|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mattestykke
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004 Innlegg: 631 Bosted: seljord
|
oppdrar vi unger til Ă„ fĂžle?
hei. Jeg lurer pÄ om du kan oppdra ungene vÄre til Ä fÞle?
Unger fÄr godteri om de gjÞr noe bra og blir sendt pÄ rommet om de ikke gjÞr noe bra. Etter gjenntatte ganger nÄr de er smÄ begyner det Ä bli automatisk at ungene tar valg slik at de fÄr godteri.
Og nÄr de er voksne glemmer de den konkrete grunnen til Ä gjÞre sÄkalte riktige valg men fÄr en fÞlelse som fks dÄrlig samvittighet om de tar "feil" valg.
Tror dere dette kan stemme?
|
Skrevet: Sűn 12 Jun 2005, 07:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
tyskbart
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 12 Jul 2004 Innlegg: 50 Bosted: TromsĂž
|
Hvis jeg kan min psykologihistorie sÄ er dette selve grunntanken i behaviorismen, som var populÊr pÄ 60-tallet. All atferd styres etter fÞlgende prinsipp:
1) Ubetinget stimulus (f.eks. sukker) gir ubeginget respons ("sukkerkick").
2) Ubetinget stimulus + betinget stimulus (f.eks. drite i potta og ikke i kjĂžkkenskapet) gir ubetinget respons ("sukkerkick"). Gjenta dette mange nok ganger og 3) betinget stimulus vil gi ubetinget respons.
De fleste psykologer nÄ for tiden mener vel at mennesket er mer komplisert enn dette og at det ligger mer (bl.a. tankevirksomhet og nevrotransmitternivÄ) bak atferden.
NÄr det gjelder ditt spesifikke eksempel sÄ kan det jo godt hende at det stemmer, ihvertfall at tidligere "betinging" har en viss innflytelse. Men for meg virker det som det er umulig Ä teste dette.
|
Skrevet: Sűn 12 Jun 2005, 16:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
jeg tror at en del foreldri gir barna godteri i stedet for oppmerksomhet...
"slutt Ä grin da sÄ skal du fÄ en kjÊrlighet pÄ pinne"
For jeg tror det er her noe av tendensen til trÞstespising komme inn, man er vant til Ä fÄ en plate sjokolade hvergang man griner og ingen noen sinne spÞr hvorfor man griner, sÄ mÄ det jo gÄ galt.
Det er jo viktig og gi barn ros nÄr de gjÞr noe bra, men ikke med godteri. Da blir jo unga som hunder da, sitt stille og du fÄr en belÞnning.
er det rart at unge sliter med overvekt og det har blitt et stĂžrre problem?!
|
Skrevet: Man 13 Jun 2005, 06:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Folk er bÄde enkle og kompliserte. Hvis man er konsekvent slik at unger alltid vet at de fÄr kjeft eller ikkeno godt hvis de oppfÞrer seg pÄ en viss mÄte, sÄ finner de ut at det er bedre Ä oppfÞre seg slik foreldrene vil i stedet.
Men de kan jo oppfĂžre seg riktig av helt gale grunner - de bare jatter med til de blir store nok til Ă„ gjĂžre faenskap uten at foreldrene kan straffe dem.
Det er ikke godt Ä vite om empati er noe medfÞdt man utvikler etterhvert som man blir voksen, eller om det er noe man lÊrer. Er temmelig mange eksempler pÄ at tilsynelatende normale og greie mennesker blir noen ordentlig psykopatiske terrorister i endel sammenhenger - 2. verdenskrig er bare ett eksempel.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 13 Jun 2005, 19:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Findus
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004 Innlegg: 176 Bosted: Oslo
|
Jeg bÄde tror og hÄper inderlig at det ikke stemmer i det store og hele.
Hvilken nedtur det vil vÊre om fÞlelselivet er noe man mÄ lÊres opp i.
Derimot kan man fÞle noe av Ä se reaksjonen fra en annen. Du kan si noe du synes er veldig morsomt (erte noen) som den andre personen tar seg veldig nÊr av. Det innsÄ du kanskje ikke fÞrst men nÄr du ser i reaksjonen til den andre personen hvordan de fÞlte det sÄ vekker det en dÄrlig fÞlelse i deg selv og fÞrst da ser du at i det tilfellet gjorde du noe feil.
Derimot kan man nok utvikle sine egne fÞlelser gjennom ymse metoder. Men det tror jeg gÄr mer ut pÄ Ä lÊre seg Ä kjenne og ikke skape noe nytt. Det er noe man kan gjÞre med andre personer ogsÄ, ved Ä la de lÊre om deg og dine fÞlelser og vice versa.
PÄ samme mÄte kan du undertrykke dine egne, eller andres fÞlelser slik at man fÞler mindre.
Jeg tror de fleste har samme mulighet til Ä fÞle utrolig mye, og utrolig sterkt, men det er forskjell pÄ hvor godt man kjenner seg selv, noe som pÄvirker i hvor stor grad man fÞler, og hvor sterkt.
Det "kjipe" med fĂžlelser er at man fĂžler bĂ„de det positive og negative like sterkt. Noe som kan gĂ„ hardt innpĂ„ noen. Ă
virkelig fĂžle glede kraftig er utrolig deilig, og for de fleste det Ă„ virkelig fĂžle noe negativt veldig tungt.
Jeg har utrolig mye tanker om emnet fÞlelser, kunne skrevet mye og langt om det. Men det blir litt off topic siden emnet var sÄ snevert 
|
Skrevet: Man 13 Jun 2005, 19:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
CinĂĄed
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003 Innlegg: 171 Bosted: Fredrikstad
|
Coralin skrev: |
Det er jo viktig og gi barn ros nÄr de gjÞr noe bra, men ikke med godteri. Da blir jo unga som hunder da, sitt stille og du fÄr en belÞnning.
|
Pavlov anyone...?
Har hatt noe av den samme diskusjonen selv, som leder for en liten haug med speidere. Vi hadde litt...hva skal jeg si...disiplinÊre problemer. Noen mente at vi mÄtte ha et slags belÞnningssystem, hvor de fikk godteri, eller fikk gÄ og bade eller et eller annet nÄr de var flinke, og at dette ble tatt fra dem hvis de ikke var flinke. Noen andre av oss var veldig skeptiske til dette, siden vi synes dette er feil grunnlag for Ä oppfÞre seg bra. Man skal ikke oppfÞre seg bra for Ä fÄ belÞnning. Man skal lÊre seg at det er riktig. Ikke bare det, man skal forstÄ og synes at det er riktig.
Jeg er veldig skeptisk til Ă„ belĂžnne unger slik...
...-:CinĂĄed:-...
|
_________________ Man is, rest he has is by addition.
Skrevet: Tor 27 Okt 2005, 18:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Jeg drev min egen taekwon-do klubb i Levanger, og hadde 25 unger i alderen 10 til 13 Är med meg pÄ Badeland. Hadde riktignok to andre instruktÞrer med ogsÄ, men det var jeg som hadde stÄtt for "disiplin-instruksjonen" og jeg var veldig spent.
Dagen etter at vi hadde vÊrt der ringte lederen for Badeland og ville snakke med meg og jeg lurte veldig pÄ hvorfor. Han kunne fortelle at vi var velkommen nÄr som helst, fordi han hadde aldri sett Badeland sÄ ryddig etter en gjeng med unger fÞr! Barna "mine" hadde til og med kastet sÞppel som andre barn hadde slengt fra seg, og de hadde rettet seg etter badevaktene med en gang, uten Ä krangle. OG de hadde hatt det kjempegÞy, fordi de selvfÞlgelig fikk lov til Ä herje litt mer enn "villstyringan".
Hvorfor ble de slik? Et halvt Är tidligere, da de startet hos meg, hadde de vÊrt umulige Ä instruere, og nÄ var de mÞnsterbarn? Jo, fordi jeg setter klare og tydelige grenser for hva som er lov og hva som ikke er lov. Jeg forteller rett ut hva straffen for brudd pÄ reglene er (som regel er det Ä gÄ og sette seg for Ä se pÄ resten av treningen, i et eksempel var det Ä ringe foreldrene og be dem hente barnet med en gang*) OG jeg er veldig klar pÄ hva som er belÞnning hvis de oppfÞrer seg. (SÄnn som en tur i Badeland...)
*han som mÄtte hentes med en gang hadde gjentatte ganger slÄtt en annen gutt i ansiktet nÄr jeg ikke sÄ det, men hjelpeinstruktÞrene sÄ det og den andre gutten begynte Ä blÞ neseblod. Var ikke noen vits i Ä ha han der lenger da liksom. Etter en samtale med foreldrene valgte de Ä la ham vente ett Är med Ä trene, og da han kom tilbake ble han gullunge han ogsÄ!
Personlig mener jeg at det er nettopp dette mange barn mangler i dag.
Klare og tydelige grenser for hva som er lov og hva som ikke er lov.
Fortelle barna hva straffen er hvis de bryter "loven"
Fortelle barna hva belĂžnningen er hvis de er snille.
Ikke vÊre redd for Ä bruke straff, og ikke la "straffede barn" fÄ belÞnning i tillegg.
Det funker sinnsykt bra bÄde i taekwondo og i skolen, sÄ hvorfor ikke i oppveksten hjemme?[/i]
|
Skrevet: Tor 27 Okt 2005, 20:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Ja, og i instruktĂžrsammenheng er det enda et par gullkorn!!
I lĂžpet av hver trening skal instruktĂžren se alle elevene i Ăžynene minst en gang, helst to ganger! Dette er slik at ingen skal fĂžle seg oversett...
Hvis du retter pÄ en elev, sÄ kan det fÞles negativt. Derfor skal du komme med tre positive ting eleven gjÞr for hver "rettelse" du gjÞr. Dette er bÄde fordi du da ikke river ned selvbildet til eleven, og det er en mÄte Ä unngÄ Ä rette for mye pÄ den samme eleven. (Du har ikke tid til Ä komme med 15x skryt til hver elev, sÄ du retter kun en eller to ting pr trening )[/i]
|
Skrevet: Tor 27 Okt 2005, 20:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jenny
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 11 Okt 2005 Innlegg: 55 Bosted: Norge!
|
Klare grenser ja... det merker jeg at mine nieser og nevÞer trenger hvertfall. Hvis de slÄr hverandre eller syter for ingenting, reagerer vi negativt, nÄr de er sÞte og snille sÄ er vi blide og gir de mye ros og sÄnn. Det er viktig Ä vise hva man aksepterer og ikke aksepterer, men aldri med vold eller godteri. Og Ä prate med de om ting
'Erlend, hadde DU likt det hvis Maren hadde tatt fra deg leka di?'
Hehe... jaja, elementÊre ting mÄ ogsÄ lÊres. Man vil jo at ungene skal bli Älreite mennesker.
|
Skrevet: Tor 27 Okt 2005, 21:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003 Innlegg: 136 Bosted: Trondheim
|
Med unntak av rent biologiske faktorer, sÄ er fÞlelsene fullstendig styrt av tankene. Den eneste mÄten Ä endre en fÞlelse pÄ, er Ä endre tanken som ligger til grunnlag for den fÞlelsen. SÄ, ja, vi oppdrar barna vÄre til Ä fÞle.
|
Skrevet: Fre 28 Okt 2005, 04:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
lastebil skrev: | Med unntak av rent biologiske faktorer, sÄ er fÞlelsene fullstendig styrt av tankene. Den eneste mÄten Ä endre en fÞlelse pÄ, er Ä endre tanken som ligger til grunnlag for den fÞlelsen. SÄ, ja, vi oppdrar barna vÄre til Ä fÞle. |
Dette er stikk i stird med moderne forsking. Man har nemlig funnet ut at tanker og fÞlelser er to adskilte prosesser i hjernen, og at fÞlelser ikke utgÄr fra eller styres av tankene.
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Lűr 29 Okt 2005, 13:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003 Innlegg: 136 Bosted: Trondheim
|
Det er mulig det, men sÄnn fungerer ihvertfall det med fÞlelser:
FÞrst oppstÄr situasjonen, noen gir deg et komplimang f.eks. Du tenker, jÞss, jeg har faktisk en god egenskap! Du fÄr en god fÞlelse. Du fÄr lyst til Ä gjÞre en bra jobb, og tjansen for at du fÄr skryt igjen er stor. Du er inne i en god tankesirkel
Eller, du tenker, prÞver vedkommende Ä utnytte meg? Du fÄr en vond fÞlelse. Du orker kanskje ikke Ä gjÞre jobben din sÄ bra som ellers.
Dette har blant annet med den oppdragelsen du har fÄtt Ä gjÞre. Hvis du hadde mistroiske foreldre, sÄ vil tjansen for at du tenker det siste vÊre stÞrre enn om du hadde positive og livsglade foreldre. Forresten, en opplevelse er ikke negativ med mindre du lar den vÊre negativ.
|
Skrevet: Lűr 29 Okt 2005, 15:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Eventuelt, sÄ kommer fÞlelsen fÞrst og tanken etterpÄ. Av og til har man fÞlelser uten Ä vite hvorfor. Av og til tenker man triste tanker og er fortsatt glad.
Man kan kanskje si at man er inne i en god fÞlelsessirkel. Hvordan man fÞler det er ofte et resultat av innlÊrte vaner, og dette styres ikke av tankene. Mna kan lÊre seg selv nye fÞlelses-vaner (eller reaksjonsmÞnstre), men ogsÄ disse vil bli automatiske, og dermed ikke-tankestyrte.
Digresjon. Nok om det.
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Lűr 29 Okt 2005, 17:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Det handler vel om Ă„ lĂŠre regler... som man fĂžlger...
Om man gjentar en ting mange ganger i barndommen vil man jo som voksen ha forstÄelse for dette som en regel.
HandlingsmĂžnstre.
DÄrlig samvittighet er vel egentlig angst for det ukjente, som i dette tilfellet er Ä bryte regelen. Kan det stemme?
|
Skrevet: Ons 02 Nov 2005, 19:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
basse
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 04 Apr 2003 Innlegg: 314 Bosted: Drammen
|
MĂ„ erlig si at jeg leste bare fĂžrste innlegg...
Dette er fordi spÞrsmÄlet som slo meg er:
kan man oppdra barn til og ikke fĂžle?
|
_________________ Kjedsomhet kan oppfordre oppfinsomhet, sÄ snart finner jeg vell opp tidsmarskinen...
Skrevet: Ons 09 Nov 2005, 14:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
NÄr man oppdrar et barn, lÊrar man barnet samfunnets normer. Barnet lÊrer seg hvordan det skal oppfÞre seg i samfunnet og forskjellen pÄ rett og galt.
Man vil se at barn med faste regler, grenser og rutiner er glade og trygge barn. De vet hva som forventes av dem, og de er sikre pÄ seg selv. De fÄr en mye bedre selvfÞlesle.
For Ä lÊre barn mÄ der vÊre straff og belÞnning. Straffen mÄ vÊre i forskjellige "grader" alt etter hvor galt det barnet har gjort er. Noen ganger er det straff nok i seg selv bare Ä snakke til barnet. Men gi alltid begrunnelse til barnet. Barna skjÞnner mye mer enn man tror, og de trenger Ä vite hvorfor de fÄr straff, uansett hvor selvsagt det er i vÄre Þyne. Noen ganger mÄ det ogsÄ forklares hvorfor det de gjÞr er galt.
BelÞnningene kan ikke vÊre for ofte, de mÄ vÊre litt overraskende ogsÄ, slik at man unngÄr at barn gjÞr det riktige bare for Ä fÄ noe. Man skal gjÞre det riktige fordi.. eh.. ja det er det riktige Ä gjÞre.
Barn er smarte, men de blir formet av opdrageren og sine omgivelser. Derfor kan man lÊre barn til bÄde rett og galt. FÞlelser vil der alltid vÊre i et menneske, spesielt i barn, men de kan lÊres til Ä fÞle "feil" i forhold til normene. De kan lÊres opp til Ä bli stolte ved Ä gjÞre noe galt som Ä f.eks knuse en rute.
|
Skrevet: Tir 30 Mai 2006, 11:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Som hAgGbArT sa om gutten sin, som nÄ er tre mÄneder gammel sÄnn ca - der i gÄrden legges det ikke skjul pÄ noen fÞlelser.
FÞrst et passelig misfornÞyd ansiktsuttrykk og tydelige tegn pÄ at noe ikke stemmer.
SĂ„ en skikkelig fin "proooomp"-lyd.
SĂ„ et salig uttrykk i ansiktet - ah, lettelse!
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 30 Mai 2006, 20:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Blazer
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 18 Apr 2005 Innlegg: 60 Bosted: Gran
|
FÞlelser er noe medfÞdt og styres i hjernen. Men det vi lÊrer barna, er hva de skal gjÞre med fÞlelsene sine. Samfunnet setter krav til hva som er definert som rett og galt, det er ogsÄ her det oppstÄr kultuforskjeller nÄr mennesker fra ulike land og kulturer mÞtes. De har de samme instinktive fÞlelsene, men de oppstÄr pÄ bakgrunn av forskjellige regler.
SÄ, en annen mÄte Ä definere det pÄ er Ä si at oppdragelsen nÄr det kommer til fÞlelser, er lÊren Ä ha dÄrlig samvittighet. Man vil at barnet skal fÞle skyld nÄr det har slÄtt en annen unge, eller Þdelagt noe med vilje. Barnet skal straffe seg selv innvendig.
Dette er en veldig delikat prosess, og det er mange feller Ä gÄ i. Selv etter Ä ha hatt en tilnÊrmet "perfekt" opplÊring i hjemmet, skal det ikke mye til for at dette rives ned i skole/barnehage. Her mÞter barnet andre barn, og andre "myndighetspersoner", som kan skape forvirring.
Det er mye lettere for barnet Ä la seg pÄvirke av jevnaldrende, enn det er Ä fÞlge de bestemte grunnverdiene barnet har lÊrt i oppveksten. Dette krever at foreldrene fÞlger ekstra nÞye med og slÄr hardt ned pÄ forandringene i det de begynner Ä skje.
Kommunikasjon er viktig, og som nevnt tidligere i trÄden, det er viktig Ä forklare barnet hvorfor handlingen det gjorde var feil. FÄ de til Ä skjÞnne hva som fÞrer til straffen. Her kan man ogsÄ se pÄ Supernanny, tv-programmet som blir sendt i tv2 for tiden. Det skal ikke sÄ mange episodene til for Ä se at de samme tingene gÄr igjen i hver episode, og at det funker. I hvert fall sÄ lenge man er konsekvent med det, og ikke faller tilbake til belÞnning og straff uten begrunnelse.
For Ä forstÄ dette bedre, kan man tenke over hvordan man selv oppfÞrer seg i f.eks. et selskap. Man merker at fÞlelsene kommer.. "hoho, se hun pÄ 90 sÞler og sikler da", man vil le, men samtidig sÄ vet man at det er uhÞflig og ikke minst upassende. Det gjÞr mer skade enn det gagner deg selv og stemningen. Et barn har vansker med Ä gjÞre denne koblingen, barnet gir uttrykk for fÞlelsene sine sÄ fort de kommer.
Dette er det viktig Ä ikke glemme, man vil ikke at barnet skal skape en stor scene og Þdelegge selskapet. Men det er viktig at man understreker hva som var galt og ikke bare kjefte hÞylydt, dette vil barnet oppfatte som morsomt og man kan banne pÄ at det kommer gjentakelser like etterpÄ. VÊr konsekvent, ha klare grenser, vÊr tydelig og bruk en rolig stemme.
|
Skrevet: Ons 07 Jun 2006, 02:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |