlig dekkende begrep. Jeg kunne tenkt meg Ä studert filosofivitenskap pÄ en kulturrelativistisk mÄte.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Sűn 12 Feb 2006, 01:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

|
NÄ mÄ det i en slik situasjon huskes pÄ at folk faktisk studere filosofi, noe som gjÞr at det per definisjon kan begrenses ned til et fag... (Gnomen er beruset. SÄ fra nÄ skal han tie.)
|
Skrevet: Sűn 12 Feb 2006, 01:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Bare fordi at man har et fag man kaller filosofi, betyr ikke at man enkelt og greit kan avgrense og definere hva filosofi er. Samtlige fag innenfor vitenskapen er forbundet med hverandre, og har ofte flytende grenser. Mange filosofer har ogsÄ vÊrt sterkt interessert i naturvitenskap, for eksempel - det har jo tross alt handlet, i bunn og grunn, om Ä forstÄ mennesker og verden vi lever i. Visse grener av filosofi ligger til grunn for alt man gjÞr i resten av vitenskapen, sÄ Ä forsÞke Ä sette noe skarpt skille mellom filosofi som ett fag, og alle de andre fagene, er ganske sÄ umulig.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 14 Feb 2006, 00:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 155
|
Vi har da visserlig ogsÄ fag som heter norsk og engelsk fra grunnskolen av uten at noen pÄstÄr at det er alt de er. Fag er kunnskap og kunnskap mÄ omhandle et emne. Osv.
|
Skrevet: Tor 16 Feb 2006, 23:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Men emner kan ikke skilles klart fra hverandre.
|
Skrevet: Fre 17 Feb 2006, 14:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

|
filosofere over filosofen
La oss se litt pÄ dette problemet. Og jeg skal prÞve Ä ungÄ filosofiske faguttrykk mens jeg driver pÄ.
Gitt fĂžlgende situasjon. A er yrke B fordi A i sitt virke som B bruker virkemiddel eller vertĂžyet $. Denne setningen vil antageligvis i alle situasjoner vĂŠre logisk gjeldende. Vi kan videre forsikre at: Om A aktivt i en yrkesmessig sammenheng bruker $, da kan vi anta at A er B.
Fremdeles, vil eg anta at derer er enige med meg i, holder vi oss innen logikkens grenser, det vil si, at alle bestanddeler av setningen stÄr til hverandre.
La oss eksemplifisere: om vi gÄr ut fra at A=Gustav, B=Snekker og $=hammer, vil ikke da setningen inngi riktighet?
Om vi sÄ gÄr utfra at A=Gustav, B=barnehageassistent og $=hammer, vil setningen derimot skurre. Den vil ikke lenger vÊre logisk gjeldene. (Formal logisk ja, men ikke gjeldende logisk ifÞlge det "sunne bondevettet", og det bÞr stÄ til grunn.)
Vi kan utfra dette anta at en hver som i sitt virke bruker $ mÄ vÊre B, og derfor vil man fÄ at en hver som er B er en som med sikkerhet kan bruke $.Vi vil jo anta at en snekker er bedre til Ä bruke en hammer enn en barnehageassistent. (og om ikke bÞr han bytte jobb.)
Dette gir oss fĂžlgende mattematiske formel: B=A+$
la oss sÄ foreslÄ at $=filosofi og A=Gustav. Dette gir; B=Gustav+filosofi
dermed vil altsÄ B=Filosof vÊre gjeldende
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Tir 21 Feb 2006, 17:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Bare fordi at A=B utelukker ikke det at A ogsÄ kan vÊre C. Noe som gjÞr at filosofi kan vÊre mye rart.
Dette er forÞvrig elementÊr lÊrdom fra ex.phil - man skal ikke se seg blind pÄ at hvis det regner, sÄ er gatene vÄte. Gater kan bli vÄte uten at det regner.
|
Skrevet: Tir 21 Feb 2006, 22:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

|
Exphil er for pyser...
Men la oss se pÄ argumentasjon her, og det fÞrste vil jo vÊre Ä definere litt. SÄ Glahn; kan vi definere en hendelse som blir gjentatt som arbeid? Og om vi kan dette, kan vi da definere den som gjÞr denne hendelsen som en som arbeider med slike former for hendelser?
|
Skrevet: Tir 21 Feb 2006, 22:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det kan vi, men det utelukker ikke at en filosof ogsÄ kan vÊre matematiker, og at filosofi kan inneholde store mengder matematikk.
|
Skrevet: Tor 23 Feb 2006, 13:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003 Innlegg: 622 Bosted: Larvik
|
jeg tror at man er filosof hvis man fÞler seg som en. det bÞr selfÞlgelig vÊre en viss oppriktighet i den fÞlelsen, og tankene bÞr ha en viss dybde. men alt er relativt og alt springer ut fra ditt eget synspunkt. ogsÄ filosofi.
jeg er helt enig med ellwood, alle kan filosofere men bare noen fÄ nÄr helt opp.
|
Skrevet: Tor 23 Feb 2006, 13:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

|
Glahn skrev: | Det kan vi, men det utelukker ikke at en filosof ogsÄ kan vÊre matematiker, og at filosofi kan inneholde store mengder matematikk. | Men det har jeg da heller aldri gÄtt imot. Poenget mitt er bare det at filosofien krever en viss mer av den generelle filosof enn det ellers ville gjort av matematikeren. Poenget mitt er, og har hele tiden vÊrt, at filosofen er noe mer enn "tenkeren". At matematikk er en generell del av filosofisk tenkemÄte, og ofte er en mÄte Ä angripe filosofiske problemstillinger pÄ, er jo hevet over en hver tvil. Men det sidestiller ikke alle filosofene med matematikere, eller matematikerne med filosofer. Filosofi ER en grunn vitenskap. Den stÄr til grunn for alle vitenskaper, om sÄ bare i spÞrsmÄlet; "Hva gjÞr denne bryteren?" Det er i Norge blitt en fast forstÄelse at "alle" er filosofer, dette kommer mye av bÞkene til Gaarder, som pÄ en fantastisk mÄte brakte filosofi ut til folket, og Äpnet opp for bÞker som; "Du er filosofen." Det er ogsÄ en realitet at filosofi blir brukt, ofte ubevist, i det daglige. Det gjÞr fremdeles ikke folk til filosofer. Alle disipliner blir brukt daglig. Vi bruker Þkonomi nÄr vi handler, matematikk nÄr vi regner pÄ budsjettet, og statistikk nÄr vi vurderer sjansen hos det motsatte kjÞnn pÄ andre siden av bordet. Dette gjÞr oss ikke til matematikere, statistiske medarbeidere eller Þkonomer. Jeg prÞver altsÄ ikke Ä fjerne muligheten for filosofi blandt folket, Gud forby. Jeg har blott en forstÄelse, eller forventning, om at "filosofen" skal kunne mer enn Ä stirre tomt ut i luften.
NÄ Therese skrev: | jeg tror at man er filosof hvis man fÞler seg som en. det bÞr selfÞlgelig vÊre en viss oppriktighet i den fÞlelsen, og tankene bÞr ha en viss dybde. men alt er relativt og alt springer ut fra ditt eget synspunkt. ogsÄ filosofi. | har selvsagt en verdi, og det var en av grunntankene som fikk meg inn pÄ universitetet. Det er klart, tilogmed for meg, at filosofien krever en viss lyst til Ä sitte Ä plundre over universets gressganger.
SÄ en liten skryterunde. I seg selv har denne debatten hadt et filosofisk preg, og vi har vÊrt bortpÄ bÄde logikk og retorikk. (tilogmed noen inslag av idioti, en av de mest utviklede filosofene av de alle.) Poenget folkens er vel at dette er filosofi. Det har ikke gjort oss til fag filosofer [merk "fag"], men det har forhÄpentlig gjort oss til tenkere.
|
Skrevet: Tor 23 Feb 2006, 17:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003 Innlegg: 622 Bosted: Larvik
|
men en filosof kan vÊre bÄde en filosof av yrke og en som har filosofi/en som filosoferer som hobby. hobby-filosofen er ogsÄ en filosof.
|
Skrevet: Tor 23 Feb 2006, 18:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Therese skrev: | men en filosof kan vÊre bÄde en filosof av yrke og en som har filosofi/en som filosoferer som hobby. hobby-filosofen er ogsÄ en filosof. |
Nettopp. Man kan forsÞke Ä sette et skille mellom profesjonelle og amatÞrer, eller noe liknende, men det er ogsÄ alt.
|
Skrevet: Tor 23 Feb 2006, 18:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

|
Men da nÊrmer vi oss vel ogsÄ en enighet. Om jeg har hadt en feil i denne debatten, vil nok det vÊre Ä legge for mye vekt pÄ profesjonalitet, men det er et tolkningsemne, og dermed ogsÄ utenom tema. 
|
Skrevet: Tor 23 Feb 2006, 18:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |